00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

קורס צילום

ISO - בחור רגיש. והלבן, לא תמיד מאוזן.

ISO ו- White Balance, מושגים מוזרים שחלקכם בוודאי מכירים.
אם נחשפתם למושגים אלה, כנראה שמצלמה מחוברת לכם לווריד... צחוקים.
 
מושגים אלה הם בעצם משתנים במצלמה, שעוזרים לנו לכוון את המצלמה, כך שנקבל את התמונה הקרובה ביותר למציאות (או למציאות שיצרנו לעצמנו, אבל זה כבר אינדיווידואלי).
ממש כמו חשיפה וצמצם, שעליהם למדנו בשיעור הקודם, ISO ו-WB אלה משתנים חשובים מאוד.
כל מי שהתחיל לנבור במעמקי תפריט המצלמה, בוודאי נתקל בהם, ועל אחת כמה וכמה, מי שהתחיל לצלם באמצעות הפונקציה הידנית (M).
 
נתחיל...
 
 
ISO
ראשי התיבות של ISO הם "International Organization for Standardization", ובעברית "ארגון התקינה הבינ"ל". 
מה הקשר? אז ככה, בעבר הרחוק נהגו להשתמש בסרט צילום (פילם) והיו כמה נתונים חשובים לסרט צילום. בניהם, רגישותו (לא רגשנותו), שנקבעה עפ"י תקן בינ"ל (ISO). ואז, בתקופה הפרהיסטורית הזו, כשצלמים רצו לשנות את רגישות הסרט (לצילומי לילה, או צילום חשוך כמו מסיבה) הם החליפו את סרט הצילום, לסרט בעל רגישות ISO גבוהה יותר! (נשמע מתיש לא? )...
היום, בעידן המודרני , יש לנו חיישן במקום סרט צילום, ובכדי לשנות את "רגישות" החיישן, אנו בסה"כ צריכים לשנות את הגדרת ה-ISO בתפריט המצלמה, מה שיגרום לחיישן לקלוט יותר אור ובעצם, להיות רגיש יותר.
אבל רגע, זה כל-כך פשוט?   לא!   כמו בכל דבר בעולם, כשהופכים משהו לרגיש יותר, הוא גם הופך לפגיע יותר - כשמגדילים את רגישות החיישן, התמונה תהיה מגורענת יותר, בעלת יותר רעש והפרעות והסיכוי שתקבלו פיקסלים שרופים, יהיה גבוה יותר. (אין מה לעשות, אלו הם חוקי הפיזיקה)
כמובן, שככל שהמצלמה מתקדמת ומשוכללת יותר, כך היא "יודעת להתמודד" עם רגישות גבוהה יותר, היא בעצם יודעת "לעבד" את התמונה, ולהסיר ממנה את הגרעון.
מצלמה קומפקטית רגילה, מגיעה לרגישות מקסימלית של 800 ISO.
מצלמת SLR פשוטה, מגיעה לרגישות של 1600 ISO.
מצלמת SLR חצי מקצועית, מגיעה לרגישות של 3200 ISO.
ומצלמות מקצועיות יכולות להגיע לרגישות של 25600 ISO !!!!!!!!
אז אתם בטח שואלים את עצמכם "למה נותנים לנו כל-כך הרבה דברים להתעסק איתם???"
ואתם צודקים! אם אתם מצלמים במצב אוטומטי (AUTO), המצלמה תדאג לכל, ובדר"כ תבחר בהגדרות הנכונות...
אבל אם אתם מתחילים לחקור את עולם הצילום לעומק, ומשתמשים במצב ידני (M), התשובה לשאלה מיועדת לכם.
ראשית עליכם לחקוק על מצלמתכם כלל חשוב: תמיד עדיף לשאוף שערך ה-ISO יהיה נמוך ככל האפשר! (אל תחקקו באמת... זה היה בצחוק)
עכשיו, אחרי שהכלל חקוק, אני אסביר מה השימושים של ערך ה-ISO.
דמיינו מקרה... אתם באירוע מסויים, אורח הכבוד עומד לעלות לבמה ואתם חייבים תמונה שלו!
אתם יושבים קצת רחוק (בכל זאת, עדיין לא VIP), מזל שיש לנו זום X12 (לבעלי מצלמות קומפקטיות) או עדשה 70-300mm (לבעלי מצלמות SLR)
מיקמתם את המצלמה על חצובה, כיוונתם אותה לדוכן הנואמים, פיקסתם, סגרתם מעט צמצם (על כל מקרה שלא יהיה) וכיוונתם למהירות חשיפה גבוהה (בכל זאת, לא רוצים שאורח הכבוד יהיה מרוח)
אורח הכבוד עלה לבמה, אתם הרעפתם עליו אינספור קליקים (נראה לכם שתפסתם אותו ככה בפוזה מצחיקה, אבל אין לכם כרגע זמן לבחון).
זהו, האורח ירד מהבמה, ואתם מרוצים וטובי לבב...
הגעתם הביתה, חיברתם המצלמה למחשב, הורדתם את התמונות... אוי ואבוי!!!!
הכל יצא חשוך להחריד!!!
למה!!! למה זה קורה לי???
הייתם צריכים להקשיב בקורס הצילום של אבי...   לא מצחיק?  טוב נו...
בדיוק למקרים האלה, נועדה השליטה ברגישות החיישן!
כל מה שהייתם צריכים לעשות, זה להגביר את רגישות החיישן, ע"י הגדלת נתון ה-ISO.
בטח חלקכם אומרים "אבל לי יש פלאש חזק במצלמה!"
חביבי, פלאש לא אפקטיבי בצילום ממרחק. ולפעמים לא ניתן להשתמש בפלאש מסיבות שונות.
 
