00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

חיי

המלצה על ספר - יונה וולך / יגאל סרנה , ביוגרפיה.

 

הוצאת כתר, 468 עמודים  

                                                                           אִם תֵּלֵךְ לְמַסַּע אֶל אֶס דִּי תִּזְכֹּר אוֹתִי

                          שֶׁמֵּעוֹלָם לֹא חָזַרְתִּי מִשָּׁם

                          אֲנִי עוֹדִי שָׁם

                          מוּל הַחַלּוֹן.........

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

בבית הורי לא קראו שירה, היינו עסוקים בהישרדות. אבא אהב לשיר והיה לו קול מאוד יפה אבל שירה – לא קראנו.

בתיכון למדנו את טשרניחובסקי וביאליק - האמצע של המרכז של הצנטרום של הפיילה.

במהלך השירות הצבאי פגשתי את רותי. היא הייתה תל אביבית, ועבורי, חיפאית פרובינציאלית תמימה, זו הייתה ההגדרה למישהי מתוחכמת, מודרנית ומיוחדת ואכן רותי הייתה כזו. היו לה דעות מוצקות על יחסי מין, סמים, פוליטיקה ושירה. אצלה בבית נחשפתי לגוונים שונים של אומנות – פיסול, ציור, הצגות ושירה. היו לה עשרות ספרי שירה ואט אט ניכבשתי בקסם שניגלה לי . סופר משתמש בהרבה מילים להביע את סיפורו /אמירתו. משורר חייב להיות מדויק ולבטא במספר מילים את רצונו. קראתי באובססיביות כל ספר שירה יכולתי להניח את ידי עליו, חלק אהבתי פחות וחלק אהבתי יותר אפילו הכנתי לעצמי קובץ של שירים אהובים,  ולחלק-  לא התחברתי.

משום מה לא התחברתי לשירים של המשוררים הצעירים והחדשים – אבידן, ויזלטיר, יאיר הורוביץ, יונה וולך, ועוד. לא הבנתי למה , אבל בתוכי ידעתי שמדובר בעולם ניסתר, חמקמק שעוד אתפנה לחקור אותו. בייחוד עניינה וסיקרנה אותי יונה וולך, אבל כדרכם של החיים לכל דבר יש זמן.

לפני כשבועיים שמעתי ראיון ברדיו עם יגאל סרנה לרגל הוצאת מהדורה חדשה של הביוגרפיה שכתב על יונה וולך. לפתע בער בעצמותי להשיג את הספר , למרות שאני לא אוהבת לקרוא ביוגרפיות, ברגע שהוא הגיע לידי קראתי אותו ברצף, למרות ואולי מפני שמדובר בחומר לא קל, בקורות חיים כואבים, מלאי סבל ופחד, חרדות ושיגעון,  וגם סמים, מין חופשי ושירה.

קשה לסקר ביוגרפיה. האם להתייחס לביוגרף ולסגנון כתיבתו? האם להתייחס לנושא הביוגרפיה?  האם להתייחס ליצירה? לאורח החיים?

יגאל סרנה ערך מחקר במשך ארבע שנים וראיין כארבע מאות איש, הוא הלך בעקבותיה של יונה וולך מאז ילדותה בכפר אונו, נפילתו של אביה מיכאל במלחמת השחרור, החבורות הספרותיות שבהן הסתובבה, פריצתה בשנות השישים, מחלתה, אישפוזיה והתמודדותה עם מחלת הסרטן. התוצר הסופי הוא מין ספר טלאים לא אחיד- החל מהשפה המליצית של סרנה , דרך התיאורים האישיים של המרואיינים כל אחד וסיגנונו, ציטוטים מתוך מסמכים רפואיים ומאמרים, וקטעי שירה.למרות אי האחידות הספר מרתק.

"אני יונה. רציתי לדעת הכל", כתבה, ואכן היא עשתה הכל כדי "לדעת הכל" .

