00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

ALC

10 המניות הממותגות ביותר בעולם מנצחות את השוק? מיתוג כאינדיקטור לתשואה עודפת

פתח דבר - מדוע נוצר בלוג זה?

 

במהלך השנה החולפת, תוך כדי קריאה באתר האינטרנט הישן של "גלובס" (לפני שהורידו ממנו את החלק שמפנה לבלוגים מומלצים), גיליתי את בלוג המדידות של מר רפי נלסון (להלן: מר"ן). מאז ועד היום, אני נהנה לקרוא בו  ככל שמתאפשר לי (ואף נרשמתי כמנוי). השכלתי ממנו רבות, ומדי פעם גם כתבתי בו תגובות (כיום כותב מר"ן חלק מרשומותיו גם במהדורה המודפסת של "גלובס")בזמן האחרון, התחלתי לחוש בקצות האצבעות מין דגדוג בלתי מוסבר, אותו דגדוג אשר חשים ככל הנראה כל אוהבי הכתיבה לסוגיה השונים. אי לכך, החלטתי שלא להסתפק בכתיבת תגובות בלבד, אלא להתחיל לשלוח את ידי בעט ובמקלדת, ולנסות ליצור בלוג משל עצמי, שיעסוק בעניינים דומים לאלה של בלוג המדידות וגם בנושאים שונים אחרים. אני מקווה שזו תהיה הזדמנות טובה להעמיק את הידע שלי באמצעות כתיבה, תגובות שאקבל, ומעקב השוואתי אחר הרשומות השונות, מצד אחד, ולהתנסות בחדוות היצירה של הקמת בלוג ברשת האינטרנט, מצד שני (אגב, במהלך ההתלבטות בנוגע לפתיחת בלוג זה, גיליתי גם את הבלוג של אח"י דקר, שעוסק, בין השאר, במערכת ה"וורדפרס" ומומלץ לכל מי שכותב או שוקל לכתוב בלוג עצמאי). אני מבטיח לנסות לכתוב רק על נושאים מעניינים או משעשעים. אם תיכתבנה כאן תגובות או יתפתחו דיונים - אשר יוסיפו חוכמה, בינה ודעת או אף יעלו חיוך על פני הקורא/ת, אשמח בכך מאד, ובזאת יהיה גמולי.

 

 

מותג בינלאומי חזק – האם מהווה אינדיקטור לתשואה עודפת?

 

לפני כשבוע, העלה מר"ן רשומה בבלוג המדידות והכריז על "תחרות" בין החברות נוקיה (NOK) ל-אפל (AAPL). במסגרת התחרות התבקשנו להביע דעתנו לגבי ערכן הכלכלי האמיתי של חברות אלה, לעומת שווי השוק שלהן, בהווה ובעתיד, וזאת בטרם פרסום תוצאות הרבעון שחלף. למעשה, נתבקשנו להעריך כיצד ישתנה שער המניה של כל אחת, בחלוף פרקי זמן של עד שלוש שנים. בהתאם לכך, היה על כל משתתף לבחור באחת מארבע פוזיציות השקעה אפשריות שנקבעו במסגרת התחרות (שילוב של "שורט" או "לונג" לגבי כל מניה). חלק מהמשתתפים גם נימקו את בחירתם. אגב, בסופו של יום התברר, כי כל הנימוקים התבססו על ניתוח ערך פונדמנטלי (ולא על ניתוח טכני), כיאה וכנאה לקוראיו האדוקים של בלוג המדידות. לא אכנס כעת לפירוט והסבר כל הנימוקים שהנחו אותי או אחרים לבחור בפוזיציה זו או אחרת אלא אעבור לדון בנושא רשומה זו, הקשור גם לניתוח ערכן הכלכלי של חברות הענק הבינלאומיות דלעיל (בעתיד אכתוב רשומה נפרדת וארחיב בנוגע לאחד הנימוקים, אשר לדעתי הנו חשוב ורלוונטי ביותר לניתוח כלכלי של חברות בינלאומיות מסוג מסוים, במיוחד בתקופה הנוכחית).

 

לגופו של עניין - רשומה זו, כפי שמצוין בכותרתה, מתייחסת לאפשרות של מצב, שבו חברה או מותגים שלה - התפרסמו בעולם והתקבעו בתודעת קהל היעד בעוצמה גבוהה –  כך שהמיתוג הבינלאומי החזק הפך לקריטריון משמעותי בפני עצמו, שמחייב להתייחס אליו ולשקללו בהתאם, במסגרת הערכת שוויה הכלכלי האמיתי של אותה חברה. בהינתן המצב האמור, לקריטריון זה של עוצמת המיתוג הבינלאומי (בצירוף כל שאר השיקולים) יכולה להיות השפעה משמעותית ביותר על ההחלטה האם להשקיע בניירות הערך של אותה חברה או האם להיכנס לפוזיציה מסוימת (או לצאת ממנה) בנוגע למניה של אותה חברה.

