88
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

קולינריא

כרעיים בראשי שומר - מהמטבח המרוקאי

 
כן, ברור לי שלחלקכם השילוב הזה ישמע מוזר שהרי לא רבים מודעים לשימושים הנוספים שיש לראשי שומר מלבד לשטוף ולאכול אותם כמו שהם... אם בכלל. ובכן, למען אלו שלא יודעים ולמען אלו שזוכרים ש"פעם... אמא/סבתא היתה מכינה והיה מתפשט ריח מדהים של אניס בבית..." הרי הוא המתכון שנפוץ למדי במטבח המרוקאי: עוף עם ראשי שומר (ובמקרה שלנו, בחרתי להשתמש בכרעיים).
השומר מעניק לעוף טעם רענן ומנטרל את ריחות העוף המבושל הסטנדרטי. הרכות שהוא מקבל בתהליך הבישול גורמת לו להחליק במורד הגרון ולפזר בגוף מתיקות מעודנת ביותר.
אקדים במבוא קצר על ערכו התזונתי וחשיבותו של השומר בתפריט ובסוף המתכון, למי שרוצה לדעת עוד - גם בהרחבה על ה"היסטוריה", בחירה, תנאי אחסון ועוד:
 

השומר עשיר מאד בויטמינים ובמינרלים חיוניים- כוס ממוצעת של שומר (87 גרם ירק) מכילה, באחוזים מהתצרוכת היומית המומלצת:  17.5% של ויטמין C, 10.8% של סיבים תזונתיים, 10.3% של אשלגן, 5.9% של ויטמין B6, כ-5% של סידן, כ-4% של מגנזיום וברזל, וכ-2.5% מהתצרוכת היומית של B3 – הניאצין ועוד מגוון מינרלים אחרים, כל זאת במחיר 26 קלוריות בלבד- תכונה שהופכת אותו למזין ודיאטטי.

פיטונוטריינטים ייחודיים בעלי תכונות בריאותיות ונוגדי חימצון: כמו רבים מבני מינו, גם השומר מכיל תערובת של פיטונוטריינטים (חומרים מזינים שמקורם בצמחים) כמו הפלבנואידים רוטין וקורציטין וכמה גליקוסידים (סוג של תערובת כימית) קמפפראוליים, ובתרגום לשפה הפשוטה – פעילות חזקה של נוגדי חימצון (אנטיאוקסידנטים), אולם הפיטונוטריינט המעניין ביותר בשומר הוא האנטול – המרכיב העיקרי בשמנים אתריים . במחקרים שנעשו על בעלי חיים נמצא שלאנטול שבשומר יש השפעות הבולמות התפשטות סרטן ומסייעות במניעתו.

נוגדי חמצון ותמיכה במערכת החיסונית המתקבלים מוויטמין C: בנוסף לפיטונוטריינטים הנמצאים בו, בפקעת השומר יש גם ריכוז גבוהה של ויטמין C – הוויטמין C הוא נוגד חמצון ברמות הגבוהות ביותר והוא מנטרל רדיקלים חופשיים בכל הסביבות המימיות של הגוף (חיוני ביותר לתפקוד המערכת החיסונית ומערכת העיכול בהן יש סביבות מימיות רבות). דיכוי זה של רדיקלים חופשיים יכול להביא בסופו של דבר למניעת מחלות פרקים ניווניות.

סיבים תזונתיים, אשלגן וחומצה פולית (ויטמין B9 ) כסייעים לפעילות כלי הדם ולמעי הגס: כיוון שבפקעת השומר יש סיבים תזונתיים, היא מסייעת בהורדת רמות הכולסטרול, וכיוון שהסיבים התזונתיים מסייעים גם בסילוק רעלנים מסרטנים מהמעי הגס, פקעת השומר יעילה מאד למניעת סרטן המעי. בנוסף לסיבים התזונתיים, השומר מכיל גם חומצה פולית- (ויטמין 9B) – ויטמין מימי, החיוני להמרת המולקולה המסוכנת לכלי הדם (עלולה לגרום לשבץ או להתקף לב), מולוסיסטיין, למולקולה שפירה ולא מזיקה. גם האשלגן הוא מינרל חיוני לתפקוד הלב ולמניעה של שבץ והתקפי לב.

