00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תשבצי היגיון - Cryptic crosswords

ניר שוחט - אידיומטיקה ופיגורציה ביצירה אחת (ירמיהו פרק ב`)

 

אידיומטיקה ופיגורציה ביצירה אחת
(ירמיהו פרק ב`)

מאת הסופר ניר שוחֵט

 

  ** מתוך כתב העת "מעלות" - חוברת אוקטובר 1976.
   רב תודות לסופר ניר שוחֵט על הסכמתו לשימוש במאמר.


קישורים:
      תרומתו של הבלשן ניר שוחט לחקר השפה העברית, מאת עזרא מורד.
      ערב הוקרה ליצירתו של ניר שוחט, מאת הרצל ובלפור חקק.

שבעים פנים לתורה – כך קבעו חכמינו.
מטרה אחת ומיוחדת לכל שיעור – כך קבעו חכמי הדידקטיקה.

נבחר נא אחד משבעים הפנים של יצירה נבואית פיוטית מובהקת ונתהה על קנקנו מבחינת
טיבם של הניבים שביצירה ומבחינת קישוטי הסגנון המצויים בהם.

למטרה זו בחרנו בפרק השני של ספר ירמיהו, שהוא אחד הפרקים העשירים ביותר
בניבים ובקישוטי הסגנון במקרא, ובצרפים שליקטנו מתוכו מסממני הניב הפיגורטיווי
ומכוח הצירוף המקרי.
יש בצרפים הללו ניבים שמצטיינים בקישוטי הסגנון (השאלה, כינוי, וכו`),
ויש שהם צירופים שנעשו באקראי ונאמרו כפשוטם.

בין הצרפים האלה ביטויים ירמיניים מקוריים, ויש ביטויים מועתקים ממקורות שונים
(דברים, ישעיהו, תהילים).
עתים נראה הצרף כניב מובהק, ועתים – ספק ניב, ספק צירוף מלים מקרי.

והרי הניבים המובחרים:

חסד נעוריך, אהבת כלולותיך,ראשית תבואתו, כל אוכליו יאשמו, כל משפחות בית ישראל;
ילכו אחרי ההבל ויהבלו (ב` קמוצה); ארץ ערבה ושוחה; ארץ ציה וצלמוות; ארץ הכרמל;
תופשי תורה; הרועים; הנביאים ניבאו בבעל; אחרי לא יועילו הלכו; עוד אדיב אתכם;
את בני בניכם אריב; ההמיר גוי אלהים? שומו שמיים; מקור מיים חיים; בארות נשברים;
העבד ישראל? יליד-בית; ישיתו ארצה לשמה; בני-נוף; לשתות מי שיחור; ניתקתי מוסרותיך;
על כל גבעה גבוהה; צועה זונה; סורי (ס` צרויה) הגפן נכריה; תכבסי בנתר; תרבי לךבורית;
נכתם עוונך; בכרה (ב` חרוקה; כ` שוואית) קלה משרכת דרכיה; פרא לימוד מדבר;
כל מבקשיה לא ייעפו; בחודשה ימצאונה; מנעי רגלך מיחף; כבושת גנב כי יימצא;
אומרים לעץ אבי אתה; פנו אלי עורף ולא פנים; אכלה חרבכם נביאיכם;
איה אלהיך אשר עשית? כי מספר עריך כמספר אלהיך; כאריה משחית;
המדבר הייתי לישראל? התשכח בתולה עדיה? כאשר בושת מאשור; ידיך על ראשך.

ניתוח אידיומטי פיגורטיווי


א – מידת האידיומטיקה שבצְרָפים:

     
1.  ניבים אידיומטיים מובהקים (שמירת הפיגורטיוויות, ביחוד ההשאלה, ניכרת בהם):
              ראשית תבואותו; מקור מייםחיים; לשתות מי שיחור; ניתקתי מוסרותייך;
              סורי גפן נכריה; בכרה קלה; מנעי רגלךמיחף; אכלה חרבכם נביאיכם;
              התשכח בתולה עדיה? ועוד...
  
      2. ניבים דלי אידיומטיקה:
             ארץ ערבה ושוחה; עוד אריבאתכם; ההמיר גוי אלהים? על כל גבעה גבוהה;

             בחודשה ימצאונה; פנו אלי עורף ולאפנים!

      3. ביטויים מקריים וצירופי לשון:
             הנביאים ניבאו בבעל; אחרי לאיועילו הלכו; עוד אריב אתכם; את בני בניכם אריב;

             ישית ארצו לשמה; כל מבקשיה לאייעפו.

 

 

 

 

ב – ערכם של ניבי הפרק:

     
1.  ניבים שהתאקלמו בלשוננו:
              חסד נעורייך; ידיך על ראשו(בכל הנטיות); מקור מים חיים; משרכת דרכיה (בכל הנטיות);
              נכתם עוונך; שומושמיים.             

 

      2. צרפים העשויים להיות ניבים ברוב שימוש:
             אחרי לא יועילו הלכו; בארותנשברים; הנביאים ניבאו בבעל; חסד נעוריך; ישיתו ארצה לשמה;
             עוד אריב אתכם; פרא לימודמדבר.


      3. צרפים ששאל אותם הנביא ממקורות אחרים:
             אחרי לא יועילו הלכו –ע"פ (שמ"א יב-21) אשר לא יועילו ולא יצילו.

