לחיות בכבוד, בזכות ולא בחסד! (נכים) טיולים, אוכל ,אקטואליה

תמונה שווה 1000 מילים טיול ללפלנד חלק 1

08.03.2006-04.04.2006

בוקר מהמסעדה במלון רובנימי

הנוף הלפלנדי המיוחד תבחרו אחת מהתמונות.
כל אחת שווה אלף מילים, זו שמדברת אליכם יותר מכל
שתקח אתכם לטיול.

====
בטיסת אוסטריאן אירלינס מבן גוריון בשעה 6 בבוקר, החל הטיול של קבוצת בעלי מגבלה ומלוויהם ללפלנד.

נחיתה ראשונה בוינה 10:15 שעון ישראל. בהעדר שרוול, הורידו אותנו מהמטוס בעזרת כסא צר. יש  20 דקות בדיוק בין נחיתה לטיסה בוינה,
הועלינו למטוס ראשונים. יאמר לזכות הצוות שעשה עבודה מצוינת.  טסנו וינה להלסינקי.  לאחר טיסה של מספר שעות, נחתנו בריבינימי שבלפלנד בשעה 17:30.

המזון בטיסות בחלקו בתשלום.

ריבינימי שוכנת על נהר רובינימי שאורכו 250 ק"מ. אליו מצטרף נהר קאמיגוקי שאורכו 650 ק"מ והארוך בפינלנד. שני הנהרות נשפכם לגולף בוטניה ומשם לים הצפוני.

לפלנד עטופה במספר ארצות. נורבגיה בצפון, שבדיה במערב,רוסיה במזרח ופינלנד בדרום.

התושבים מדברים מספר שפות רישמיות. פלמית וסואמית,שבדית ואנגלית מדברים 5 אחוז מהתושבים.
רובנימי מונה כ-64,000 תושבים. כ-30,000 מרוכזים בעיר והשאר בפריפריה.

לימודים, חינם. באוניברסיטאות, מילגות ללימודים. אותן מחזירים בסיום 5 שנות לימודים. המלגה כוללת מגורים,כלכלה ספרים ועוד.  המפורסמות הן למשפטים ואומנות.
בריאות,אבזור לבעלי מגבלה חינם,  פניה לרופא פרטי מקבלים החזר.   שרות להסעת רתוקים לכיסאות גלגלים בהזמנה  מסובסד ע"י הממשלה.

התושבים חייבים לשרת בצבא 6 עד 12 חודשים בשנה. מי שאינננו משרת מתנדב ל-12 חודשי עבודות שירות.

בכל מקום יש נגישות. מצחיק לראות תמרורי החניה לבעלי תג מציצים מהשלג לרוב.
בכל מקום יש שירותים נגישים ומחוממים לא להאמין.  הניקיון, מדהים.
הלאפים, נעימי הליכות, שקטים ומסבירי פנים. עובדים קשה לפרנסתם. אינם מתביישים בעבודתם. ועובדים שעות ארוכות ללא קיטורים. המזון העיקרי הוא סלמון, צבי הגשם (
RAIN DEERׁ) ותפוחי אדמה.

עונות השנה מכתיבות את התיירות ,ההכנסה ללפלנד. הקיץ מחודש מאי עד אוגוסט. בקיץ אין קרח על הים או האגמים. דצמבר עמוס ביותר בצ`ארטרים רבים מאנגליה וצרפת המגיעים לכפר של סנטה קלאוס. דקות נסיעה מרובנימי. מדצמבר עד אפריל,תיירות שכוללת סקי, ספארי ועוד.

בלפלנד מחצבים רבים ומפעל מפורסם לאופנועי שלג.

המלונות מלאים,הזמנות מראש.  במלון בו שהינו כ-400 חדרים מבריקים בניקיון.