הספר הוא הצצה לתוך עולם מסוכסך של נפש האדם, של אדם שהוא משורר, של משורר שהוא פורץ דרך בסגנון הכתיבה, במבנה התחבירי, ובחומרים שבהם הוא עוסק כמו גם פריצת דרך בלבוש, בביטויים , במין חופשי בשימוש אינטנסיבי בסמים כדרך להסתכלות על הנפש מבפנים. משוררת שהאמינה שלכתוב זה כמו להשתמש בחומרים רדיואקטיביים, שחיפשה את הנסתר, שהאמינה שהוא קיים בתוכה, והכל היה כשר כדי להגיע לאותו "משהו".

הספר כאמור מרתק. הוא מצליח לייצור אמפטיה כלפי דמות שלא תמיד הייתה בצד החיובי של הסקאלה – היא החליפה גברים כמו גרביים חד פעמיות, ובלי היסוס ניתקה בפתאומיות את הקשר, "היא הייתה מסוגלת ללכת ברחוב לאיזה גבר ולהגיד לו 'הייתי מזיינת אותך'." היא אמרה ש"בלי סקס אין לי חיים" ואכן היא קיימה יחסי מין כמו עישון סיגריה, מבחינתה זה חלק מתהליך ההיכרות או כפי שאמרה  "אישה לא מכירה גבר בלי לשכב איתו", אימרה התופסת גם לגבי בחורות שעם חלק ניכר מהן קיימה קשר מיני. "אם יש סקס אחר הביאוהו לכאן ונדעהו נדבר גלויות, יש או אין" .

היא נהנתה להיות פרובוקטיבית ומשכה אליה אנשים נשים ונערים כמו פרפרים אל האור, היא ניהלה מערכת מסוכסכת וכואבת של אהבה/שנאה עם אימה, היא נלחמה במלחמת חורמה באחותה, היא הייתה רכה, אוהבת וחמה, ביחד עם בוטה, חצופה, דורסנית  

כילדה היא נחשבה למיוחדת. כשהכינו בכפר טקס והיא התבקשה להדליק את לפיד יתומי המלחמה, היא סרבה וטענה ש"כאב של יתום לא מעלים על במה" ובסופו של דבר הדליקה את  "לפיד הנופלים במערכה".
או -    "מספיק להביט על הפנים שלי ולראות כמה אני מיוחדת" אמרה למנהלת התיכון שרצתה לסלקה מבית הספר.


היא נשרה מהלימודים. ולא התמידה בשום מסגרת, אולם השירה בערה בתוכה. היא החלה להיחשף למשוררים החדשים ששאפו להשתחרר מהמוסכמות ששלטו. לאט לאט פורסמו שירים שלה והיא הוגדרה כאחת ממובילות הוונגארד בארץ ואפילו הומצא מינוח לסגנונה – וולכיזם.

בייחד איתה צעדתי את הצעדים הראשונים והמהססים לתוך עולם הבוהמה השוליים של תל אביב, הייתי איתה כשנחתה במרכז החבורה והפכה למובילה , ביחד איתה ניכנסתי לאשפוז בבתי חולים פסיכיאטריים. היא נכנסת מתחת לעור בלהט היוקד שבער בה,  בחיבוטי הנפש המסוכסכת, במגוון הפחדים שהוסוו בהתנהגות מוחצנת וחיפוש תמידי אחר אהבה, שהביאו אותה לסחרור של מין,סמים ואלכוהול היא הלכה על הגבול וכתבה על עצמה - " בחורה צעירה מכניסה עצמה לבית משוגעים, מתוך צורך להבין מה קורה לאנשים סביבה ומתוך סקרנות. יש לה הרגשה שתמצא תשובות לשאלות שם.....עד שאני לא מבינה הכל, אני לא יוצאת מכאן, אני רוצה להבין מה זה שיגעון'"

בעקבות טיפול בל.ס.די  קבע פסיכיאטר כי נגרם לה נזק בלתי הפיך, אבל היא המשיכה להשתמש בסמים מכל הבא ליד ובכל הזדמנות.


היא מעולם לא התחתנה, ורק עם מעט מאוד גברים קיימה קשר ארוך היא טענה כי  "אני לא אכניס זין קבוע הביתה...  קשה לי עם זרים, אבל זה יותר קל מלהכניס גבר קבוע הביתה שייקח לי יחד עם הכוס גם את הראש שלי והשכל ויתחיל להרוס לי את הזמן בתביעות שלו"
עברתי איתה את ייסורי מחלת הסרטן, הייתי אופטימית כשהשתפר מצבה והייתי עצובה כשהחריף מצבה עד למותה.


