55
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

להתמודד עם פסיכופתולוגיה

קוד חופשי

הסבל אינו המטרה הוא בן הלוויה של ההתמודדות  שהיא אמהּ הגדולה של הצמיחה להרצאות:  054-5753522

לתקוע סכין בבטן של בנאדם, נחשב לפשע?

 
 

 

ישנן פעולות בחיינו שיש לבחון אותן על פי הקשרן. לתקוע סכין בבטן של אדם ייחשב לפשע חמור מאוד במקומותינו. אך מנתח שיעשה זאת על מנת להוציא אפנדיציט ייחשב להומאני מכל בחינה, הלא כן?

 

אם כך אמרו נא לי, מה בדיוק עושה את ההבדל?

 

האם זה אורך הלהב? האם זה עומק הנעיצה? אולי מדובר בנחישות המבצע? או בכאב שנגרם לפצוע? ואולי הנזק שנגרם הוא המגדיר את הלגיטימיות של המעשה?

 

לא ולא!

 

כי אפריורית (לפני מעשה) - מי שעושה את ההבדל התהומי היא עצם הכוונה (הטובה או הרעה) העומדת בבסיס המעשים. פרגמאטית (מעשית) - את ההבדל עושה החסות שהחוק פורש (או אינו פורש) על פעילות שכזו.

 

ומה באשר לתוצאת המעשה?

 

ובכן, דווקא זו מן הסתם, אינה רלוונטית בהכרח לשיפוט המעשה. הנה, מנתח עלול להביא למות המנותח ולא נראה שאיש יתקומם כל עוד לא הוכחה רשלנות אמיתית שבאמת כרסמה ואיכלה את כוונותיו הראשוניות הנעלות לעזור לחולה שלפניו.

 

וכבר בקרב הקדמונים ניטש ויכוח עז אם לצורך ביצוע מעשה טוב רשאי המבצע להקדים ולעשות מעשה רע. ביהדות מצאנו דיון בתלמוד על אודות הסוגיה מצווה הבאה בעבירה. כלומר, האם מותר להשתמש בכוחות הרשע והתועבה לצורך מימוש מטרות נעלות וקדושות. על רקע זה מוכר המשפט המפורסם והמודרני יחסית: "המטרה אינה מקדשת את האמצעים".

 

הסוגיה לא פסחה גם עלינו היושבים בציון בעקבות השואה באירופה. או אז, היישוב היהודי התחבט ונחלק בשאלת "פרשת קסטנר" - אותו יהודי שבחר להציל יהודים רבים מציפורני הצורר הנאצי באמצעות משא ומתן ותשלום כסף מלא לידי הנאצים שסימלו ומסמלים את הרוע בהתגלמותו.

 

נראה לי, שעקרונית, כאשר לאחד מאיתנו יש כוונה טובה הוא יכול לבחור להשפיע על המציאות באמצעות מה שנראה בעיניו ל"מעשה טוב" או באמצעות מה שנראה בעיניו ל"מעשה רע" או באמצעות כל מעשה הנמצא בתווך שבין שני הקצוות.

 

אני מאמין שרוב האנשים יבחרו להוציא לפועל ולממש את הכוונה הטובה שבתודעתם באמצעות "מעשה טוב" ולא באמצעות "מעשה רע" אם יתאפשר להם לבחור בין השניים. ברם, הדילמה הגדולה משחרת לפתחנו, בני האדם, אם נוכל לבצע משימה קדושה אך ורק באמצעות "מעשה רע"... מה נחליט לעשות אז?

 

בעניין זה הנה שלוש שורות מספרי "מישהו מטפל בך":

 

"הראל דימה בליבו שני מטפלים הזהים כמעט בכל. הדבר היחיד שהבדיל ביניהם היה שהאחד החליט לומר תמיד אמת בלבד, והשני בחר לומר אמת ושקר בהתאם לנסיבות. ברור מייד מי מביניהם יעיל וחזק יותר." ("מישהו מטפל בך", עמ` 93).

 

ועתה נשאלת השאלה הגדולה: איזה מבין שני המטפלים יהיה חזק יותר ויעיל יותר ומטיב יותר?

 

התשובה טריוויאלית, לא?

 

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל צביאל רופא אלא אם צויין אחרת