00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

ספר לבן

מכל הלב

לכל מאן דבעי

בלוג זה מוגש באהבה לכל אוהבי הספר באשר הם ואינו מנוי על שירות התשלומים של תפוז

אסתריי / אומרי טגאמלק אברה ****חדש

נושא : אסתריי - אומרי טגמלאק אברה 
 מחבר/ת :
 איש החידות
סיימתי את הספר לפני שלושה ימים, וכל פעם כשהתיישבתי לכתוב ביקורת-חו"ד עליו נתקעתי ולא מצאתי את המילים.
דבר ראשון שחשוב לי לציין :
אומרי טגמלאק אברה יודע לספר סיפור.
הספר קולח, מעניין, מרתק, מחדש (לי בכל אופן) ומאפשר הצצה לעולמם של אנשים יקרים שנמצאים כאן עימנו וכאילו לא. מאז קריאת הסיפור אני מרגיש שבא לי לעצור את האוטו בצד, לגשת לאתיופי שברחוב ולחבק אותו. הספר הזה עשה לי המון, ואם היה בי החשש שהוא יכנס לבאנלי ולמובן מאליו, אז אומרי לא נכנס למלכודת הזאת והוא גרם לי כקורא להיכנס לעולמו ולספר לי את סיפורו אותו חשבתי שאני יודע ומכיר, אך לא כן הוא.
בלילה אני מוצא את עצמי עוצם עיניים, וכאילו הייתי שם, מטייל אל הבריכה הקטנה, יושב על הסלע, ומביט בנוף המדהים אותו מצליח לתאר אומרי בצורה מופלאה.
אהבתי, בכיתי, התרגשתי, התחברתי, התנתקתי, הסתקרנתי, התפלאתי, נחרדתי, הרגשתי.
הרגשתי כל כך הרבה דברים תוך כדי קריאת הסיפור, שנותר רק לשבח.
אני מאמין שחשוב יהיה לשווק נכון את הספר כי יש לו פוטנציאל אדיר ומעבר לסיפור שלו הוא יכול וצריך לשרת את הקהילה עליה הספר דיבר.
אני כבר המלצתי עליו בכל פה לרבים, ומצאתי את עצמי משוחח על הקהילה ומצבה עם כל מי שרק יצא לי.
מכאן ספוילר קל...
אהבתי את סיום הספר, יש הרגשה שהסיפור לא נגמר, ואכן כך. ראוי שלסיפור הקהילה האתיופית יהיה המשך והמשך שראוי להם. נותרה התקווה שירושלם לא תהיה רק בחלומם אלא גם חלק מהוויתם והם יהיו חלק מהוויתה. אמן.

 

נושא : אסתריי הוא ספר אותנטי, קולח ושובה לב.
מחבר/ת :  etz hashirim

כבר מראשיתו, אסתריי שבה את לבי.
באותנטיות, בפשטות, בציוריות.

התיאורים העדינים משרטטים את החיים הפשוטים
ועם זאת המורכבים והמלאים בכפרי אתיופיה.

לטקס הבונה - שתיית הקפה, התוודעתי לאחרונה.
עתה, אני נהנית לקרוא את הפרטים ולהכיר יותר.
ממש אפשר להריח את הארומה המסתלסלת מן הפולים. איזה תענוג!

 

נושא : אסתריי-הקסם שבסיפור.
 מחבר/ת :
 כפתורית3

סיפור רגיש ונוגע ללב של משפחה שמחליטה לעזוב את ארץ מולדתה ולהגיע לארץ המובטחת "ארץ זבת חלב ודבש"
הסיפור חילחל לליבי,החל מתיאורי הנוף המשגעים,הכניסה לתרבות המיוחדת ומנהגיה והקסם שעטף את הסיפור.
איך אמרו :"לא קלה היא.. לא קלה דרכנו.." ואכן דרכם של משפחת פטגו לא הייתה קלה במסעם לארץ ושהותם בה, הסיפור הזכיר לי קצת את סיפור עלייתה של סבתי זכרונה לברכה, שאמנם עלתה לאירן - אבל גם לה היה המסע לא קל , המעבר ממגורים במרחבים ירוקים ושופעים צמחיה לעיירה קטנה נטולת נוף ..את הקולה החליף בסיפוריה של סבתי האמונה שהייתה לכפריים בקיומם של פיות שלעיתים שינו את צורתם לחתולים ולא פעם האמינה משפחה מסוימת שפגעה בפיה מסוימת ולכן היה עליה לדאוג לכך שאותה פיה תסלח לה ולבני משפחתה ...
ועד להחלטה של משפחה לעזוב (והיה להם טוב) ולעלות לארץ ישראל ..
וכמובן קשיי הקליטה בארץ.
בקיצור , שמחתי להכיר את התרבות האתיופית במיוחד שזה דרך סיפור מקסים ושובה לב שכזה

נושא : אסתריי
מחבר/ת :  delphis

לפני הכל ברצוני לאמר שאסתריי פתח לי חלון לחיי קהילה שלצערי רוב הנגיעות שלי בה הן דרך החדשות בעיתונים. מלבד הבנה כללית וערטילאית למצוקות של קהילה שעלתה לארץ, לא ידעתי על המשמעות האמיתית של מצוקותיה, כמו נושאי ההפרדה בין קהילות, הגיור, והלימודים בפנימיות. לדעתי לכל ספר שנותן אור לראיה שונה במיוחד לנקודת מבט אחרת כאן מתחת לאף יש חשיבות עצומה. הספר מוכיח אותנו על הטעויות העצומות שנעשו ועדיין נעשות בטיפול בעולים מאתיופיה ורק בכך חשיבותו מרובה. הסיפור מושך ונוגע ללב, ויצר בי הזדהות עם פטגו לאורך כל הדרך.

