00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

שוק ההון - הדרך אל המליון

קוד חופשי
חזרנו! האתר בתהליך חידוש ועדכון
מוזמנים ליהנות מהחומר החדש והישן
במדורים השונים
חומר מועיל ורלוונטי

לקראת שיגור עמוס 3 - סקירה מקיפה על הלווין,המשגר,השיגור,המניה,האופציות והפוטנציאל

 

לקראת שיגור הלווין עמוס 3 ב24 לאפריל - סקירה מקיפה על הלווין,המשגר,השיגור,המניה,האופציות והפוטנציאל

 

תחומי כיסוי עתידיים של עמוס 3

 

הסקירה מובאת בצורה של רצף שאלות ותשובות.

רקע

עמוס 3 הוא לווין תקשורת תוצרת התעשייה האווירית (מב"ת) ובבעלות חברת חלל תקשורת. חלל תקשורת עוסקת במתן שירותי תקשורת ע"י החכרת מקטעי-חלל של עמוס 2 שבבעלותה ושל עמוס 1 שלא בבעלותה. הלווין עמוס 3 מתוכנן להיות משוגר ב24 לאפריל באחריות התעשייה האווירית.

בעלי ענין עיקריים בחברה הם: יורוקום עם 45.81% ,התעשיה האווירית עם 20.52%, ח.מר עם 8.89% וכך גם החברה כללית לשירותי לווין וכלל החזקות ביטוח עם 7.99%, כל אלו לפני דילול.

בחודשים האחרונים התנהל מאבק שליטה בחברה כאשר חברת הלווינים האירופאית SES הציעה לרכוש את החברה ,הצעה שנדחתה ע"י דירקטוריון חלל.לעומת הצעת רכש מיוחדת של יורוקום שנענתה בחיוב ע"י הציבור ובעלי ענין.

 

מה החשיבות של עמוס 3 עבור חלל תקשורת?

עד היום חלל תקשורת החזיקה בבעלות רק על עמוס 2 ואילו עמוס 1 הינו רכוש התעשיה האווירית וחלל תקשורת ממלאת מקום של משווקת מקטעי חלל בו. הצלחת שיגור עמוס 3 תהווה קפיצה בהכנסות של חלל תקשורת,היות והיא תחזיק גם בבעלות עליו.

 

מה הייחוד של עמוס 3 על פני לוויני עמוס קודמים?

1.  בנוסף ל13 משיבים בתחום תדרים  Ku  בקיבולת של 864 מגהרץ, ישנם ללווין גם שני משיבים רחבי-פס בתחום תדרים Ka בקיבולת של כ850 מגהרץ המתוכננים אחד למזרח התיכון ואחד לאלומה ניידת.

2.  בנוסף לאלומות הקבועות לאירופה,המזרח-תיכון והחוף המזרחי של ארה"ב, ישנן עוד שתי אלומות ניידות,אחת בתחום תדריםKu  ואחת בתחום Ka ,עבור כיסוי אזורים גיאוגרפים משתנים.

3.  גמישות בהקצאת המשיבים בין אלומות.

4.  הלווין ישוגר בזריקה ישירה למסלול גיאוסטציונרי,לראשונה בהיסטוריית שיגורי לווינים מסחריים במערב,זריקה ישירה למסלול אמורה לחסוך דלק רב שהיה מתבזבז בטיפוס ממסלול מעבר נמוך למסלול גיאו בגובה 36000 ק"מ. חיסכון זה אמור להאריך את חיי הלווין משמעותית ביחס לקודמיו.

 

מהו אורך החיים הצפוי של הלווין?

תקופת השרות של עמוס 3 מתוכננת ל12 שנה,כאשר עקב צורת השיגור הייחודית (זריקה ישירה למסלול)  ישנו צפי ריאלי לאורך חיים של 18 שנה ואף יותר.

 

מהי תחזית הביקוש וההיצע לשרותי חלל?

