00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

ד"ר אמנון טיל (DAT): מהפכות המידע וכל השאר

חזקיהו (Hezekiah) מלך יהודה: מלך טוב או מהמר מסוכן?

חזקיהו (Hezekiah) מלך יהודה: מלך טוב או מהמר מסוכן?

דר` אמנון טיל

  דוא"ל: amnont@walla.com

===========================================

הזכרתי ברשימותי הקודמות שהתנ"ך אינו מדייק בתיאור אירועים היסטוריים שונים. למשל התנ"ך מתעלם מהשלטון המצרי הרצוף בכנען במשך 400 שנה, התנ"ך אינו מודע לישוב הפלשתי בתל קסילה, שהיה קיים במשך כ200 שנה,  או למצודה אשורית הקיימת במוצא הירקון (עשרים אלף שנה לת"א).

 לגבי התנ"ך, קרב קרקר המפורסם שבו נלחם אחאב כמנהיג ראשי בקואלציית מלכי כנען לא היה קיים, ויהוא אינו מוזכר כווסל אשורי (מה התנ"ך אינו מספר על מלכי ישראל אחאב ויהוא).

 ברשימתי האם נרצח יאשיהו מלך יהודה ע"י פרעה נכו? הראתי שהתנ"ך מביא שתי גירסאות בקשר למותו של יאשיהו, אחת של דברי הימים (מת בקרב) ואחת של ספר מלכים (נרצח) . הסברתי ברשימה שלעיל שלאור האירועים ההיסטוריים שקרו אז סביר להניח שיאשיהו מלך יהודה נרצח.

 עתה נעסוק בפרשיה היסטורית שונה: חזקיהו מלך יהודה (727 עד 698 לפנה"ס) וההימור המסוכן שהוא לקח במלחמתו באשורים. התנ"ך מתאר את חזקיהו כמלך טוב וצדיק, ואני אטען שמדובר במהמר מסוכן שכמעט גרם לחורבנה של מלכות יהודה  בשנת 701 לפנה"ס במקום ב586 לפנה"ס שבה נחרב הבית הראשון.

 בו נראה כיצד התנ"ך מתאר את חזקיהו מלך יהודה:

 מלכים ב` פרק יח:

"וַיְהִי בִּשְׁנַת שָׁלֹשׁ, לְהוֹשֵׁעַ בֶּן-אֵלָה מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל, מָלַךְ חִזְקִיָּה בֶן-אָחָז, מֶלֶךְ יְהוּדָה.  ב בֶּן-עֶשְׂרִים וְחָמֵשׁ שָׁנָה, הָיָה בְמָלְכוֹ, וְעֶשְׂרִים וָתֵשַׁע שָׁנָה, מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם; וְשֵׁם אִמּוֹ, אֲבִי בַּת-זְכַרְיָה.  ג וַיַּעַשׂ הַיָּשָׁר, בְּעֵינֵי יְהוָה, כְּכֹל אֲשֶׁר-עָשָׂה, דָּוִד אָבִיו.  ד הוּא הֵסִיר אֶת-הַבָּמוֹת, וְשִׁבַּר אֶת-הַמַּצֵּבֹת, וְכָרַת, אֶת-הָאֲשֵׁרָה; וְכִתַּת נְחַשׁ הַנְּחֹשֶׁת אֲשֶׁר-עָשָׂה מֹשֶׁה, כִּי עַד-הַיָּמִים הָהֵמָּה הָיוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל מְקַטְּרִים לוֹ, וַיִּקְרָא-לוֹ, נְחֻשְׁתָּן.  ה בַּיהוָה אֱלֹהֵי-יִשְׂרָאֵל, בָּטָח; וְאַחֲרָיו לֹא-הָיָה כָמֹהוּ, בְּכֹל מַלְכֵי יְהוּדָה, וַאֲשֶׁר הָיוּ, לְפָנָיו.  ו וַיִּדְבַּק, בַּיהוָה, לֹא-סָר, מֵאַחֲרָיו; וַיִּשְׁמֹר, מִצְו‍ֹתָיו, אֲשֶׁר-צִוָּה יְהוָה, אֶת-מֹשֶׁה.  ז וְהָיָה יְהוָה עִמּוֹ, בְּכֹל אֲשֶׁר-יֵצֵא יַשְׂכִּיל; וַיִּמְרֹד בְּמֶלֶךְ-אַשּׁוּר, וְלֹא עֲבָדוֹ.  ח הוּא-הִכָּה אֶת-פְּלִשְׁתִּים עַד-עַזָּה, וְאֶת-גְּבוּלֶיהָ, מִמִּגְדַּל נוֹצְרִים, עַד-עִיר מִבְצָר"

 חזקיהו עלה לשלטון בגיל 25 ושלט במשך 29 שנה. התנ"ך טוען שבזמנו הייתה רפורמה דתית, והוא עקר את האשרות שנפוצו ביהודה והן כיתת את נחש הנחושת שבנה משה ושלו הקריב העם קטורת. כמו כן הוא קרא לבני ישראל לבוא ולחדש את קורבן הפסח בירושלים, אולם לא רבים משבטי ישראל שחרבה בעת הזו, נענו לקריאה זו.

 יש לזכור שבזמן שחזקיהו קיבל את החלטתו הנועזת למרוד באשור. אשור הברוטלית שלטה בכל המזרח הקדום, ועשרים שנה קודם החריבה אשור באלימות רבה את ממלכת ישראל החזקה. 

