טיקטאק יוצא לאכול

11/08/2009

בורקס טורקי אורגינל, הכרמל 39, שוק הכרמל, תל-אביב

ניסים ונפלאות

שנה שעברה הלך לעולמו סמי משוק הכרמל, האיש, האגדה - ומי שהיה אחראי לאחת ממנות הבורקס המיוחדות בעיר. בזמן שסמי מלמד את המלאכים בגן-עדן מה זה בורקס טורקי אמיתי, תרים בארץ המעריצים האבלים אחר אלטרנטיבות. נכון לעכשיו "בורקס טורקי אורגינל" (הדוכן של ניסים) הוא השולט בכיפה בגזרת הבורקס בשוק.

גאוותו של המקום היא בהכנת בורקס מבצק פילו איכותי. תחלופת הלקוחות כאן גבוהה - מה שמבטיח מנות חמות וטריות. הגענו לשם ביום שישי בבוקר, תפסנו שולחן וניגשנו לבחור בורקס מהויטרינה.

לאחר התלבטות לא פשוטה הזמנו בורקס תרד (17 ₪) שבדיוק יצא מהתנור. הוא היה פריך, לא נטף שמן – ומילוי התרד בו היה משובח.

על מנת להחריב את הדיאטה סופית, הזמנו גם בורקס חצילים (17 ₪), שהיה מוצלח לא פחות מקודמו. שתי המנות הוגשו עם עגבנייה, מלפפון חמוץ, תוספת ביצה ורסק עגבניות חריף – והומלחו ופולפלו קלות.

יש פה מיץ לימונדה שנעשה במקום, אולם אנחנו שתינו לבן (5 ₪), שהיה קר ומרענן. לרגע יכולנו לדמיין שאנחנו לא בשוק הכרמל, אלא באחד השווקים ההומים באיסטנבול.

כיף לראות איך ניסים, שהאכיל עד כה כבר אלפי לקוחות, מתעניין עדיין בדעתם של הקליינטים על האוכל. אפשר לסיים פה את הארוחה במלבי, שניסים מעיד עליו שהוא "הכי טוב בארץ", אולם אנחנו החלטנו לשמור משהו גם לפעם הבאה.

יצאנו מהשוק, הלכנו במורד רחוב קינג ג`ורג` עד שהגענו לקונדיטוריה וייס (רחוב קינג ג`ורג` 4).

בניגוד לבתי המאפה האופנתיים החדשים בתל-אביב, המביאים לעיר את בשורת הפטיסרי הצרפתי, וייס היא קונדיטוריה אולד פאשן בסגנון מזרח אירופאי. דינוזאור מהסוג שהולך ונעלם. קרוב לשבעים שנה קיים המוסד הזה – ויודעי דבר מספרים, שלא הרבה השתנה בו מאז פתיחתו.

השלט בחוץ מבשר ש"כאן ניתן להשיג את עוגת הפרג המפורסמת של וייס" – ולא בכדי. עוגה אלמותית זו היא גולת הכותרת של המקום. היא דחוסה אך קלילה, מתוקה אך מעודנת – ובעלת טעם משכר. לא חייבים לקנות עוגה שלמה – אפשר לבקש לחתוך ממנה פרוסה קטנה ולאכול אותה בחוץ. תענוג אמיתי.

היה זה מסע קצר ומהנה מסביב לעולם. הוא התחיל במזרח התיכון, המשיך בתורכיה והסתיים באוסטרו-הונגריה. חו"ל? זה פה ממש ממול.

לסיום המלצה בנוגע לבית קפה, השוכן ליד מדרחוב נחלת בנימין: קפה בירנבאום (נחלת בנימין 31). המקום קיים כבר משנת 1962 - ובשנים האחרונות קיבע את מעמדו כאחת האופציות הצמחוניות הטובות בעיר.

במחיר של 45 ₪ אוכלים פה ארוחת בופה עשירה, שכוללת עשרות סלטים, קישים, לביבות ועוד. המגוון עצום, בלתי נתפש כמעט. עומדים מולו בפעם הראשונה חסרי אונים, לא יודעים במה לבחור. יש סלט סלרי טרי ורענן, כרישה ביוגורט, חצילים בטחינה, סלק, בטטות, קינואה, כוסמת, תפוחי אדמה בשמנת, פסטה, צ`ולנט, פתיתים, פשטידות – ואינספור מאכלים נוספים. את הכל ניתן כאמור "להעמיס" ללא הגבלה.

כל הסלטים טריים – וחלקם אף מיוחדים ממש. אופציה נהדרת, מגוונת ובריאה לארוחת צהריים, שמתאימה לכל אחד.