00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

משהו למועד ושבת ועוד

עיקר עבודת האדם תיקון המידות לפרשת ויצא

בס"ד
ותקנא רחל באחותה
בפרשת השבוע אחרי שלאה ילדה כבר ארבעה בנים, נאמר בפסוק "ותקנא רחל באחותה ותאמר ליעקב הבה לי בנים, ומבאר רש"י שהקנאה של רחל היתה במעשיה הטובים של לאה והיא חשבה לעצמה במה זכתה  לאה ללדת ולא היא,
 
יסורים
התשובה לכך כתובה בפסוקים הקודמים וירא ה` כי שנואה לאה כלומר איננה אהובה כרחל כי אילו חלילה היה יעקב שונא אותה הוא לא היה חי איתה ולכן אומר הכתוב ויאהב את רחל מלאה, כלומה מדובר בשני אהבות כשאחת יותר אבל גם הראשונה היא אהבה, אבל מכיוון שלאה הרגשיה מועקה ויסורים מאי שלמות האהבה של יעקב לכן היא זכתה ראשונה וגם ילדה יותר מאשר האחרות. ללמדך שאדם המתייסר רק מרוייח בסופו של דבר מיסוריו.
 
מדוע מחה יעקב ברחל
ותקנא רחל באחותה ותאמר ליעקב הבה לי בנים ואם אין מתה אנוכי, ויחר ליעקב ויאמר לרחל התחת אלוקים אני אשר מנע ממך פרי בטן, לפני שנבאר מה היה הדו שיח של יעקב עם רחל נבין משדוע מחה יעקב רחל בחריפות כזו ? רחל שהכירה את אישיותו הענקית של בעלה רצתה ללחוץ אותו באהבתו אותה שיתאמץ בשבילה בתפילה, היא היתה בטוחה שכל מה שירצה יעקב יוכל לפעול בתפילתו וכאילו העניין נתון לשליטתו ועל זה מחה יעקב בתוקף הכל בידי שמים, המחאה היתה על כבוד הקב"ה, עם כל הכבוד אין לי כוחות בלתי מוגבלים והכל בידי שמים.
 
