00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

סיכומים

פרק שלישי- אישיות : תיאוריית הלמידה החברתית של בנדורה

 

 

תיאורטיקנים ביהביוריסטים התנגדו לגישה של פרויד-הפסיכואנליטית, שלפיה התנהגות האדם מונעת ע"י דחפים פנימיים (מין ותוקפנות). לטענתם, העובדה שהתנהגותם של בני אדם שונה זו מזו מצביעה על קיומם של כוחות חיצוניים (הסביבה) ותהליכים סביבתיים המשפיעים על ההתנהגות.

בנדורה נחשב לביהביוריסט מתון ותיאורית האישיות שלו מדברת על גישת הלמידה החברתית.

 

הייחוד של תיאוריה זו על פני שאר גישות הביהביוריסטים:

א. לא  רק הסביבה משפיעה ומעצבת את אישיות האדם והתנהגותו, אלא גם האדם משפיע ומעצב את הסביבה- יחסי גומלין.

ב. בנדורה האמין, בניגוד לתיאוריות התנהגותיות קיצוניות, שהתנהגות האדם מושפעת, מלבד הגורמים הסביבתיים,גם מתהליכים קוגניטיביים, תהליכי חשיבה ועיבוד מיגע המתבטאים ביכולת האדם לצפות את תוצאות התנהגותו, להעריך אותן על בסיס זיכרונותיו וניסיונו- וכתוצאה מכך לשלוט בהתנהגותו. 

כלומר, בנדורה האמין שהתנהגות האדם מושפעת הן ע"י כוחות חיצוניים- החברה, והן ע"י גורמים פנימיים –האדם.

 

בנדורה דיבר על משולש יחסי גומלין בין:

1. אדם- הקוגניציות שלו, מין, מראה, מעמד, גזע וגיל.

2. סביבה- גירויים שהסביבה מפעילה.

3. התנהגות .

ההדדיות היא בין שלושת גורמים אלו.

 

                                    אדם

                             

                          

                     סביבה             התנהגות

 

א. התנהגות          סביבה- הסביבה משפיעה על התנהגות האדם אך גם התנהגות האדם משפיעה על הסביבה.

 

לדוגמא: הילדה (סביבה) מבקשת להתלבש כמו שהיא רוצה. האמא לא מרשה (התנהגות) והילדה בוכה (סביבה) האמא מסכימה.

ילדה (סביבה) רוצה להתלבש לבד- גירוי

אמא מסרבת (התנהגות) –תגובה +גירוי לילדה

ילדה (סביבה) בוכה-  תגובה + גירוי לאמא

אמא מסכימה (התנהגות) – תגובה

 

ב. אדם (קוגניציה)          התנהגות- מחשבותיו של האדם משפיעות על התנהגותו וכן התנהגותו משפיעה על מחשבותיו.

 

לדוגמא: אני לא מרשה לילדה לבחור בגדים (התנהגות) ואז אני חושבת לבחור בגדים (התנהגות) ואז אני חושבת שאני גורמת לה לא להיות עצמאית (קוגניציה) ואז אני מרשה לה לבחור בגדים (התנהגות) לאחר מכן אני מרגישה חלשת אופי ובפעם הבאה לא ארשה לה  (קוגניציה).

אמא לא מרשה (התנהגות) –גירוי

הילדה לא תהיה עצמאית (קוגניציה) – תגובה+גירוי

כן מרשה לה לבחור (התנהגות) – תגובה +גירוי

חלשת אופי (קוגניציה) –תגובה

 

ג. אדם(קוגניציה)          סביבה- הקוגניציות משפיעות על הסביבה. הן קובעות למשל , למה האדם מתייחס בסביבתו, ומה מבחינתו דורש בה שינוי. גם הסביבה משפיעה על הקוגניציות, שכן אירועים המתרחשים בסביבה מעצבים את מחשבותיו של האדם ועמדותיו.

לדוגמא- המחשבות (קוגניציות) שהבת שלי לא מספיק עצמאית יגרמו לה להתלבש לבד. העצמאות של הילדה (התנהגות) תשפיע על המחשבות שלי.

