22
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

המסע לעמק החלומות

ההזמנות שלי


לאונרדו דה וינצי

 
במסגרת לימודיי לתואר שני
הייתה אפשרות לקחת קורסים נוספים
מעבר למה שהתואר מחייב
בין הקורסים שבחרתי הסטוריה/ותולדות האומנות
והיינו צריכים לעשות עבודה גדולה
צילומים, ציורים, מבוא ועוד ועוד
 
אני לקחתי את לאונרדו דה וינצי כפרויקט
אוהבת מאוד ציורים ולא קשקושים  כמו "הציור המודרני"
אני בזמני הפנוי עוסקת באומנות
והרבה ציורים ציירתי על נייר שקוף
אחרי זה גזרתי על לבד בדיוק את הציור
וחיברתי בעבודת נמלים כריקמה
 
השבוע אצלם את העבודות שלי ואעלה לבלוג
פסלים, מנורות לילה, צלחות נוי חבלים ועוד
 
על העבודה של לאונרדו דה וינצי קיבלתי 96
ולמה.....כי זה לא מדע מדויק ותמיד ניתן להוסיף
היום קיבלתי את העבודה והציון ולכן מעלה את הרשומה
 
העבודה נכרכה סה"כ 380 עמוד
צירפתי כ-20 תמונות מוכרות שלו
וכל תמונה כמובן הרקע השנים וכדומה
 
מביאה לכם נקודות עיקריות שציינתי מהעבודה שתהנו
מי שאוהב ציורים אומנות הסטוריה ואת לאונרדו
 
לאונרדו די סר פיירו דה וינצ`י 

ללאונרדו לא היה שם משפחה במובן המודרני של המושג – "דה וינצ`י" פירושו "מווינצי", ושמו המלא היה "לאונרדו די סר פיירו דה וינצ`י", שפירושו "לאונרדו בנו של אדון פיירו מווינצ`י".

הוא נולד ב-15 לאפריך 1942 בעירה קרובה לווינצי
בן לא חוקי לאב נוטריון ואמא כפריה
 
הוא היה צייר, פסל ואדריכל איטלקי, מגדולי האמנים בתקופת הרנסנס.  נוסף על עיסוקיו בתחום האמנות, חקר לאונרדו את האנטומיה של גוף האדם, תרם להתפתחות מדעי הטבע והיה גם מהנדס, מתמטיקאי, מוסיקאי, אסטרונום והוגה דעות. באישיותו גילם לאונרדו עבור בני דורו את האידיאל ההומניסטי, ונעשה סמל לשאר רוח ולגאונות גם עבור דור הנאורות ובני הדורות הבאים אחריו.
 

בשנת 1466 לאונרדו היה חניכו של אנדריאה דל וורוצ`יו , הצייר והפסל הבולט של פירנצה באותה תקופה.  בתקופה זו התנסה לאונרדו בנושאי ציור,ופיסול שיש וברונזה.

 

בשנת 1472 התקבל ליאונרדו לאיגוד הציירים של פירנצה.

 

בשנת 1478 סיים לאונרדו דה וינצ’י את עבודתו עם אנדריאה דל וורוצ`יו והפך להיון אמן עצמאי.

את ציורו הגדול הראשון, ההערצה למגי (צויר בשנים 1480-1481), אותה לא סיים לאונרדו, הוזמנה ע"י מנזר סאן-דוטאנו (Monastery of San Donato a Scopeto) שבפירנצה.

עבודות נוספות המיוחסות לראשית דרכו של ליאונרדו דה ווינ`צי הינן מאדונה עם פרח וילד (נקרא גם Madonna Benois – צויר בשנת 1478), ג`יוונה דה בנצ`י (צויר בשנת 1474) וג`רום הקדוש.

 

בשנת 1482 עבר לאונרדו דה וינצ`י לעיר מילאנו והחל לעבוד כמהנדס ראשי של דוכס מילאנו, לודוויקו דפורזה (Ludovico Sfoza) ובנוסף שימש כעוזר של המתמטיקאי לוקה פסיאולי (Luca Pacioli).