 

כנגד אפשרות לקיום מצב שכזה, ניתן לטעון, כי תאגידי ענק בינלאומיים וחובקי עולם, צפויים על פי רוב להמשיך לצמוח ולהגדיל את רווחיהם באופן יציב, בהתבסס על מכלול הנתונים החיוביים, ככל שקיימים, מבלי שלמיתוג עצמו יש השפעה יוצאת דופן על כך. כלומר, ניתן לטעון שאין קשר ישיר בין המיתוג החזק לכשעצמו לבין הצמיחה הצפויה או לתשואה עודפת של מניות החברה, אלא שמדובר בשני צדדים של אותו המטבע. אולם, אם אכן מתקיימת קורולציה בין חברות בעלות מיתוג בינלאומי חזק במיוחד, לבין תשואה עודפת למניותיהן, בהשוואה לחברות אחרות מאותו סקטור או ענף או בהשוואה למדד המניות הרלוונטי (הדאו, הנאסד"ק, ה-S&P500 או אחר) - הרי שלכאורה יש בידינו אינדיקטור חשוב נוסף - עוצמת המותג הבינלאומי המזוהה עם החברה - שאולי ראוי לתת לו משקל מיוחד לכשעצמו, בין יתר הפרמטרים, בעת ניתוח ובדיקת ערכה הכלכלי של חברה ואפשרויות ההשקעה בה. 

 

כאן המקום לציין, כי תשומת לבי הופנתה לנושא זה בעקבות מאמר באתר "גלובס", מאת יעל גרונטמן, שפורסם ב-21/4/08, אשר היה למעשה תקציר מאמר של "פייננשייל טיימס". כותרת המאמר ב"גלובס" הכריזה באופן מוחלט וחד משמעי, כי: "החברות הממותגות המובילות בעולם מצליחות להשיג תשואה עודפת בשוק עולה ויורד כאחד". 

 

בגוף המאמר פורסמה רשימה של 10 החברות בעלות המיתוג החזק ביותר בעולם כיום. הדירוג נקבע על ידי  חברת המחקר השיווקי "מילווארד בראון אופטימור", אשר מפרסמת מדי שנה, במהלך שלוש השנים האחרונות, את רשימת 100 המותגים המובילים ביותר בעולם.  

 

 

10 החברות בעלות המותגים החזקים ביותר בעולם

 

להלן רשימת 10 החברות בעלות המותגים החזקים ביותר בעולם מתוך רשימת 100 החברות דלעיל, שלפי חברת "מילווארד בראון אופטימור", תשואת מניותיהן אמורה להיות גבוהה מזו של מניות אחרות מאותו סקטור או ענף, ומתשואת מדדי המניות הרלוונטיים, הן בתנאי שוק עולה והן בתנאי שוק יורד. שערי המניות נקובים בדולרים של ארה"ב ונכונים ליום 21.4.2008, 22:30 (שעון ישראל), והקישורים הם לעמוד המניה באתר MarketWatch:

1. גוגל (535.72) (GOOG).


2. ג`נרל אלקטריק (32.48) (GE).


3. מייקרוסופט (30.32) (MSFT).


4. קוקה קולה (60.24) (KO).


5. צ`יינה מובייל (83.82) (CHL).


6. איי.בי.אם. (123.27) (IBM).


7. אפל (164.34) (AAPL).


8. מקדונלדס (58.38) (MCD).


9. נוקיה (28.83) (NOK).


10. פיליפ מוריס (50.63) (PM) (במקור נכתב רק שם המותג: "מרלבורו").

 

הנה כי כן, אנו מוצאים את שתי החברות מתחילת הרשומה, נוקיה ו-אפל במקומות 7 ו-9 ברשימת החברות בעלות המותג החזק ביותר בעולם. כמו כן, גיליתי נתון מעניין נוסף, בנוגע לגורם שהשקיע במניות של שלוש חברות אחרות המופיעות ברשימה זו. לחלק מהקוראים ודאי ידוע, כי כ-8.6% ממניות קוקה קולה (4) מוחזקים על ידי ברקשייר האתאוויי (128,200) (BRK.A), שמחזיקה גם מניות של ג`נרל אלקטריק (2) ושל וולמארט (13) (WMT) (56.38) [שירדה השנה מהעשיריה הראשונה למקום ה-13 ברשימה]. כידוע, מנהלה ובעל השליטה של ברקשייר האתאוויי הוא וורן אדוארד באפט, שנחשב בעיני רבים וטובים למשקיע הערך החשוב והמוערך ביותר בעולם.

