00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

כל הספורט שבעולם

לא קל להיות נהג חדש

הבעיות הכלכליות של קבוצות הפורמולה הוא אמנם הנושא החם כיום, אך אין מנוס גם מדיון ביכולת של הנהגים החדשים שמצטרפים לסבב הפורמולה בכל שנה. הבכורה המדהימה של לואיס המילטון ב-2007 הציבה רף גבוה מאוד בפני אלו שעשו את הבכורה שלהם ב-2008. ישנם כמה פקטורים שמשפעים על יכולת של נהג חדש כזה או אחר לעמוד בציפיות או לפשל ומעניין להתבונן לעומק על פקטורים אלו.

אין עונת פורמולה שבה לא מופעים כמה פנים חדשות על הגריד. 2008 לא הייתה שונה מכך – טימו גלוק, נלסיניו פיקה, קאזוקי נאקאג`ימה וסבסטיאן בורדה עשו את הבכורה שלהם בעונה זו. גם סבסטיאן פטל ראוי להיקרא חדש, למרות שבתחילת העונה כבר היה לו ניסיון של 8 מרוצים, כולל מקום 4 ביפן. מצד שני, פטל הוא תופעה בפני עצמה ולכן הדיון הנוכחי לא יעסוק בו.

עוד יש לומר שלא כל נציגי הרביעייה הם חדשים לחלוטין – נאקאג`ימה עשה את הבכורה שלו בברזיל ב-2007 ואילו גלוק נהג ב-4 מרוצים ב-2004 עבור ג`ורדן וכך הוא ה"מנוסה" מכולם. באשר לבורדה, הוא מכיר את מכוניות הפורמולה כבר מ-2002. החדשים קיבלו מכוניות לא רעות, שאיפשרו להם מדי פעם להילחם על תוצאות יפות וכן תמיכה של קבוצות שנתנו להם מעטפת טכנולוגית בדרך להצלחה. השאר היה תלוי באותם הפקטורים שכל נהג היה צריך להביא.

 

טימו גלוק

הראשון הוא פקטור המהירות שבו ניתן להכתיר את טימו גלוק בתור החדש הטוב ביותר. הגרמני סיים שש פעמים בנקודות ועוד 8 פעמים הגיע לשלב השלישי של מקצי הדירוג, מה שגרם לו להיראות טוב מאוד אפילו על רקע עמיתו המנוסה לטויוטה – יארנו טרולי. כך לדוגמא התוצאה הטובה ביותר של טויוטה השנה – מקום שני בהונגריה – היה הישג של גלוק ולא של טרולי, שלא עלה מעל המקום השלישי כל העונה. מצד שני טרולי היה מהיר מגלוק ב-14 (מ-18) מקצי מוקדמות ולא הגיע לשלב השלישי רק 4 פעמים. אותו חישוב אפשר לעשות גם לגבי אקאג`ימה בוויליאמס ובורדה בטורו רוסו וגם כאן הם "הפסידו" לעמיתיהם בקבוצות ב-13 מקצי דירוג. ואם נאקאג`ימה עוד היה פחות או יותר ברמה של רוסברג, הרי שבורדה היה איטי משמעותית מפטל.

הסיפור העצוב במקרה זה הוא של נלסיניו פיקה ברנו, שרשם הישג: מאז 1996 וצמד נהגי "פוטוורק" יוס וורסטאפן וריקרדו רוסט, לא היה מקרה בו אחד הנהגים מפסיד לעמיתו בכל מקצי הדירוג של העונה. כמובן, צריך לסייג את הדברים – מדובר בנהג צעיר ללא ניסיון פורמולה בכלל ובנוסף הוא התמודד מול אלוף עולם בדימוס ואחד הנהגים האיכותיים בסבב. מצד שני, ב-2007 נפגשו באותה קבוצה נהג חדש ואלוף עולם וראינו איך התמודד עם זה לואיס המילטון, כך שתירוצים זה נחמד, אבל לא מספיק.

 

נלסיניו פיקה

הפקטור השני בעניין הוא פקטור היציבות. קורה לא מעט שנהגים מהירים לא מצליחים לסיים את המרוץ ומבזבזים הישגים. כך למשל, בורדה לא סיים 5 מ-6 המירוצים הראשונים שלו וזה עוד בזמן שטורו רוסו השתמשה במכונית היציבה והמוכחת מאשתקד. נלסיניו פיקה הצליח לסיים רק מחצית מהמרוצים וגם את זה לא ניתן לזרוק על אי יציבות המכונית. שוב, ההשוואה לעמיתים לקבוצה מתבקשת. פטל לא סיים 6 מרוצים כל העונה, מהם 4 באשמתו, אלונסו לא סיים 3 פעמים, בכל הפעמים לא באשמתו.

הגיבור בתחום זה הוא נאקאג`ימה. הוא סיים 16 מ-18 המרוצים, הישג מעולה לכל הדעות, גם בהשוואה לטובים שבנהגי הסבב. כך למשל היפני הצעיר סיים יותר מרוצים מאשר כל אחד מנהגי פרארי. ההישג מרשים במיוחד לאור מאורעות העונה הקשורים לוויליאמס נאקאג`ימה שבר כנסיים גם לקוביצה וגם לאלונסו, נפגע מספר פעמים ממכוניות אחרות ואפילו עלה פעם אחת באש בפיטס. עם זאת הוא השיג 9 נקודות ועד לולנסיה השתווה בתחום זה לרוסברג, נהג מהיר ויציב בעצמו. יש לציין שיכולתו של היפני לסיים מרוצים לא כתוצאה מאיטיות או זהירות יתר. תוצאותיו של נאקאג`ימה הם תוצאה של עקשנות אדירה ויכולת לא לוותר וזה יכולת בתנאים מסוימים לחפות על חוסר מזל. גלוק ובורדה סיימו לא הרחק מאחורי היפני, 14 ו-13 סיומים, בהתאמה.

