22
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

זיכרון בפועל

קרואטיה וסלובניה 2009

כללי

 

נחתנו בזאגרב ביום רביעי 20.5.09 בשעה 18:30 והמראנו משם ביום רביעי 27.5.09 בשעה 13:05. המסלול שעשינו אינו אופטימלי מבחינת המרחקים, וזאת משום שהשארנו את מערות פוסטוינה וסקוצ`יאן לסוף, כתכנית מגירה למקרה שיתחיל גשם חזק. אני ממליץ לכל מי שמתכנן טיול בקרואטיה וסלובניה להתעדכן בתחזית מזג האויר לקראת הנסיעה ובמהלכה, ולהכין תכניות מגירה למקרה של גשם. אני השתמשתי לשם כך באתר www.weatherbug.com.

 

בתכנון התבססתי על ספרון מסדרת "טיולי מנדי". הספרון הזה היה מאורגן לפי מסלולים מומלצים, וזה היה יתרון גדול לעומת מדריכים אחרים, שמתארים כל אתר כשלעצמו בלי להתייחס להגעה אליו ולאופציות הלינה בקרבתו. "מדריך מנדי", כפי שהספרון התייחס לעצמו, כלל מרחקי נסיעה וזמני נסיעה מאתר לאתר, וגם תיאור קצר וממצה של האקלים הפוליטי והתרבותי המורכב בארצות היעד.

 

קרואטיה וסלובניה הן מדינות דומות מאד וגם שונות מאד. כמו בישראל, יש בהן מגוון גדול של צורות נוף על שטח קטן למדי. אנחנו טיילנו רק במרכז קרואטיה, לא הגענו לסלאבוניה שבמזרח, לדלמאטיה שבדרום ולחצי האי איסטריה שבמערב. בחלק הזה של קרואטיה הנוף הוא ים תיכוני: צמחיה נמוכה, כרמי גפנים וזיתים, כפרי רועים, עיירות חוף אלגנטיות. במעבר צפונה לסלובניה אפשר לראות את המעבר ההדרגתי לארץ אלפינית. ככל שמתרחקים מהים, הראות נעשית טובה יותר, אולי בגלל הירידה בלחות. בדרום סלובניה ההרים הגבוהים מכוסים יערות עבותים, וככל שמצפינים ומתקרבים לפארק טריגלאב, יש פסגות מושלגות שממלאות את האופק, ויש אינספור מעיינות ונחלים שחורצים את הארץ.

 

המעיינות והנחלים מתמזגים לשני נהרות עיקריים: הסוצ`ה, שזורם דרומה ומערבה לתוך איטליה ונשפך לים התיכון, והסאווה, שזורם דרומה ומזרחה לתוך קרואטיה ונשפך לדנובה. אנחנו הישראלים, שבאים מארץ חמה ושחונה, איננו יכולים לשבוע מלראות את כל המים האלה. רוב האנשים שדיברתי איתם אהבו את סלובניה יותר מאשר את קרואטיה. טיילנו רק בחלקה המערבי של סלובניה, עד נהר הסאווה.

 

כמו הארצות, כך גם התושבים. הקרואטים והסלובנים שייכים למשפחת העמים הסלאבים, וזה ניכר במראה החיצוני שלהם, שמזכיר את המראה שאנחנו רגילים לזהות עם יוצאי חבר העמים בישראל. כמעט מתחשק לשאול אותם מה הם עושים פה על גדות הים התיכון, אנחנו הרי רגילים לקשר אותם עם ערבות מושלגות, עם אגמים קפואים, עם הצפון. ועם זאת, יש הבדלים בין הקרואטים לסלובנים. אני מצאתי שיותר קל להידבר עם הסלובנים. חוויתי אותם כידידותיים יותר, אדיבים יותר, עליזים יותר. אולי זה משום שהם עם קטן כל כך. לפי ויקיפדיה, יש שניים וחצי מיליון סלובנים וארבעה וחצי מיליון קרואטים.

 

השפות שדוברים בשתי הארצות שייכות למשפחת השפות הסלאביות, והן נשמעות כמו סוג של רוסית. ידידה שלנו שחיה בזגרב אמרה, שקרואטי יכול לדבר עם סלובני, כל אחד ידבר את השפה שלו, והם עדיין יבינו זה את זה, עד כדי כך השפות קרובות. בשתי הארצות נהוג האלפבית הלטיני, מה שמקל על ההתמצאות. ועדיין, התמצאות היא בעיה.  

 

התמצאות

 

קרואטיה וסלובניה הן ארצות מתויירות מאד, ועדיין לא הכל שם מאורגן ומתוקתק כמו באוסטריה, יעד טיולנו הקודם. בעיקר, השילוט שם לא כל כך ידידותי לתייר. אמנם בשתי המדינות נהוג כתב לטיני, אבל בכל אחת מהן יש מיני סימנים שנכתבים מעל האותיות ומשנים את הגייתן. כשאתם שואלים מישהו איך נוסעים ליעד מסויים, רצוי שתהגו נכון את שם היעד. בסלובניה הרגשתי מספיק נח לשאול את המקומיים איך הוגים את העיצורים. בשובי לארץ מצאתי בויקיפדיה, תחת הערכים "קרואטית" ו"סלובנית", טבלאות שמציינות כיצד הוגים כל עיצור. שווה להדפיס ולקחת איתכם. אעיר את תשומת לבכם, שכל השמות שאזכיר להלן ייכתבו ללא הסימנים הללו. חפשו אותם במפה, והגו אותם כפי שהם מופיעים במפה, לא כמו שכאן.