 

חיזוק ועונש 

 

בנדורה החשיב את השפעת החיזוק והעונש על התנהגות האדם (ככל הביהביוריסטים) אך יחד עם זאת, הוא טען שהתנהגויות האדם אינן נשלטות רק ע"י חיזוקים, או עונשים סביבתיים מיידים, אלא לעיתים מתרחשת למידה כתוצאה מציפיותיו של האדם לקבל חיזוקים \ עונשים לאחר ביצוע התנהגות מסוימת, גם בלי שיתנסה בפועל באותה התנהגות. ולכן, הוסיף בנדורה עוד שני חיזוקים המשפיעים על התנהגות האדם:

 

א. חיזוק נצפה

ב. חיזוק עצמי

 

וכך גם ביחס ל:

 

א. עונש נצפה

ב. עונש עצמי

 

 

חיזוק נצפה ועונש נצפה

חיזוק או עונש שמקבל אדם אחר והפרט צופה בו. לתואר נצפה ישנם שני מובנים:

1. נראה- בתהליך של צפייה באחרים

2. ציפייה- שהחיזוק או העונש יינתן בעתיד

 

חיזוק עצמי ועונש עצמי

בני אדם שופטים את עצמם לאור המטרות שהציבו לעצמם ובהתאם לכך הם מחזקים או מענישים את עצמם.

 

לסיכום, כעת אנו מבינים מדוע בנדורה סבר כי האדם נתון פחות להשפעה חיצונית:

א. האדם לומד מניסיונם של אחרים

ב. לאדם ישנה יכולת לחזק את עצמו \ להעניש את עצמו .

 

* הסביבה אמנם משפיעה על התנהגות האדם, אך האדם אינו נתון רק לחסדיה של הסביבה. הוא יכול לחזק\להעניש את עצמו. התנהגותו מושפעת הן ע"י הסביבה והן ע"י השפעות עצמיות – פנימיות.

 

 

 למידה ע"י חיקוי דגם

 

למידת חיקוי אינה תהליך פאסיבי של העתקת התנהגות, אלא תהליך מכוון ומודע שבו אדם אחד חוזר על פעולותיו של אדם אחר.

א. באמצעות למידת חיקוי אנחנו רוכשים גם התנהגויות רבות המוכתבות ע"י כללים. לדוגמא- אנו לומדים כללי שפה, כללים לפתרון בעיות וכו`.

ב. אנחנו לא מחקים כל אחד, אלא רק חלק מההתנהגויות שאנו עדים להן. כמו למשל- אנשים בעלי סטטוס גבוה, כאלה הדומים לנו, וכו`.

 

תהליך החיקוי כולל:

א. קשב.

ב. זכירת ההתנהגות ותוצאותיה.

ג. הנעה (מוטיבציה).

ד. תרגום להתנהגות.

 

 

ויסות עצמי

 

בנדורה טען, כי האדם מסוגל לשלוט בהתנהגויותיו. הוא מתבונן בסביבתו וכך הסביבה משפיעה על התנהגותו. הוא משמר בזכרונו את לקחי העבר ומכוון את מעשיו בהתאם ללקחים אלו.

ויסות עצמי נעשה ע"י אחד מהתהליכים הבאים:

 אנו צופים בביצועינו – כיצד אנו לומדים,מציירים, משחקים וקושרים קשרים חברתיים. עלינו לשפוט את התנהגותנו ולהעריך אותה. השיפוט נעשה באמצעות קריטריונים שונים שהחשוב בהן הוא המטרות שהצבנו לעצמנו.

לעיתים ההשוואה נעשית עם ביצועי העבר. לאחר ששפטנו את ביצועינו , מתעוררים בנו רגשות הנעים בין סיפוק לאי סיפוק ובהתאם לכך אנו משבחים את עצמנו או נוזפים. בהתאם לחיזוקים, או לעונשים, אנו נחזור או נימנע מהפעולה שנעשתה.

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל La Toosh אלא אם צויין אחרת