00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

קורס צילום

חשיפה וצמצם - לא מילים בתאילנדית מדוברת

בכל מצלמה קיימים אותם מרכיבים, שמשפיעים על אופן הצילום ועל התוצאה הסופית.
בשיעור זה, ניכנס לעובי הקורה וננסה סוף-סוף להבין מאיפה מש&#@  הדג...
 
 
ראשית ננסה להבין איך תמונה דיגיטלית נוצרת (בהנחה שלכולם יש מצלמה דיגיטלית).
 
בשביל להבין זאת, נצטרך לדעת איך פועלת העין האנושית:
השמש, הירח, המנורה בסלון, הפלורסנט בחצר, כולם מקרינים אור. האור פוגע בעצמים ובסביבה, וכמו הד חוזר אלינו.
העין האנושית היא בעצם מקלט אור, שקולט את החזרי האור מהסביבה ומתרגם אותם לאותות חשמליים שנשלחים לפענוח במוח.
לא ניכנס פה לאיך זה עובד, אבל אם זה בכל-זאת זה מעניין אתכם (וזה אמור) אז הנה קישור לויקיפדיה.
 
חיישן
 
 
חיישן המצלמה עובד בדיוק כמו העין האנושית:
החיישן מורכב ממיליוניי תאים פוטואלקטריים (פיקסלים). כל תא כזה, קולט חלק מהאור בתמונה, הופך אותו לזרם חשמלי, ושולח אותו למעבד.
כך שכל נקודות האור שנקלטות על-גבי תאי החיישן, מורכבות במעבד כתצרף לתמונה אחת שלמה, ונשמרות על-גבי כרטיס הזיכרון.
 
עכשיו, אחרי שאנחנו יודעים איך נוצרת תמונה, אנחנו יכולים להמשיך הלאה.
 
זהו? זה כל מה שצריך כדי לצלם תמונה?
לא ולא!
אנו זקוקים לעצמית (מה שנהוג לכנות עדשה)! בכדי למקד את האור בדיוק על החיישן, ובכדי להגדיל ולהקטין את התמונה (זום) ועוד שלל פעולות מורכבות שעליהן אפרט בהמשך.
 
עצמית
 
 
 
כפי שרואים בתמונה, האור נכנס לעצמית (שמאל), עובר דרך עדשות, נכנס למצלמה (ימין) ונוחת על החיישן.
אז אתם שואלים את עצמכם - למה צריך את כל זה?
שאלה הגיונית, אני אסביר...
העצמית "רואה" מרחב עצום, לפעמים של קילומטרים. אז איך כל המרחב הזה יכול "להתלבש" על חיישן בגודל של סנטימטרים ספורים?
כאן נכנסות לתפקיד העדשות בעצמית, הן ממקדות את האור מהסביבה, בכדי ש"יתלבש" בדיוק על החיישן. לא משנה מה הגודל, ולא משנה באיזו זווית, האור "ינחת" בדיוק על החיישן.
 
אוקיי, עד כאן הבנו שאנחנו זקוקים לעצמית בכדי למקד את האור על החיישן. עכשיו, ניכנס קצת לעומק...
 
אנו יודעים, שאם נאיר משהו בעוצמה נמוכה, נראה אותו חשוך ונתקשה לראות פרטים.
 
 
 
ואנו יודעים, שאם נאיר אותו יותר מדיי, הוא יהיה בוהק ומסנוור.
 
 
מכאן אנו מבינים שעלינו להאיר את התמונה במידה הראויה, בכדי לקבל תוצאה טובה.
 
 
 
אך לפעמים, אין לנו ברירה - אנו מצלמים בחוץ בשעות הצהריים, והשמש קופחת על ראשנו בעוצמה גבוהה. וההפך, אנו מצלמים בלילה חשוך ללא ירח...
כאן נחלצים לעזרתנו הצמצם והתריס.
 
 
תריס
 
לפני כל ההסברים, אני רוצה שתעשו ניסוי - תעצמו את העיניים לכמה שניות... ואז תפתחו ותעצמו אותן שוב הכי מהר שאתם יכולים.
קלטתם משהו? הבזק קטן כזה, נכון? לא הצלחתם לראות פרטים...
זוהי מהירות תריס גבוהה! פתחתם וסגרתם את התריס שלכם (עפעף) במהירות גבוהה! ומעט אור נכנס לעין שלכם!
עכשיו, תעשו אותו דבר, אבל הפעם, תשאירו את התריס (עפעף) פתוח במשך 2 שניות.
נכון שעכשיו יכולתם לראות הכל בבירור, ולזהות פרטים?
זוהי מהירות תריס נמוכה! ויותר אור נכנס לעין שלכם!
 
טוב, תפסיקו למצמץ ותמשיכו לקרוא!!!
בשביל להמשיך, נצטרך ללמוד מהו צמצם, ובסוף נחבר הכל יחד.
 
 
צמצם
 
 
כפי שרואים בתמונה, הצמצם זוהי מערכת "עלים", שיכולים לזוז ימינה/שמאלה ובכך להגדיל/להקטין את הפתח שבמרכז.
הדרך היחידה שבה האור יכול להיכנס לעצמית ולהגיע לחיישן, היא מבעד לפתח הנ"ל.
פתח זה נמדד במידות שקובעות את "מיפתח הצמצם".
מובן מאילו, שככל שהמיפתח גדול יותר, כך יותר אור יכול להיכנס. ולהפך.
עוד אפקט שנגרם ע"י שינוי מיפתח הצמצם, הוא שינוי בעומק השדה. עוד על עומק שדה, תוכלו לקרוא כאן.
 