 

קאזוקי נאקאג`ימה

הפקטור השלישי הוא פקטור ההתקדמות – היכולת של הנהג להציב בפני עצמו מטרות חדשות ולהשיג אותן, כמובן בכפוף להתקדמות הקבוצתית. התלות בקבוצה גורמת לכל תוצאה שהיא להיבחן מכמה נקודות מבט. למשל, לזכות מי יש לזקוף את תוצאותיו של פיקה בהונגריה ויפן? רנו נראתה טוב במרוצים הללו וגם הנהג החדש לא אכזב. מצד שני, התוצאות הללו היו בשביל פיקה יותר היוצא מן הכלל מאשר הכלל, כיוון שכשרנו הצליחה לצבור מומנטום ושיפרה את המכונית, אלונסו החל לנצח מרוצים ולהתמודד ברמות הגבוהות ביותר, בעוד פיקה המשיך לפשל ולעשות טעויות לא מחויבות. נוצר הרושם שלנהג הצעיר פשוט אין את היכולת ליצור את הכיוונונים הנכונים של השאסי, מה שגרם לו להיראות לא בטוח במכונית.

הסיפור של בורדה על רקע ההתקדמות של טורו רוסו, מדגימה לנו את הקצה השני של המקל. אם בתחילת העונה, על השאסי הישן שבורדה ניסה עוד בחורף, בורדה הצליח להביא תוצאות דומות לפטל ואפילו הצליח לנצח אותו מדי פעם במקצי הדירוג – הרי שאם הגעת המכונית החדשה, בורדה נאלץ לעבור תהליך הסתגלות. בתחילה נוצר הרושם שבורדה מסתגל טוב יותר מפטל, שכן הוא היה מהיר יותר בשני מקצי הדירוג הראשונים אחרי ההחלפה. אחר כך פטל הפך את הקערה, החל לצבור נקודות וסיים רק פעם אחת מחוץ לשלב השלישי במקצה הדירוג עד סיום העונה. בורדה הצליח להגיע לאותו הישג רק בולנסיה והקדים את עמיתו בדירוג רק פעם אחת, תוך צבירת שתי נקודות בלבד – תוצאה ברורה של קשיי הסתגלות למכונית החדשה.

 

סבסטיאן בורדה

מי שהרשים ביכולת ההתקדמות שלו הוא טימו גלוק. בתחילה גם הוא היה זקוק לתקופת הסתגלות, אך אחרי זה הוא לא הביט לאחור והתרכז בתוצאות. בדיקה מדוקדקת מבהירה שגלוק ונאקאג`ימה הצליחו לסיים 5 פעמים לפני עמיתיהם במירוצוים, בעוד בורדה לא השיג זאת ולו פעם אחת! באשר לפיקה, הרי שהוא הצליח לעשות זאת פעמיים – בגרמניה ובצרפת.

ל-3 מבין הנהגים הללו יש חוזים גם לעונה הבאה. ואם לגבי גלוק ונאקאג`ימה הסיבות ברורות, הרי שלגבי פיקה נוצרת מיד השאלה: האם  לקבוצה באמת דרוש נהג שני שפוט לא ימשוך יותר מדי תשומת לב של המהנדסים, בכדי שיוכלו להתרכז בראשון? מוטיב דומה ניתן לראות בקבוצות הקדומות של פלאביו פריאטורה עם ג`יי-ג`יי להטו ויוס ורסטאפן.

בעונה הבאה, בלי קשר ליכולת הטכנית של הקבוצות, הנהגים החדשים של אשתקד יצטרכו להתאמץ מאוד בשביל לא ליפול, שכו ידוע שהעונה השנייה בפורמולה לרוב קשה מהראשונה. גלוק יצטרך להתאמץ יותר במקצי הדירוג, שם ניכרה בעיקר חולשתו מול טרולי. נאקאג`ימה יצטרך לעזור לקבוצה לפתור לא מעט בעיות טכניות ועם זאת להיות תחרות ראויה לרוסברג. בורדה מאוד רוצה לקבל חוזה לעונה נוספת, הרי הצרפתי הוא נהג מצוין עם הישגים בהמון קטגוריות אחרות של מירוצים. אולי עם מעברו של פטל לרד-בול, יחד עם הגעתו של סבה לקבוצה, תגרום לכך שמהנדסי טורו רוסו יתמקדו יותר בו ובמכוניתו.

לסיכום, אפשר לתת ציון עובר לחדשים של העונה החולפת. הנקודה החיובית הבולטת היא שלא נמצא מביניהם אף אחד שהתברר כטעות קולוסאלית או נהג לרגע. מצד שני צריך להודות שלרוב הם לא הצליחו להקדים את יריביהם במקצי הדירוג ולא הצליחו לעבור אותם בנקודות. זה אומר שהפעם לא היה נהג שהפך לסנסציה, אולי חוץ מאחד. זהו כמובן סבסטיאן פטל, אבל עליו נדבר בהזדמנות אחרת.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל mikej007 אלא אם צויין אחרת