88
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

קולינריא

שוק על ירך - בשר כרעיים בניחוח קארי על מצע בצל ונגיעת כבש

מתכון שמתאים להשתמש בו באימרה "היכהו שוק על ירך..." - המשמעות הלקוחה מסיפור המקראי של יעקב, המלאך והקרב על הסולם  מתכוונת בתרגום חופשי "ניצח אותו"... ואכן, ללא ספק, מתכון מנצח - גם בטעם וגם במה שקשור ל... מחיר.
תוך כדי הפיכה מצד לצד, ע"ג מחבת הסטייקים, של השוק על הירך והירך על השוק, והפיכה ביני לבין עצמי של תובנות - חישבתי שבחמש עשרה דקות נוספות של השקעת עבודה - אני מכינה שתי מנות במחיר אחת!
לכן, אני מקדימה ומציעה למי שאין את החשק ורבע השעה הנוספת הזו להשקיע - שפשוט ישלם פי שתיים ויקנה מוכן, במקום הכרעיים, את מה שמדפי הקצביה מכנים "סטייק פרגית" משום שבשר הירך הוא הנתח המדובר ולבשר השוק, אותן תכונות (טעם ומרקם). מאחר והמתכון כל כך קל ומהיר להכנה, ההמלצה האישית שלי היא... לנסות לבד לפחות פעם אחת, אע"פ שמהפעם השניה הזמן הנדרש הולך ומתקצר. וכדי לדרבן, לפני שניגש למתכון, הנה העובדות כפי שנשקלו במשקל הביתי ונרכשו בסופר/איטליז המקומי:
משקל 5 כרעיים בשרניות עם העור והעצמות - 1.800 ק"ג - המחיר סה"כ 25 ש"ח - לפי מחיר "מבצע" בשופרסל שלי כאשר בחנות סמוכה לשוק העירוני המחיר עמד על 11 ש"ח לק"ג - כמעט תמיד יש "מבצע" על כרעיים.
משקלן לאחר קילוף העור וחילוץ העצמות נתן לי 900 גר`.
משמע, בחישוב פשוט: 900 גר` סטייק פרגית בעלות של 25 ש"ח ומנגד, אילו היו נרכשים באותו סופר/איטליז, אותם 900 גר` "סטייק פרגית" היו עולים 50 ש"ח לפי המחיר באותו מעמד: 56 ש"ח ומעלה לק"ג- כמעט אף פעם אין מבצעים על סטייק פרגית!
לכאורה, 25 ש"ח הבדל וזה לא סוף העולם, אלא שבבית, כמו שלי, שצורכים בו מידי יום מעל 5 כרעיים בממוצע, ההבדל הוא עצום ומשמעותי. מה גם שבצורת ההכנה של הפרגית (כרעיים - רק הבשר) זה כל כך טעים שאותם ארבעה/חמישה סועדים בשקט זוללים כמות כפולה. 
ולעניין העלות והחסכון: תודה לאחותי היפה והיקרה שהאירה את עיניי (לא מבטיחה שאתמיד לאורך זמן בחסכון... אבל בשלב הזה, אני די מתלהבת)
 
כמות ל- 4-5 סועדים

המצרכים

ההכנה

 
  1. 5 כרעיים בשרניות
     לתיבול (מספיק לכ-3 פעמים הכמות הנ"ל) 
  2. 5 כפות שמן זית
  3. 1 כפית כמון
  4. 2 כפיות "תבלין לפרגית" (נרכש ב"דרך האוכל")
  5. 2 כפות רוטב קארי צהוב
  6. 1 כפית מלח
    הבצל וארומת הכבש 
  7. 2 פיסות דקיקות של שומן כבש
  8. 2 בצלים חתוכים לרצועות דקות

1 להכין את בשר הכרעיים: להסיר עודפי שומן, לקלף את העור ולחלץ את העצמות (להתחיל מהחלק התחתון של עצם השוק). לשטוף ולייבש היטב.


2-6 בצנצנת בעלת אטימה טובה לערבב את כל החומרים לרוטב ולנער היטב עד שהנוזלים והתבלינים מתמזגים בצורה מושלמת. 
7-8 בסיר רחב (סוטאז`) מאדים את פרוסות הבצל עם פיסות שומן הכבש, על להבה בינונית מונמכת - מכסים את הסיר ומפעם לפעם מערבבים עד שכל הבצל קיבל גוון צהבהב שקוף. מכבים את האש ומשאירים את הסיר מכוסה.

מעסים את נתחי הבשר הנקיים ברוטב (כ-4 כפות רוטב ל-900 גר` בשר), מעבירים לקערה ומכסים בניילון נצמד להשהייה לפחות שעה עד לצלייה כאשר הרצוי הוא מספר שעות בקירור

על קרש חיתוך פותחים את נתחי הבשר המתובל וצולים: על מחבת סטייקים שחוממה היטב (להבה גבוהה) , מניחים והופכים כעבור מספר שניות, מיד עם שמיעת צליל ה"סגירה" - הופכים שוב כל דקה/שתיים לערך עד שהבשר סגור ומוזהב מעט משני צידיו


במידה והנתח לא ניתק בקלות מהמחבת - יש להנמיך את הלהבה לדקה בערך, להפוך ולהגביה שוב

מרכזים בסיר עם הבצל המאודה: מניחים מעל רצועות הבצל את הנתחים הצלויים ומכסים שוב את הסיר עד גמר הכנת כל הנתחים - בשלב הזה ניתן לטעום ולהחליט אם מעוניינים להוסיף  בגריסה מעל מלח/פלפל שחור לפי הטעם

טבלת ערכים תזונתיים והערות

 

למתכון

למנה (לפי חישוב של 5 מנות - 260.00 גר` כל מנה)

אנרגיה (קק"ל)

2500.00

500.00

חלבונים (גר`)

235.30

47.06

פחמימות (גר`)

27.80

5.56

שומנים (גר`)


שומן רווי

155.20


38.80

31.00


7.76

שומן חד בלתי רווי


שומן רב בלתי רווי

76.23


26.63

15.20


5.32

כולסטרול (מ"ג)

869.70

173.90

סיבים תזונתיים (גר`)

3.85

0.77

נתרן (מ"ג)

4187.00

837.40

סידן (מ"ג)

1723.00

344.60

ברזל (מ"ג)

12.59

2.51

מגנזיום (מ"ג)

244.78

48.95

ויטמין A (מק"ג)

253.89

50.77

אבץ (מ"ג)

23.50

4.70

ויטמין B12  (מק"ג)

2.77

0.55

זרחן (מ"ג)

1732.30

346.46

סה"כ גרמים

1300.00

260.00

הערות: 

תפריט למנת חלבון יפה. הכמות המוצעת מאוד גדולה יחסית אפשר כמובן לאכול גם פחות נניח 30-35 גרם חלבון לארוחה מהמנה הבשרית יתן גם הרבה פחות קלוריות 372-320 קלוריות. גודל כף סטנדרטי לחישוב= 10 גרם. יש כפות גדולות יותר שמכילות גם 15 גרם.

 

בברכה

גליה פינקל, דיאטנית קלינית B.Sc

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

13 תגובות

טעימה בתמונות
בתרמומיקס
לתשומת לב הצליאקים

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל Tami661 אלא אם צויין אחרת