00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

סיכומים

פרק שני : למידה - תיאוריית הלמידה החברתית

 
מקושרת עם השם "בנדורה" שנחשב לביהוויוריסיט מתון  משום שבלמידת החיקוי משתתף גם החלק הקוגניטיבי- כלומר, שלא כמו אצל בעלי החיים שלומדים בדרך של חיזוק ועונש, בני אדם יכולים ללמוד גם מנסיון של אחרים.
לדוגמא- מקרה שבו דנה בת החמש מחקה את התנהגות אחותה ומסדרת את מיטתה כמו שאחותה עושה. בכך היא מבקשת להידמות לאחותה שאותה היא מעריכה או שהיא מעוניינת לזכות בחיזוקים שאחותה זוכה בהם.
גישתו של בנדורה עוסקת בתהליכים קוגניטיביים של הבנה והסקת מסקנות ונחשבת לגישה ביהוויוריסטית מתונה או גישה-חברתית-קוגניטיבית.
 
חיקוי דגם -
החיקוי הוא חזרה על פעולה שביצע פרט אחד ע"י פרט אחר שהיה עד לביצוע. הפרט שאותו מחקים נקרא "דגם" (מודל) היות שהוא מהווה דוגמא להתנהגותו של האחר.
 
החיקוי מתרחש בתחומי התנהגות שונים ;
א. במיומנויות מוטוריות (ריקוד, קפיצה בחבל)
ב. בתחום הרגשי (להביע שמחה)
ג. בתחום הקוגניטיבי (איך לפתור משוואה)
ד. בתחום ההתנהגות החברתית (דרכי חיזור)
 
אף על פי שלעיתים הורים מטיפים לילדיהם במילים לא לנקוט בהתנהגות מסוימת והם בעצמם נוהגים בהתנהגות כזו, הילדים יחקו את הפעולות ולא יקשיבו למילים.  אף על פי שתופעת החיקוי מאפיינת ילדים, הם לא מחקים כל דבר או כל התנהגות.
 
ההתנהגויות שיזכו לחיקוי ;
א. כשההתנהגות הנצפת מרגשת ומהנה.
ב. כשהילד לא בטוח שהוא יכול לבצע את הפעולה, הוא יחקה אותה.
ג. כאשר הילד מעוניין לשלוט בתפקיד מסוים שמבצע אדם אחר (אבא ואמא ).
ד. כאשר המדגים הוא בעל יוקרה.
ה. כאשר יש דימיון בין הלומד ובין הדגם מופיע חיקוי. בן יחקה את אביו ובת תחקה את אמא , לדוגמא.
 
בנדורה פירט את השלבים הנדרשים ללמידה ע"י חיקוי ;
 
א. קשב = יש להפנות את הקשב להתנהגות מסוימת ולהתבונן בה בתשומת לב. אם לא נגלה עניין בפעולה מסוימת אנחנו לא נפנה אליה את הקשב ולכן לא תתרחש בהמשך למידה ע"י חיקוי.
ב. זכירת ההתנהגות ותוצאותיה =  לאחר הפניית הקשב הצופה מאחסן בזכרונו את ההתנהגות על כל פרטיה ושלביה.
למשל- סידור מיטה; אוורור המצעים, קיפול, הכנסה לארון וכו`.
אנו מצפינים בזכרוננו לא רק את ההתנהגות אלא גם את תוצאותיה (תוצאה שלילית או חיובית) .
ג. הנעה (מוטיבציה) = תוצאות ההתנהגות הנצפית יוצרות אצלנו רצון או אי רצון לבצע את ההתנהגות שצפינו בה כדי לזכות בחיזוקים דומים. אם תוצאות ההתנהגות חיוביות, יש יותר סיכוי שההתנהגות תחוקה ואם התוצאות שליליות יש פחות סיכוי שנחקה את הפעולה.
 
שלושת השלבים האלה הינם שלבים קוגניטיביים בלבד. השלב הבא הוא שלב ביצוע, התנהגותי.
 
ד. תרגום להתנהגות = שלב זה הוא אחרון בלמידת החיקוי והוא מתבטא בביצוע. הלומד שולף מזכרונו את המידע המאוחסן ומתרגם אותו לשפת המעשה. לעיתים הביצוע אינו נעשה בדיוק כמו המידע שמאוחסן בזיכרון. לעיתים בגלל קושי להיזכר או בגלל שאין כישורים מוטוריים שנדרשים לביצוע הפעולה. עם הזמן הפעולות משתכללות ונעשות דומות לאלו שבזיכרון.
 
השלבים האלה חייבים להתקיים והם צריכים להיות לפי הסדר.
 
מושג החיזוק בתיאוריית הלמידה החברתית -
עפ"י התיאוריות ההתנהגותיות (ביהוויוריסטיות) הלמידה מתרחשת באמצעות חיזוקים ישירים הניתנים ללומד. בנדורה מסכים לכך אך טוען שבני אדם לומדים גם באמצעות חיזוק נצפה - כלומר, אנחנו לא צריכים לקבל בעצמנו חיזוקים כדי לנהוג בצורה מסוימת.
חיזוק נוסף שמציע בנדורה הוא חיזוק עצמי -בני אדם בניגוד לבע"ח מסוגלים לחזק את עצמם כאשר הם משיגים מטרה או מתקרבים להשגת מטרה.
לדוגמא- תחושת הסיפוק הוא חיזוק עצמי כאשר אנו משיגים מטרה מסוימת.
 
 
 
 
 
 
 
 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל La Toosh אלא אם צויין אחרת