שיריה מורכבים מדמויות מהמיתולוגיה, מאגדות, מפנטזיות וחלומות, סמלים איזוטריים, הבחנות ותפיסת המציאות, מין תמונות ורבאליות והכל בלשון עכשווית .

הספר מביא מבט נרחב על חיי האומנות בתל אביב בכלל והמשוררים בפרט בשנות ה- 60-80, ולטעמי התמונה שמתקבלת לא מחמיאה. מדובר בחיי בטלה, סמים, מין ואלכוהול. יריבויות ושמור לי ואשמור לך . מין דשדוש סמי -אינטלקטואלי במימי הביצה הדלוחה של תל אביב של אותם הימים.

כשפורסמה הביוגרפיה לראשונה היא ספגה ביקורת קשה ממכריה של וולך. חלק טענו שהדבר נבע מקנאה וחלק אחר מכך שסרנה מביא פן אחד אבל לוולך היו אלפי פנים. סרנה עצמו אמר -
"אין לי ספק שאני בראתי עוד אפשרות של החיים של יונה. זה לא החיים של יונה, בה"א הידיעה. החיים של יונה היו מיליוני פרטים. זו האינטרפרטציה שלי לחיים של יונה. וזו אחת האפשרויות. ".

אין ספק שמדובר במסמך מרתק ומעניין הן בהיבט ההיסטורי של אחת התקופות הסוערות והמהפכניות באומנות בארץ והן במבט על חייה ומותה של משוררת ממובילות השירה המודרנית בארץ שעד היום מעוררת מחלוקות ראה הניסיון ללמד אותה באחד מבתי ספר התיכון בארץ. )

 

 



 

חלק משיריה לא ברורים לי עד היום, חלק משיריה הולחנו והפכו נכס צאן ברזל, וחלק משיריה הצליחה לפגוע ולתפוס בלפיתת חנק –  לכל מי שמעוניין - קטעים משירים:


"אדם יכול להיות בשני מקומות
במקרה הרע..עבר והווה..
שני זמנים, זמן מתחפש למקום במקרה הטוב
שני מקומות..


" אחד לבך ואחד ליבי..שני אנשים!!
אחד אתה ואחד אני..אדם הוא מקום..שני הרגשות..
אחד שלך ואחד שלי..שתי מחשבות..
אחת שלך, אחת שלי..אני בשניהם..
אחד בי ואחד אצלך.."


"את אמרת שתחיי תמיד,
תמיד תהיי לי שם,
ואני עוד מחפש עוד,
אם הנצח
הוא את."


"בנקיק נסתר בצוקים
אילה שותה מים מה לי ולה
אלא צוקי ליבי
אלא מעין חיי
אלא הנסתר  
אילה
מה לי ולה
אלא אהבתי "

"דובה גריזילית גדלה אותי /  חלב כוכבים היה מזוני העיקרי...."

"ציפור מה את מזמרת
מישהו אחר
מזמר מגרונך
מישהו אחר
חיבר את שירך
שר בבית
דרך גרונך..."


"אדם צובר זכרונות כמו נמלים
בחדשי הקיץ.
בחדשי הקיץ כמו חגב
בעת הקיץ - ויש שאדם שר.
ובחורף הנמלים מתכנסות
מתנועעות ברכושן ומכלות לאט
את הרכוש ואת החורף מכלות
לאט, לאט."


"תַּת הַכָּרָה נִפְתַּחַת כְּמוֹ מְנִיפָה
עֲדַיִן הִיא סוּס כֵּהֶה עֲדַיִן לֹא לְבָנָה
הַמֹּחַ צָף בִּי כְּמוֹ עַל מַיִם, שׁוֹשַׁנָּה לְבָנָה
וּבָאֹפֶק מִזְדַּמְּרִים כַּמָּה רוֹפְאִים, סִטְרָא אַחְרָא.."  



איילה- בביצוע להקת עלמא

כשתבוא- שירי רודה

ראיון של מאיר שלו עם יונה וולך - 1984

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

4 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל פל אלא אם צויין אחרת