רצפת עץ שמקלה על ניידות. חדרים לבעלי מגבלה במלון ריבינימי נגישים לרתוקים לכיסאות גלגלים. הכל בגובה נגיש. מקלחת בחדר נפרד מהשירותים שהם חדר ענקי עם כיור ועוד.
חדר אוכל שפתוח במעט 24 שעות ביממה. אוכל מצוין. עשיר ומגוון.

אין צורך בלבוש רשמי. כולם הולכים בלבוש ספורטיבי בכף.

הטמפרטורה במקום נעה בין מינוס 6 עד מינוס 20 מעלות צלזיוס.

ישנם ימים שהשמש זורחת שעה אחת ביום.  ישנם ימים בהם אין כמעט לילה.

ישנן במקום תופעות טבע כמו זהר הקוטב שנראה לאחר שקיעת השמש במקומות חשוכים לגמרי.
הזוהר הוא אורות צבעים וצורות מדהימות.

הטיול עצמו החל למחרת הגעתנו. 29.03.2006 בשעה 9:00 מונית עם מעלון לקחת אותנו לשוברת הקרח  SAMPO  שהפכה לאתר תיירותי מבוקש וחובה להזמין מקום מראש.

הנגישות מהווה בעיה קטנה עקב רוחב הפתחים שלא ניתן היה להגדילם. לכיסאות גלגלים צרים אין בעיה.  הצוות מיומן ומעלה לסיפון ראשון. על הסיפון חלונות גבוהים מהם לא ניתן לראות מה מתרחש בחוץ, חנות מזכרות זולה וחדר אוכל גדול בו סעדנו ארוחת צהרים טעימה.  אחריה העלו אותנו במדרגות משופעות אל הספון העליון ממנו ניתן לצאת עם כסא צר אל הסיפון ממש. מהמם לראות שוברת קרח שחלקה הקדמי מעוגל, בנוי מפלדה שעולה על הקרח ובמשקלה הרב מבקעת את הקרח לעיגולים שמזכירים גבינת קוט`ג.  הנסיעה מהירה.

באמצע הים הקפוא, מגיעה חבורת אנשים על אופנועי שלג.  גרם מדרגות מורד לקרח והחבורה עולה לאוניה לארוחת צהרים ויורדת חזרה לקרח להמשך הספארי.
האוניה עוצרת ליד פתח של מים קרים. הצוות לבוש בסרבלים אטומים למים, מוריד גרם מדרגות אל הקרח. התיירים יורדים אל הקרח. מתלבשים בלבוש מיוחד ומחליקים למים עליהם הם צפים בעזרת החליפה. שהיה קצרה במים ומועלים האמיצים ליבשה.

הספינה ממשיכה בדרכה עד למעגן בלב הקרח. זמן ההפלגה כ-4 שעות. בהפלגה מתקיים סיור על סיפוני האוניה וחדר מכונות עם הסברים.
על האוניה אין שרותים מתאימים לבעלי מגבלה. השירותים מתאימים למי שיכול להשתמש בשרותים רגילים.

אופיו של הקרח שונה.  שני סוגים קרח עיקריים.  קרח רך כמו אדמה שנקרא סוליקה, וקרח פק אייס (PACKICE) שמתגבש בעקבות הגלים . הספינה שוברת אותו לחתיכות שנעות ומתוכם נוצרים משטחי קרח בגדלים של 5 מטר ויותר.  הקרח צף מעל המים. 90 אחוז ממנו נמצא מתחת למים.  ישנם  מקומות בהם הקרח 50-70 ס"מ מעל פני הים. ישנם מקומות בהם הקרח מגיע ל-5 עד 7 מטר עומק.  בגמר הסיור ירדנו אל המכונית שהמתינה ולקחה אותנו חזרה אל ארמון הקרח שנבנה כל שנה מחדש.  הארמון נמצא לרגלי הים הקפוא.

הארמון בנוי מחומות וקשתות מעוטרות בקישוטים לרוב. בארמון חדרים קטנים וסוויטות.  בשעות הערב נסגר המלון למבקרים ורק מי שהזמינו מקום נשארים ללינת לילה בשקים מיוחדים שמונחים ממש על הקרח.