סרגון השני מלך אשור מת בשנת 705 לפנה"ס.  אז הצטרפה יהודה לברית אנטי-אשורית בתמיכת מצרים. כדי להכין את המרד באשור, חזקיהו נלחם בפלישתים שהתנגדו למרד זה. כמו כן הוא חצב את ניקבת השילוח וכן עיבה את חומות ירושלים באבנים מבתי העיר הסמוכים לחומה.

בשנת 701 יוצא המלך האשורי סנחריב לדכא מרד זה. המרד נכשל וסנחריב כובש את הממלכות המורדות בזו אחר זו. הוא השתלט מחדש על ערי הפלישתים אשקלון ועקרון, ניצח בקרב את חיל המשלוח המצרי ואז פנה לטפל ביהודה הבודדת. הוא כבש את הערים המבוצרות ביהודה זו אחר זו (כולל העיר לכיש), וצר על ירושלים. ע"פ ספר מלכים, חזקיהו שלח לסנחריב ממון רב מאוצרות בית המקדש כדי שלא יכבוש את ירושלים. אולם שוחד זה לא הועיל, וסנחריב צר על ירושלים.

ע"פ התנ"ך, ארע נס בזמן המצור על ירושלים ומלאך ה` יוצא בלילה והורג 185 אלף אשורים הצרים על העיר. היסטורית יתכן שהייתה מגפת דבר בצבא אשור. ישנם חוקרים שטוענים שהנס של הרג האשורים הוא תוספת מאוחרת של התנ"ך שנכתבה בתקופה הפרסית.  חזקיהו נשאר כמלך ביהודה אולם הוא הפך לווסל אשורי וחויב בתשלום מס כבד למלך אשור. סנחריב חוזר לארצו, כי הוא רצה לדכא שם מהומות שפרצו בזמן העדרו,  ו20 שנה אח"כ הוא נרצח ע"י בניו.

 מבחינה ארכאולוגית יש לחוקרים עדויות הן לגבי תכנון המרד (כתובת השילוח ועיבוי חומות ירושלים וביצורה של העיר לכיש) והן לגבי התוצאות המחרידות של מרד חזקיהו באשורים. במחקר הארכאולוגי נמצא כתובת נקבת השילוח, נמצא שחומות ירושלים עבו עד כשבעה מטרים בזמנו וכן שהעיר לכיש בשפלה הוקפה במערכת ביצורים מרשימה (פינקלשטיין וסילברמן, 2003, עמ` 250-262).

המרד של חזקיהו באשור נבע מהחלטה הרת אסון. הנה התאור של השמדת עריה הבצורות של יהודה כולל לכיש ע"י האשורים. סנחריב כבש את 46 עריה הבצורות של יהודה והגלה תושבים רבים לאשור. תבליטי לכיש נמצאו בעיר נינווה בירת אשור באמצע המאה ה19 ע"י חוקרים בריטים, והם נמצאים היום במוזיאון הבריטי והעתקיהם נמצאים במוזיאון ישראל. התבליטים הללו מתארים כיבוש אשורי אכזרי במיוחד.

העיר לכיש נשרפה עד היסוד. במדרונות המדרון המערבי בתל לכיש נמצא תל קבורה של כ1500 גברים נשים וילדים. הנה תמונות מהממצאים הארכאולוגיים של הריסות לכיש. הממצאים הארכאולוגיים מראים הרס רב בשפלת יהודה ובבקעת באר שבע. העיר עזקה ביהודה נכבשה ונחרבה עד יסוד.

לקח ליהודה עשרות שנים להתאושש מהתוצאות העגומות של מרד חזקיהו באשור. השפלה ביהודה אוכלסה בדלילות גם שנים רבות לאחר מרד זה, ועיירות כפרים וחוות רבות נותרו שוממות עד ימינו אלה. אשור מסרה שטחים חקלאיים בשפלה לערי המדינה הפלשתיות ושטח יהודה התכווץ דרמטית. מי שניצל היו רק ירושלים ואזור הרי יהודה שמדרום לבירה.

לסיכום פרשה עגומה זו יש לציין שהמלך חזקיהו ירש ממלכה פורחת מאביו אחז. בסיום המרד אשור הייתה המנצחת היחידה.

סנחריב החריב את יהודה, הטיל על חזקיהו מס והפך אותו לווסל אשורי, לקח אפילו את בנותיו ופלגשיו, והגלה חלק מתושביה. הממצאים הארכאולוגיים בשטח ותבליטי לכיש מאשרים את טענתי שבניגוד למה שכתוב על חזקיהו בספר מלכים, ישעיהו וספר דברי הימים, חזקיהו מלך יהודה היה מהמר מסוכן, ותוצאות המרד שלו כמעט חיסלו את יהודה בשנת 701 לפנה"ס.

מקורות

פינקלשטיין י וסילברמן נ.א., ראשית ישראל, אוניברסיטת ת"א, 250-262.

 

ראו גם:

רשימתי הקודמת בנושא מסע סנחריב מלך אשור ליהודה.

תל לכיש

נחשף מרכז מינהלתי ברמת רחל מימי חזקיהו

עוד מהמר מסוכן שהביא חורבן על עם ישראל, בר כוכבא ראו: המרד של בר כוכבא 
רשימותי בנושא: העולם העתיק 

אתרים שבניתי ברשת האינטרנט

פרקים בספר: מהפכות המידע

כניסה לבלוג הראשי של ד"ר אמנון טיל

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל amnont אלא אם צויין אחרת