11
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

קפיצת מדרגה

יש שכר 2

"שלום, שמי ישכר גולדרט , ישכר עם ש אחת", הוא היה טורח להדגיש עת הציג את עצמו.

את ישכר הכרתי לפני בערך שש שנים במסגרת סופשבוע מאורגן ע"י המועדון המסחרי והתעשייתי, בירושלים כשירושלים היא הנושא.

קיבלנו מישכר הרצאה נהדרת על ההיסטוריה של ירושלים, וליווי טיול של יום אחד. האיש הותיר רושם מצויין.

אחרי כן נותק הקשר, ולפני כשנה חודש שוב, עת התחלתי לקבל ממנו מיילים בהם הוא נהג להציע טיולים בהדרכתו.

ישכר כבר לא היה יהודי צעיר. במקצועו הוא גיאוגרף היסטורי. כפנסיונר נראה היה, שאת הטיולים הללו הוא מוציא להנאתו.

אדם מקסים ומרתק,  מלא ידע כרימון, פיו מפיק סיפורים מרתקים. יכול היה למלא ברצף של סיפורים את  הדרך  מתל אביב לירושלים וכל אחד מהם מעניין ומחדש, ולא היה מפסיק עד אשר הגענו לירושלים. העברית הצחה, וקולו הסמכותי היו נעימים לאוזן. איש נעים הליכות, ג`נטלמן אמיתי, שידע להתיידד עם השומרים של הכנסיות השונות, לדבר איתם בגובה העיניים, להחליף כמה מילים בשפתם, ובזכות זה, היה יכול להכניס  את מטייליו למקומות לא שגרתיים שמטייל רגיל לא היה זוכה להכנס.

ישכר היה איש ארגון יוצא מן הכלל. כל פרט "דפק" בכל טיול שלו. בקיץ הוא הוציא טיול "לילה לבן בירושלים". טיול לילי בעיר העתיקה עם תצפית על הכותל בתקופה שלפני תשעה באב, תצפית מרשימה מגג אחד הבתים הסמוכים, שרק מעטים יודעים עליה וזוכים להגיע לשם.

ישכר תיכנן שהאוטובוס שלנו יעלה עד לפתח חומת העיר העתיקה. הוא הצטייד מראש באישור מפקד המחוז, אבל כמו במציאות הישראלית נעצר ע"י הש.ג., השוטר שמכוון את התנועה במחסום.  הוא לא ויתר, ירד מהאוטובוס באמצע צומת הומה, ובמשך כחצי שעה תיזז כלפי מעלה את שרשרת הפיקוד של משטרת ירושלים, עד אשר מישהו לקח אחריות וכיבד את אישור מפקד המחוז והאוטובוס יכול היה להגיע ליעדו המתוכנן.

בתאריך 20.10.07 יצאתי איתו לטיול של צלמים לירושלים. (קישורית נוספת)

(ועוד אחת)  התחלנו את הטיול ברכס של הר הזיתים בבוקר, כשהשמש נמצאת בגבנו שעה שאנו מצלמים לכיוון מערב, וסיימנו את הטיול במערב העיר כשהשמש בגבנו ואנו מצלמים לכיוון מזרח. בסיום הטיול העלה אותנו ישכר על גג אכסניה ששייכת לאחת הכנסיות, ומשם התגלה לנו הנוף של גגות ירושלים. חזרנו המומים מהנופים אשר נגלו מהזויות החדשות הללו לעיננו.

לפני כמה ימים מצאתי הודעה בתא הקולי שלי: "שלום, מדברת אלמנתו של ישכר, אני מבקשת שתיצור איתי קשר בעניין טכני של השיק שמסרת לישכר".

הרגשתי הלם מוחלט. 

בבירור של תאריך השיק ותאריך פטירתו התברר לי שישכר נפטר ארבעה ימים אחרי טיול הצלמים  לירושלים.

זה היה הטיול האחרון של ישכר , וזכות גדולה נפלה בחלקי לקחת בו חלק.

איש יקר , זיכרך יהיה לברכה.

 

בטיול האחרון לירושלים צולם ישכר ז"ל ע"י מלכה ויורם ויינברג.