חדר האוכל בנוי מקרח. על המושבים מונחת פרווה. על השולחנות עצמם פלטות זכוכית.
ניתן לרכוש שתייה חמה במקום.
בארמון כנסיה מרהיבה בה פסלי קרח שקוף שמוארים באורות צבעוניים משתנים. מוזיקה נשמעת ברקע.

בחדרים אחרים מצאנו פסלי דמויות ספרותיות מפורסמות כמו פינוקיו, נילס הולגרסן, כפה אדומה,שלגיה ושבעת הגמדים ועוד. קשה להבין שבמאי הארמון ימס ובמקומו יבנה ארמון חדש מהיסוד שנה לאחר מכן.
במקום שירותים מפוארים ומחוממים לבעלי מגבלה. חנויות למזכרות.
ביציאה מהארמון על הים הקפוא מחליקים על מגלשיים בזוגות.  ליד הארמון ויגוואם טיפוסי למקום. מאושרים שבים אל המלון לארוחת ערב.
במלון אין פעילות למעט בר בלובי.  בסופי שבוע ריקודים בחדר האוכל.

בבוקר, קבלנו ציוד מיוחד לטמפרטורות נמוכות,אוברול,מגפים, כובע וקסדה, יצאנו לספארי אופנועי שלג בן 3 שעות.

המסלול, נהר קאמי הענק והקפוא. עברנו מתחת לגשרים יפהפיים לכיוון היערות. רבים מחלקים על מגלשיים, אופנועים טסים על הקרח. קרח מתפוצץ מתחת לאופנועים.

הקבוצה התחלקה לנהגים ולמוסעים. אחד מהמלווים נהג באופנוע לאחר תדרוך קצר מאוד. שני שכב בתוך מזחלת מרופדת בעורות ושמיכות למניעת חבטות מיותרות. אני אישית ישבתי על הכרית המיוחדת שלי. שבהחלט מנעה חבטות אבל לא הכרחי.

נסענו במהירויות שהגיעו עד ל-60 קמ"ש.  בגלל בטיחות לא הורשינו לנהוג במהירות גבוהה יותר.

עצרנו בבקתה לאפית טיפוסית.

במרכז הנהר בינות לעצים עטורי השלג , בבקתה ספסל לישיבה. לצידה עיגול מאבנים עם גזרי עץ דולקים לחימום הידיים.

בבקתה דוקרני עץ עליהם משחילים נקניקיות קפואות מהבית. במקום קומקום למי שרוצה לשתות. כובדנו גם בעוגיות מקומיות.  העצים אספקה מהממשלה לטובת האזרחים שמטיילים במקום. פינות רבות מפוזרות לנוחיות התיירים.  המשכנו בספארי האופנועים בדרכים אחרות חזרה אל המלון.

ויצאנו לבקר רגלית ברובנימי. שבנו למלון ויצאנו לארוחת ערב בבקתה לאפית טיפוסית. המקום נפתח בהזמנה מיוחדת.  ליד מדורה סעדנו ארוחה לאפית שהכילה בשר אייל בקדירה, ירקות מאודים, תפוחי אדמה, גזר גמדי,סלק,כרוב עם גזר,פטריות, מחמצים ופיתות לאפיות.

סלט אוכמניות מאוכמניות זהב שנאספות בידיים מהביצות המקומיות, חזרנו למלון מאושרים וקפואים.

בבוקר, שלג כבד.
לחלק 2

לפלנד LAPLAND מרץ 2006 אתי1

חתימה על כרטיס אדי - כאן

אם אהבתם לחצו על אהבתי

המטבח של מאיר השמן לא בית תמחוי אלא מטבח שמספק אוכל לעשרות ילדים בבת ים. המטבח מופעל באמצעות תרומת סדנאות כאן