במהלך השנתיים האחרונות עלה הביקוש הגלובלי למקטעי חלל באזורי הכיסוי של לוויני עמוס,עליה ממוצעת של 5%-8% בשנה.עם זאת ישנו צפי לירידה בהיצע במהלך השנים הקרובות. חשוב לציין את טכנולוגיית ה HDTV ( (high definition tv, טכנולוגיה זו הולכת ונכנסת יותר ויותר לשימוש בעולם וצפויה לחדור גם לישראל. טכנולוגיה זו דורשת רוחב פס גדול מה שאמור להגדיל את הביקוש למקטעי חלל. כמו כן הצמיחה במדינות מזרח אירופה תורמת אף היא לביקוש,היות ואלו מדינות ללא תשתית תקשורת כבמדינות מפותחות.עם זאת ההתקדמות בשיטות קידוד המידע מקטינה את הביקוש.

 

מה צפי ההכנסות מעמוס 3 ?

בהנחה של 15 שנות שרות,הצפי הוא להכנסות של מעל לחצי מיליארד דולר. כאשר הוצאות התפעול,השיווק והמימון נאמדות בכ 250 מיליון דולר.

 

מה הם גורמי הסיכון הקשורים בפעילות החברה?

ישנם סיכונים רבים,חלקם בעלי השפעה גדולה יותר וחלקם פחות.להלן המשפיעים שבהם:

כשלים בלווין -  כשל במהלך שיגור הלווין או אחריו,החל מכשלון מוחלט של השיגור ואובדן הלווין עד לכשלים במערכות הלווין ובפעולה תקינה שלהן. לדוגמא : כשל במערכת ההנעה,איבוד גדול של דלק במהלך השיגור,כשל במערכות הבקרה והחשמל,כשל במשיבים,כשל במערך הסולארי הנועד לספק אנרגיה ללווין.

סיכונים עיסקיים -  אובדן לקוחות גדולים. לדוגמא,יס: לחברת יס ישנם חובות גדולים לבנקים,הסתבכות של יס יכולה לפגוע בהסכמים שחתמה עם חלל תקשורת.מה שיכול לגרום בסופו של דבר לפגיעה ביכולת של חלל תקשורת לפרוע חובות שנטלה על עצמה.

איחור בשיגור הלווין ובהפעלתו – עלול לגרום לאיבוד לקוחות שאמורים לעבור מעמוס 1 לעמוס 3. כי עמוס 1 צפוי לסיים את חייו בחודשים הקרובים ועמוס 3 מיועד להחליף אותו.

קשיי מימון – הפרויקטים הבאים של חלל תקשורת ,תלויים בגיוס הון רב מהציבור.המשבר בשוק ההון העולמי יכול להקשות על כך.

 

כמו כן ישנם סיכונים אחרים עם השפעה קטנה יחסית,לדוגמא: עלייה גבוהה במדד המחירים לצרכן (האגחי"ם צמודים אליו),השפעות מזג אוויר ,שערי מט"ח,המצב המדיני ( עסקאות עם מדינות באזור) ועוד.

 

האם יש ביטוח למקרה של כשלון?

ישנו ביטוח שעשתה התעשיה האווירית שיופעל למן רגע השיגור ועד לפחות 180 יום לאחר מכן.הביטוח הזה אמור לכסות כ170 מליון דולר של שווי הלווין והמערכות שבו. ישנו גם ביטוח שעשתה חלל תקשורת בעצמה. וישנו ביטוח נוסף "מקדים שיגור" ,למקרה של נזק עד השיגור.

צריך לציין שהביטוחים הללו הם בעיקר לאובדן שווי בלווין והמערכות שבו וכן לעלויות תיקון במקרה של נזק,אך אינם כוללים אובדן עקיף של הכנסות מביטול עסקאות וכדומה.

 

מאיפה ישוגר הלווין וע"י איזו חברה?

הלווין ישוגר מבייקונור שבקזחסטאן ממתקן 45, ,zenit launch comlex ע"י חברת LAND LAUNCH. זוהי חברה שנחשבת כגירסא יבשתית של חברת SEA LAUNCH  המשגרת לווינים מלב ים. ואכן חברת SEA LAUNCH מעורבת בצדדים מסוימים בשיגור. LAND LAUNCH עושה שימוש בתשתית לשיגור לווינים הקיימת בבייקונור עוד מתקופת בריה"מ. LAND LAUNCH משגרת לווינים באמצעות טילי ZENIT  . החברה משתמשת בשתי נגזרות של הטיל,האחת דו-שלבית והשניה שבה ישוגר עמוס 3 היא תלת-שלבית. צריך לציין שלמערכת השיגור בבייקונור יש ניסיון רב.

