00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

חיי

המלצה על ספר - הלב הקבור/שמעון אדף

 
 

 

 

 

 

הוצאת אחוזת בית, 2006
273 עמודים

 

בבראשית פרק י"ד מתואר קטע מוזר שנראה לא שייך –  ארבעה מלאכים אדירים מהמזרח – אמרפל מלך שנער, כדרלעומר מלך עולם, ארייך מלך אילסר ותרעל מלך גויים, יצאו למלחמה נגד חמשת מלכי "עמק השדים" ( ים המלח) ביניהם מלכי סדום ועמורה ועוד עמים בעלי שמות מוזרים כמו רפאים, זוזים, שדים ואימים. תוך כדי הקרבות הם שובים את לוט. אברם שתואר בתנ"ך כמגדל בקר נודד יוצא בראש אנשיו , 318 איש בלבד, ומצליח באופן תמוה לנצח את המלכים האדירים הללו בצורה לא ברורה.  

אדף מפתח את הסיפור ומספר לנו שארבעת המלאכים היו בניו של מלאך נופל וקיבלו ממנו כוחות כישוף שאפשרו להם לשלוט בעולם, אבל למזלם הרע הם נתקלו במכשף גדול מהם, אברם אבינו, שניצח אותם בעזרת כישוף ובעזרת "להט, החרב המתהפכת". אמרפל שרד כי שלח לקרב את צילו ובמשך 4000 שנה הוא זומם לחזור ולשלוט בעולם ולשם כך הוא צריך לקבל את כוחותיו חזרה.

אמרפל מתכנן לעשות זאת באמצעותו של אמיר מורטל (אלמוות באנגלית ) , ילד בן  11 חסר יחודיות באופן יוצא דופן, שחי בעיירת פיתוח בשם מבוא ים ושמסוגל להחזיר לו את כוחותיו. במהלך התהליך מגיעים אמיר וחברתו טליה לעולמות אחרים ( "גלגלים" כפי שנקראים בספר ) ובעיקר לממלכת שנער, שם הם פוגשים את הילדים השבויים כלכול ודרדע, ואת אחותופל שפניה מורכבים משאריות של שלוש נשים, ובעיקר את אמרפל הנורא, והם מנסים למנוע ממנו להשתלט ולאיים על עולמנו ועל עולמות נוספים.

קשה להתעלם מהדמיון להארי פוטר, ילד שנרדף מאז לידתו ע"י מכשף רב עוצמה, משיב מלחמה ומצליח.

ניסיון יפה ליצור ספרות פנטזיה מקורית תוך שימוש בסיפורי התנ"ך ומיסטיקה יהודית.

העלילה כאמור היא די "שיגרתית" לסיפורי פנטזיה. הייחוד של הספר הוא השימוש במקורות מקראיים ואגדות כבסיס והשימוש בשפת השירה שמוצגת בספר כ"שפה גבוהה" , כשפת הכישוף ובספר היא נקראת "שפת הביניים" וזו השפה שלמדו מכשפים אנושיים מהמלאכים שבראו את העולם ואיתה אפשר אפילו לייצור חיים ( איזכור לגולם?) .

...מתי שהוא בשחר הזמנים למדו בני האדם מעט משפת המלאכים והתחילו בנסיונות משלהם ליצור מילים חדשות ,להוסיף בעזרתן בעלי חיים וצמחים ורעיונות לבריאה .הספר אומר שיש זנים של יצורים ופרחים ועצים ומושגים שבני האדם יצרו בעזרת השפה הזו. המילים שמדברות אותם מרכיבות את שפת הביניים.  (הלב הקבור ע` 167)

העלילה מפותלת ומסובכת ולעיתים קשה לעקוב אחריה, הדמויות נותרות שטוחות וחסרות עומק, עיירת הפיתוח אינה מוצגת כסטריאוטיפ אלא כעיירה סטרילית למדי, לעומת בני הנוער הרגילים שעסוקים בהקנטות ובמאבקי כוח ילדותיים  "הגיבורים" מתנהגים כאנשים בוגרים ושפתם גבוהה, מדויקת ותקנית, אבל השפה היא החלק היותר חשוב והמעניין בספר- שפה עשירה, יפה וקולחת עם הערך המוסף של אדף כמשורר - "האוויר המצטנן החל לאסוף אליו את אותותיו הראשונים של הסתיו" עמ` 54 .

 

למרות הליקויים זהו סיפור מהנה לבני הנוער, אני נהניתי פחות מ"העלילה" אבל התמוגגתי מכל מילה ומשפט.

הספר מהווה המשך למספר ספרי פנטזיה "מקוריים" הנשענים על מקורות יהודיים כגון – "יצר לב האדמה" של שהארה בלאו, "סימנטוב" של אסף אושרי  ו"הלוויתן מבבל" של הגר ינאי שאותו אדף ערך.

אדף משאיר פתח לאפשרות שהספר יהפוך לסדרה :

"טליה חשבה, זו רק ההתחלה. הבריאה כולה ממתינה לנו שנחקור אותה" (עמ` 273).

 

קישור לפרק הראשון מהספר

http://www.sf-f.org.il/story_902

 
 
 קישור למאמר של שמעון אדף 
 
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3302244,00.html

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

8 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל פל אלא אם צויין אחרת