00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

...וזה כל מה שיש

~ פירוש גנגי. כי לא רק לרש"י מותר ~

דבקה פנטזיה

 
 
תכתבי על זה, בבקשה תכתבי על זה, פנו אליי ארבעה אנשים אתמול אחרי ההופעה. ולפתע נמצא לי שימוש במילים המדויקות והקולעות כל כך של הדור של בנותיי: כאילו - דאאאאאאא?
 
 
 
לפני שבועיים בערך, אחרי ההופעה של ה-TWL בקמלוט, פנה אלינו עומר אביטל ואמר - אם אהבתם את מה שעשינו היום, אז בואו ל"דבקה פנטזיה" בצוותא. עומר הוא מלך, ללא ספק, והמלצה של מלך הריהי כפקודה, לכן מיהרנו לרכוש כרטיסים. והאמת - מלבד ההבטחה שלו ש"מדובר בשירים ישראליים מתקופת ראשית ההתיישבות בביצועים מיוחדים שכוללים גם ג`ז" לא ידעתי כלום על מה שעמדתי לשמוע. אבל תחושת בטן אמרה שיהיה טוב, יהיה טוב, כן.
 
ברשותכם אני מצטטת כאן מהאתר של צוותא את פרטי ההופעה, משום שמדובר באוסף כל כך גדול של אמנים מתחומים שונים, ובעושר רב כל כך של כלי נגינה, שאני חוששת שללא ציטוט מדויק (טוב, לא ממש מדויק, עשיתי לזה עריכה לשונית, אני מודה, וגם הוספתי הערה או שתיים) לא אזכור את כל הפרטים. בנוסף על כך, חשוב לי לצרף את שמות העושים במלאכה מאחורי הקלעים, כיוון שמדובר בהפקה מוזיקלית נדירה ומורכבת, שכללה תחקירים ועבודת בילוש, בנוסף על עיבוד וביצוע מוזיקלי.

 

 

 

 

 

דבקה פנטזיה

 

 


פנטזיה מוסיקלית חדשה למוסיקה אתנית ישראלית מתקופת ראשית ההתיישבות

קבוצה מגוונת של מוסיקאים מודרניים משטחי המוסיקה הקלאסית, האתנית והג`ז, מפיחה רוח חיים בשירים מתקופת ראשית ההתיישבות.

משתתפים:
חיה סמיר - שירה / רביד כחלני - שירה
ישראל בורוכוב - ג`ומבוש (ג`ומבוש!!! עם שם כזה הוא יכול להיות שר ביטחון בישראל...) / עומר אביטל - עוּד וקונטרבס / איתמר בורוכוב - חצוצרה / איל סלע - קלרינט, דוּדוּק, חלילית, ניי וזוּרנה (נו, באמת, כמה שגרתי אפשר להיות!) / איתמר דוארי - כלי הקשה (אל תנסו לדמיין אפילו) / אברי בורוכוב - דהול, בירמבאו וקונטרבס (מה קרה, נגמרו הכלים עם שמות שאפשר לבטא?)
 / הרביעייה הישראלית העכשווית: הדס פבריקנט - כינור / טלי גולדברג - כינור / יעל פטיש - ויולה / הילה אפשטיין - צ`לו (סוף סוף לוחמה קונבנציונלית!)

ייזום (מה זה ייזום לכל הרוחות?!), תחקיר והפקה מוסיקלית:  ישראל בורוכוב
עיבודים וניהול מוסיקלי: עומר אביטל וישראל בורוכוב
הופק ע"י: ישראל בורוכוב, מוסיקה מזרח מערב, בשיתוף עם פסטיבל ישראל 2008.
ניהול הפקה: שמוליק בילו
עוזרת הפקה ותחקיר: רותי שכטר
יעוץ תחקיר: נחומי הר-ציון
סאונד: אורי ברק

__________________________________________________________
 
 
דגימה של כמחצית מהבמה. המצלמה לא הצליחה לצלם את כל הבמה בפחות משלוש תמונות
 
מה שהכה בי מייד עם הכניסה לאולם היו התפאורה ומגוון הכלים שניצבו על הבמה. אמנם לא הייתה עדיין מוזיקה, אבל זה היה בהחלט מרעיש. לא היה לי מושג קלוש שמדובר בהפקה גדולה כל כך. אינני רגילה גם  בהופעות מוזיקה לתפאורה מרשימה כל כך. אבל מה אני יודעת. אני בכלל הולכת להופעות, אני?
 
הנגנים והזמרים עלו על הבמה ונכון שאני לעולם לא זוכרת את השירים הספציפיים (ויש לי כלל ברזל לא לרשום הערות בזמן ההופעה כדי לא להפוך תענוג לעבודה כל עוד אני זו שמשלמת ולא זו שמשלמים לה), אבל אני זוכרת שנשימתי נעצרה. דברים כאלה זוכרים, מפני שבלי נשימה אפשר למות. אבל לא הייתה לי שום סיבה למות. לא בערב הזה. חיה סמיר, יפָה מאוד, פתחה בקול מושלם, פשוט מושלם, אגב הפגנת נוכחות בימתית בעלת עוצמה נדירה. השילוב של חיה בשיר ועומר אביטל בעוּד היה הרגע המהמם הראשון. הקהל נדרך.
 