 

תמונת לווין של אתר השיגור בבייקונור שבקזחסטאן

 

תרשים האתר בביקונור.עמוס 3 ישוגר מ area 45

 

על המשגר ZENIT-3SLB

זהו משגר בעל 3 שלבים ZENIT-3SL עם התאמה של השלב השלישי  Blok-DMלשיגור מסחרי בבייקונור. הגירסא התלת-שלבית מיועדת לשיגור למסלול גיאוסטציונרי בגובה של כ36000 ק"מ ולמטענים גדולים. שיגור עמוס 3 הוא הראשון הנעשה בגירסא הזו של ZENIT . סטטיסטיקת ההצלחות של ZENIT-3SL עומדת על כ90% .שלב ההזרקה הישירה של לווין למסלול לא בוצע עדיין בשיגורים מסחריים במערב וסטטיסטיקת ההצלחות שלו היא כנראה נתון צבאי מסווג שלא פורסם.

 

ZENIT-3SLB 

 

ZENIT-SLB תלת-שלבי ודו-שלבי

 

 

השלב השלישיBlok DM-SLB  ב ZENIT-3SLB 

 

מתי נדע אם השיגור הצליח? וכמה ימים לאחר השיגור יחל הלווין לפעול?

השיגור מתבצע בכמה שלבים בסופם הלווין יגיע לנקודה הסופית שלו (ביחס לכדור-הארץ) ב4W .אז יבוצעו בלווין בדיקות אחרונות ולאחר שיוכרז כשמיש לעבודה מבצעית,יועבר מהתעשיה האווירית לחלל תקשורת ויחל את שירותו.

מהלך הזמנים הוא כדלהלן: מרגע השיגור עד ההגעה ל4W לוקח כחודש ימים. מאז עד כניסתו לשרות לוקח עוד שבוע פלוס. אם זאת, אם השיגור הצליח או לא,יהיה ניתן לדעת כבר לאחר 7.5 שעות. ולאחר כ10-20 שעות יהיה כבר ניתן לדעת את מצב המערכות שבלווין,אם הן פועלות כמתוכנן וכן את כמות הדלק שנשארה,מה שקובע במידה רבה את אורך החיים של בלווין.

 

מה הצפי למחיר המניה והאופציות שלה לאחר השיגור במקרה של הצלחה או כישלון?

הערכה שביצע בעבר בית ההשקעות פריזמה מתייחסת ל4 תרחישים שונים :

במצב שהשיגור נכשל :

תרחיש א - בהנחה שעמוס 2 פועל כמתוכנן עד 2016 בתפוסת לווין של כ90% (התפוסה העכשווית)

אזי לאחר תשלומי הביטוח,יתקבל מחיר למניה של כ 32 ₪.

במצב שהשיגור מצליח :

תרחיש ב- תפוסה ממוצעת (ל12 שנה) פסימית בעמוס 3 של 50%,יתקבל מחיר למניה של 37.5 ₪.

תרחיש ג – תפוסה ממוצעת ריאלית בעמוס 3 של כ70%,יתקבל מחיר למניה של 47.9 ₪.

תרחיש ד – תפוסה ממוצעת אופטימית בעמוס 3 של כ85%,יתקבל מחיר למניה של 55.1 ₪.

צריך לציין שכל התרחישים הנ"ל הם ללא התחשבות בעמוס 4. וכן הם מחושבים לפי אורך חיים של 12 שנה לעמוס 3 ולא 18 שנה כצפוי,מה שהופך אותם למאוד שמרניים.

למצב של הצלחת השיגור,כדאי לזכור שחלל תקשורת הוכיחה את עצמה בעבר ביכולתה לשווק מקטעי חלל ולוויני עמוס 1 ,2 נמצאים בתפוסה כמעט מלאה. כמו גם את פעילותה של החברה במזרח אירופה,אזור עם פוטנציאל רב בשל הצמיחה הגבוהה והחוסר בתשתיות תקשורת ביחס למדינות מפותחות.