 

בכל אותן שנים היו לליאונרדו דה ווינצ`י תלמידים וחניכים במילאנו עבורם כתב פרקים אשר עם השנים הפכו ל"מחקר הציור" (Treatise of Painting).

 

היצירה החשובה ביותר בתקופה המוקדמת של לאונרדו דה ווינצ`י במילאנו היתה בתולת הסלעים.  לציור זה שתי גרסאות – הראשונה צוירה בשנים 1483-1485 ונמצאת במוזיאון הלובר בפריס, השניה צוירה החל משנות ה – 1490s עד 1506-8 ונמצאת במוזיאון הלאומי בלונדון.

 

בשנים 1495-1497 יצר לאונרדו דה ווינצ`י את יצירת המופת "הסעודה האחרונה" – ציור קיר בחדר האוכל של מנזר סנטה מריה – Santa Maria delle Grazie Monastery במילאנו.  למרבה הצער כבר בשנת 1500 החלו להווצר סדקים ונזקים בתמונה בשל העובדה שלאונרדו צייר את הסעודה האחרונה בצבעי שמן על קיר גבס יבש.

משנת 1726 נעשו נסיונות רבים לשחזר את התמונה ומשנת 1977 נעשו ניסיונות מוצלחים לתקן חלק מהנזקים.

 

במהלך שהותו הארוכה במילאנו, לאונרדו דה וינצ`י יצר תמונות ורישומים רבים, עיצובי תיאטראות, רישומי ארכיטקטורה ודגמים עבור כיפת הגג של קטדרלת מילאנו.

 

בשנת 1502 החל ליאונרדו דה ווינצ`י לעבוד כמהנדס וכארכיטקט עבור דוכס באיטליה ובתקופה זו פיקח על בניית מבצרים במרכז איטליה וכן שימש כמהנדס במלחמה של העיר פירנצה נגד העיר פיזה (Pisa).  לקראת סוף שנת 1502 החל לצייר את קרב אלדהירי (Anghiari) - ניצחון פירנצה על פיזה.  לאחר רישומים רבים, ליאונרדו סיים את תמונת התמונה קרב אלדהירי בשנת 1505.  במאה ה – 17 התמונה נהרסה וכיום קיימים עותקים של היצירה, המפורסם בהם הוא ציורו של פיטר פאול רובנס (ציור בשנת 1615 ונמצא במוזיאון הלובר בפריס).

 

במהלך תקופתו השנייה בפירנצה, ליאונרדו דה ווינצ`י צייר מספר פורטרייטים, אבל התמונה היחידה ששרדה היא תמונת מונה ליזה (צויר בשנים 1503-1505, נמצא במוזיאון הלובר בפריס).  תמונת מונה ליזה היתה ידועה גם כ-לה ג`יאוקונדה (La Gioconda), על שם בעלה של מונה ליזה ולליאונרדו היתה חיבה מיוחדת לציור זה שכן ליאונרדו לקח את התמונה איתו לכל מסעותיו.

 

בשנת 1506 ליאונרדו שב למילאנו ובשש השנים שלאחר מכן ליאונרדו חילק את זמנו בין מילאנו לפירנצה ולעיתים נהג לבקר את אחיו ואחיותיו למחצה ודאג לירושתו.

 

במילאנו המשיך לאונרדו דה וינצ`י בעבודותיו ההנדסיות וכן עבד על יצירת דמות פרש עבור אנדרטת ג`יאן גיאקומו טריאולזיו (Gian Giacomo Trivulzio), מפקד הכוחות הצרפתיים בעיר.  למרות בלאונרדו לא סיים את הפרוייקט, נשמרו עד היום רישומים של תרגוליו.

