00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

בלי ניקוד

מנדלי התחיל למכור ספרים ברשת

קינדל, אלכס, נוק - המלחמה בעולם הספרים האלקטרוניים הולכת ומתחממת, ובינתיים ידוע שבארץ קבוצת ידיעות בוחנת אפשרויות לגיורו הראשון של אחד המכשירים. עד שכולנו (אולי) נאחז בעודנו נוסעים ברכבת או ממתינים בקופת החולים את הקורא האלקטרוני הדק והקל במקום 633 עמודים של "אשה בורחת מבשורה", 652 עמודים של "הרוצחים" או את הפורמט הרחב והבלתי-אפשרי של "הארץ" (האם הם לא יתפשרו וימציאו עבורו קורא אלקטרוני מתקפל? ), קם האתר מנדלי מוכר ספרים ברשת, הראשון שמאפשר להקדים ולרכוש ספרים בעברית בפורמט אלקטרוני, לשימוש בינתיים באייפון - שגם הוא עשה עתה עלייה רשמית - ובמחשב האישי.
כדי להבין למה זה טוב ליהודים, ענה הנרי הראל, אחד היזמים ב"מנדלי" ומו"ל שותף בהוצאת קדמת עדן המתמחה במד"ב ופנטזיה, על כמה שאלות:
 
ש: ידוע שכיום עובדים בקבוצת ידיעות על "גיור" של קורא אלקטרוני (ייתכן קינדל). עד אז, האם ישנו פלח שוק גדול מספיק בישראל שיעדיף לקרוא ספר באייפון או במחשב האישי? האם יש צורך אמיתי כזה?
ת: הספרים ב"מנדלי" נקראים וייקראו גם על קוראים אלקטרוניים, ואנו נפרסם את שמם אחת שנסיים בדיקות התאמה. לא רק ידיעות אחרונות כי אם קבוצות נוספות בארץ מתכוונות להוציא "רידרים" (קוראים דיגיטליים) מגוירים.
גיור משמעותו התאמת הקורא לקריאת קובץ מסוים שנכתב בפורמט ספציפי. התקן של קינדל, למשל, לא מאפשר כתיבה מימין לשמאל, לכן צריך לגיירו, אבל התקן EPUB מאפשר זאת, לכן מכשיר שתומך בתקן לא צריך גיור. 
מטבע הדברים גודלו של פלח השוק המשתמש כיום בקוראים, מחשבים וכו` הנו קרוב לאפס. פשוט לא היו בנמצא לא מכשירים ולא תוכן דיגיטלי התומך בספרות עברית. כמו כל טכנולוגיה חדשה, אנו יוצרים את השוק שלנו. אנו חלוצים לפני המחנה של קוראי העברית. הבשורה הטובה לנו כפולה: השוק נפרץ בארה"ב על ידי אמזון עם המוצר קינדל והתוכן שאותו היא ספקה; והעובדה כי הקהל הישראלי מקדים לאמץ חידושים טכנולוגיים. השוק האמריקאי הנו משמעותי מספיק כדי לדחוף את כל ההוצאות ליצר תוכן דיגיטלי, וחברות אחרות להציע כלים ותוכנות לקריאה. שוק זה מכפיל את עצמו כל שנה מזה 5 שנים. מכאן אנו למדים, ומקווים כי זו תהיה תמונת המצב בישראל. תחזיתנו היא שתוך 5 שנים 50-30 אחוז מהכותרים הנרכשים בישראל יהיו דיגיטליים.
אשר לאייפון, נתוני השוק האמריקאי מצביעים כי למעלה מ-50% מההורדות של ספרים אלקטרוניים הן לאייפון, עד כדי כך שאמזון הוציא גרסת תוכנה חינמית לקינדל על אייפון.
 
