00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

אי-שם על הקשת

זכויות יוצרים

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות לסולה שלי, למעט מקרים ספציפיים שלגביהם מצוין בגוף הרשומה כי הם מהווים ציטוט מדברי אחרים.

אין לאף גורם, גם לא לתפוז אנשים, זכות להעתיק רשומה זו או חלקים ממנה, ללא קבלת רשות מפורשת מן היוצרת סולה שלי.

ניתן להתייחס לכתוב ברשומה זו ע"י הפנייה (לינק) אליה.

III.ב.1 פרדיגמות טיפוליות

מתוך המאמר: לקבל הלכה למעשה: מטרות קצרות-טווח וארוכות-טווח לילדים אוטיסטים
III.ב. בחירת התערבויות

התערבות היא כלי להשגת מטרה. בעיקרון, שיטה מסוימת יכולה לשמש למטרות שונות, או שאפשר להתקדם לקראת מטרה מסוימת תוך שימוש בשיטות מגוונות. בפועל התערבויות מסוימות מזוהות עם מטרות מסוימות, אבל אין צורך לאמץ קשרים אלה. אפשר לאמץ את המטרות שתוארו בפרקים הקודמים של מאמר זה, לבחור מכל התערבות את היסודות היעילים שמתאימים לילד, ולשלבם יחד בתוכנית טיפול כוללנית.

בספרות המקצועית ובספרות הפונה להורים יש תיאורים של שיטות טיפול נפוצות. במאמר זה נזכיר בקיצור כמה שיטות נפוצות בעיקר בהקשר של מטרות ארוכות-טווח.

האכלת הגוזל

III.ב.1 פרדיגמות טיפוליות

אם הכחדת האוטיזם איננה מטרה, אפשר לתהות מדוע הילד זקוק לתוכנית טיפולית. התשובה היא, שכל ילד זקוק לאהבה, תשומת לב והדרכה מושכלת. הורים אמורים לדעת איך לטפל בילדים נורמאליים (למרות שהנחה זו לא תמיד מוצדקת) מתוך ניסיונם עם הוריהם שלהם ומתוך צפייה בהורים אחרים. כאשר הילד אוטיסטי, גם ההורים וגם המערכת החינוכית לא יכולים להשתמש בכלים הרגילים שלהם. פרדיגמות טיפוליות מציעות דרכים כלליות להתייחסות לילד. שיטות אלה שואפות ללמד מיומנויות ע"י שינוי הסביבה של הילד. כשבוחנים שיטה מסוימת, יש לשאול את השאלות הבאות:

·       מהי תפיסת האוטיזם העומדת בבסיס השיטה?

·       מהי המטרה ארוכת-הטווח?

·       אילו מבין רכיבי התוכנית ניתנים לשימוש למען מטרותינו?

·       אילו מבין רכיבי התוכנית סותרים באופן מהותי את מטרותינו?

ילדות טובות יפו

שיטות התנהגותיות, כמו עיצוב התנהגות או ניתוח התנהגות יישומי (ABA) מבוססות על הרעיון של סקינר על תגובת האורגניזם לגירוי: הוראת מיומנויות נעשית ע"י עידוד התנהגויות רצויות (ע"י תגובות חיוביות של המורה) ודיכוי התנהגויות לא רצויות (ע"י תגובות שליליות). אין כל הנחה ספציפית לגבי מהותו של האוטיזם, מאחר ששיטה זו עוסקת בעיקר בהתנהגויות ולא במנגנונים פנימיים.

מטפלים המשתמשים בשיטה זו לרוב מקווים לנרמל את הילד, אבל הורים המקבלים את ילדם כאוטיסטי השתמשו במרכיבים משיטה זו כדי לעזור לילדם להשיג יותר אוטונומיה.

כמה מרכיבים חיוביים בשיטה זו הם:

·       היא מאוד מובנית

·       אימון בצעדים נבדלים (DTT), המפרק מטלות לשלבים קטנים ומלמד אותם באופן שיטתי, מגביר את סיכויי ההצלחה

·       ניתוח התנהגות בוחן את הסיבות הסביבתיות להתנהגויות לא רצויות, וכך עוזר לתכנן סביבה המביאה למיטב את יכולת הלמידה של הילד.

אם מקצינים את השימוש בשיטה, ואם לא משלימים אותה בטיפולים אחרים, השיטה עלולה לגרום נזק:

·       תגובות שליליות עלולות להכאיב לילד, לפעמים במידה הגובלת בהתעללות. לילד בעל רגישות שמיעתית, אפילו "לא" בקול רם יכול להכאיב.

·       כמה ממשתמשי השיטה מטיפים לתוכנית טיפולים אינטנסיבית, לפעמים אפילו עשר שעות ביום, תוך התעלמות מהצורך של הילד בהפוגות.

·       שיטת הלמידה אוטומטית, ולכן לא תלויה בעיבוד מודע של הלומד. כך הילד לומד התנהגויות אבל לא מדוע התנהגויות אלה רצויות או מתי יש להשתמש בהן.

·       במקום לפתח מודעות עצמית ושליטה עצמית, שיטה זו מכניסה לתפקוד של טייס אוטומטי.

·       אם משתמשים בשיטה זו ללא צירוף של טיפולים או שיטות נוספות, מזניחים צרכים חשובים כגון צרכים חושיים.

יחסים מעל ומעבר

שיטות המתבססות על מערכות יחסים, כמו טיפול במשחק (DIR או גרינשפן) והתערבות באמצעות פיתוח יחסים (RDI או גוטשטיין), מדגישות את החשיבות של אינטראקציות בין הילד למטפלים. מתוך השוואה בין התפתחות חברתית תקשורתית של ילדים אוטיסטים לעומת בני גיל נורמאליים, מגדירים את מהות האוטיזם כחסכים התפתחותיים בתחומים אלה. הטיפול שואף למזער חסכים אלה בכך שהוא מאפשר לילד לחוות תן-וקח בינאישי באופן חיובי ולעודד תגובות אינטראקטיביות מצד הילד.

כמה נקודות חיוביות בשיטות אלה:

·       הן מתחשבות במצבים פנימיים של הילד, כולל סוגיות תחושתיות ומוטוריות.

·       המטפלים מונחים לזהות את ההעדפות של הילד וללכת איתן, תוך שאיפה להנאה הדדית.

·       יש הדגשה על מהותה של תקשורת, ולא רק על הצדדים הטכניים של תקשורת.

חסרונות שיטות אלה, כפי שהן מופעלות כיום, הם:

·       מטרתן לנרמל את העולם הפנימי של הילד, ולא רק את התנהגויותיו

·       הן מתעלמות מדרכים אוטיסטיות להתחברות, ומניחות שהדרך היחידה ליצור קשרים היא הדרך הנוירוטיפיקלית.

·       הן לא מכבדות את הצורך של הילד בהפוגות, כולל משחק לבד.

·       התנהגויות אוטיסטיות טיפוסיות, כמו חזרתיות וחישחוש נתפסות כאנטי-חברתיות, ולכן מטרות קצרות-טווח כוללות הכחדה של התנהגויות אלה.

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

תמונות מן המאמר
מכתש רמון
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל סולה שלי אלא אם צויין אחרת