00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

אור גור אש

פארינלי

 
  "פארינלי"

בעקבות הסרט שעורר בי עניין, מצאתי עוד פרטים מתוך הספרים בבית וגם מהנט.

כשצפיתי בדרמה הביוגרפית "פארינלי", חשבתי שהנה עוד סרט סתמי ומשעמם.

הופתעתי לגלות שהסרט מרתק ומעורר אמפטיה לגיבור הסיפור ולמקרה האומלל שלו.

"פארינלי" היה מועמד לפרס האוסקר עבור הסרט הזר וזכה בשני פרסי סזאר הצרפתי.

שחקנים: אנריקו לו-ורסו, סטפנו דיוניסי, ואלזה זילברשטיין. בימוי: ז’ראר קורביו (בלגיה/צרפת 1994).

 

"פארינלי" שם הבמה של זמר האופרה האיטלקי, קרלו מאריה ברוסקי, 1705–1782.

קרלו ברוסקי, ניחן עוד מילדותו בקול נדיר, וכדי לשמור על גוון קולו האנדרוגני,

סורס על ידי אחיו ריקרדו, והפך לאחד מזמרי האופרה המפורסמים בעולם.

זעזע אותי לדעת, שבמאות הקודמות נהגו לסרס ילדים עם קול פעמונים כדי לשמר

את האיכות של צלילי גרונם ובמאה ה- 18 סורסו באירופה כ- 5000 נערים כאלה.

פארינלי, אחד מזמרי האופרה המסורסים המפורסמים ביותר בתולדות המוסיקה,

יצא עם אחיו ריקרדו, לכבוש את אולמות הקונצרטים של אירופה.

ריקרדו שהיה מלחין אלמוני למדי והתפרסם בזכות אחיו הזמר, הלחין מוסיקה,

אשר לדעת אניני הטעם נחשבה למוסיקה בינונית, ופארינלי שר את לחניו

שהותאמו לקולו ונכתבו לו. שני האחים היו נאים ביותר

וחלקו ביניהם את האהבה למוסיקה וגם את המאהבות.

פארינלי כבש לבבות בשירתו, במראהו ובקסמו, וחיזר אחרי נשים

שנפלו לרגליו והשתוקקו לשכב עמו, אך ריקרדו אחיו השלים את האקט המיני

נוכח אין- אונותו של פארינלי (המסורס).

סצנות האהבה הלוהטות בין המאהבות והאח ריקרדו, כשפארינלי הזמר המהולל

 עומד מאחורי פרגוד הקטיפה וצופה בעיניים כלות ונוגות באקט המיני רווי התשוקה,

נגעו ללב ועוררו רחמים. לרגע נדמה היה שעצם "השתתפותו" הפסיבית באקט המיני

נבעה ממזוכיזם, וכיוון שכך, מן הסתם נגרמה לו בזאת הנאה.

עלו בי הרהורים וחשבתי, כמה אכזרי גורלו של סריס, כאשר הוא צופה במעשי אהבים

 רוויי תשוקה, מבלי היכולת לחוות גם חוויה מינית כאחד האדם.

לכל אורך הסרט ובמיוחד בסצנות האהבה הארוטיות, המלוות במשחקי אור וצל רכים

 של זהוב-וורוד-חום, ניטעה בי תחושה שאני מדפדפת באלבום אמנות מתקופת הבארוק.

 

על בסיס הסיפור האמיתי, קורביו הבמאי, בנה דרמה מלאת תשוקה מין ויצרים,

סביב היחסים הסימביוטיים בין שני האחים, שהיו מחוברים אחד לשני עד כדי תלות

וחוסר עצמאות, מאבקי כוח ושליטה, תסכול, קנאה כפייתית, אלימות מילולית ופיזית,

חוסר אמונה עצמית, ובעיקר –תפיסה חולנית ומוטעית לפיה

האושר של אחד מביניהם תלוי תמיד ואך ורק בשני.

 

הצפייה שלי ב"פארינלי", היתה חוויה יוצאת דופן, גם בזכות

האיכויות הקוליות, למרות שאופרות הן לא בדיוק "ספל התה" שלי..

 

פארינלי, שחי במאה ה-18, קנה את תהילתו ביצירות של בני התקופה והאריות שנכתבו

ונתפרו במיוחד עבורו, הציגו את מעלותיו. הוא לא היה סתם מהולל –

הוא היה אגדי עוד בימיו וזמרתו תוארה כתופעה מהפנטת, על-טבעית.

המלחינים המזוהים עם פארינלי הם פורפורה, האסה, ג`אקומלי,

ולצדם אחיו של פארינלי, ריקרדו ברוסקי

אמנות ה"בל-קאנטו" (באיטלקית: "שירה יפה"),  כפי שמומשה מגרונו של פארינלי,

כמעט ונעלמה עם הזמן. זמרי הקונטרטנור לא מסוגלים לשחזר את נפלאותיו של פארינלי,

אלא רק נשים, שהן זמרות מצו-סופרן וירטואוזיות.

באחרית ימיו של פארינלי, נוכחו מוקירי אמנותו לדעת שזמרים רגילים (לא סריסים)

התקשו ומתקשים עד היום לשיר "בל-קנטו" בסטנדרטים שפארינלי הדגים.
לדעת המבינים, תפארתן של אריות פארינלי אינה על הטכניקה בלבד,

 ודוגמה לכך היא האריה "צל נאמן", מאת ריקרדו ברוסקי (אחיו של פארינלי)

 ומי שיאזין לה, יחווה מוסיקה הנוגעת בנפש.

http://www.youtube.com/watch?v=NWMOmBohlTE

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

55 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל המקום של אור אלא אם צויין אחרת