             ואני נטעתיך שורק – ע"פ (יש`ה-2) ויטעהו שורק.
             כל אוכליו יאשמו – מקביל ל(יר` י-25) כי אכל את יעקב, ואכלוהו ויכלוהו ואת נוהו השמו.
             לא במחתרת מצאתים – ע"פ (שמ`כב-1) אם במחתרת יימצא הגנב והוכה ומת, אין לו דמים.
             ניתקתי מוסרותייך – ע"פ(תה` ב-ד) ננתקה את מוסרותימו.
             סורי הגפן נכריה – ע"פמשמעות (הוש` ד-18) סר סובאם.
             על כל גבעה גבוהה – ע"פ(דב` יב-2) על הההרים הרמים ועל הגבעות.
             ראשית תבואתו – ע"פ (שמ`כג-19) ראשית ביכורי אדמתך.  

 

 

 

ג – קישוטי מחשבה  Figures of Thought:

     
1.  דימוי(אנלוגיה - Analogia):
              כאריה משחית; כאשר בושתמאשור; כבושת גנב כי יימצא.
              נכתם עוונך; שומושמיים.             

 

      2. האנשה (פרסוניפיקציהPersonification- ):
             באזני ירושלים; משובותיךתוכיחוך; תיסרך רעתך.

 

      3. הגשמה (אנתרופומורפיזםAnthropomorphism-  ):
             המוליך אותנו במדבר; המעלהאותנו מארץ מצרים; מאס ה` במבטחיך;
             קומה והושיענו; ראשית תבואתו.
     

      4. היתול (אירוניהEironia- ) ושנינה (סרקזםSarkasm - ):
             אומרים לעץ: אבי אתה ולאבן – אתילדתנו;
             ואיה אלהיך אשר עשית? כי מספר עריך היו אלהיך.
 
      5. חילופי השם (מטונימיה
Metonymy- ):
             ארץ לא זרועה (הכוונה מדבר);ארץ לא עבר בה איש (מדבר);
             ארץ ערבה ושוחה (מדבר); ארץציה וצלמוות (מדבר);
             בני נוף ותחפנחס (בני מצרים);מי נהר (נהר פרת); מי שיחור (היאור; הנילוס)

      6. כינויים:
             ארץ הכרמל (ארץ ישראל); ביתיעקב (בני ישראל); הרועים (המלכים והמושלים);
             תופשי התורה (הכהנים).

 


      7.  תמונותהשאלה (מטפורה
Metaphora - ):
             אכלה חרבכם נביאיכם; בארותנשברים; המדבר הייתי לישראל? ידיך על ראשך;
             מנעי רגלך מיחף; מקור מיםחיים; פנו אלי עורף ולא פנים; ראשית תבואתו.

      8. משל (פבולה
Fabula - ):
             בכרה קלה; התשכח בתולה עדיה?כבושת גנב מי יימצא; מנעי רגלך מיחף;
       
             נטעתיך שורק; ניתקתי מוסרותיך;סורי הגפן נכריה; פרא לימוד מדבר;
             שברתי עולך; תכבסי בנתר.

      9.  שאלה מליצית (שאלה ריטורית):
             איה אלהיך אשר עשית? ההמירגוי אלהים? העבד ישראל? התשכח בתולה עדיה?          
 
 
   

  
ד – קישוטי לשון 
Figures of Speech:

     
1.  אנאפורה(חזרה על מלה בראשי משפטיםAnaphora- ):
              בארץ ערבה ושוחה; בארץ ציהוצלמוות; מה לך ולדרך מצרים? ומה לך ולדרך אשור?
              בארץ לא עבר בה איש.

      2. חיקוי קולות הטבע (אונומטופויה
Onomatopoeia - ):
              באוות נפשה שאפה רוח (האותש` מחקה את שאיפת הרוח);
              לשתות מי שיחור (האות ש`בחיקוי לרשרוש המים).
  
      3. כפל משמעות:
              ערבה ושוחה; צועה זונה; ציהוצלמוות; שערו חרבו.
 
      4. לשון נופל על לשון:

             4.1.  אליטרציה (חזרה על עיצורים בראשי מליםAlliteration ):
                       את בני בניכם אריב;מקור מים חיים; עוד אריב עמכם; על כל גבעה גבוהה;
                       שומו שמיים.

             4.2.  אסוננס (חזרה על תנועה; חריזה פנימית
Assonance - ):
                       על כל גבעה גבוהה;חסד נעורייך; אהבת כלולותייך.

             4.3.  קוסוננס (עיצורת; חזרה על עיצור
Consonance - ):
                       ארץ ציה וצלמוות (חזרהעל העיצור צ`); באות נפשה שאפה רוח (העיצורין ו` ו-פ`);
                       בארות נשברים (ב`; ד`); הנביאים נבאו בבעל (נ`;ב`);
ילכואחרי ההבל ויהבלו;
                       ישיתו ארצו לשמה;כל אוכליו יאשמו (כ`; ל`; א`); לשתות מי שיחור;
                       מקור מים חיים (חזרה על המיים ארבעפעמים; ואילו באליטרציה רק לגבי השתיים הראשונות);
                       משרכת דרכיה; פנואלי עורף ולא פנים; תבושי כאשר בושת מאשור.  

אין לקדם פוסט זה

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל bellrem אלא אם צויין אחרת