00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

צליל מכוון

ציוני דרך באמנות בעקבות שיער הערווה

01/06/2009
א
 

Luchas Cranach - The Suicide of Lucretia, 1538



זה בעצם פוסט המשך לפוסט שפרסמתי לפני יותר משנה,
 "מקור העולם", אובייקט של תשוקה חלק א` ".
באמנות האירופאית, ברוב המקרים, מלבד יוצאי-דופן בודדים פה ושם הנשים מצויירות ללא שיער ערווה.
הנשים שצויירו בעירום הן דמויות מיתולוגיות או מסיפורי התנ"כ והברית החדשה. הן נטולות מיניות ולפיכך נטולות שיער.
לעומת זאת, בתחריטים פורנוגרפיים משנים מקבילות  הנשים צוירו בדרך-כלל עם שיער ערווה.
שיער הערווה הוא הוכחה ויזואלית מוצקה לנשיות, סימן מוסכם למעבר בין ילדות לבגרות. אישה נטולת שיער ערווה היא לא מזיקה, לא מסוכנת, לא מינית. היא ילדה נטולת סימני מין.
איבר המין הופך ראוי להסתרה רק כשהוא מכוסה בשיער.
 

 
     Titian - Venus Rising From the Sea, 1520

 
לעומת זאת, באמנות היפנית  וההודית נשים צוירו עם שיער ערווה.
שימו לב לציור הבא של הוקוסאי מ - 1820 "חלומה של אשת הדייג" .
חלום יצירתי מאד על סקס עם שני תמנונים.


 
Hokusai -The Dream of Fisherman`s Wife

 

 בערך באותה תקופה, ב-1800 התפרסם ציורו של פרנצ`סקו גויא "המאיה העירומה" ועורר סערה.

גויא צייר גם גירסה לבושה ומרוככת לציור הזה.




הפתרון האלגנטי של רוב הציירים  להתלבטות הזו היה כיסוי האיזור בצניעות בפיסת בד או בידה של הדוגמנית, תנועה דו-משמעית שיצרה סקרנות ומשיכה כלפי האיזור האסור. אפילו אולימפיה  של מאנה, זונה בכל רמ"ח אבריה ושס"ה גידיה, הסתירה את איבר המין שלה בידה.


ואנקדוטה מהתקופה הויקטוריאנית:

ג`ון רסקין (Ruskin), מבקר אומנות ידוע, הכיר לפני נישואיו את הגוף הנשי רק דרך תולדות האמנות, גוף חלק למשעי ונטול שיער.הוא  הופתע מאד בליל הכלולות שלו לגלות ערווה שעירה ו"מפלצתית" כדבריו, למעשה הוא היה כה מזועזע שלא מימש את נישואיו.

ואי אפשר שלא להזכיר את "מקור העולם" של קורבה מ-1866. ב"מקור העולם" איבר המין  הנשי כמעט נטול הקשר גופני וכמובן נטול פנים. למי שלא קרא, אני מציעה לקרוא את הפוסט הזה הדן בציור  ובבאזז שהיה סביבו.

נסו לדמיין את הערווה הזו ללא שיער.  ערווה מעוקרת, נטולת מין. בניגוד לערווה הפראית והחתרנית  של קורבה.



Goustave Courbet - The Origin of the World, 1866


האם היה הציור מזעזע  את רואיו, עד כדי כליאתו מאחורי תמונה אחרת ווילון בחדר סגור?  אני לא חושבת.  ואולי ההסתרה היא על מנת להגדיל את הריגוש והציפיה?

 

"מקור העולם" השפיע מאד על הציור המודרני. עד היום ניתן לראות השפעות שלו אצל לוסיין פרויד למשל.

 Nude with Leg Up, 1992 - Lucian Freud

דווקא מרסל דושאן, אמן שהוא אנטי-ציור, יצא בעקבותיו את אחת העבודות המעניינות שלו, "נתונים".

כמו מקור העולם המוחבא היטב, לא קל להגיע  לעבודה של דושאן.
"נתונים" מסתתרת בתוך מאוזוליאום אפלולי מאחורי קיר לבנים הסגור בדלת עץ מסיבית. הצופה העקשן שייתקרב לדלת יבחין בשני חורי הצצה בגובה העיניים. אם יביט דרכם, יבחין במבנה תלת מימדי שבו שרועה נערה ערומה ופשוקת-רגליים, פניה מכוסות, שוכבת בתוך נוף פסטורלי, איבר המין שלה חשוף ונטול שיער  והיא מוארת על-ידי מנורת גז.