 
מה הקריבה רחל  
לפני שנדבר על המשך הדו שיח עם יעקב נתבונן במעשה התרמית של לבן, הוא לא היה יכול להתרחש אילמלא שתקה רחל, חז"ל אומרים שהיא גם מסרה את הסימנים שיעקב נתן לה למנוע רמאות ללאה, והפסוקים וההגיון מוכיחים זאת שהיתה זו הקרבה של רחל, אם כי לא היה לה כל בטחון שיעקב יסכים להקדיש עוד שבע שנים נוספות מחדש בשבילה, היא לא קבלה שום הבטחה למסירות שהיתה לה בשביל אחותה, המעשה הטוב של רחל נעשה בצורה כזו שהיא גם לא נתנה ללאה את ההרגשה שהיא מקריבה משהו שהרי שבע שנים אחר כך כאשר ראובן מביא הביתה דודאים מבקשת אותם רחל ולאה עונה לה "המעט קחתך את אישי ולקחת את דודאי בני" ? אילו רחל היתה זוכרת ומזכירה שהיא היא זו שנתנה ללאה את הזכות להיות אשתו הראשונה של יעקב, האם לא מתאים היה שהיא תכעס על התגובה של לאה? ולאה עצמה אילו רחל היתה נותנת לה את ההרגשה שהיא הקריבה משהו בשבילה האם היתה מעזה כך לומר לרחל? אלא צריך לומר שרחל היתה כל כך מאמינה וכל כך צנועה עד כדי שהיא הבינה בכל נימי נפשה שהיא היתה מחוייבת כך לנהוג וזה גם מה שהיא שדרה ללאה, עד כדי שלא רחל ולא לאה חשבו שמגיע לה משהו על מסירות כל העתיד שלה בזמנו ללאה אחותה. הנה יש לנו מפשוטם של הפסוקים דמותה של רחל דמות הירואית ובעלת מידות ואמונה בלתי נתפסים במושגנו אנו.
עבודה בלתי נפסקת 
הגאון מווילנא אומר במשלי והובאו דבריו בספר "אבן שלמה" האדם נברא לשבר את מידותיו ואם לא למה לו חיים, אם נסביר זאת נבין כך: מלאכים ושרפים יודעי דעת עליון לא חסרים בשמים, והאדם נברא כדי לזכך את עצמו ולהתעלות וליצור את אצמו את אשיותו  שהנה נצחית ורק כאן העולם אפשר ליצור אותה ולהתעלות בעולם הבא אין אפשרות לעשות כלום, ולכן כל זמן שהאדם בעולם הזה חובתו להתעלות ולשפר את אשיותו וכל רגע ורגע והאתגרים שלו, ברגע שאין לאדם כבר התמודדות הוא לא יהיה כאן "למה לו חיים".
התפילה היעילה  
מטרת התפילה היא שישנן האדם לעצמו בעומד הכרתו שרק הקב"ה יכול ורק הוא מנהיג את העולם, כאשר האדם מגיע למצבים כאלו שאין לפניו כל דרך אחרת להינצל ואז הוא זועק מעמקי נפשו השויעה ה` כי רק אתה יכול, אזי גם תפילה קצרה כזו יכולה לשנות עולם ומלואו, ולכן ברור שתפילת האדם על עצמו בהכרה ברורה שאין מישהו ומשהו אחר שיכול להושיעו רק הקב"ה היא האיכות הטובה ביותר של התפילה, הקב"ה מביא את האדם למצבים מסויימים כדי לעקור לו את כל האשליות שזה יכול לעזור ופלוני או אמצעי כזה או אחר, והכל כדי לאלץ אותו להתבונן רדע אחת להעמיק חשוב היטב ולתקוע בנפשו את ההכרה שאין עוד מלבדו, וכך יוושע, לפעמים כל מטרת הצרה  היא כדי לגרום לאדם עומק נפשי בעניין האמונה, ובקיצור האדם שיודע אין עוד מלבדו והכל תלוי בהקב"ה וכך הוא מתפלל זו התפילה הטובה ביותר.
המשך הדו שיח של יעקב ורחל
כאמור יעקב הוכיח את רחל על בטחון הייתר שהיה לה בכח תפילתו וממילא פגם בכח תפילתה היא עצמה, וכך אמר לה יעקב כיוון שהתפילה נועדה להעלות את האדם בדרגתו הורחנית, הרי מי שצריך לעלייה בדרגה הוא צריך להרגיש צורך לבקש ולהתחנן לה`, ולכן זה לא כמו שאת חושבת שזה אני שהמעשה הזה בא לעורר אותי לתפילה אלא זו את כי ה` מנע ממך ילדים, ולי כבר יש ולמה ה` מנע מך ולא ממני? כי הוא רוצה את תפילתך.... ואז רחל שאלה אותו למה אצל יצחק התפילה שלו הועילה כי הוא אהב את רבקה ולכן מכח זה ראה עצמו מוכרח להתפלל והבין שה` רוצה את תפילתו ואילו אתה הייתה אוהב אותי כמו יצחק את אמך גם אתה היית מרגיש כמוהו, ענה לה יעקב שאין קשר כי יצחק היה מכורח להתפלל על רבקה כי לא היו לון ילדים מאחרת ולכן הוא התפלל מתוך מצוקה אמיתית ומצוקה אמיתית ותפילה מתוכה כאמור זו התפילה הכי הכי יעילה, ענתה לו רחל אבל אברהם סבך גם כאשר נולד לו בן כבר מהגר התאמץ בתפילה בשביל שרה אשתו והצליח. אמר לה יעקב שרה? שרה התעלתה במידותיה ועלייתה הזו היא שגרמה לה שתיענה בקשתה לילדים היא הרי עבדה על מידותיה, ורצתה לתת לאברהם בן בכל מחיר ולכן היא היתה זו שחיתנה את אברהם עם הגר, אמרה לו רחל אם כך גם אני אתעלה במידותי ואתן לך את שפחתי ועלייתי הזו בדרגת שבירת המידות תעמוד לי לזכות גם אני לבנים ואכן כך עשתה ובאמת נפקדה.
שבירת המידות מטרה לעצמה
למדנו מכאן שני ענינים יסודיים האחד מלמד אותנו ששבירת המדות היא מטרה לעצמה, ורחל כדי לתקן את הקנאה הרוחנית שהיתה לה בלאה בזכות מעשיה הטובים, תקנה את זה בשבירה נוספת של מידותיה כאשר נתנה ליעקב את בלהה, וזה היה תיקון מושלם לקנאה הרוחנית שהיתה לה בלאה. והעניין השני שלמדנו הוא שתפילה עוזרת באותה מידה שהאדם מבין שרק בתפילה ייוושע.
 
 
 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

נשארים מעודכנים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל אבי480 אלא אם צויין אחרת