ש: מה היתרונות שבקריאת ספר בפורמט דיגיטלי על המחשב ולא בקובץ טקסט רגיל?
ת: קובץ טקסט מוגבל בפונטים ועימוד, והוא פרוץ לחלוטין לשינויים, וסופרים ומוציאים לאור לעולם לא יתנו לקובץ כזה להסתובב ברשת. הבעיה של קריאת PDF, ה"נועל" את הטקסט לשינוי, היא שהוא לעולם לא תואם את רוחב המסך, שכן הוא נבנה לעמוד נייר, וכמובן שיש אינסוף מסכים. קורא דיגיטלי מאפשר שמירה על התוכן תוך התאמת העמוד למסך הנראה לעין, בכל גודל גופן. ניתן לשנות את הגופן, והעמוד "מסדר" את עצמו. 
די לזכור כי ספרים כקובצי PDF עמדו למכירה בחו"ל ובארץ למעלה מ-15 שנה, וזה לא תפס.
 
ש: אילו ספרים נוספים אתם מתעתדים להציע בזמן הקרוב?
ת: אנו במו"מ עם מספר גדול של הוצאות ספרים במקביל, ועם כל סגירה נוציא הודעה. חשוב לזכור כי ספר שנמצא בהוצאה לא בהכרח יש להוצאה זכויות הפצה דיגיטליות שלו. עד שהגענו ההוצאות לא ראו צורך לטפל בכך, והתהליך לוקח זמן.
מסלול אחר הנו הוצאה של ספרים של יוצרים עצמאיים, שלא דרך ההוצאות הממוסדות. לדעתי בעתיד זה יהיה המסלול המרכזי של סופרים חדשים.
 
ש: האם אתם רואים בדיגיזציה של הספרים, ובמיוחד אלו שפתחתם בהם מפרויקט בן-יהודה, חלק משימור של נכסי תרבות עברית?
ת: כן, בצורה חד משמעית. זו גם המוטיבציה האישית שלי ב"קדמת עדן" - להוציא ספרים שההוצאות לא יכולות להרשות לעצמן להפיץ במודל ההפצה הקיים כיום. מנדלי משמר את התרבות אך גם מעמיק ומרחיב את תרבות הקריאה העברית. כחלק מהמאמץ אנו בוחנים טכניקות לסריקה פיזית של חומר מספרים ישנים שאין להם סיכוי להיות מופצים ואף לא להגיע לפרויקט "בן יהודה".
 
ש: האם אתם צופים שהפורמט הדיגיטלי יפתח דלת לעוד אפשרויות מעניינות בעתיד, כמו קישורים בין טקסטים ספרותיים וכו`?
ת: אם יש דבר שלמדה האנושות משינוי טכנולוגי מהותי, הוא שבלתי אפשרי לחזות את התוצרים שלו. לדוגמה, מי חשב שהמצאת דחיסת המוזיקה לפורמט דיגיטלי תהרוג את התקליטים, התקליטורים וחנויות המוזיקה? היוצרים מצאו מודלים כלכליים חדשים בגישה ישירה למאזיניהם תוך עקיפת חברות המוזיקה. 
פרט לקישורים, לדעתי הספר יתפתח למכלול של יצירה שעשוי לשלב אנימציה, למשל בספרות ילדים (למה לעצור בציור צבעוני), הקראה אוטומטית (יחסוך סיפור לפני השינה להורים), קישור ליצירות שהשפיעו על הסופר והמון אפשרויות נוספות.
ברמת הכתיבה כיום הכתיבה הנה ליניארית כי הקריאה היא ליניארית, קוראים מההתחלה לסוף. בפורמט דיגיטלי ניתן לדלג בתוך הספר בין "מישורי" כתיבה שונים, למשל צירי זמן שונים או דיאלוגים פנימיים שמנהלים גיבורי סצנה מסוימת עם עצמם או אחרים, בלי לאבד את נקודת הרצף. זה ידרוש ממשק אחר, אבל זאת רק תוכנה. תופעה שבוודאי תיעלם מיידית (אנו כבר חווים אותה) היא הסופר השולח את כתב היד להוצאה ומחכה לתשובות. בעולם של היום הוא פשוט יפרסם את הספר בעצמו.
עדנה אברמסון
 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

4 תגובות

קוביית אלבום
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל בלי ניקוד אלא אם צויין אחרת