Etant Donnes - Marcel Duchamp, 1946-1966


דושאן מכריח את הצופים להפוך למציצנים. לדבריו, הצופים הם שעושים את התמונה. העבודה הזו יוצרת את הסיפור בשיתוף הצופים האדישים, המביטים בגופה של נערה נאנסת. חלקלקותו של איבר המין מבהירה שמדובר בנערה ורומזת על מעשה פדופילי.


ולקינוח, ג`ון קורין בגירסת האלף החדש:


Purple Bra - John Currin, 2006

למי שתהה, זה לא צילום. זה ציור.


ולסיום, קטע מתוך מאמר של דונלד קספיט, "סטייה באמנות":


לכוס  מגולח אין ערך רגשי. לכן זונות ושחקניות פורנו מגלחות, כדי ליצור ריחוק מסוים, לא לתת לגבר לפתח קשר רגשי לכוס. זו גם הסיבה שזונות לא מנשקות את הלקוחות שלהן צרפתית. נשיקה צרפתית, היא דבר אינטימי, ואין לה מקום באירוע הזה עם הזונה שהוא פיזי לגמרי.

בלי מסך השיער הכוס מאבד מהמסתורין האופף אותו. כמו שכותב אוטו קרנברג  (פסיכואנליסט יהודי גרמני) "גוף עירום וחשוף יכול לגרות מינית,אבל גוף מכוסה חלקית מגרה הרבה יותר." כשהגוף מוסתר הוא הופך להיות מטריד מינית, הוא מעסיק את הצופה. זה דומה למה שעושה מופע חשפנות לצופה, הוא מחרמן לא מרשה לצופה לגעת, זה חלק חשוב בארוטיקה. כוס מגולח הוא מה שהוא ולא יותר מזה, לכן הוא לא יכול להיות מחרמן כמו כוס המוסתר בשיער. השיער מוסיף ריגוש ופיתוי למה שהוא בייסודו של דבר מדרון חלקלק. גוף האישה הופך לפחות מפתה, הוא פחות מעורר תאבון ומוריד את החשק למשחק מקדים. הוא מזמין את הגבר לכניסה קלה וחלקה, לדפיקה מהירה, נטולת רגש, כאילו כדי לרמוז לגבר, כנס וגמור עם זה.

 

גילוח הכוס רומז שהאישה המגולחת מתמרדת נגד יכולת הפיתוי שלה על הגבר, כוס מגולח חי, כמעט שלא נתפס כדבר מפתה, אבל גילוח רגליים, הוא חלק בלתי  נפרד משיטות הפיתוי בהן משתמשת האישה למשוך אליה את הגבר שלה. אבל גילוח הרגלים הזה גם מראה לנו, שהנשים ממשיכות לראות את עצמן, במודע או שלא במודע, כאובייקט מיני, יותר מזה כאובייקט הסקס האולטימטיבי .למרות זאת המגולחת מורדת בכל זה, היא מפחיתה מערך הכוס שלה, הוא כבר לא נראה כפרס מדהים לזכות בו. כבר לא צריך להיאבק בג`ונגל של שיער ערווה כדי להגיע אליו, הרפתקת הסקס הופכת ליותר שטחית ממחרמנת,  יותר מכנית מאשר סוטה,  היא גם מפחיתה את המבטים של הגבר, כי אין כבר כל כך במה להסתכל, לפחות לא בחלק הזה של הגוף.
או יותר נכון לומר, מה שיש לגבר להסתכל בו הוא דבר די עגום ומר, הוא מסונוור מהאמת המרה, מהממשות המכוערת, שמראה הכוס הנשי המגולח בלגלוג למעריץ שלו. אבל להפחית את ערכו של הכוס ואת מבטיו של הגבר גם אומר שערכו של הסקס עצמו, של הזיונים מופחת, וגם של האמהות שאולי תנבע מהם"

 

ותודה לירדן  שתרגם את כל המאמר, השתמשתי רק בקטעים נבחרים ממנו.








אין לקדם פוסט זה

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

176 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל הר הקסמים אלא אם צויין אחרת