 

עוד בעיה בשילוט היא זיהוי מלים כמו צפון, דרום, מזרח ומערב. בישראל, כמעט על כל שלט יש כיתוב באנגלית צחה וידידותית לתייר. בשפות הנפוצות של מערב אירופה, המלים הללו דומות למקבילות האנגליות שלהן ולכן, כשרואים על שלטי הדרכים Paris Nord, אפשר לנחש שזו הכניסה הצפונית של פאריס. לא כך בקרואטית ובסלובנית, שהן שפות סלאביות. בפונדק דרכים אחד בסלובניה שאלתי את הקופאי, והוא אמר לי שבסלובנית: sever זה צפון, jug זה דרום, vzhod זה מזרח, zahod זה מערב. רשמו לפניכם.

 

מספרי הכבישים שמופיעים במפה אינם מופיעים על השלטים, חוץ מאשר באוטוסטרדות. מארג הכבישים משתנה כל הזמן, ומכיוון שהייתה לנו מפה מלפני כמה שנים, מצאנו את עצמנו לא פעם בצומת שלא מופיע במפה, כשכל שלטי הדרכים מצביעים לכפרים, שהם כל כך קטנים עד שהם לא מופיעים במפה. בסלובניה יש עכשיו תנופה של פיתוח כבישים. יש לזה צד חיובי, כמובן. הדרך למעבר וורשיץ`, שבהרבה סיפורי טיולים מלפני שלוש שנים היא מתוארת כסיוט לנהג, עכשיו היא דרך דו סטרית נוחה ובטוחה. הצד השלילי הוא, שהרבה קטעי כביש יקחו לכם הרבה יותר ממה שאתם חושבים, כי כל המסלולים למעט אחד סגורים לרגל שיפוצים. זה נכון גם לגבי האוטוסטרדות.

 

הצטיידו במפות מפורטות ועדכניות, אולי גם ב GPS, ובעיקר בהרבה סבלנות ובנכונות לשנות תכניות בהתאם למציאות בשטח.

 

המסלול

 

להלן אפרט את עיקרי המסלול שגמאנו (רוב השמות מופיעים בהשמטת הסימנים מעל האותיות):

 

יום ד` 

נחיתה בזגרב, נסיעה עד Slunj, לינה ב Cvitović.

יום ה`

סיור בכפר Rastok ליד Slunj, ביקור באגמי פליטויצה, נסיעה עד Senj ולינה שם.

יום ו`

נסיעה לאורך החוף צפונה, סיור ב Rijeka, חציית הגשר לאי Krk, סיור בעיירה Krk ומנוחת צהריים, נסיעה לעיירה Punat, הפלגה לאי Kosljun וסיור בו, חזרה לאי Krk ונסיעה ל Valbiska, מעבר במעבורת ל Merag באי Cres, נסיעה לעיירה Cres ולינה שם.

יום שבת

סיור בעיירה Cres וארוחת בוקר, נסיעה לכפר Pernat וסיור בו, נסיעה לכפר Lubenice וסיור בו, נסיעה ל Porozina ומעבר במעבורת ל Brestova בחצי האי איסטריה, נסיעה עד Opatija ומנוחת צהריים שם, חציית הגבול לסלובניה, התמקמות ללינה ב Ciginj, סמוך ל Tolmin, נסיעה עד העיירה Most na soci וסיור בה, בילוי ערב ב Tolmin.

יום א`

פארק טריגלאב: סיור במפלי Tolminska Korita, נסיעה צפונה לכיוון מעבר Vrsic עם עצירה למנוחה בעיירה Bovec, סיור במעבר Vrsic, הפסקת צהריים סמוך ל Kranjska Gora, נסיעה עד בלד והתמקמות ללינה ב Bohinjska Bela, סיור בטירת בלד ובעיירה, בילוי לילי ב Kranj הסמוכה.

יום ב`

נסיעה לאגם בוהיני, שכירת אופניים ודיווש על גדות האגם, עלייה ברכבל להר Vogel, חזרה ל Bohinjska bistrica ועלייה לרכבת המכוניות, המשך נסיעה דרך Idrija עד Postojna, סיור מודרך במערת הנטיפים, התמקמות ללינה ב Divaca, בילוי לילי ב Trst (הלא היא Trieste שבאיטליה).

יום ג`

נסיעה קצרה ל Skocjan וסיור מודרך במערת הנטיפים, נסיעה עד לובליאנה וסיור בה, חציית הגבול חזרה לקרואטיה, התמקמות במלון בזגרב, סיור בעיר העתיקה ובילוי לילי במרכז זגרב.

יום ד`

סיור קצר בעיר החדשה, נסיעה לנמל התעופה והמראה מזגרב.

 

 

 

זה אכן מסלול מרתוני, גמאנו 1540 ק"מ בפחות משמונה ימים. גם אם מנכים את כל ההתברברויות שהיו לנו, והיו הרבה, נשארים עם משהו כמו 200 ק"מ ליום, שזה הרבה. אבל מה לעשות, אלה אנחנו וככה אנחנו אוהבים את הטיולים שלנו, דחוסים וגדושים.

 

הנה לפניכם סיפור הטיול:

 

- תכנונים, הכנות, טיסה, הגעה לסלוני
- מפליטוויצה אל חוף הים האדריאטי (סניי)
- רייקה ואיי מפרץ קווארנר
- מאופטיה אל עמק הנהר סוצ`ה

- פארק טריגלאב: מקניוני טולמין, דרך מעבר וורשיץ`, עד אגם בלד

- מאגם בלד לאגם בוהיני, ובחזרה דרומה למערת פוסטוינה
- מערת סקוצ`יאן, לובליאנה, זאגרב

- ועוד סיבוב בזגרב

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

17 תגובות

נשארים מעודכנים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל שושן פרא אלא אם צויין אחרת