אתם בטח יכולים לחשוב בעצמכם על עוד מקרים שבהם הגברת רגישות החיישן היא חובה!
מישהו היה במצפה התת-ימי? רגישות גבוהה.
סעודה לאור נרות? רגישות גבוהה.
וכן הלאה...
 
 
 
 
אז למה בעצם לא להשאיר את הרגישות גבוהה תמיד?
א. כמו שאמרנו קודם, רגישות גבוהה = פגיעות גבוהה. זה אומר שככל שהרגישות תהיה גבוהה יותר, כך התמונה "תסבול" מתופעות לוואי, כמו רעשים, חרקושים ושאר חרקים.
ב. צילום ביום שמש, ברגישות גבוהה, ישרוף לכם את התמונות לבטח.
הבנתם? בטוח שכן! נמשיך.
 
 
איזון לבן - White Balance
עוד משהו??? אוף!! זה כל-כך מסובך... חשבתי שצילום זה עניין פשוט...
האמת, שזה עניין דיי פשוט... תמשיכו לקרוא ותבינו.
כשאנו מצלמים תחת סוגי תאורה שונים, כמו למשל בשמש, צל, יום מעונן, תאורת פלורסנט, תאורת ליבון וכו`, התוצאות שנקבל מהמצלמה יהיו שונות בין מצב תאורה אחד למשנהו. ההבדל הטכני בין כל מצב, הוא הטמפרטורה של האור.
בת`כלס, זה נקרא איזון לבן.. העין האנושית, "יודעת" להבחין בין הטמפרטורות השונות, ולסגל את עצמה אוטומטית, למצב האופטימלי בו נראה את הסביבה בצורה הלבנה הנכונה ביותר.
במצלמה, זה קצת יותר מסובך...
אתם בטח אומרים לעצמכם "אבל גם במצלמות יש איזון לבן אטומטי". זה נכון, אבל המצלמה מאוד מוגבלת ביכולת שלה לזהות את הטמפרטורה של האור.
ולכן, קיימת במצלמות האפשרות לשנות את האיזון הלבן בצורה ידנית. השינוי בא לידי ביטוי ע"י פיצוי טמפרטורת התמונה (הוספה או החסרה), טמפרטורה זו, נמדדת בסולם מעלות קלווין (K)
המצבים שבדר"כ קיימים במצלמה הם:
AWB - Auto White Balane.
DayLight - 5200K - אור יום.
SHADE - 7000K - צל.
Cloudy - 6000K - מעונן.
Tungsten Light - 3200K - תאורת ליבון.
White Florecsent Light - 4000K - תאורת פלורסנט.
Flash - מצב מיוחד לתאורה מפלאש.
Custom Mode - מצב תכנות טמפרטורה ידני.
אפשר לראות שבמצב שהתמונה "קרה" כמו למשל צל או יום מעונן, המצלמה אמורה להעלות את הטמפרטורה, כך שנקבל תוספת "חמימה" לתמונה, עם צבעים שנעים בין חום לכתום וצהוב.
וההפך, כשהתמונה "חמה" כמו למשל במקום שיש בו תאורת ליבון, המצלמה אמורה להוריד את הטמפרטורה, כך שנקבל תוספת "קרירה" לתמונה, עם צבעים שנעים בין כחול לתכלת וירוק.
דוגמא למצבי WB נפוצים:
 

 
דוגמא לתמונה עם WB משתנה:
 


 
שוב, זה אולי נראה קשה מנשוא, אך ה- WB זהו נתון חשוב מאוד שיקפיץ את הרמה של התמונות שלכם למעלה.
כל מה שעליכם לעשות, זה כמה לחיצות בתפריט המצלמה, וזהו!
 
 
לנבור בהוראות השימוש, לחפור בקרבי תפריט המצלמה, זה כל מה שעליכם לעשות, בכדי להעלות את הרמה של התמונות שלכם...
וכמובן, לצאת לשטח! לצלם, לחוות, לעשות ניסויים (לא בבע"ח, כן?)
והכי חשוב, תהנו!!!
 
 
זה הכל לשיעור הזה.
בשיעור הבא, נלמד על שאר המצבים האוטומטיים הנפוצים במצלמה,
ונראה איך אנו מתפעלים אותם במצב ידני.
 
ובנתיים...
 

אהבתם? רוצים עוד?

הכנסו עוד היום לקומונת קורס צילום!

תכנים מעשירים, תשובות לשאלות, תחרויות מאתגרות ועוד!

והכי חשוב, זה בחינם!

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

9 תגובות

מפת העולם
גולשים כרגע באתר
גולשים באתר - שיווק באינטנרט
מונה מבקרים
free counters
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל avi4484 אלא אם צויין אחרת