הבלוג של תנועת קדימה

דיכטר: חוויות מלחמת יום כיפור כלוחם צעיר בסיירת מטכ"ל

כחלק מפרויקט "יום כיפור בבלוג של קדימה", בחר השר לביטחון הפנים וראש השב"כ לשעבר, אבי דיכטר, לכתוב על חווית המלחמה כלוחם צעיר בסיירת מטכ"ל ועל ימיה האחרונים והקשים של הלחימה בחזיתות השונות.

בשבת 20 אוק 1973 כבר ניתן היה להריח את סוף המלחמה.

ביום הכיפורים בבוקר הוקפצתי ליחידה. היה ברור שהמלחמה תפרוץ באותו יום.

במוצ"ש דהרנו כל סיירת מטכ"ל, על ג`יפי הסיור שלנו, כדי לחבור לכוחות השריון שניסו לבלום את השריון הסורי. האדמה רעדה סביבנו שעה ששכבנו במארב ליד תל פארס כדי להתריע על תזוזת הטנקים של הסורים. גדעוני שפקד על הלוחמים שהסתערו על המסוקים הסורים שהנחיתו כוחות מיוחדים, נהרג.

ימים ספורים אחר כך פעלנו בעומק השטח המצרי, על כביש סואץ-קהיר, כדי לשבש את שיירות התיגבור שהזרימו המצרים. בדרך הביתה חטפנו כדור ברוטור המסוק ולמזלנו הטייסים משכו עד שארם א שייח` והחזירו אותנו גם הפעם בשלום הביתה.

בסוף השבוע השני ללחימה, חציתי את התעלה מערבה, ישוב בתוך ג`יפ הסיור שלי בבטן מסוק היסעור, כשעמנו סגן מפקד הסיירת עמירם לוין, מפקד הפלגה אמיתי נחמני וצ`יטה מחיל האויר. היעד היה להכשיר את שדה התעופה "פאיד" לנחיתת מטוסים. אני נשארתי לפרק את מטעני החבלה שהשאירו המצרים על המסלולים בשדה. כעסתי על אמיתי שהתיישב ליד הגה הג`יפ שלי וביחד עם האחרים יצאו לסיור בשדה. במלחמה אם אתה נדרש לוותר על היקר לך מכל או על הג`יפ, אתה לא מוותר על הג`יפ...

דיכטר בצעירותו

בדרכם חזרה, חטפו אר.פי.ג`י בג`יפ. אמיתי שישב על הכסא שלי, נהרג. כל האחרים נפצעו.

עלינו על זחלמ"ים ועצרנו ליד מפקדת האוגדה של אריק שרון כדי לקבל את המשימה הבאה. מטוס סיור מצרי זיהה את הכח ומטח ארטילרי כבד עשה בנו שמות. שלמה ביידץ נהרג, ואני מוניתי לפקד על אנשיו.

"לתפוס את קו החזית לכוון אסמאעיליה", זו היתה המשימה שקבלנו משרון.

מיד עם תחילת ההתקדמות לעבר אסמאעיליה, ראינו את פטריות העשן מפיצוץ הגשרים שעל תעלת המים המתוקים. המצרים עשו הכל כדי להקשות על התקדמותנו.

עדכון שרון בנושא, הניב תשובה אופיינית לאיש: " סיירת מטכ"ל יודעת לשחות. שיחצו את התעלות בשחיה..."

ביום ראשון, 21 אוק. הגענו קרוב לאסמאעיליה והתחלנו להתארגן לקבלת פני הפסקת האש שהיתה אמורה להיכנס לתוקף באותו הלילה. נאיבים להחריד, האמנו כי הסכם הוא הסכם ואין צורך לפקפק בכך שייושם. שכבנו בגומות עצי ההדרים ממתינים לבוקר הראשון שלאחר המלחמה. אחד המפקדים, עמית בן חורין, סיים תדרוך של כל אחד מהמפקדים והגיע אלי.

ואז נפתח סמבטיון של אש מהצד המיצרי. כדורי מקלעים התחרו בכדורי נק"ל. רקטות נ.ט לסוגיהן התפוצצו מעל ראשינו בקצב מטורף. עמית שהספיק להתרחק ממני כדי פסיעה, חטף כדור מתחת לקסדה ונפל מת לרגלי. קרוב ל-20 לוחמים נפצעו בתוך דקות.

הסתבר כי מולנו במרחק מאתיים מטר, היה פרוס כח מצרי גדול ביותר שסרב להכיר בהפסקת האש.

ממלחמה זו ומעבודתי בשב"כ, על בשרי למדתי: במלחמה כמו במבצע כמו בארוע של טרור, את הלחימה יש לנהל לא רק עד הסוף, אלא גם על הסוף.

תהא נשמת הנופלים צרורה בצרור החיים.

פרויקט יום כיפור - חברי סיעת קדימה כותבים על יום הכיפורים שלהם ומשמעויותיו מבחינתם: