טיקטאק יוצא לאכול

חומוס עכרמאווי

חומוס עכרמאווי, הנביאים 2 (מול שער שכם), ירושלים

מסע ניגוב

לפני זמן מה דיווחתי על סיור חומוס, שערכתי במזרח ירושלים. אותו ביקור פתח בפני צוהר לעולם חדש ולא מוכר, שרק עורר בי רצון להמשיך לחקור אותו יותר. בעקבות כך שבתי לאחרונה למזרח העיר, הפעם במטרה לאכול באחת החומוסיות המפורסמות ביותר מחוץ לחומות - חומוס עכרמאווי שמול שער שכם.

אל המקום הגענו בדרך מיוחדת – בהליכה משער יפו דרך טיילת החומות. ההליכה על החומות אפשרה לנו להביט על העיר העתיקה מזווית שונה, לא צפויה ומפתיעה.

לאחר כחצי שעה ירדנו בשער שכם (למי שמעוניין ניתן להמשיך עד שער הפרחים ואף עד שער האריות), יצאנו מהעיר העתיקה, חצינו את הכביש וחיפשנו את המקום. ידענו שהוא שוכן ממול לשער, אך התקשינו לזהותו, שכן רוב השלטים באזור זה כתובים בערבית. לבסוף, בעזרתם של כמה רוכלים מקומיים, איתרנו אותו. למי שיחליט לבקר פה, מומלץ להיעזר בתמונה המצורפת כדי לזהותו.

עכרמאווי היא חומוסיה חסרת גינונים, בעלת מספר שולחנות מינימאלי, בה יושבים אנשים פשוטים, אוכלים במהירות חומוס וממשיכים בחופזה לדרכם. בעת ביקורנו שם לא ראינו ישראלים נוספים, אך לא נראה שהופתעו מדי מנוכחותנו.

הזמנו חומוס עם גרגירים (14 ₪). החומוס חלק, קצת סמיך, טרי-טרי, מתובל ביד טובה ועשיר בטעמו. חומוסיות מזרח ירושלים מאמצות באהבה את המשפט "לימון מוסיף המון" – ואכן גם לחומוס של עכרמאווי טעם חמצמץ קל. הגרגירים היו רכים (אך לא מהסוג שנמס בפה) – וראוי לציון גם שמן הזית המשובח, שמקורו בעיר שכם. מנה טובה מאוד, שמוגשת כאן ללא מזלג (אם כי ניתן לקבל אחד מפלסטיק).

כמו כן הזמנו מסבחה (14 ₪). כמו בחומוס לינא, גם כאן המסבחה מורכבת מטחינה, גרגירי חומוס ושמן זית. הטחינה היתה באיכות גבוהה במיוחד: חמצמצה, סמיכה ועשירה.

בשלב זה עדיין לא שבענו, זאת בשל גודלן הקטן יחסית של המנות (הבדיחה מספרת, שהערבים לא אוכלים בבוקר חומוס בכמויות גדולות מדי - לפני העלייה על הפיגומים).לכן החלטנו להזמין גם חומוס-פול (14 ₪). הפול התגלה כרך וריחני, אך היה פחות מיוחד מהחומוס עצמו.

כמו כן הוגשו כדורי פלאפל, שהיו חמימים, פריכים ודחוסים - וצלחת שכללה מלפפון חמוץ, בצל ופלפל חריף. באופן תמוה הפיתות כאן הוגשו יבשות במקצת. מוזר שחומוסיה כזאת "נופלת" דווקא על דבר שכזה.

העובדים היו ידידותיים מאוד, התעניינו בדעתנו על האוכל – ונענו לבקשתי לצלם את המקום מבפנים. מעניין היה לגלות, שאת החומוס מערבבים פה וממלאים בצלחות באמצעות כלי מיוחד מעץ.

את הדרך חזרה לשער יפו כבר עשינו דרך השוק המוסלמי בעיר העתיקה. ניצלנו את ההזדמנות כדי לקנח בג`אפר עם כנאפה מצוינת.

חזרנו הביתה שבעים ומרוצים אחרי עוד חווית חומוס מיוחדת.