טיקטאק יוצא לאכול

סיור בואדי ניסנאס, חיפה

סיור בואדי ניסנאס, חיפה - ינואר 2009

אי של שפיות

דווקא בימים מתוחים אלה החלטתי לבקר בואדי ניסנאס שבחיפה. שכונה זו, המהווה סמל לדו-קיום אמיתי בין ישראלים וערבים, נוסכת בי תמיד תחושה של תקווה ואופטימיות. כיף להסתובב כאן, התושבים מסבירי פנים, הסמטאות צרות ויפות, השוק צבעוני – ושירים של משוררים משני העמים תלויים ברחובות.

גם מבחינה קולינארית המקום אינו מאכזב - וישנם כאן כמה מוסדות עממיים, ששמם יצא למרחוק. הויכוח אודות הפלאפל הטוב בואדי הוא נושא שנוי במחלוקת. כבר כמה עשרות שנים פועלים כאן שני דוכנים ידועים זה מול זה: פלאפל הזקנים (ואדי 18) ופלאפל מישל (ואדי 21). לכל אחד מהם קהל מעריצים אדוק ונאמן משלו.

על מנת להכריע מי הטוב מביניהם, החלטנו לאכול מנה אחת (13 ₪) אצל כל אחד. שתי המנות התגלו כמוצלחות - והיו דומות מבחינת טיב הכדורים, איכות הסלטים וטריות הפיתות. הכדורים של "הזקנים" תובלו אמנם קצת יותר, אך ההבדל בטעמם לא היה משמעותי. שני המקומות נקיים, בעלי שרות מסביר פנים - ובשניהם מקבלים כדור טבול בטחינה בזמן ההמתנה.

פלאפל בפיתה של הזקנים:

פלאפל בפיתה של מישל:

מבחן הטעימה הצביע אמנם על תיקו, אולם אנחנו דרשנו הכרעה. בשובר השוויון הענקנו ניצחון בנקודות ל"זקנים" – רק בשל הטחינה החמצמצה ויוצאת הדופן שלהם. כה טעימה היתה הטחינה, שגם לקחנו ממנה גביע קטן הביתה (7 ₪) – והתענגנו עליה יום למחרת.

כעת הגיע שלב המתוקים. המשכנו במורד הרחוב הצר אל "ממתקי עבד אלהאדי" (שחאדה 3), שהוא מוסד ממתקים ערביים ידוע בצפון.

הזמנו כנאפה נטולת סירופ, שהיתה חמה, עדינה וטעימה.

כמו כן הזמנו ממתק ערבי המכונה כאן "בקלאווה עם גבינה", שבכלל נראה כמו בורקס. מנה מדהימה, שחבל רק שנטפה יותר מדי שמן.

מבחר המתוקים כאן עצום בגודלו ומרהיב במראהו – ואי אפשר שלא להתפתות.

לאחר שמיצינו את הביקור בואדי, נסענו לגנים הבהאים. אתר זה זכה לכבוד גדול בשנת 2008, כשהוענק לו תואר "אתר מורשת עולמי" ע"י אונסקו. זהו מקום קדוש לדת הבהאית (ששורשיה בפרס), כאן קבורים קדושי הדת – ולזכרם נבנו "הגנים התלויים", הנחשבים ליפים מסוגם בעולם.

השתתפנו בסיור מודרך בחלקם העליון של הגנים, בו ירדנו מעל ל- 700 מדרגות. התפעלנו מהצמחים, מהמזרקות, מהגינות המטופחות, מהמבנים, מהשקט הרב, מיופי הים שממול – ומהעובדה שלא גובים כאן כסף כדי להיכנס (מישהו אמר שהפרסים קמצנים)?

סיכמנו את הביקור בחיפה כחוויה גדולה - וקיווינו שיום אחד ישכון בארץ שלום בין שני העמים, בדיוק כפי שמתקיים כבר שנים בואדי ניסנאס.