ישראל בורוכוב, חיה סמיר ועומר אביטל
 
 
כשרביד כחלני פצח גם הוא בשיר נדמה לי שלא היה באולם אדם שלא נעתקה נשימתו.  רביד, שחגג אתמול את יום הולדתו השלושים, הוא זמיר אמיתי ואדם בעל חן וענווה שהקסים את כל רואיו (שלא לדבר על אלה שגם שמעו אותו...). הוא מדויק, צלול ובעל גון-קול שונה לגמרי ממה שאנחנו רגילים לשמוע, ואני מאוד מקווה שעוד יזדמן לי לשמוע אותו. והרבה.
 
רביד כחלני מתכונן להפתיע את הקהל
 
 
ומפתיע אפילו את הנמצאים איתו על הבמה
 
 
עוד בשיר הראשון הקהל נעמד על הרגליים והריע ממושכות. במהלך ההופעה האנרגיות האלה נצברו עד שהתחילו להתפרץ. חלק מהקהל קם לרקוד (אם במקום ואם על הבמה), חלק מהקהל הצטרף בשירה, חלק נסחף בצורות אחרות. אבל בשלב כלשהו גדלה ההתרגשות באולם עד ללא נשוא, כשחיה סמיר הצביעה לעבר השורה הרביעית והציגה את מלחין השיר שהם שרו, "ארץ זבת חלב ודבש", אליהו גמליאל, שבשלב מאוחר יותר עלה לבמה והצטרף לחיה בריקוד סוער. הקהל יצא מגדרו ולא הצליחה להירגע, בעיקר כשמאוחר יותר הושמע שיר שלא הכרתי ("נפשי הומה" - ואני מתנצלת בפני החברים מזמרשת שודאי מזועזעים מבורותי) והסתבר שגם מנשקה בביוף, מי שכתב את השיר הזה, נמצא באולם. את שניהם, כמובן, כיבדו בעלייה לבמה ובריקודים עם חיה סמיר  ועם עומר אביטל, שלא החמיץ שום הזדמנות למצות את ההנאה עד תום. וכשעומר נהנה - כל האולם נהנה.
אליהו גמליאל, איש בעל שמחת חיים קורנת, מיהר לתפוס לו זרוע פנויה של חיה סמיר ולפזז איתה בחדווה רבה, ולעומתו בביוף סירב להצטרף לריקודים של השיר שלו, אם כי הצטרף לשירה. בינתיים הדגימה חיה סמיר לקהל פכים קטנים מאופייה הסוער כשהתעצבנה כמו שרק היא יודעת.
 
"ארץ זבת חלב ודבש" -  הלחין ופיזז: אלי גמליאל
 
אני לא מחובבי הזמר העברי ה"עתיק" אם אפשר לקרוא לזמר העברי כך, כשלא דבורה הנביאה היא זו ששרה אותו אלא אנשים שנולדו כמה אלפי שנים אחריה. אבל הקסם שבביצועים הנפלאים של חיה סמיר ושל רביד כחלני ובשילוב שלהם עם הכלים הבלתי-רגילים ועם המוזיקאים הבלתי-רגילים שהיו על הבמה גרם לי לאהוב את השירים האלה מאוד מאוד אתמול. למעשה, כשההופעה נגמרה, כולל ההדרנים, היה כבר קרוב לחצות, וכל מי ששמעתי בקהל אמר - ובצדק - שהיה מוכן להמשיך כך עד הבוקר. זה היה מפגן יוצא דופן של כבוד הן לזמר העברי הוותיק והן למוזיקה, באשר היא. הפקה מרשימה מאוד ומכובדת מאוד, ובעיקר - בלי שום ספק - מענגת מאוד. גם לקהל - וגם, באופן מאוד בולט - למוזיקאים שהיו על הבמה.
 
אני מבקשת להודות למוזיקאים הנפלאים שחלקם ניגנו על כלים שאינני מסוגלת להגות את שמם, אבל שהרשימו אותי עמוקות (גם בעובדה שהם בטח דווקא יודעים להגות את שמות הכלים שניגנו עליהם...)  - איתמר דוארי המצוין (שכבר סומן אצלי בעבר), איתמר בורוכוב שהקסים אותי לחלוטין  (ושתדעו לכם שלאחרונה גיליתי שגם איתמר זה שם טוב למוזיקאי ג`ז, אגב, לא פחות מאבישי), אייל סלע הנשפן שלשמחתי הכרתי אתמול, אברי בורוכוב הרבגוני-כל-כך, רביעיית הבנות  הקלאסיות המצוינת (תענוג אמיתי), וכמובן ישראל בורוכוב ועומר אביטל, מוזיקאים מעולים שבלעדיהם ההפקה הזאת לא הייתה קורמת עור וגידים, כנראה.
 
אינני יודעת אם ההופעה הזאת תתקיים שוב בעתיד הקרוב, אבל אם כן - רוצו לראות. אל תחמיצו. בשום מחיר. סמכו עליי - זאת ההופעה הכי מהנה שאתם יכולים לדמיין לכם.  
 
 
 
 
 
מחברי השירים יוצאים במחול עם הדור שידע את יוסף ואפילו עשה לו כבוד
 
*  תודה לחברים מזמרשת על העזרה בזיהוי הפלילי. בלעדיכם הייתי ממשיכה בסיקור של הופעות ג`ז בלבד. יפה שעוד לא אבדה תקוותכם להשיב אותי לחיק המקורות.
 
 
 
ועכשיו משהו קצת אחר מאותו ערב, שיסביר איך הגעתי לשם, בעצם...
 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

36 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל גנגי אלא אם צויין אחרת