 

בשנים 1514-1516 חי לאונרדו דה וינצ`י בוותיקן ברומא תחת חסותו של האפיפיור.  בתקופה זו עסק בעיקר בניסויים מדעיים.

 

בשנת 1516 עבר ליאונרדו דה וינצ`י לצרפת שם עבד עבור המלך פרנסיס.  לאונרדו גר באזור ארמון הקיץ של המלך עד מותו ב – 2 במאי 1519.

 

כתביו ומחברותיו של לאונרדו

 

האדם הוויטרובי (הפרופורציות של דמות האדם, על פי ויטרוביוס) (1490)
קודקס לסטר
קודקס פורסטר
מחברת של לאונרדו אודות מעוף הציפורים
"גיליון סקיצות של עוברים", 1510 לערך. מאוסף וינדזור
דגם של "מכונת טיסה אישית עם כנפיים נעות", לפי תרשים של לאונרדו דה וינצ`י, המוצג במדעטק בחיפה

בשנות השמונים של המאה ה-15 החל לאונרדו לנהל מחברות. המחברת המוקדמת ביותר ששרדה היא ככל הנראה מהשנים 1487-1490, והיא מצויה כיום במכון הצרפתי. אלפי כתבי היד שלו, שחלקם אבד, מציגים טווח אדיר של תחומי עניין ועיסוק, מנושאים שגרתיים כרשימת קניות ואנשים שחייבים לו כסף ועד לעיצוב כנפיים לטיסה ותכנון נעליים להליכה במים. במחברות מצויים מתווים לקומפוזיציות, הכנות לציורים, בחינה של פרטים ופרצופים לקראת ציור, תצפיות, שרטוטים, תוכניות צבאיות, מחשבות, רישום ועוד. את יומניו ורשימותיו, תוצאות המחקרים בהם עסק מרבית חייו, הוריש לאונרדו למזכירו ותלמידו, ‏פראנצ`סקו מֶליצי. מחברותיו של לאונרדו כתובות ברובן בכתב ראי. יש המפרשים זאת כנסיון להצפין את סודותיו, אך הסיבה, ככל הנראה, נעוצה בהיותו שמאלי, כך שהיה לו קל יותר לכתוב מימין לשמאל.

לאונרדו היה רושם בדייקנות תבליטים מוזרים של סלעים ויצורים נדירים וקלסתרי פנים יוצאי דופן של בריות בהן נתקל. כתביו בנושאי האמנות שימשו בסיס ל"מסה על הציור" שהודפסה בשנת 1651. הוא הרבה לחקור את מהות היופי והכיעור בתופעות הטבע ובעולם הצורות.

לאונרדו כמדען

לאונרדו שלח ידו לשלל נושאים מעבר לעיסוקו כאמן. נושאים אלו נכללים היום בדיסציפלינות מדעיות מוגדרות, כגון פיזיקה, כימיה, אופטיקה, אסטרונומיה, זואולוגיה, מכניקה, בליסטיקה, אווירונאוטיקה ועוד. יחד עם זאת, נראה כי עבור לאונרדו, בדומה לבני זמנו, לא הייתה הפרדה ברורה בין המחקר המדעי לבין האמנויות היפות. כל התחומים הללו משתלבים בתפיסתו של לאונרדו את תפקיד "הצייר-הפילוסוף", שאומנותו מושתתת על ידע מדעי רחב. לעומת זאת, ישנם חוקרים הרואים בעיסוקו המדעי גורם מחליש ומפריע, שהוביל להקטנה בתפוקה האומנותית שלו.

