חיי

המסע להודו - חלק כ` /אגם ריוואלסאר – אגם שלושת הדתות

בצהריים עזבנו נינוחים ומרוצים את מאנדי ונסענו לאגם ריוואלסאר,  24 ק"מ דרום מערב למאנדי ובגובה של 1300 מ`.

כשהתקרבנו לאגם קיבל את פנינו פסל ענק מרהיב בצבעיו ומרשים במידותיו, החולש על כל העמק ונראה למרחוק. הסתבר לנו שזהו פיסלו של פדמהסמבהבה  Padma Sambhava הנזיר שיצא מהמקום הזה להפיץ את הבודהיזם בטיבט.

האגם כמעט ולא מתוייר ע"י תיירות זרה, וכמובן שאינו נמצא על מפת התיירות הישראלית.

ריוואלסאר -  עיירה קטנה עם כביש ראשי אחד, כשגם פה המילה כביש היא די הגזמה למה שקיים בשטח. לאורך הרחוב חנויות קטנות וכוכים קטנים שנקראים DABA – המוכרים אוכל מקומי מהיר וזול.  עצרנו לאכול באחד מהם.

הצצתי לתוך הסירים ואכלנו אורז, דאל, אלו גובי, ועוד מיני מרקים וירקות מודים בקארי חריף שאיני זוכרת את שמם, בלווי רטבים ויוגורט. זה היה טעים. את גרגורי הנאה שלנו שמעו כל האורחים. הטעם המאוד מתובל עד חריף של הקארי עם היוגורט הקריר והחמצמץ היה נעים וטעים. אני בטוחה שיהיו רבים שיחשבו שהשתגענו שאכלנו במקום כזה, אבל כן, אכלנו, לפעמים זה מה שיש.

היה טעים, ונשארנו בריאים אולי מפני שבהודו אין אוכל מאתמול, ואין לחממם אוכל. הכל מוכן בו ביום בתוך הסירים הענקיים האלה.

עכשיו התפנינו לתור את הסמטאות והרחובות. מספר שבילים מובילים למעגל פנימי של העיירה וכאן ניגלה לעיננו הפלא. אתר מרהיב ביופיו, נקי ושקט.

האגם רחב ידיים בצורת מרובע, שוכב כיהלום כהה ונוצץ בעמק בין הרים נישאים המכוסים בצמחיה שופעת. האגם מנוקד בכמות גדולה מאוד של קני סוף, ולהקות ענקיות של דגים שהמבקרים המעטים מאכילים בהתלהבות.

גדותיו כרי דשא, עצים ופרחים וטיילת רחבה. בינות לצמחייה  ממוקמים מקדשים הינדים המוקדשים לרישי לומאס,

מקדש סיקי,

ומקדשים בודהיסטים

ובית ספר לאומנות מוזיקה וציורי בד - הטהנגאקה.

בכל מקום אפשר לראות בערבוביה נעימה טורבנים סיקים, סארים הודים וגלימות בורדו של נזירים בודהיסטים.

האגם קדוש לשלושת הדתות – ההינדים, הסיקים והבודהיסטים כי שם הם איחדו כוחות במאבק לטיהור אתני שביצעו המוגולים במאה ה- 17.

במהלך החורף עולים לרגל לאגם הקדוש המוני בודהיסטים. הם מתקרבים לאגם הקדוש כשהם זוחלים על הידיים והרגליים כסמל לענווה, לסיגוף ולתשובה.

השקט, היופי והשלווה שהמקום הקרין גרמו לנו להחליט שאנחנו נישארים ללון. די מהר מצאנו ממש צמוד לאגם מלון בשם "לוטוס" פשוט ונקי. לא צריך יותר.

לארוחת ערב מצאנו מסעדה קטנה, שגם זו מילה גדולה, כוכון של אוכל טיבטי שנקרא "הבית הכחול" הוא לא נראה מרשים אבל זה מקום היחידי שהיה פתוח. ההפתעה הייתה גדולה והאוכל היה אחד הטעימים שאכלנו במהלך הטיול. מומו ממולאים בשר כבש, ירקות מוקפצים, לחם טיבטי ונאן עם חמאה.

לעת ערב מתחילות תפילות. ראשית ההינדים בתפילה שנמשכת כשעה, אח"כ בודהיסטים ולבסוף הסיקים. כולם משדרים את תפילותיהם ברמקולים. להפתעתי זה היה נעים.

השכם בבוקר, לפני עלות חמה מתחילה שוב מחרוזת התפילה – הינדים, בודהיסטים וסיקים....

אכלנו ארוחת בוקר שוב בבית הכחול – בניגוד לסלט ההודי שהוא פרוסות מלפפונים ועוד ירק מעל, קיבלנו סלט ירקות אמיתי - מגוון של ירקות קצוצים דקדק, עם שמן זית ולימון כמו בבית, חביתה טעימה, לחם טרי וחמאה מלוחה ועשירה.

טיילנו לאורך האגם על שביל מרוצף. אנשים האכילו המוני דגים באגם. ביקרנו במקדשים השונים .

בחצר המנזר הבודהיסטי ישנו פעמון ענק שהוא סימבול מרכזי בדת הבודהיסטית והוא משמש לקופים כפינת משחק הם מטפסים ונתלים עליו כחלק ממשחקיהם.

פגשנו להקת קופים שמטיילת לה במקדש הבודהיסטי. הנזירים משאירים בחוץ את שיירי האוכל והקופים בים לאכול. לפתע שמענו צרחות של הקופים מסתבר שלהקה אחר ניסתה לפלוש למנזר והחל שם קרב איתנים ואלים בין שתי להקות.הלהקה המקומית ניצחה.

היה מהנה. בסמוך יש קיר ענק מכוסה בדגלים טיבטים – קיר טיבטי. דגלים צבעוניים בסדר מסוים שראינו בהרבה מקומות וגם נראה.