00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

הבלוג של גליקמן

משפטי איקאה והספורט המוטורי בגולן

 

איקאה בראשון לציון

בתחילת 2005  סוכמו בין ראש עיריית ראשון לציון (שהוא גם יו"ר הועדה המקומית לתכנון ובניה) מנכ"ל החברה הכלכלית  ומנכ"ל איקאה, תנאים מיוחדים להקמת חנות איקאה במתחם " שורק"

התנאים כללו הבטחה לסיווג ארנונה מיוחד, פעילות לאישור פטור ממכרז,

מליאה העירייה אישרה את תנאי ההתקשרות המיוחדים עם היזם וישנם  פרוטוקולים כתובים.  

לאחר מכן, העירייה פנתה למנהל מקרקעי ישראל בבקשה לשווק את המתחם ללא מכרז ובקשתה זו נדחתה.

המנהל פרסם מכרז וזכתה  בו שתי חברות האם של איקאה בישראל והצעה של יזם אחר נדחתה .

על סמך הזכייה במכרז וקבלת הקרקע מהמנהל,  הקימה חברת איקאה השקיעה כ 400 מיליוני ₪ בפרויקט .

הוגשו בעניין 2 עתירות לבית המשפט לעניינים מנהלים בשני נושאים נפרדים :

*  הפן המכרזי – נגד מנהל מקרקעי ישראל בגין פסילות כשרותה של חברה איקאה  (עת"מ 1491/06)

*  הפן התכנוני  - נגד הועדה המחוזית – משרד הפנים בגין היתר לשימוש חורג במתחם . (עת"מ 1491/06)

בשני הליכים שיפוטיים נפרדים לחלוטין,  התקבלו שתי העתירות ע"י בית המשפט!

בעתירה על הפן המכרזי – נפסק כי המכרז תקף, אבל חברת איקאה נפסלה מלהשתתף בו עקב כל הסיכומים המוקדמים שהיו לחברה עם המועצה וההצעה השניה למכרז נבחרה כזוכה בו  .

בעתירה על הפן התיכנוני  בוטל ההיתר לשימוש חורג במתחם .

לאחרונה דחה בית המשפט העליון את בקשת איקאה לעיכוב פסק הדין למרות הנזק הכלכלי.

 

 

הספורט המוטורי

 

אצלנו הדברים לא שונים בהרבה מתהליך איקאה,  היה סיכום מוקדם בין היזם למועצה, הקרקע אינה מיועדת לספורט מוטורי  ואף נחתם הסכם עם היזם .

השוני העיקרי הוא בכך שהקרקע כבר מוחכרת למועצה לצורך שימוש במתחם כמנחת תעופה והמועצה היא זו שאמונה של האינטרס הציבורי בקרקע .

העובדות

א.      ב9 לנובמבר 2005 נחתם חוזה בין החברה הכלכלית ליזם ללא מכרז להקמת פרויקט ספורט מוטורי במנחת פיק .

בחוזה שנחתם עם היזם הוצהרו הצהרות לא אמת  ע"י מי שחתם על החוזה בשם החברה הכלכלית

ב.       לאחר מס` פניות שלי בכתב בעניין,  החלו בשנת 2007  הליכים בדיעבד ל"הכשיר"  את המהלך :

      -  מליאת המועצה אישרה בחודש ינואר 2007  את העברת תפעול המנחת לידי החברה הכלכלית

      -  התקיים דיון בהנהלה בהשתתפות היזם (?!)

-  בדיון המליאה מספטמבר 2007  הציע ראש המועצה תנאים מפורשים :

·         חברי המליאה יקבלו את חוזה ההתקשרות . 

·        יערך דיון עם הישובים הסמוכים למנחת לשמיעת עמדתם.

 

ג.        לפי מידע שנמסר לי , בשנת 2008 הוחל אף בתכנון מעשי של תוכניות האתר והוגשו כבר תוכניות לועדה המקומית לתכנון ובניה לפי התוכניות של היזם וזאת למרות שעדיין לא התקבל פטור ממכרז 

ד.        היום מובא הנושא הפטור ממכרז  לאישור מליאה מחודש.

בעיות החמורות בנושא 

א.      נושא הספורט המוטורי שנוי במחלוקת.   ישנם מתושבי הגולן המתנגדים בתוקף להקמת מגרש מרוצי מכוניות ארצי בגולן (יחיד בארץ) בטענה ברורה כי זה סותר את כל רוח הגולן על כל המשתמע מכך .  ישנה קבוצה אחרת אשר תומכת בעניין בשל הרווח הכלכלי מהוספת מקומות תעסוקה נוספים לגולן.

כאשר אפילו ראש המועצה בעצמו הצהיר כי אינו שלם עם ההחלטה להקים את הפרויקט בגולן

לקראת הבחירות הושמעו  הצהרות כי כל העניין מוקפא.

      מדוע לא נבחן הנושא מול תושבי הגולן בדיון פתוח או בסקר ? .

ב.       היום אנו נדרשים לדון בנושא כאשר ההחלטות המליאה הקודמת בנושא לא קוימו כלל (למרות שחברים התריעו על כך)

ג.        ב9 לנובמבר  2005 נחתם חוזה בין החברה הכלכלית ליזם ללא מכרז בו הוצהרו הצהרות לא אמת  בשם החברה הכלכלית 

       סעיף 4.1 לחוזה -  המצהיר כי החכ"ל בעלת הרשאה מהמועצה לשימוש במנחת .

      סעיף 4.7 לחוזה -  המצהיר כי החכ"ל קיבלה את אישור המועצה להתקשרות זו.

       ברור כי במועד החתימה ובמהלך כל השנה שלאחר מכן, סעיפים אלו נחתמו שלא כדין. 

עובדה זו חמורה לכשעצמה ואף אחד מאתנו לא היה  מוכן לאשר בדיעבד חוזה שמרכז המשק שלו חתם ללא סמכות וללא רשות עם יזם מסחרי (והיו דברים מעולם !) .

ד.       בניגוד לנושאים אחרים בהם נדרשנו לאשר פטור ממכרז בנושאים הישירים של תפקידי המועצה לפי חוק (הביו-גז, תפעול חופי רחצה .) נושא הספורט המוטורי אינו מעייניה הישירים של המועצה לפי חוק ואין למעשה שום הצדקה ציבורית לאשר פטור ממכרז בעניין זה .

      מדוע יזמים אחרים נדרשים לעבור דרך ייסורים מול  המנהל כאשר יש דרך קלה שהמועצה

       מחכירה מהמנהל ומעבירה ליזם ללא מכרז?

ה.      פסקי הדין בעניין  איקאה שנפסקו רק לאחרונה, מלמדים אותנו באופן ברור כי אסור למועצה לנהל אפילו משא ומתן מול יזמים פוטנציאלים ללא שיויוניות ובודאי שלא לחתום על חוזה שלא ברשות   ואח"כ לקיים הליכים "כאילו תקינים" בדיעבד .

גם נזקים של מאות מיליוני ₪ אינם מונעים מבית המשפט לבטל הליכים שנעשו שלא כדין. 

            אין הבדל בין שיוויוניות מול קבלן אשפה לבין יזם הספורט המוטורי.

            מהלך לא ציבורי/לא חוקי מול יזם מונע הכשרת העניין בדיעבד במכרז או בפטור ממכרז

 

אני קורא לחברי המליאה להתנגד לאישור מחודש של הפטור ממכרז

 

 

יהודה גליקמן

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל GlikmanY אלא אם צויין אחרת