המסע לעמק החלומות

אחרי זה ראינו את התוכנית שאחרי
והלכנו לישון משעה 22.00 ועכשיו אני התעוררתי
והאיש שלי עוד ישן

נראה לי קבענו שיא עולמי בשינה.....
וזה בכלל לא אני חחחח

האיש שלי נשמתי דאג לארוחות ערב, עשה את הכלים
חולה עליו.

אדון עולם/רוני גרוס

שישה ימים בשבוע לא יצאנו מהכפר. ימים של עבודה ולימודים. הייתי הולך לגן, וחוזר לשחק בבית או בחצר. אבא היה הולך לעבודה בבוקר, חוזר לארוחת הצהריים ושב לעבודתו עד שעות הערב המאוחרות. ואימא הייתה הולכת בבוקר ללמד בבית הספר ואחר כך החלה בעבודות הבית. יום השבת היה שונה מכל יום אחר בשבוע. גן לא היה, אבא נח מהעבודה ורק אימא המשיכה בעבודות הבית.

שבת היתה מקדמת אותי בריחות הגילוח של אבא. הוא היה קם מאוחר מהרגלו, פותח את הרדיו בקול ישראל, לא הייתה תחנה אחרת, ושומע ואת הקריין חוזר על פרק התהילים "שהיו הלוויים אומרים בבית המקדש":

"מזמור שיר ליום השבת:

צדיק כתמר יפרח כארז בלבנון ישגה:

שתולים בבית ה` בחצרות אלוהינו יפריחו:

עוד ינובון בשיבה דשנים ורעננים יהיו:

להגיד כי ישר ה` צורי ולא עוולתה בו:"

ואחריו את אפרים די זהב שר את "אדון עולם בידו אפקיד רוחי בעת אישן ואעירה ועם רוחי גווייתי אדוני לי ולא אירא."

היה שם את משחת הגילוח בריח הלבנדר בגביע המיועד, מזה עליה מעט מים ובוחש היטב במברשת הגילוח עד שהיה מתקבל קצף עז וחזק, שהיה מזכיר לי את קצף הביצים שאהבתי ללקק מהקערה בה הכינה אימא את העוגה. אחר כך מורח את הקצף על פניו עד שנראה כאילו צימח זקנו כזקנו של אליהו הנביא. אז היה מוציא את סכין הגילוח, טוען בה את הלהב החד ומתחיל להסיר את הקצף יחד עם סיבי הזקן בני היום. אהבתי לשכב במיטה ולצפות בו בעת הגילוח. גרנו בחדר אחד ולא היה צריך להתאמץ כדי לחוות הכול.

משסיים להתגלח, ערכה אימא את השולחן לארוחת הבוקר.

גבינות, ביצים טריות שאך נאספו מהלול ונקנו מבעלת הבית יחד עם ליטר חלב הישר מהפרה. החלב הורתח היטב להוציא ממנו את החיידקים המזיקים, ואחר כך הוסר מעליו הקרום השנוא. בחלב החם הייתה אימא חולטת קפה נמס וסוכר, אז עוד אהבתי סוכר, ומוזגת לספל חרסינה סינית דק וזהוב, מעוטר עיטורים סיניים ומונח על תחתית תואמת. את התה הגישו בכוס זכוכית דקה נתונה במחזיק כסף מונחת על תחתית עבה, למזוג לתוכה את התה כדי יתקרר. לקפה הסתפקו בתחתית דקה.

אחרי ארוחת הבוקר, אם היום היה נאה, היינו יוצאים לטייל ברחובות הכפר או ממשיכים לשדות לראות את פרחי העונה ולקטוף זר נאה הביתה. טרם הבינו אז את הצורך להגן על פרחי הבר. מדי פעם היינו מביאים הביתה שתילי כלניות ונוריות, פקעות רקפת או בצלי נרקיסים וחבצלות. לפעמים יצאנו לחורשת האורנים הסמוכה, לגלוש על המחטים שנשרו ולהביט, מרחוק, מפחד קדחת המערות, במערות הפעורות בסלע.

אם לא ניתן היה לצאת לטיול היינו יושבים בבית ומקשיבים לרדיו. תחילה לחידון המוסיקלי ואחר כך לשירים העבריים כבקשתך. בצהריים היה אבא מקשיב לפרקי חזנות ואני, שלא אהבתי חזנות, הייתי יוצא לשחק.

רק מאוחר יותר, עת הייתי בצבא רחוק מן הבית, הייתי מאזין באדיקות לפרקי החזנות שהזכירו לי את אווירת השבת בבית.

גולת הכותרת של יום השבת היה סרט הקולנוע.

לאחר ההבדלה בקול ישראל, גם היא מושרת בפי אפרים די זהב:

אליהו הנביא, אליהו התשבי, אליהו הגלעדי,

במהרה יבוא אלינו עם משיח בן דוד,

שבוע טוב."

היינו מתלבשים חגיגית, עולים על האוטובוס הראשון שיצא במוצאי שבת מהכפר, ונוסעים לעיר הסמוכה, לצפות בהצגת הקולנוע הראשונה באחד משלושת בתי הקולנוע בעיר. פעם קומדיה, פעם סרט מוזיקלי ופעם סרט מתח.