00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

ברסלב היכל-הקודש

קוד חופשי

לוח הודעות

התנצלות אישית לכל אנשי שלומנו היקרים ולגולשי הבלוג!
הוסיפו חלון פרסומת קופצת בעת פתיחת הבלוג המכילה לעיתים פרסומת לא צנועה השם ישמרנו, אני בעל הבלוג מבקש סליחה ומחילה מראש מאותם נפגעים ומקפידים בדבר, זהו בלוג חינמי ואלו התנאים שמציבה הנהלת הבלוגים בתפוז ואין בידי היכולת לממן אותו מעתה האחריות על הגולש/ת בלבד! אבקש שתדונו אותי לכף זכות ונתמקד יחדיו בעיקר ולא בטפל ושלא ניתן חס ושלום ליצר הרע את מבוקשו לבטל דברי אלוקים חיים אלו של צדיק האמת שכל הגאולה תלויה בלימוד תורתו ובקיום עצותיו. וכשם שתדונו אותי לכף זכות, כך ידון אתכם המקום ברוך הוא לכף זכות.

שירי שבת עם הצדיק

לתשומת לבכם!

כתוב (פרקי אבות ו, ו) "כל האומר דבר בשם אומרו, מביא גאולה לעולם", שנאמר (אסתר ב, כב): "ותאמר אסתר למלך בשם מרדכי"; דיבור זה מופנה לכל אותם אשר מעתיקים מבלוג זה קונטרסים וחידושים של מוהרא"ש נ"י, אנא מכם למען תיקון העולם מאוד חשוב שתציינו שדיבורים אלו נאמרים מפי כ"ק מוהרא"ש שליט"א הצדיק מיבנאל    (הרב אליעזר שלמה שיק), ובזה נזכה כולנו בעזרת השם יתברך וברחמיו המרובים להביא גאולה לעולם.

שיחות מוהרא"ש - התמדה


התמדה

מוהרא"ש נ"י אמר, אשר על האדם להיות מתמיד בחייו. ומתמי"ד הוא מלשון `תמיד`; היינו הנה ישב אדם ולמד תורה, יכול להיות שיש לו ראש טוב, תפיסה מהירה, זיכרון מצוין, למד את כל התורה כולה, וזוכר את אשר למד, אין זה נקרא עדיין מתמיד, כי אינו לומד תמיד, היות שבעל זיכרון טוב ובעל ראש חזק, יודע לומר איזה פלפול חריף ותו לאו, אך אינו יושב ומתייגע במשך היום על הלימוד. המדרש אומר (קהלת רבה, פרשה א`, סימן לד) זה שיפוטה של תורה, שאדם לומד תורה ושוכחה; וזה לטובתו ששוכח, כי אלמלא היה שוכח, היה לומד שנה, שתיים ושלוש, ואחר-כך היה עוזב ועוסק במלאכתו, אבל מאחר ששוכח – לומד כל הזמן. רוב בני-אדם אין להם קליטה והבנה טובה, ושוכחים את אשר למדו, אבל זו טובה גדולה להם, כי אם היו בעלי זיכרון נפלא והבנה מצוינת, אזי בשתיים או בשלוש שנים היו לומדים את כל התורה כולה, והיו פוסקים מלימודם, כי הרי זוכרים את כל אשר למדו, עשה הקדוש-ברוך-הוא כך, שישכח אדם את התורה, כדי שתמיד יוצרך ללמוד וללמוד. עד כדי כך שחכמינו הקדושים אומרים (שבת פג:): "זאת התורה אדם כי ימות באוהל" (במדבר יט, יד) – אפילו בשעת מיתה תהא עוסק בתורה; היינו שאפילו ביום המוות אדם צריך ללמוד. וזהו `מתמיד` מלשון `תמיד`, שתמיד חוזר וחוזר ואינו מפסיק ללמוד, סיים פרק משניות, החל עוד פרק, סיים מסכתא, החל עוד מסכתא וכן הלאה, עד שזוכה לסיים את כל השישה סדרי משנה. אומר רבינו ז"ל, שצריכים להתחיל עוד ועוד, לסיים לאין מספר את כל השישה סדרי משנה כל ימי חייו. אבל על זה צריכים התחזקות עצומה, כי אחר שאדם למד שעה שעתיים וכו`, נמאס לו, למד יום, יומיים, חודש ושנה וכו`, נמאס לו, אך צריך ללמוד `תמיד`, שזה נקרא `מתמיד`.

ואמר מוהרא"ש נ"י בשם אחד הגדולים, ששאלוהו: "מי נקרא למדן? כמה מסכתות צריך לזכור כדי להיקרא למדן?" ענה ואמר: "מי נקרא גנב?" ולא ידעו לענותו. ענה ואמר: "מי שגונב ועוסק בפועל בגנבה, הוא נקרא גנב, מי שיודע לגנוב ואינו גונב, אינו נקרא גנב. כן הדבר בלומדות, יש לאחד זיכרון טוב ויודע ללמוד, יש לו הבנה טובה, קלט את הלימוד, ויודע לומר פלפול, אך אינו נקרא עדיין `למדן`, `למדן` הוא מי שלומד ולומד בפועל, משקיע ומנצל עתותיו ורגעיו בלימוד התורה הקדושה. וכמו שאומרים חכמינו הקדושים (פסיקתא זוטא, ואתחנן ו, ו): בכל יום ויום יהיו בעיניך כחדשים, כאילו ביום הזה נכנסת עמו בברית, וכאילו ביום הזה קיבלת את התורה בהר סיני (עיין רש"י תבא כז, ט; כו, טז); כשאדם הולך באופן הזה, הוא נעשה מתמיד גדול.

