00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

אמנון כרמל - על עתידנות, טכנולוגיה, פילוסופיה והעולם הגדול

נמאס מהפלייליסט של גלגל"צ? הרדיו הלוויני בדרך!!

שידורי הטלוויזיה עברו מהפכים ותהפוכות בעשרות השנים האחרונות מאז ראשיתם. כל מי שנולד לפני אמצע שנות ה- 80` זוכר בוודאי את השעמום הטלוויזיוני הנוראי שהיה בערוץ אחד. גם ערוץ 2 בראשיתו לא סיפק ריגושים של ממש (למעט "העולם הערב" אבל זה היה כבר בראשית שנות ה- 90`). הנחמה היחידה הייתה "מקגיוור" בערוץ המזרח התיכון...


ויום אחד הגיעו הכבלים לחיינו והציגו כ- 50 ערוצים (למרות שרובם היו דוברי שפות זרות כמו צרפתית תורכית וכו`) - מדובר היה במהפך של ממש שהותיר את כולנו פעורי פה והפך אותנו ל"בטטות כורסא" מקצועיות הרבה יותר.


ואילו בזמן שהטלוויזיה מתקדמת ומתפתחת, טכנולוגיה אחרת, וותיקה הרבה יותר, נותרה הרחק מאחור ללא מהפכות ושינויים דרמטיים - הרדיו. השינוי המשמעותי היחיד שאני זוכר במהלך כמעט 30 שנותי הוא הרדיו האזורי שהוסיף עוד כ- 3-4 תחנות שמשמיעות את אותן השירים אלא שהפעם גם יש המון פרסומות בין השירים. אגב, אני עוד זוכר את הרעש התקשורתי שעוררה השקתו של ערוץ "קול המוזיקה" המשדר מוזיקה קלאסית, אבל קשה לקרוא לזה מהפך, אלא אם אתה מעל גיל 70.


ועם זאת - המהפכה הבאה בתחום הרדיו כבר יצאה לדרך - הרדיו הלוויני.
בכל נסיעה היוצאת מתל אביב, השירים בגלגל"צ הופכים לרעש סטטי באזור ארובות חדרה או באזור העליות לירושלים. אם אתם מאזינים לרדיו האזורי, הרעשים יופיעו מוקדם עוד יותר. הסיבה לכך היא כי גלי רדיו יכולים להישמע בבירור לטווח מקסימלי של כ- 50 - 60 ק"מ בלבד. לנו זה אולי מספיק רוב הזמן, אבל תחשבו לרגע על נהגי משאיות החורשים את כבישי ארה"ב וצריכים לחפש תחנה חדשה (או את התדר המתאים) כל חצי שעה. חסרונות נוספים של הרדיו כוללים איכות נמוכה, מגוון תחנות רדיו נמוך במיוחד בכל אזור נתון ועוד.


בדיוק לשם כך הוקם הרדיו הלוויני. הרעיון החל כבר בראשית שנות ה-90`, בזמן שהלווינים היו שיא ה"היי טק". ב- 1992 הוועדה הפדרלית לתקשורת (FCC) בארה"ב הקצתה תחום תדרים לשידורי רדיו דיגיטלי לוויני. מתוך 4 חברות שפנו למכרז לרכישת התדרים, העניק ה- FCC רשיון רק לשתיים מהן. המחיר - כ- 80 מליון $ לכל חברה.


היתרונות העיקריים של הרדיו הלוויני הם:


* מאות תחנות רדיו דיגיטלי באיכות CD בעלות מגוון סגנונות מוזיקליים ו/או נושאי דיבור. חברת XM לדוגמא, מקבלת תכנים מחברות כמו ה- BBC, CNN, ערוץ מזג האוויר (עניין חשוב למדי בארה"ב) ועוד.


* מידע דיגיטלי המועבר יחד עם המוזיקה ומאפשר להציג את שם השיר/ המבצע וכו` על גבי מקלט הרדיו


* טווח שידור עצום של כ- 35,000 ק"מ - כלומר לא עוד חיפוש תדרים אינסופי בכל שעת נסיעה.


* מעט מאוד פרסומות (אם בכלל) עקב מנוי בתשלום.


ככה נראית התצוגה ברדיו הלוויני - שם השיר, סגנון המוזיקה בתחנה ומידע נוסף



כיום פעילות 3 חברות ברחבי העולם:


* Sirius - פעילה בארה"ב בלבד
* XM - פעילה בארה"ב בלבד
* WorldSpace - לווינים מעל אסיה, אפריקה ובקרוב גם דרום אמריקה. בשיתוף פעולה עם XM בצפון אמריקה. בקרוב תפתח גם נציגות ישראלית.


אזורי הקליטה של WorldSpace כולל הלווין AmeriStar שישוגר בקרוב


לא אלאה אתכם בהבדלים הטכנים בין החברות, בסופו של דבר רוב החברות משתמשות ב...לווינים (בחיי!) על מנת להעביר את הנתונים למנויים. ועם זאת לעיתים יש צורך גם באנטנות קרקעיות במקרים של אזורים אורבניים צפופים הגורמים למיסוך הקליטה הלווינית. אבל יש גם קאץ` - לא ניתן סתם כך להאזין לרדיו הלוויני. בחלק מהחברות עליך להיות מנוי בתשלום של כ- 10$ לחודש. נדרש גם מקלט מתאים שעולה כ- 100$ לדגמים הפשוטים. אגב, משנת 2001 יצרניות מכוניות כמו GM מוסיפות מקלטי רדיו לוויני של חברת XM בדגמים נבחרים המשווקים בארה"ב.


נכון להיום המהפכה עדיין לא הגיעה אלינו, הישראלים. ועם זאת הפתרון בדרך! כאמור חברת WorldSpace פותחת נציגות ישראלית ומשמעות הדבר היא כי גם אנחנו נוכל סוף סוף לוותר בקרוב על הפלייליסט המעיק של גלגל"צ...



2 דגמי רדיו לוויני לרכב של Sony ו- Pioneer

...................................................................................................

מידע נוסף על רדיו לוויני ניתן למצוא כאן
(לקוח מתוך האתר המופלא www.HowStuffWorks.com)

קישור מעניין מאתר YNET עם מידע אודות כניסת WorldSPace לארץ

תודה ל- Geostant על המידע שעזר בכתיבת מאמר זה

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

5 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל אמנון כ אלא אם צויין אחרת