 
עכשיו, אחרי שאנו יודעים קצת יותר על תריס וצמצם, בואו ונחבר הכל יחדיו.
 
בכל מצלמה יש תריס וצמצם.
במצלמות האנלוגיות הישנות, התריס היה למעשה מכסה, שחסם את כניסת האור לסרט הצילום, עד לרגע הלחיצה על לחצן הצילום.
אחרת, סרט הצילום היה נשרף תוך כמה שניות.
זוכרים את הניסוי עם העין? איך לא...
ככל שהתריס יהיה פתוח יותר זמן, כך יותר אור יגיע לסרט הצילום, והתמונה תלך ותהיה בהירה יותר ויותר (עניין של חלקיקי שניה כן?) אך אם תחשפו את הסרט לאור, למשך זמן ארוך מדיי, הוא יקלוט עוד ועוד אור, יותר ממה שהוא יכול להכיל, והתמונה תצא בעצם בהירה - לבנה לחלוטין - שרופה.
וכך גם להיפך, אם התריס ייסגר מהר מדיי, לא יגיע מספיק אור לסרט הצילום והתמונה תהיה חשוכה מדיי.
 
כיום, במצלמות הדיגיטליות, התריס הוא וירטואלי. הכוונה היא, שאין באמת מכסה או תריס, והחיישן תמיד חשוף לאור. כי בשונה מסרט הצילום, החיישן לא יכול להשרף מחשיפה לאור.
אז איך בעצם זה עובד?
ברגע הלחיצה על לחצן הצילום, המעבד אומר לחיישן להתחיל לקלוט אור. וכמו שאמרנו, האור מועבר למעבד באותות חשמליים.
מכאן והלאה, הכל זהה למצלמות האנלוגיות - חשיפה ארוכה מדיי, תגרום לתמונה בהירה מדיי = שרופה. וחשיפה קצרה מדיי, תגרום לתמונה חשוכה.
 
מכאן משתמע, ששליטה על זמן החשיפה היא חשובה מאוד!
 
קישור לדוגמא! לחצו על התמונה בכדי להגדילה...
 
זה בסדר, אין סיבה להיבהל... המצלמה יכולה לכוון את זמן החשיפה בצורה אוטומטית, וזאת ע"י חיישנים ש"מרגישים" כמה אור מגיע מהתמונה.
 
אתם בטח שואלים: "רק רגע, לא אמרת שתפקידו של הצמצם הוא לסגור או לפתוח את הפתח, ובכך לחסום או לאפשר מעבר של אור?"
 
נכון, אכן אמרתי זאת.
אפשרי באותה מידה להשתמש בצמצם על-מנת לחסום או לאפשר מעבר של אור.
אך בדר"כ משתמשים בצמצם למטרה אחרת.
כמו שקראתם קודם, בקישור לשיעור בנושא עומק שדה, הצמצם משמש בעיקר למטרת שינוי עומק שדה.
 
לסיכום
כשהמצלמה במצב אוטומטי, היא כבר "בוחרת", על-פי מידע מחיישנים, את זמן החשיפה ואת מפתח הצמצם.
אך מה קורה כשאנו רוצים לעבור שלב אחד קדימה, ולהתחיל להשתמש במצבים הידניים?
כאן נכנסים לשימוש המשתנים העיקריים - זמן החשיפה ומפתח הצמצם.
בתמונה הבאה, ניתן לראות דוגמא למסך שעליו כתובים הנתונים:
 
 
 
 בפינה השמאלית עליונה, ניתן לראות את הנתון [1/100], זוהי מהירות החשיפה. זאת אומרת שה"תריס" ייפתח לפרק זמן של מאית השניה או 1 חלקי 100 משניה.
אם לדוגמא, היה כתוב שם [1/4000], זה אומר שה"תריס" ייפתח לפרק זמן של 1 חלקי 4000 משניה... מהיר!
עוד דוגמא - אם היה כתוב שם ["10], זה אומר שה"תריס" ייפתח לפרק זמן של 10 שניות!!! (הסמל " מייצג שניות) המון זמן!!!
ואם לדוגמא... טוב טוב! הבנתם את הרעיון...
 
במרכז, ניתן לראות את האות F ולצידה את המספר 5.0
המספר מייצג את מפתח הצמצם.זהו מספר המבטא את היחס בין אורך המוקד של עדשה לבין קוטר החור דרכו עובר האור בעדשה (בלה בלה בלה).
מה שחשוב שתדעו זה שככל שהמספר נמוך יותר, כך הפתח גדול יותר ולהפך.
 
 
זה הכל לשיעור הזה.
בשיעור הבא, נלמד על ISO ואיזון לבן.
 
ובנתיים...
 

אהבתם? רוצים עוד?

הכנסו עוד היום לקומונת קורס צילום!

תכנים מעשירים, תשובות לשאלות, תחרויות מאתגרות ועוד!

והכי חשוב, זה בחינם!

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

5 תגובות

מפת העולם
גולשים כרגע באתר
גולשים באתר - שיווק באינטנרט
מונה מבקרים
free counters
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל avi4484 אלא אם צויין אחרת