ישכר מונצח במצבים האופיינים לו.

(מומלץ להגדיל ע"י קליק + F11)

 

 

"אחרי"

 
               

מארח בקפה במזרח ירושלים

מסביר בכנסיית אוגוסטה ויקטוריה

בשיחת חולין עם איש קודש


***

"יש מלריה , יש ציונות. מפת הציונות  זהה למפת הביצות בארץ ישראל. היכן שהיו ביצות לא היה לערבים מה לעשות, והם מכרו את האדמות בכסף טוב ליהודים אשר השכילו ליבש  ולשקם אותן..."

טיולים עם ישכר גולדרט סרטון של האוניברסיטה הפתוחה.

 

***

 

למה אני כותב את שמי ישכר , ב"ש" אחת?.

נכתב בשלהי שנת תשס"ז  יום ראשון כ"ו אלול תשס"ז (9 בספטמבר 2007).

 

במשך שנים רבות אני נשאל ע"י אלפי אישים המשתתפים בהרצאותיי ובפעילויותיי החברתיות מדוע אני כותב את שמי בשגיאה???.... (אפילו סירבו פעם בבנק לפרוע המחאה שהצגתי ,בה נכתב יששכר בעוד שבתעודת הזהות שלי כתוב ישכר....)

אז אפתח ואצהיר:  לא אין שגיאה.

אם כן, להלן סיפור המעשה:

נתמזל גורלי להיוולד למשפחה הנימנית על צאצאי רבי ישכר,בער מרדושיץ שהיה מפורסם לא רק כגאון מופלג בידע מקורות ישראל סבא, כצדיק המסייע רבות לאחיו , אל גם היה מדקדק עברי גדול. (ראה בהמשך לקט מקורות על סבינו הקדום).

ה"סבא קדישא" שלנו היה הראשון שכתב את שמו ישכר דוב במקום יששכר ככתוב במקרא. נשאלת השאלה כיצד העז תלמיד חכם שכזה לשנות את הכתוב בכתבי הקודש בעת שנצטווינו בחומרה , "לא תוסיף ולא תגרע".

הוא בצדק גרס כי ה"י" של השם ישכר שמנוקדת בחיריק, מכניסה דגש חזק באות "ש" שלאחריה. לכן, הדגש החזק שב"ש"  הזו ממילא מכפיל את האות. מכאן שה"ש" השנייה , מיותרת.

אז נשאל סבינו מדוע בכל זאת  כתוב השם יששכר בספרי התורה עם שתי שין?

להלן גירסתו:

בתחילה נאמר במקרא שבע"פ ישכר עם "ש" אחת.

עד שאמר יעקב בברכתו    (בראשית פרק מט)

יד יִשָּׂשכָר , חֲמֹר גָּרֶם רֹבֵץ, בֵּין הַמִּשְׁפְּתָיִם .  
טו וַיַּרְא מְנֻחָה כִּי טוֹב , וְאֶת  הָאָרֶץ כִּי נָעֵמָה ; וַיֵּט שִׁכְמוֹ לִסְבֹּל , וַיְהִי לְמַס  עֹבֵד.  

נעלב ישכר עד עומקי נשמתו מן התואר הזואולוגי שנוסף לשמו.

החליטו כותבי המסורה להוסיף לשמו עוד "ש" אחת ואזי הכל , "בעזרת השם" , ישתנה לטובה,  עתה ברור שלשם יש מובן חיובי של  "יֶש שָכַר" לתלמודו ולשקידתו בתורה........ . כאן נחה דעתו של ישכר המקורי והסתפק בשם המורחב. ראוי להדגיש כי גם אם כותבים את השם יששכר , ההיגוי הנכון הוא עם "ש" אחת בלבד.

אמר הסבא הקדוש "איני נזקק לשכר נוסף, שכר מצווה , מצווה .  ודי לי בקיום המצוות שבין אדם לחברו עליהן אני מקפיד". לכן, ויתר על ה"ש" השנייה ומאז כבר 9 דורות שמקובל במשפחתנו לקרוא לכל הישכרים ואף לכתוב ב"ש" אחת בלבד.

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

10 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל oded1947 אלא אם צויין אחרת