00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

הבלוג של גליקמן

חוק מחזור כולל ולא חוק מחזור אריזות

ועדת השרים לחקיקה אישרה השבוע  את הצעת חוק האריזות אשר מסמנת  את תחילת השתלבותה של  מדינת ישראל בעולם הירוק .
אנו נדרש להפריד את האריזות הריקות של כל המוצרים שאנו רוכשים לפח אשפה נפרד, האריזות יאספו וימוחזרו במימון כספי של היצרנים שיגולגל בסופו של דבר על הציבור.  בכך נוריד משמעותית את כמויות ההטמנה של חלק האריזות באשפה.
אך אליה וקוץ בה ,
החוק החדש מגדיר כחובה רק שני פחי מחזור: פח אחד לאיסוף כל סוגי האריזות למיניהם  ובפח השני  נרכז את "כל השאר"."כל השאר" כולל בהגדרה את כל מה שאינו אריזה שאריות מזון, שאריות בד, שאריות מתכת, שאריות זכויות, שאריות עץ , פלסטיק  וכו'..כלומר עדיין חלק נכבד מהפסולת לא תמוחזר במסגרת חוק זה והבעיה לא נפתרה 

חוק האריזות הוא אמנם התקדמות משמעותית  בדרך למדינה ממחזרת ולא טומנת, אולם לעיתים חצי צעד קדימה ולא צעד שלם, פוגע פגיעה מהותית בתהליך העתידי .
לאחר  כניסת חוק האריזות לתוקף,יתחיל תהליך ארוך של  חינוך האוכלוסייה להפרדת הפסולת ל  2 פחים בלבד.  איך נוכל לבוא שוב לאזרח לאחר תקופה ולומר: עכשיו תפריד גם את הפסולת האורגנית? עכשיו תפריד  ל 3-4 פחים?!
שמענו בעבר לא פעם אמירות בנוסח: "אין סיכוי  שהציבור יפריד פסולת"  אולם כמו במקרים קודמים  בעבר , פרחי בר  בשנות החמישים וחגורות בטיחות בשנות התשעים , הציבור מבין את החשיבות ולומד לפעול לפי כללים חדשים. הציבור בישראל בשל היום מאד להשתלב במחזור והוא רק מחכה שהממסד ייתן לו את הכלים האמיתיים כך שבאמת המאמצים שלו ישאו פרי ירוק .
לכן דרוש היום  חוק מחזור מקיף שיכלול את כל הכללים למחזור  כל סוגי הפסולת האחרת (שאינה נכללת היום בחוק האריזות)  ובעיקר לגבי הכמות העיקרית  שהיא הפסולת האורגנית .
אין גם בעיה של ידע, יש מספיק מדינות הפועלות כך שנים רבות וניתן ללמוד מניסיונם של אחרים ולגבש תוכנית המתאימה לתנאי הארץ. 

הפסולת האורגנית
בישראל קיימת בעיה אחת מרכזית בדרך למחזור מלא של הפסולת האורגנית:העדר קשר במימון העלויות בין יצרן האשפה (התושב או בעל העסק) לבין כמויות האשפה שהוא מיצר.ושופך לפח העירוני. התושב משלם ארנונה לפי מטר רבוע ואינו משלם יותר או פחות לפי כמות האשפה שהוא מייצר  ולכן אין מוטיבציה כלכלית ל"חסוך" באשפה טמונה  כלומר למחזר.במדינות רבות התושב משלם על אשפה לפי כמותה בפועל ולכן קל להטמיע שיטות מחזור  והאשפה קטנה משמעותית  
בסן פרנסיסקו למשל יש חוק אשפה המחייב את כל התושבים להפריד לסוגי פחים, אסור להשאיר אשפה שלא  בתוך פח סגור, והתשלום הוא לפי גודל הפחים.כלומר לתושב יש מוטיבציה כלכלית להקטין את כמות האשפה שהוא מייצר והדרך הקלה לעשות זאת (לבד מהקטנת הצריכה) היא במחזור.
לכן המצב בישראל מחייב ליצור כלים כלכליים שיתמרצו את הרשויות למחזר : 

  1. היטל הטמנה שנכנס לתוקף בישראל ב 2007 עדיין נמוך.יחסית למדינות רבות בעולם  ומונע השקעות בפתרונות מחזור אמיתיים.  תהליך מחזור יקר יותר מתהליך איסוף והטמנה כמו שתהליך טיהור מי ביוב יקר יותר מהזרמה לים ולכן פתרונות מחזור יהיו יקרים יותר לרשויות.
     היטל ההטמנה הוא בעצם תיקון עיוות מחירים שנוצר כתוצאה מכשל השוק. בהטמנת אשפה ללא מחזור, קיימות עלויות חיצוניות (עלויות הזיהום) בהן נושא בעקיפין כלל הציבור והן אינם מתומחרות היום בעליות הישירות על הרשות המקומית האחראיות על פינוי האשפה .
     בנתונים אלו היטל ההטמנה חייב לעלות משמעותית  על מנת לאזן את  האלטרנטיבה בהשקעת בפתרונות מחזור .

 ב. חלק עיקרי בעלויות הרשויות באיסוף אשפה הם האיסוף וההובלה
   
  יש לעודד פתרונות קצה קרובים עד כמה שניתן למקום יצור האשפה

  1. כל ק"ג שממוחזר ברמה הביתית חוסך את מלוא עלות האשפה.
  2. כל ק"ג אשפה הממוחזר ברמה העיר/הישוב חוסך את כל מרכיבי ההובלה מהרשות לאתר ההטמנה ואת עליות ההטמנה עצמה      

   משרדי הממשלה חייבים לתמרץ פתרונות הקרובים עד כמה שניתן למקום יצור האשפה ובכך עלויות המחזור יקטנו משמעותית והפער השלילי בינם לבין הוצאות ההטמנה רגילה יקטן  .  
חוק האריזות המוצע קל יחסית ליישום מאחר ונמצאה היום כתובת להטיל עליה את העלויות והיא היצרנים.  אולם עיקר המשימה היא ליצור היום פתרון מקיף לכל בעיית האשפה המוטמנת ולא רק אריזות .  

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל GlikmanY אלא אם צויין אחרת