00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

מה שיש לי לומר לך...

"מהר זה לא בהכרח מסוכן" ( אודי עציון, ידיעות, 4.1.08 )

ב 2007 נמנו ב"כביש 6" שניים וחצי הרוגים בתאונות לכל מיליארד ק"מ נסועה. זאת למרות שרבים נוהגים שם במהירות של 130 קמ"ש. ולוואי ונגיע לכך בכל שאר כבישי המדינה! לפי נתוני המשטרה ואף לדעת מומחים, מהירות היא גורם לאחוז קטן בלבד מהתאונות (כ 4%). מהירות גבוהה מחמירה, אכן, את עצמת הפגיעות בתאונה.

הגבלת מהירות מסיבה זו יכולה להוביל בחזרה לתחבורה באמצעות בהמות. וכי מה בטוח יותר מתחבורה ב 7 קמ"ש? אך גם בזה יש סכנה! חישבו על הקריינים חמורי הסבר המבכים את הנפגעים היומיים מבעיטות חמור, למשל. וברצינות: הגבלת מהירות שתיאכף ברצינות תביא לעליה בצפיפות התנועה ולצורך בעוד נתיבי נסיעה. מי בעד עוד כבישים ועוד נתיבים? מי בעד זיהום אוויר מוגדל (עוד יותר מהיום) בגלל יותר פקקים במשך יותר שעות ביום? יש היגיון להגבלת מהירות מסיבות אקולוגיות. אבל – לפני כן הגיוני להתערב בשימוש במכוניות זוללות דלק ומזהמות ולקדם שימוש במכוניות "ירוקות".

ובחזרה לבטיחות. לטעמי משאבי המשטרה רבים כבר כעת. לעיתים אני רואה ניידות בכבישי הצפון בכל צומת. חבל שמשטרת התנועה אינה מנסה ברצינות לצמצם את מספר תאונות הדרכים. לרוב היא רק נלחמת בנהגים, גובה קנסות וגורמת למשפטים ושלילת רישיון לנהגים שאינם מזיקים. אחוז גדול מהדוחו"ת נרשמים על מהירות מופרזת. ולא בכביש הררי בשעת ערפל – אלא בכבישים רחבים ונוחים, בסופה של ירידה, למשל. שם נחבאים השוטרים האמיצים ורושמים דוחו"ת לתמימים שאינם מכירים את המפגע. אין לכך מאומה עם מלחמה בתאונות ובטיחות בדרכים. להפך: אלה אותם שוטרים שאנו – האזרחים – משלמים את משכורותיהם בתקווה שיגנו עלינו בכבישים. במקום לעשות זאת (עם מצלמות וידאו פשוטות, למשל) הם מתנכלים לנו. מצלמות המהירות מוצבות – בהיגיון כלכלי בריא, כמובן, בדרכים מהירות ובטוחות. שם אין מניעה בטיחותית לנהוג מהר יותר.

עקרונית אני בעד שמירה על חוקים וציות לתקנות. אלא שיש דרישה מקדימה לכך: עליהם להיות מציאותיים. איכותם של רבים מכבישינו ושל כלי הרכב שלנו מאפשרת ומצדיקה נסיעה במהירות העולה על 80 קמ"ש, או 90 קמ"ש (בנוכחות הפרדה בנויה). היום יש מדיניות אכיפה מציאותית משהו, הנמנעת מאכיפה עד מהירויות של 20 או 25 קמ"ש מעל המותר בחוק (ולשם מה העמימות?). ניצב אבי בן חמו, מפקדו החדש של אגף התנועה במשטרה, מתכוון להנמיך בחזרה את רף האכיפה. מדוע, אבי? מוטב תמקד את שוטריך בעבירות הגורמות לתאונות קשות, בזמן ובמקום בו התרחשו.

רצוי לא לבלבל בין נפגעים בגלל שתייה או סמים לבין תאונות דרכים. אמנם הנפגעים נפגעו בדרכים, אך לא בגלל נהיגה אלא בגלל שימוש בסמים. אפשר וחובה להילחם בכך – אך אין לגזור מנפגעים שכאלה  מסקנה שיש להגביל עוד יותר את מהירות הנסיעה!

להלן הצעה מעשית: יהיו נא שוטרינו ונבחרינו מופת לכולנו, האזרחים הנהגים הפשוטים. יותקנו נא בכל כלי הרכב של המדינה "קופסאות שחורות" כדוגמת אלה שיש במשאיות כבדות. בסיומו של כל יום (או אחת לשבוע) ירשום כל ח"כ, שר, קצין ושוטר את מספר הפעמים בהן עבר ללא צידוק על תקנות המהירות. ירשום לעצמו דו"ח (מרוכז) והמחאה לאוצר המדינה. כך נדע כולנו שהדבר אכן בנפשנו ונגביל את מהירות נסיעתנו בנפש חפצה. לחילופין: תואיל נא המשטרה לאכוף גם עבירות של הפרעה לתנועה, למשל. נסיעה בנתיב השמאלי שלא לצורך עקיפה... או סתם זחילה בנתיב יחיד תוך חסימת תנועה.

חשוב שקובעי המדיניות ידעו להבחין בין "נכונות פוליטית" (תמיד טוב להקשיח היחס לנהגים) לבין שיפור הביטחון בדרכים.

 

 

איתן

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

6 תגובות

מפת מבקרי הבלוג
קוביית סקר
תוצאות הצבעה חזרה לסקר
3
סקר זה פתוח למשתמשים רשומים בלבד. לכניסה או הרשמה- לחץ כאן
עליך לבחור תשובה
תשובה אחוזי הצבעה
# 0%
# 0%
נא 11%
עשוי  34%
עשוי היטב  53%
סה"כ מצביעים0
סקר למשתמשים רשומים בלבד
הצבעת כבר
הצבעת כבר
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל ענתר אלא אם צויין אחרת