00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

סוס עם כתם על המצח

המצאת המילניום

 אני לא בסדר.
הבטחתי לכם עוד חוויות מפריז, ובנתיים מבלי לשים לב הזמן עובר.
ושבוע הבא אני כבר שוב עולה על המטוס, הפעם אל מעבר לאוקיינוס אל ארצם של היאנקים. נסיעה לצרכי עבודה עם קצת חופש בצידה, שעליה הכנראה לא יהיה הרבה מה לכתוב (משום שאני מתמיד בסירובי לכתוב כאן על ענייני עבודה).
 
אבל כעת לנושא לשמו התכנסנו.
רציתי לספר לכם על אחד הדברים הטובים שפגשתי בפריז.
לאור הפיתוח הגאוני הזה, הבנתי סופית: הצרפתים האלה פשוט גאונים.
מדובר בפיתוח פשוט בשם: Vélib`
 
ומהי אותה המצאה אתם שואלים?
אולי, חלקכם כבר שמעתם עליה...
מדובר על מערכת אוטומטית להשכרת אופניים ברחבי העיר.
 
 
      פריז הרי, מלבד היותה מפורסמת כאחת הערים היפות בעולם, ידועה גם כאחת הערים עם מערכת התחבורה הציבורית הטובה בעולם.

 עד לפני כשנתיים התחבורה הציבורית כללה בעיקר את המטרו המפורסמת, בשילוב עם אוטובוסים, מספר קוי חשמלית, ורכבת פרברית, כולם בהפעלת אותו תאגיד ועובדים בשילוב מופתי (למשל כרטיס זהה לכל התחבורה הציבורית). 

כל זה טוב, ואפילו מצויין.

אך מה עושה הפריזאי הממוצע כאשר הוא צריך להגיע למקום מסויים שאיננו כה רחוק, אך לא מספיק קרוב להליכה. אך אבוי אין לשם קו ישיר במטרו, וצריך להחליף רכבת?

ומה יעשה הפריזאי שלנו, אם בדיוק יש מזג אויר יפה היום, והוא איננו רוצה לרדת אל מתחת לאדמה על מנת להגיע למחוז חפצו, אך גם זמנו דוחק בו ואין לו זמן ללכת בנחת ברחובות העיר? 

אז ישבו טובי הצרפתי וטיקסו עצה. וכך חשבו להם על הפתרון המושלם: מערכת אוטומטית להשכרת אופניים. 

איך זה עובד?
די פשוט.

בכל רחבי העיר פזורות תחנות של השירות (אשר גם כן שייך לאותה חברת תחבורה ציבורית). בכל תחנה ממוקמים עשרות זוגות אופניים המחוברות באופן מגנטי לעמודים. ניתן להשכיר זוג אופניים בכל תחנה, ולהחזירו בכל תחנה אחרת. מכיוון שהתחנות פזורות בצפיפות גבוהה בכל העיר, לא צריך להיות מוטרדים כמעט מגניבות משום שברגע שהגעת למחוז חפצך, אתה פשוט מחזיר את האופניים לתחנה. ובמידה וברצונך לעשות עצירה קצרצרה (לשירותים למשל) האופניים מגיעות מצויידות בשרשרת ומנעול פשוטים.

 כיצד משכירים?
תושבי העיר יכולים לשלם באמצעות הכרטיס האוטומטי המשמש לכל סוגי התחבורה (דומה לרב-קו שמנסים לדחוף כעת בארץ). ואורחים לזמן קצר יכולים לקנות כרטיס ליום או לשבוע (כרטיס לשבוע עולה 5 יורו). לנו הישראלים יש בעיה עם ההשכרה משום, שהמכונות לא אוהבות את כרטיסי האשראי שלנו אשר חסרים את הצ`יפ הנהוג בכרטיסי האשראי בצרפת. (אך למזלי בורכתי בדוד פריזאי, אשר קנה לי כרטיס שבועי עם כרטיס האשראי שלו).
על מנת להבטיח שלא תגנוב או תשחיט את האופניים ששכרת, המערכת גם בודקת שיש לך 150 יורו פנויים בבנק לצורך תשלום על הנזק במידת הצורך.

עלות ההשכרה לשעה משתנה בהתאם לזמן ההשכרה, כאשר חצי השעה הראשונה היא חינם, ולאחר מכן כל חצי שעה עולה יותר. (כך שניתן גם להשתמש בשירות לגמרי בחינם, אם אתה עושה רכיבות של חצי שעה בלבד) 

הבעיה היחידה בשימוש בשירות היא שלא תמיד קל למצוא זוג פנוי ותקין (באופן טבעי, לא כל הזוגות במצב שמיש). למשל ביום ראשון עם מזג אוויר יפה, היה כמעט ובלתי אפשרי למצוא זוג פנוי במרכז פריז. ולעיתים כשאתה רוצה להחזיר את האופנייים ששכרת לא קל למצוא מקום פנוי להחזרה. 

כאמור, המערכת פותחה ככלי תחבורה עבור תושבי העיר, ואכן הרושם שלי שהפריזאים אכן משתמשים בו בהמוניהם. אבל עבורי זה גם היה כלי אידיאלי לטייל בעיר.

איזה דרך טובה יותר יש לחוות עיר גדולה שעיקר האטרקציה בה עבורי היא העיר עצמה ובנייניה מאשר פשוט לרכב ברחובות העיר.

מהבוקר בו הצלחתי לקנות כרטיס, השתדלתי לנוע בעיקר באמצעות האופניים, וגם כאשר היה לי יעד מוגדר בקצה השני של העיר, העדפתי להגיע אליו ברכיבה מאשר בנסיעת רכבת מתחת לאדמה. 

כך גם גיליתי, כי בנוסף למערכת ההשכרה, העיר גם מצויידת במערכת שבילי אופנייים מעולה. כמעט בכל רחוב יש שביל אופניים (לעיתים כחלק מנתיב תחבורה ציבורית, ולפעמים שביל עצמאי לאופניים), ובצמתים מסויימים יש אפילו רמזורים מיוחדים לאופניים.
פשוט תענוג. 

בקיצור, אני מאמין ומקווה שלא ירחק היום בו בכל עיר גדולה תהיה מערכת השכרה מקומית שכזו.
בתל אביב למשל זה יכול להיות פשוט אידיאלי. ויכול גם לספק פתרון מצויין לאנשים הגרים מחוץ לעיר, והיו מסתדרים בקלות אם אוטובוס או רכבת אם אלה רק היו מביאים אותם ישר למשרד. רכיבה קצרה של חמש דקות עלח זוג אופניים שממתין לך מחוץ לתחנה יכולה בקלות לפתור בעיה זו.

אך לצערי, כמו שאני מכיר את איך שדברים מתנהלים במדינה הזו, יקח עוד עשרות שנים עד שמישהו ירים את הכפפה ויקדם את הנושא. 

אז בנתיים נותר לנו רק להמתין, ולראות כיצד הרעיון הזה תופס בעוד ערים...

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

6 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל melquiadess אלא אם צויין אחרת