לאונרדו היה אוטודידקט, ולא למד מדע בצורה מסודרת. הוא הגדיר את עצמו כ"אדם חסר השכלה"(omo sanza lettere), אך הכוונה אינה שהחשיב את עצמו כבור, אלא שלא למד לטינית, שפת המלומדים דאז, ולא קיבל הכשרה גבוהה בשבע האמנויות החופשיות (דקדוק, לוגיקה, רטוריקה, אריתמטיקה, גאומטריה, מוזיקה ואסטרונומיה). במסגרת הכשרתו כצייר בסדנתו של ורוקיו, נחשף למגוון רחב של מיומנויות טכניות, ודרכם למד גם כימיה, מֶטָלוּרְגְּיָה, עיבוד עור, מכניקה, נגרות, לצד המיומנויות האמנותיות הרגילות כמו ציור, רישום ופיסול. אך השכלה זו הייתה מעשית ולא אינטלקטואלית באופיה. לאונרדו אינו מוריד מערך עצמו משום שהיה "אדם חסר השכלה", אלא דווקא מצהיר על עצמאותו ומתגאה בכך שאת ידיעותיו רכש בעצמו, מתוך תצפית ובחינה, ולא על ידי קבלתה מן המוכן מידי אחרים העדפתו לבחון דברים בעצמו, ולא להסתמך על ידע קודם, היא אחד הגורמים לחידושיו ולאורח מחשבתו המקורי ופורץ הדרך.

דה וינצ`י הוקסם מרעיון התעופה, וחקר את מעוף הציפורים. הוא תכנן "מטוסים" שונים, בהם גם הליקופטר אותו ניתן להרים לשמים בעזרת רוטור המונע בידי אדם, וכן מצנח וגלשן שיכלו לעוף בעקרון.

דה וינצ`י כתב חיבור מדעי מוקפד על אופטיקה וגאומטריה. בדומה למחקרו האנטומי, גם חיבור זה היה חלק מרעיון המדע-לרשות-הצייר, ובו המשיך לפתח את התאוריה שלו בדבר יצירת אשליית תחושת העומק והמרחב בציור בעזרת שינויי גוון, בהירות וצבע נוף הרקע.

גישתו של דה וינצ`י למדעים הייתה תצפיתית: הוא ניסה להבין תופעות על ידי תיאור מפורט שלהן ופחות על ידי הסברים תאורטיים. הוא תכנן לפרסם מספר מסות במגוון נושאים, אך רובם לא שרד ולא ראה אור בחייו. כנראה הצליח לאונרדו לסיים את מסתו על האנטומיה, אותה ראה בשנת 1517 מזכירו של הקרדינל לואי ד`ארגוןדה וינצ`י לא פרסם ספרים, וכל מחקריו, תצפיותיו והגיגיו רוכזו בעשרות מחברות שכתב במהלך חייו. חלק מהמחברות נערכו והוכנו על ידו לפרסום, אך כאמור, לא ראו אור בחייו.

עד כאן "הדיבורים" עכשיו לתמונות

הסעודה האחרונה

המונה ליזה

לדה והברבור

הבתולה של הסלעים

קובץ:Leonardo da Vinci 027.jpg

הגבירה עם החולד

קובץ:Lady with an Ermine.jpg

הבשורה

גו`ן ביער

הספרים שבהם השתמשתי לעבודתי מעבר לאינטרנט

  • דמותו של לאונרד מקוירם, הגאון והממציא המפוזר בסדרת עולם הדיסק של טרי פראצ`ט מבוססת על לאונרדו דה וינצ`י.
  • הספר רב המכר צופן דה וינצ`י (The Da Vinci Code) של הסופר דן בראון מבוסס על דמותו ויצירותיו של לאונרדו דה וינצ`י
  • והרשימה עוד ארוכה

    הוספת תגובה

    נשארו 150 תוים
    נשארו 1500 תוים

    7 תגובות

    ארכיון פוסטים
    נקה
    קוד חופשי

    הבלוג של הלב מזהב

    קוד חופשי
    הומלץ על ידי ה-בלוג
    קוד חופשי
    ההזמנות שלי
    
    ארכיון פוסטים
    נקה
    קוד חופשי

    הבלוג של הלב מזהב

    קוד חופשי
    הומלץ על ידי ה-בלוג
    קוד חופשי
    © כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל הלב מזהב אלא אם צויין אחרת