00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

פוסט, ציוני!

חרדים במדינת ישראל פרק ב`

פרק ב` מהות
 
 
א. גאוות החרדים על שמרנותם, "כל המשנה ידו על התחתונה" נוהג לצטט כל בר דבי רב. אלא שתמורות התקופה שהתחוללו מחוץ לחומות מכריחים את החרדיות להגדרה עצמית ברורה אף אם לא חל שינוי פעוט בהשקפה החרדית.

הסערה האידיאולוגית שהזעיפה את שמי היהדות במאות השנים האחרונות הכריחו את העדה החרדית כולה להתגונן מפני הרוחות החדשות, החרדיות המוכרת לנו כיום היא תולדה של תהליכים שהתרחשו מחוצה לה והביאו לשינוי בתוך הקהילה החרדית עצמה.

החלוקה הפשטנית של דתיים וחילוניים אינה תקפה עוד כאשר אלו באלו מזנבים. נפשות הנוער סומנו למטרה עבור מנהיגי שתי הקבוצות, "אם אין גדיים אין תיישים". מלחמת התרבות שהיא מלחמת דת בעיני המאמינים, אינה מאפשרת עוד לאיש להיוותר בעמדותיו ולהתמיד באדישותו נוכח האחר ועליו לגבש את תכניתו להשגת יעדיו וביצור עמדותיו.

התנועה הציונית הצליחה להציב אתגר כבד בפני היהודים המאמינים. בשטחיותה אין בה סתירה למלכות שמיים, יש שימצאו בציונות אף חיזוק לדת. ובכל זאת ראשי הרבנים החרדיים (אין הכוונה לחוגי סאטמר) התנגדו בנמרצות לציונות בשל החילוניות הכפרנית ששלטה בה ועתידה להנהיג את המדינה שבדרך. הרבנים החרדיים ויתרו בצלילות דעת על המעלות הכבירות שבמדינה יהודית מפני החשש שבמדינה חילונית.

הציונות הדתית לא העלימה עין מהחסרונות שבשלטון חילוני על העם היהודי, דגש הושם על יתרונות השלטון העצמי בארץ ישראל תוך הסתמכות על עוז קהילתם ויכולתם לשלב את המעש והחזון עם האמונה והדרך. היו אלו שתי מסקנות שונות שנבעו ממטרה עליונה זהה.

 

ב. הבדלנות לא תימצא אלא בנוכחות האחר. הקהילה החרדית הפקידה שומרים על חומותיה כל היום וכל הלילה מחשש שמא רוחות זרות ינשבו פנימה ויחרידו את כל העם אשר במחנה. הבדלנות איננה גישה הלכתית מחמירה, היא איננה נצרכת כלל כאשר אין חשש מפני אש זרה. הבדלנות איננה ערך כי אם אמצעי.

החרדים אינם דתיים יותר מאחיהם הציוניים - דתיים, החרדים מגיבים אחרת לנוכחות החילונים בשכנותם. ההתכנסות לתוך מסגרת קהילתית שמסוגלת להעטוף את בניה מיום היוולדם עד מותם נועדה למנוע מגע עם האחים התועים שמעבר לקו השחור. אמור מעתה, אין החרדים קיצוניים יותר בדתם אלא חרדים יותר להשפעת זולתם.

 

ג. "איני חושש משנאת החרדים למדינה" אמר החזון איש ליהודי מודאג שחרד היה לעוון שנאת חינם, "אני חושש מאהבת החרדים למדינה". המנהיג החרדי הבין את כח אש המחלוקת להפריד בין הניצים ולכך חתר. בימים שמנהיגי הצינות והמדינה חרטו על קרן השור "אין לנו חלק באלהי ישראל", לא היה חשש שהשפעתם תבקיע את המבצר החרדי.

בראשית ימי המדינה רבו המאבקים בין הקהילה החרדית למנהיגות הישראלית. היו אלו מחלוקות שפשרתם עיצבה את המכונה כיום סטטוס קוו. מאז היה סטטוס זה לפשרה שבשתיקה החל תהליך איטי ובלתי פוסק של התקרבות החרדים לחילונים.

המהפך טלטל את המדינה בשנת 1977, בקהילה החרדית חוו מהפך פנימי בשל תוצאות הבחירות. טבעת המלכות שהוסרה מיד שמאל חילונית כפרנית הועברה ליד ימין מסורתית. מגזרים מקופחים חשו עם היוודע תוצאות האמת כי תמה תקופת הזרות במשינתם ומעתה הם אזרחים שווים. גם הציבור החרדי חש עצמו ראוי ושווה זכויות ולראשונה נציגיו הפוליטיים נטלו חלק בקואליציה הפרלמנטרית של הממשלה הציונית הריבונית במדינת ישראל.

השינוי המהיר מקהילה בתחושת רדיפה לקהילה משפיעה ושותפת שלטון נתנו אותות מידיים בצעירי הצאן, מעתה לא חת חרד מבן גילו גלוי הראש, נהפוך הוא, ברבות הימים החלה מגמה הפוכה של פחד ובעתה מפני הענק החרדי המשתרך להגה השלטון מתוך כוונה לאחוז בו.

 
פרק א`

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

2 תגובות

"חבר הלאומים"
free counters
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל דניאל ינאי אלא אם צויין אחרת