00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

אי-שם על הקשת

זכויות יוצרים

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות לסולה שלי, למעט מקרים ספציפיים שלגביהם מצוין בגוף הרשומה כי הם מהווים ציטוט מדברי אחרים.

אין לאף גורם, גם לא לתפוז אנשים, זכות להעתיק רשומה זו או חלקים ממנה, ללא קבלת רשות מפורשת מן היוצרת סולה שלי.

ניתן להתייחס לכתוב ברשומה זו ע"י הפנייה (לינק) אליה.

III.ג.2 שילוב לעומת הפרדה

מתוך המאמר: לקבל הלכה למעשה: מטרות קצרות-טווח וארוכות-טווח לילדים אוטיסטים
III.ג.2 שילוב לעומת הפרדה

כפי שהוזכר למעלה, לקשר עם אוטיסטים אחרים בכל הגילים יש חשיבות רבה לפיתוח של זהות ושל יחסים משמעותיים. קירבה פיסית לאוטיסטים אחרים היא דבר כמעט אוטומטי במסגרות נפרדות המיוחדות רק לילדים אוטיסטים, אבל זה כשלעצמו לא מבטיח קשרים משמעותיים ביניהם. כדי שלתוכנית נפרדת יהיה יתרון בעניין זה, לא מספיק שהצוות יכיר היטב את השיטות השונות, אלא גם יכבד את האוטיזם של הילדים ולא ינסה להכריח אותם להתנהג נורמאלי. מצד שני, מטרת השילוב לא צריכה להיות לנרמל את הילד אלא ללמדו איך לנווט בחברה הכללית.

להלן כמה נקודות שיש להביא בחשבון:

  • המסר המועבר: העדפת שילוב עלולה להעביר את המסר, שכדאי להתחבר רק לבני-גיל נורמאליים. הפרדה עלולה להתפרש כאילו הילד זקוק להגנה מפני החברה הכללית.
  • סביבה: במסגרות מופרדות, קל יותר לעצב את הסביבה כדי לספק את הצרכים החושיים והלימודיים של הילדים האוטיסטיים. בשילוב, בני הגיל הנורמאליים צריכים לקבל הדרכה ותמיכה, אחרת הם עלולים לדחות את הילדים האוטיסטיים או אפילו להתעלל בהם.
  • מומחיות הצוות: מסגרת לילדים אוטיסטים נותנת לצוות יותר הזדמנויות לפתח מומחיות וללמוד מעמיתים לעבודה. מורים במסגרות משלבות יודעים יותר על תוכנית הלימודים הרגילה ועל הפעילויות של תלמידים בחינוך הרגיל.
  • ציפיות הצוות: מורים בחינוך מיוחד נוטים לצפות פחות מהתלמידים, בחלקו מפני שהם מאבדים קשר עם סטנדרטים נורמאליים. מורים במסגרות משולבות עלולים לדחוף את התלמידים האוטיסטים להישגים רק כדי לעמוד בדרישות הנורמאליות.
  • חשיפה לסביבה נורמטיבית: הסביבה במסגרות נפרדות עלולה להיות יותר מדי מקבלת לצרכים האוטיסטיים (שקטה, מובנית, צפויה) ולכן התלמידים לא ילמדו להתמודד, ולכן האפשרויות שיהיו להם בהמשך החיים תהיינה מוגבלות. הסביבה במסגרת משולבת עלולה להיות כל כך קשה לתלמידים אוטיסטים, שייתכן שלא יהיה להם סיכוי ללמידה יעילה.
שניים
כאשר בודקים מסגרות, יש לגלות האם נקודות החוזק הפוטנציאליות של כל סוג של מסגרת באמת מנוצלות, וכן מה נעשה כדי לטפל בנקודות החולשה. חשוב לזכור, שהקורה בפועל בכל מסגרת תלוי בנפשות הפועלות: הנהלת בית הספר, פיקוח של משרד החינוך, ואפילו המורה המסוימת שבאה במגע יומיומי עם הילד – מאשר הכותרת שמסווגת את המסגרת. שילוב הוא רצף; לכן יש דרכים לשלב נקודות חוזק משני הקצוות של רצף זה. למשל, כיתה קטנה לחינוך מיוחד בבית ספר רגיל יכולה לתת לתלמידים האוטיסטים גם קשר עם בני גיל אוטיסטים וגם גישה לתוכנית הלימודים הרגילה, וכן התנסות בניווט בחברה הרגילה.
יש ערימה של חברה על הפרח

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

תמונות מן המאמר
מכתש רמון
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל סולה שלי אלא אם צויין אחרת