 

לפי "מילווארד בראון אופטימור", במהלך שנים עשר החודשים האחרונים, השיג תיק מניות מיוחד (פורטפוליו) שהורכב על ידם, וכלל כ-2/3 מהמניות המופיעות ברשימת 100 המותגים החזקים ביותר בעולם (בחלוקה יחסית לעוצמת המיתוג), תשואה של 22%, אשר גבוהה בהרבה מתשואת מדד ה-S&P500 לאותה תקופה, שעמדה, לפי מדידתם, על 3% בלבד (במאמר ב"גלובס" נרשם בטעות שתיק זה כלל את כל 100 המניות שברשימה, וכי השיג תשואה של 25%). חשוב לציין, כי הודגשה החשיבות הרבה של בדיקת מחירי המניות בבורסה (ככל הנראה מדובר על בדיקת שווי השוק בהשוואה לערכן הכלכלי האמיתי של החברות) ושל תזמון רכישת המניות (גם בהתאם לתנאים המאקרו-כלכליים ולמצב שוק המניות) - לפני רכישה או ביצוע כל פעולה אחרת, מכיוון שלמרות תשואתן העודפת של מניות אלה ביחס לחברות אחרות מאותו סקטור וביחס למדדים או לענפים הרלוונטיים, הרי בעת תקופת שפל או ירידות תלולות בשוק המניות, גם אם תיק מניות ממותגות ישיג תשואה עודפת על השוק, תשואה זו עדיין עלולה להיות שלילית.

 

 

סוף דבר

 

מספר סוגיות נותרו עדיין פתוחות מבחינתי בנוגע לעניין, ובכוונתי לבדוק אותן. למשל: כיצד ולפי איזה קריטריונים דורגו המותגים והחברות במסגרת רשימת 100 המותגים החזקים ביותר בעולם? מי הגורמים שעומדים מאחורי רעיון קביעת רשימת הדירוג ומימון הפקתה? האם לגורמים אלה יש אינטרס משלהם? האם יכול להיות שמדובר בתרגיל שיווקי משומן היטב, שנועד בעיקר ליחסי ציבור וקידום של אותם מותגים או של האינטרסים של הגורמים שהוזכרו לעיל (ככל שקיימים כאלה)? לצורך המחשת משמעותה של השאלה האחרונה, ולהבדיל אלף אלפי הבדלות, אציין כי מתנהל בימים אלה מסע פרסום בתקשורת בישראל, שהופיע גם בעמודי האמצע (109-125), במוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות" בשבת האחרונה. שם פרסמו בתשלום את המונח "Brand Power" וכן מותגים שונים הנמכרים בארץ. "ידיעות אחרונות" הציב שם למעשה פרסומת, במסווה של עיתונות לכאורה, ולא בפעם הראשונה, כשהוא עושה שימוש במונח המטעה "מדור פרסומי" לגבי אותן מודעות, במקום לכנותן בשמן האמיתי והמלא: מודעות פרסומת. יש לציין, שתופעה אחרונה זו נפוצה גם בקרב עיתונים וכלי תקשורת אחרים. (הקטע בכחול ושינויים אחרים, נוספו בעדכון לרשומה שנערך ביום 24.4.2008, 11:30).

טרם עיינתי ביסודיות במלוא הרשימות והחומר שפרסמה "מילווארד בראון אופטימור". יתכן מאד שניתן למצוא שם תשובות לסוגיות דלעיל. אני מניח שאעשה זאת בהזדמנות ואעדכן את הרשומה בהתאם. כמו כן, אני מתכוון לעקוב אחר תשואות המניות ברשימה דלעיל במהלך שלוש השנים הקרובות, לבדוק גם נתונים אחרים, ולעדכן לגבי התוצאות, תובנות חדשות, הארות ומסקנות, בכל הנוגע לקשר (ככל שקיים ומובחן) שבין מותגים בינלאומיים מוכרים היטב לבין תשואה עודפת. 

כפי שכתבתי בתחילה, אשמח לקבל תגובות. כל שאלה, דעה, השערה, הערה, הארה וכדומה - תתקבל בברכה.  ALC

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

24 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל ALC אלא אם צויין אחרת