והמשיך מוהרא"ש נ"י ואמר: ובפרט, שרבינו ז"ל נתן לנו ×××××× 
סדר-דרך-הלימוד כל-כך נפלא, היינו שרצה שילמד האדם בכל יום חומש ורש"י, עד שבכל שבוע יזכה לסיים את פרשת השבוע – שניים מקרא ואחד תרגום עם פרוש רש"י הקדוש, וכן ילמד בכל יום משניות, עד שיזכה לסיים את השישה סדרי משנה, וכן ילמד גמרא, ויתחיל מהתחלה ברכות, וילמד דף ועוד דף, עד שיזכה לסיים פרק ועוד פרק, עד שיסיים מסכתא, אחר-כך עוד מסכתא, עד שיזכה לסיים את כל הש"ס, וכן לגבי המדרש, יתחיל ללמוד פרשה ראשונה, אחר-כך שנייה ושלישית, עד שיזכה לסיים את כל המדרש רבה, וכן בכל המדרשים כולם. וכן טור ושולחן ערוך, יתחיל מהתחלה, עד שיזכה לסיים את כל ארבעת חלקי שולחן ערוך, וכן זוהר ותיקונים, וכן כל לימוד ולימוד, רבינו ז"ל רצה שנתחיל מהתחלה ונלמד כסדרן, וענה ואמר: מי שמרגיל עצמו ללמוד בצורה כזו, תמיד ירצה ללמוד, וזה נקרא `מתמיד` – שלומד תמיד.

ואמר מוהרא"ש נ"י, אשר על לימוד התורה צריכים התחזקות עצומה. וכמו שאומרים חכמינו הקדושים (קהלת רבה, פרשה ו`, סימן יב) על הפסוק (קהלת ו, יב): "כי מי יודע מה טוב לאדם בחיים", אמר רבי פינחס, הואיל והבל הם ימיו של אדם, ומספר הם וכצל הם, מה הנאה יש לו בחיים? אלא יתעסק בדברי תורה שכולן חיים. עוברים ימי האדם בהבל, איזו חלישות הדעת ומרירות יש לו בכל יום, ואף אחד אינו נפטר מזה, עיקר עצתו – שיברח תמיד אל התורה הקדושה, וילמד בכל יום בכל חלקיה, רזיה ומכמניה, ואז נעשה אצלו כל יום ויום ארוך, כי סוף כל סוף לא יישאר ממנו רק מה שזכה ללמוד, כמו שאמר רבי יוסי בן קסמא (אבות ו, ט): בני! אם אתה נותן לי כל כסף וזהב ואבנים טובות ומרגליות שבעולם, איני דר אלא במקום תורה, ובעת פטירתו של אדם אין מלוין לו לאדם – לא כסף ולא זהב ולא אבנים טובות ומרגליות, אלא תורה ומעשים טובים בלבד; כשאדם יוצא מזה העולם, הוא נוטל עמו את החומש ורש"י שלמד, את המשניות ששקד עליהן, את המסכתות גמרא שהתייגע בהן, את ההלכות בטור ובשולחן ערוך ששינן, את הזוהר ותיקונים שהגה וכו` וכו`.

לזאת, סיים מוהרא"ש נ"י, אל תהיו בטלנים! אלא ראו לנצל את הזמן היקר, כי הם חיינו ואורך ימינו, ורק זה יישאר מאתנו. ואמר רבינו ז"ל (ליקוטי-מוהר"ן, חלק א`, סימן א`), אין דבר השובר את היצר הרע כלימוד התורה הקדושה, וכמאמרם ז"ל (קדושין ל:): אמר הקדוש-ברוך-הוא, בראתי יצר הרע, בראתי תורה תבלין כנגדו; היצר הרע בוער באדם לבלי רחם, אדם יוצא לחוץ ונכשל במה שנכשל. אמר הקדוש-ברוך-הוא: בראתי תורה תבלין ותחבושת כנגד היצר הרע. השם יתברך הקדים את הרפואה קודם למכה (עיין מגילה יג:): וכשאדם לומד תורה, אין יצר הרע יכול לשלוט בו. ואומר רבינו ז"ל, שמחמת שהיצר הרע רואה ויודע, שהתורה מבטלת ומכלה אותו לגמרי, אזי מלביש  עצמו במצוות, העיקר שיתבטל האדם מלימודה. ולכן עלינו להשכיל ולהחכים, לדעת ולהבין, שלא יישאר מאתנו רק לימוד התורה, ורק על ידה זוכים לשבור את היצר הרע. וזו קבלת התורה שאנו צריכים לקבל על עצמנו בחג השבועות, אשר בכל שנה בחג חוזרת אותה הארה שהייתה בעת קבלת התורה בהר סיני, ובכל יום צריכים לחוש כאילו היום חג השבועות, וללמוד בחשק חדש, ודייקא על-ידי-זה זוכים להתמדה רבה.
 
 
(שיחות מוהרא"ש, חלק י"ד)

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל xxxsoulxxx אלא אם צויין אחרת