 
 כמות ל-6 מנות

המצרכים

ההכנה

תערובת המשרה

  1. 4 כפות שמן זית
  2. ½ כפית מחוקה מלח
  3. ½ כפית פלפל לבן
  4. ½ כפית כורכום
  5.  6 כרעיים שטופות ויבשות
  6. 6 ראשי שומר קטנים - שטופים ויבשים
  7. ½1 כוסות מים
1-5  כבר בתחילת ההכנות מערבבים את כל חומרי המשרה בצנצנת סגורה, מנערים היטב להתמזגות הטעמים והמרקם. מעסים את הכרעיים היטב במשרה, מסדרים בסיר ומבשלים בסיר סגור על להבה גבוהה מונמכת כ-20 דקות, בינתיים מכינים את ראשי השומר. 
6 מסירים במידת הצורך שכבה עליונה(אם יש סיבים או פגיעות שמצדיקים ואם לא אז רק מנקים מעט מהסיבים) ומנקים מעט סביב הקודקוד - מחלקים לחצאים או לרבעים (את הגדולים יותר)
7 לשלב הבישול, לאחר הוספת האניס לסיר עם הכרעיים
מוסיפים את ראשי השומר מעל הכרעיים המתבשלים בסיר, ומוסיפים את המים - מביאים לרתיחה ומנמיכים את הלהבה
מבשלים בסיר סגור על להבה נמוכה משך כשעה עד שעה ורבע

 להגיש עם תוספת פחמימתית של פירה, ספגטי או אורז צהוב/לבן/מלא


השומר
- ירק מתוק ופריך המהווה תוספת רעננה למטבח הים-תיכוני הפופולארי. לעתים קרובות מקושר עם אוכל איטלקי. השימוש/צריכה של השומר צריכה להיעשות  כשהוא טרי ובמיטבו. תקופת השיא שלו – הסתיו עד תחילת הקיץ. הוא בנוי מפקעת לבנה או ירוקה, שממנה יוצאים גבעולים ירוקים שבחלקם העליון ישנם עלים ירוקים נוצתיים, לידם ממוקמים הפרחים שבהם מופקים זרעי השומר. כל חלקיו של החלק אכילים והוא משתייך למשפחת האמבליפאיים, אליה משתייכים גם הפטרוזיליה, גזר, השמיר והכוסברה.
שימוש ואיחסון - יש לבחור שומר בעל מראה בריא -  ללא סימני פיצול, פגיעה או נקודות. הפקעת צריכה להיות לבנה או ירוקה חיוורת. על הפקעת צריכים להיות מונחים הגבעולים- ירוקים ולא נוטים נטייה קיצונית לצדדים. אסור שיהיו סימני נביטה או ניצנים, כיוון שאלו מעידים שתקופת הבשלות והטריות של הירק עברה. לירק צריכה להיות  ארומה של אניס – ליקריץ. יש לאחסן את השומר במקום קר וסגריר ולצרוך אותו עד ארבעה ימים אחרי הקנייה, כיוון שככל שעובר הזמן, השומר מאבד מטעמו

מורשתהשומר ממלא תפקיד חשוב בתרבויות אירופאיות רבות, בעיקר בצרפתית ובאיטלקית. השומר גם מוזכר רבות במיתולוגיות השונות, ובזו היוונית הוא מקושר לדיאוניסיס, אל האוכל והיין, והוא מאוזכר כנשא של הפחם שדרכו מועבר הידע מהאלים אל האדם, הרומאים נהגו להשתמש בו לתרופות. בזמנים העתיקים היה ניתן למצוא סלק בעיקר באזורי ארצות הים התיכון, כיום בין המגדלות העיקריות שלו ניתן למצוא את ארה``ב, הודו, צרפת ורוסיה.

ביבליוגרפיה: The World`s Healthiest Foods 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

5 תגובות

טעימה בתמונות
בתרמומיקס
לתשומת לב הצליאקים

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל Tami661 אלא אם צויין אחרת