00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

צליל מכוון

היופי הפרה-רפאליטי

 (1851-1852) John Everett Millais  - Ophelia

מזמן לא כתבתי על הנושא החביב עלי, אמנות פרה-רפאליטית.
לאחרונה חזרתי לקרוא על התקופה הויקטוריאנית, ושוב התפלאתי לגלות כמה העולם הזה עשיר בסיפורים צהבהבים ומרתקים, בניגוד לסטיגמה הצנועה.
 
 
והפעם על היופי הפרה-רפאליטי.
דנטה גבריאל רוזטי , הצייר המהווה את הצומת בין הדוגמניות שאדבר עליהן בהמשך, הוא ש"המציא" את דמות האישה הפרה-רפאליטית והעניק לה מאפיינים משותפים. אישה מפתה בעלת מיניות מודחקת אך ברורה.
 השיער הערמוני, האף הרומאי והשפתיים המלאות.
האנומליה הקלה באברי הגוף,  הצוואר הרחב והארוך מדי, הכתפיים הרחבות, הכמעט גבריות, והאצבעות הארוכות.
שפעת הבדים המכסה אותן, הדגש על הטקסטורה, הפרחים והפרות המיניים הנלווים כמעט לכל ציור.

 שרה כוי חושבת שהן נראות כמו ספרניות.
בעיני הן סקסיות להחריד.

בפוסט הזה אביא שלוש מהנשים  והדוגמניות החשובות  בחייו של רוזטי.
זהו הגל הראשון של הפרה-רפאליות.
בהמשך משתנה המראה הנשי הפרה רפאליטי והופך לזויתי יותר והרמפרודיטי.

מאז התקופה הויקטוריאנית גדלה מאד חשיבותן של הדוגמניות, והן הפכו  מדמויות אנונימיות שמשרתת את הציור לסלבריטאיות. הן "מוזות". ממש כמו בפרסומות של היום, כשרואים ציור שלהן אומרים "הנה ליזי" ולא "הנה פרספונה המיתולוגית".
 
 


Beata Beatrix - Dante Gabriel Rosseti - 1870
 
אני אתחיל מסיפורה של אליזבת, או ליזי סידאל.
אליזבת סידאל הייתה הסופר מודל של התקופה הויקטוריאנית.
היא הייתה הדוגמנית והמאהבת של דנטה גבריאל רוזטי.
 מי שמצוי מעט בציורי התקופה יזהה את פניה מן הציור "אופליה" של ג`ון אוורט מיליי. 
 
השמועה מספרת שחלתה בדלקת ריאות קשה עקב השהות הארוכה במים לצורך הציור. נטען גם שהייתה אנורקטית או מכורה ללאודנום, סם הרגעה נפוץ בתקופה הויקטוריאנית. בריאותה הגופנית ואף הנפשית לא הייתה טובה, החיים עם רוזטי לא הקלו על מצבה. רוזטי אסר עליה לדגמן לציירים אחרים, אבל הוא עצמו היה בחיפוש מתמיד אחר מוזה חדשה.סידאל לא הייתה רק פנים יפות, היא הייתה גם ציירת ומשוררת מוכשרת בזכות עצמה.
משפחתו של רוזטי דחתה אותה בגלל מעמדה הנמוך, פעמים רבות התארסו ונפרדו. היא נכנסה להריון מחוץ לנישואים, ואיבדה את עוברה, ולאחר מכן שקעה בדיכאון. ב-1869 חייה הגיעו לקיצם, כנראה התאבדה בעזרת מינון יתר של תרופות.
 
סופר שכמה שנים לאחר מותה נפתח קברה לצורך הוצאת שיריו של רוזטי, שנקברו איתה.
  האגדה מספרת שגופתה השתמרה ושיופיה נשאר מושלם כשהיה. אמרו ששערה המשיך לצמוח אחרי המוות,כך שכל  פנים הארון היה מכוסה בשערותיה האדמוניות. מחזה מורבידי שפירנס את דמיונם של בני התקופה. 
 
 
***
 
 
 הדוגמנית השנייה היא  ג`יין ברדן, או ג`יין מוריס בשם נישואיה. ג`יין נולדה  באוקספורד  ב-1839 למשפחה ממעמד נמוך מאד. הקריירה שלה התחילה בפגישה מקרית ברחוב עם זוג ציירים שביקשו ממנה לדגמן עבורם. חרף השכלתה הבסיסית עד מאד, הצליחה בעזרת שכלה החריף לרכוש מיומנויות  שסייעו  לה לטפס בסולם המעמדות, כמו נגינה בפסנתר קלאסי ולימוד שפות כאיטלקית וצרפתית.
ב-1859 נישאה לוויליאם מוריס,  אמן, סופר ומעצב טקסטיל ידוע. חייהם המשותפים החזיקו מעמד מספר שנים עד שהפכה להיות המודל, המאהבת והמוזה של רוזטי, שהיה חברו הטוב של בעלה. זה לא מנע בעדה להמשיך לחיות עם ויליאם מוריס.   
 
 
 
Jane Morris,1857 - Dante Gabriel Rossetti
 
 
Prosperine - Dante Gariel Rossetti - 1874
 
 
 
 
 
*** 
 
 
 השלישית והאחרונה היא פאני קורנפורט (1835-1902).
פאני קורנפורט הייתה סוכנת הבית של דנטה גבריאל רוזטי והמודל שלו.
בניגוד לדוגמניות האחרות שלו היא הייתה אישה מלאה, עם יופי גשמי. היא החלה לדגמן עבורו  באחת מנסיעותיה של ליזי סידאל לאיטליה  לצורך החלמה מהתמוטטות עצבים סטנדרטית.
כשליזי סידאל חזרה, הם נפרדו, ופאני נישאה לגבר אחר אך התגרשה ממנו תוך זמן קצר.
ב-1862, עם מותה של ליזי סידאל, חזרה לגור עם רוזטי.  
 היא חיה איתו עד יום מותו.
 
 
 
 


Dante Gabriel Rossetti Fany Cornforth - 1868
 
 

 
עד כאן על שלושת הנשים והדוגמניות העיקריות בחייו של רוזטי.
למרות השוני בינהן, המשותף הוא הוא מה שייזכר  מאיה וחמישים שנה לאחר מכן כיופי  הפרה-רפאליטי.



בהמשך ישתנה הדימוי של האישה הויקטוריאנית בציור אבל על כך בפוסט אחר.

* ולמי שמעוניין בטעימות נוספות מהאובססיה הויקטוריאנית שלי:

נשים כאובייקט באמנות הפרה-רפאליטית
ג`וליה מרגרט קמרון, צלמת אהובה
האישה המורדת בציור הפרה-רפאליטי
על ספרות גותית וציור פרה-רפאליטי
שיער, מיניות ואמנות
אין לקדם פוסט זה

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

74 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל הר הקסמים אלא אם צויין אחרת