בנוסף לדעתי לספר יש מימד עומק שמגיע הרבה מעבר לקהילה האתיופית. הספר נוגע במשבר חזק ונרחב היקף שניתן למצוא ברוב העולם המערבי. העולם המערבי המודרני לעומת העולם השלישי ה"נחשל", לעיתים נדמה שההתנגשות בין שני העולמות קורית אי שם, אך למעשה היא קורית כאן ועכשיו. באופן מפתיע שני העולמות למעשה חיים בכפיפה אחת בכל אחד ואחד מאיתנו. אסתריי הוא פתח נפלא להבנה וההכרה הזאת. הספר נפתח (ופטגו נולד וחי את ראשית חייו) בעולם ראשוני בסיסי יותר – עולם בו יש משמעות רבה לחיבור שיש לגיבור עם העולם הפיסי, העולם החברתי, והעולם הרוחני. אנשים חיים בתוך עולם טבעי יותר, למזג האויר למשל משמעות רבה הרבה יותר מאשר מה אלבש היום, העולם המקיף אותם מאוכלס בבעלי חיים, בצמחים ובארץ (אדמה, גאיה(?) ) שהשפעתם על היום יום ישירה ובלתי אמצעית. הקהילה מספקת מסגרת חברתית חזקה ויציבה. לבסוף קיימים המיתוסים המזינים את הפן הרוחני. בין אם אלו מיתוסיים דתיים (ולכן החלק האחרון חשוב, אך הייתי אולי מנסה לשלב אותו בתוך הסיפור) ובין אם אלו מיתוסים פאגניים של "המקום". לקראת סופו של הספר העולם הוא מודרני, מורכב וקר ומנוכר, - ניכור פיסי מעולם, ניכור חברתי, וריק רוחני. התנתקות מהעולם הפיסי, שבירת הקהילה, וריכון הדת והמיתוסים מתוכן מותיר אנשים תלושים וריקים. לראייתי עולם המיתוס, שנחשף אלינו תחילה, הוא אחד המרכיבים החשובים ביותר לחוסנו של האדם ולראיה רק אם החזרה למיתוס האסתריי ניתן להבנות מחדש אפילו בישראל.

הדיסונס בין המצב הראשוני למצב המודרני נמצא אצל כל אחד ואחד מאיתנו. נדמה לנו כי זהו סיפורה של קהילת אתיופיה, אך למעשה זהו סיפורו של העולם המודרני. לרובנו אבד הקשר הבלתי אמצעי עם הטבע ואנו מחפשים לחדש אותו (אולי לכן פורחים אופני ההרים – קשר מחודש לקרקע גם אם דרך כלי מלאכותי) . רבים בסביבתי מחפשים את תחושת השייכות החברתית לקהילה תומכת ומנסים ליצור (במאמץ שנראה כמלאכותי) את הקהילה מחדש. ובבסיס הכל, לא קיימת תשתית רוחנית נפוצה ומיתוס רחב יריעה ברקע, המחוברים לאדם ולקהילה כולה, שנותנים לנו את התוכן הפנימי שחסר בעולם החורט על דגלו יצרנות וצרכנות.

באסתריי התהליך שעבר פטגו אורך מספר שנים ולא אלפי שנים (כמו המעבר מחברה של ציידים לקטים וחקלאות ראשונית לעידן הוירטואלי הנוכחי) ולכן צורם אבל גם ניתן לתיקון באופן מיידי יותר. לצערי לשם תיקון העולם המערבי התהליך הנדרש מורכב הרבה יותר ויתכן שכבר אינו בלתי הפיך.

 

תגובות קוראים (זהירות מספויילרים חופשיים):

http://prdupl02.ynet.co.il/ForumFiles_2/22840221.doc

 

מאמרים:

 

אל תראוני שאני שחרחורת מאת יעקב גונצ`ל / באדיבות מ-א` ועד ת`

 

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3484807,00.html

 

השתקפות מציאות חיי היהודים ממוצא אתיופי בישראל, כפי שהיא משתקפת בספרות העברית מאת הסופרת דורית אורגד / באדיבות נחמן לורי

 

http://www.iaej.co.il/newsite/content.asp?pageid=577

 

ההמלצה שלי:

 

http://www.tapuz.co.il/blog/ViewEntry.asp?EntryId=1136718

 

 

סיגלית

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל סיגלית ב אלא אם צויין אחרת