00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

צליל מכוון

חפצים שימושיים

ימים קשים עוברים על כוחותינו
ואני נאחזת בממשות.
רציתי לכתוב על חפצים יומיומיים, כאלה שהם בדיוק כמו שהם נראים, אבל אם תקראו את שיריו של חזי לסקלי, שום דבר הוא לא כמו שהוא נראה.
 
תחשבו למשל על חולצה. מה מעוררת בכם המילה חולצה?
כמה אסוציאציות מהירות שלי: כביסה, חובה, עבודה, שדיים, סקס.
התרחקנו קצת לא?
ואצל חזי לסקלי:
 
"כדי לבטא את יופיה של החולצה
אין צורך בחולצה
או בצורך.
אפשר לעמוד באמצע החדר ולומר: החולצה יפה
ויפה גם הרגע שבו השתחררתי מאחיזתה.
לאחר שהופרדה מעורי קיפלתי אותה בזהירות וארזתי אותה בזהירות
ושלחתי אותה בזהירות
למישהו אחר העומד עירום באמצע החדר
ואומר: החולצה אכזרית
ואכזרי גם הרגע שבו הופרדה מעורך
וקופלה בגסות ונארזה בגסות ונשלחה בגסות במקום מכתב
המבטא את יופיה של החולצה
ואת בדידותו של הטורסו."
 
מתוך "האצבע"/ חזי לסקלי, שירים 1974-1985
הוצאת עם-עובד, 1986
 
החולצה כמטפורה של פרידה, ניתוק מגע.
 

ראשית העבודה של מרט אופנהיים המופיעה בתמונה למעלה, "ארוחת בוקר פרוותית".  לכאורה שיא הפשטות, ספל צלחת וכף מכוסים בפרווה. ובעצם אחת העבודות הסוריאליסטיות החזקות ביותר, ודימוי ידוע ומוכר למיניות לסבית.

אין צורך להכביר מילים על העבודה הזו, מספיק להביט ולחוש בפה את הנוזל החמים העובר דרך מגע הפרווה.
 

 
 
ועכשיו למגהץ של מאן ריי.
המגהץ של מאן ריי הופך לאובייקט מאיים על-ידי תוספת של שורת נעצים חדים שחוברו לאורכו. חיבור הנעצים צעקר את המגהץ מתפקודו המקורי, גיהוץ והחלקת הבד.
הנעצים יוצרים תחושה של אלימות =, כאב ותשוקה, קשה להימנע מלדמיין את  הפעלת המגהץ על העור החשוף, על קריעת העור העדין.
 
 
 

ואחרון אחרון חביב וכלל לא סוריאליסטי הוא אטב הכביסה של קלאס אולדנבורג מ-1976, שיא פריחת אמנות הפופ. קלאס אולדנבורג אוהב לקחת אובייקט ולשלול ממנו את תפקודו, כמו ההמבורגרים הענקיים  והצבעוניים מגבס, דימוי המשלב תשוקה וגועל.

האטב בענק של אולדנבורג הוא  אלטרנטיבה לפיסול הקלאסי המונומנטלי, גיבור על העשוי מכפיס מתכת ושתי פיסות עץ, עומד לו חסר פשר בכיכר ומעורר השתאות. שני חלקי האטב מזכירים את הנאהבים הצמודים של ברנקוזי, או את הזוג המכני על שפת הים של פיקאסו.

 

אלה היו שלוש נגיעות על חפצים.

שידורינו להיום הסתיימו.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

109 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל הר הקסמים אלא אם צויין אחרת