מחיר האופציות יגזר ממחיר המניה לפי מודל B&S לטווח ארוך או לפי שווי נאיבי לטווח קצר,כפי שיוסבר להלן.

 

גרף מניית חלל תקשורת (3 שנים אחרונות)

 

איזו אופציה של חלל תקשורת הכי אטרקטיבית כיום ומה המחיר הצפוי?

נחלק את התשובה לשניים: לפי שווי נאיבי ולפי מודלB&S  .ניקח כנקודת רפרנס מחיר מניה של 55 ₪ ,שער דולר של 3.60 ואת תאריך 9.4.08 כתאריך החישוב.

פרמיית מימוש של כתבי האופציות:

אופציה 2 – 11.23 דולר.

אופציה 3 – 10.88 דולר

אופציה 4 – 11.36 דולר

אופציה 5 - 11.36 דולר

תאריכי פקיעה של כתבי האופציות:

אופציה 2 – 28/02/2009

אופציה 3 – 31/03/2009

אופציה 4 – 09/12/2009

אופציה 5 – 28/02/2010

שווי לפי מודל B&S   (באגורות):

אופציה 2 – 1842.22

אופציה 3 – 1946.07

אופציה 4 – 2123.78

אופציה 5 – 2194.68

שווי נאיבי (באגורות) :

אופציה 2 – 1611.89

אופציה 3 – 1719.62

אופציה 4 – 1707.01

אופציה 5 – 1733.84

אפשר לראות שבנטרול ערך הזמן באופציות ומועד הפקיעה של כל אחת,נקבל שהאופציות קרובות מאוד אחת לשניה,כאשר אופציה 3 בגלל פרמיית ההמרה הנמוכה שלה (יחסית לאחרות),נותנת שווי נאיבי עדיף אפילו על אופציה 4 אשר עם מועד פקיעה של 9 חודשים רחוק יותר משל אופציה 3.

המשמעות של זה היא שאם המניה תעלה לדוגמא לשער 55 ₪ ,היא תגרור אחריה מטעמי ארביטראז` את כל האופציות אל השווי הנאיבי שלהם (או קצת מתחת אם לא נתחשב בהשפעת הריבית ונסתפק בשער נומינלי). לכן האופציה האטרקטיבית בחישוב כזה,תהיה (בקירוב) זו שנסחרת במחיר הכי נמוך בהשוואה לאחרות.

אך אם נרצה להתחשב בהשפעות עתידיות מעבר למה שיקרה בצמוד לשיגור,כמו חתימת חוזים חדשים (שיתאפשרו לאחר השיגור) וכן הלאה,נצטרך להתחשב בפוטנציאל המתומחר לפי מודל B&S  . והאופציה האטרקטיבית לפי זה תהיה זו שהיחס בין שוויB&S  שלה לשווי העכשווי,הוא הכי גבוה.

 

השיגור הצליח,מה הלאה (למה שיגיעו קונים חדשים)?

מעבר לפרוייקטים עתידיים של חלל כמו עמוס 4 ועמוס 5,הצלחת השיגור לכשלעצמה לא מגלמת ישירות את כל הפוטנציאל שבלווין והיא רק מהווה תחילת דרך. למן הצלחת השיגור יקח זמן עד שהלווין יכנס לפעולה ויועבר מהתעשיה האווירית לידי חלל תקשורת כשהוא פועל.כמו כן יקח קצת זמן עד שיתקבל צפי מדויק לאורך החיים של הלווין. אך יותר חשובה היא העובדה שהצלחת השיגור תפתח דלת לחוזים חדשים ולמכירת מקטעי לווין ללקוחות חדשים.בדו"ח שנתי שפרסמה חלל תקשורת לפני מספר שבועות עולה שנכון לעת עתה התפוסה הממוצעת בלווין (עד 2020) עומדת על כ32% .  

 

עוד תמונות:

ZENIT-3SLB בהכנות לשיגור עמוס 3 ע"י LAND LAUNCH

 

 

חלקי הטיל המשגר בדרך לבייקונור

 

 

בדיקות והכנות לשלב השלישי Blok DM-SLB  
 
ZENIT-3SLB

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

42 תגובות

מפת גולשים
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל חלוק בית אלא אם צויין אחרת