00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

אי-שם על הקשת

זכויות יוצרים

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות לסולה שלי, למעט מקרים ספציפיים שלגביהם מצוין בגוף הרשומה כי הם מהווים ציטוט מדברי אחרים.

אין לאף גורם, גם לא לתפוז אנשים, זכות להעתיק רשומה זו או חלקים ממנה, ללא קבלת רשות מפורשת מן היוצרת סולה שלי.

ניתן להתייחס לכתוב ברשומה זו ע"י הפנייה (לינק) אליה.

III.א.1 התפתחות לאורך פרקי זמן שונים

מתוך המאמר: לקבל הלכה למעשה: מטרות קצרות-טווח וארוכות-טווח לילדים אוטיסטים 

III. איך לעבוד עם ילדים אוטיסטים לקראת מטרות ארוכות-טווח

התקדמות לקראת מטרות ארוכות טווח נעשית ע"י פירוקן למטרות קצרות-טווח. בתוכניות חינוכיות, מטרות ארוכות טווח מזוהות לרוב ע"י בחירת התנהגויות אוטיסטיות טיפוסיות במטרה להכחידן. מובן מאליו, שהעדפות אלה משקפות מטרה ארוכת-טווח של נורמאליות, שמאמר זה מתנגד לה. פרק זה מתאר איך המטרות ארוכות-הטווח שנידונו בפרקים הקודמים צריכות להשפיע על החלטות הנעשות במהלך גידול ילדים אוטיסטים וטיפול בהם, וכן איך טבעו של האוטיזם צריך להילקח בחשבון כדי להגיע למרב היעילות בהוראה ובטיפול.

III.א. שיקולים הקשורים לאוטיזם בסוגיות של גידול ילדים

III.א.1 התפתחות לאורך פרקי-זמן שונים

מטרות קצרות-טווח צריכות להתאים לשלב ההתפתחותי של הילד. כאשר מתכננים עבור ילד אוטיסט, צריכים להיות מודעים לכך שקצב ההתפתחות עשוי להיות איטי מן הממוצע. חלק מן הילדים שאינם מעוניינים בחברים, נעשים מודעים יותר לעולם החברתי ומתחילים לחפש קשרים כשהם מגיעים לגיל ההתבגרות או אפילו בבגרות המוקדמת. תחומים מסוימים מתפתחים מהר יותר מתחומים אחרים, והתוצאה היא פערים התפתחותיים בין תחומים שונים. כתוצאה מכך, סדר רכישת המיומנויות עשוי להיות שונה מהנורמה. ילדים נורמאלים לומדים לדבר לפני שהם לומדים לקרוא. אבל ילדים לא-וורבליים יתכן שילמדו לקרוא מוקדם מהרגיל וייתכן שלעולם לא ידברו. מטפלים צריכים להיות מודעים להופעתן של יכולות ולטפח אותן, ומצד שני לא להתעקש על מטרות שהילד עדיין לא בשל להן, אפילו אם בני-גיל רגילים אמורים להגיע לשלב זה.

גוזלים

ייתכן שקצב ההתפתחות לא יהיה אחיד, עם "מישורים", כאשר נדמה שהילד "תקוע", ו"קפיצות", כאשר מושגות פריצות דרך בן-לילה. שינויים מהירים אלה עלולים להקשות מאוד על הילד, ולגרום לתגובות בלתי רצויות שעלולות להיראות כמו "החמרה של תסמינים אוטיסטיים". מודעות המתפתחת במהירות עלולה להפגיז את הילד בזרם של מידע חדש, מה שדורש זמן לעיכול. המטפלים חייבים להביא בחשבון תבנית זו של התפתחות כדי להבין שמה שנראה כחוסר התקדמות עשוי להצביע על תקופה שבה הילד מעכל ומטמיע מידע ומיומנויות שנרכשו קודם לכן. בו בזמן, ייתכן שהופעת התנהגויות לא-רצויות קשורה ללחץ הכרוך בפרץ של גדילה. בהתאם להבנה זו, אפשר לתכנן איך לעזור לילד.

תבנית דומה עשויה להופיע בסקאלות זמן קצרות יותר. ייתכן שילדים אוטיסטים יזדקקו לזמן ארוך יותר כדי להטמיע חומר שנלמד, מפני שיצירת קשרים איננה אוטומאטית. סינקלייר כותב:

הבנת דברים ומציאת קשרים בין חלקים שונים של השלם זה מה שאני עושה הכי טוב, ויש לי הזדמנויות רבות להתנסות בכך, מפני שלא רבים מן הקשרים נעשים מעצמם.

לכן, שיטות הוראה אינטראקטיביות ייתכן שלא יצליחו עם ילד אוטיסט, מפני שהילד לא יהיה מוכן להפגין הבנה במשך או מייד לאחר השיעור. מצד שני, העדר תפוקה מצד הילד לא צריך להתפרש כאילו לא קרתה למידה. אפשר לתת לילדים עם סגנון למידה זה תרגילים על חומר שנלמד בשיעורים קודמים, יחד עם חזרה סבילה על החומר החדש שנלמד.

תבנית שכיחה נוספת היא שינויים ברמת התפקוד הכללית או ביכולות מסוימות (למשל דיבור). גייל כותבת:

יש זמנים כאשר אני מתפקדת טוב יותר, וזמנים אחרים כאשר אני פחות. רק לפני כמה ימים נכנסתי לזה עם בעלי מפני שהוא רואה את הזמנים שאני יכולה לעשות דברים מסוימים. הוא חושב שאני יכולה לעשות זאת כל הזמן אם "אתאמץ מספיק". שאני מחפשת תירוצים אם אני לא עושה זאת. אני מנסה לגרום לו להבין שיש זמנים שאני לא יכולה, והוא חושב שאני אומרת לא רוצה!

מטפלים צריכים לא רק להבין שהיכולת לעשות משהו לא אומרת שיכולים לעשות זאת כל הזמן, אלא גם לעבוד עם הילד לטיפוח מודעות לתופעה זו ולהשפעתה על החלטות יומיומיות. תבנית של תקופות של פעילות נמרצת המלווות בקריסה שכיחה מאוד בקרב אוטיסטים, ולפעמים זו הדרך היחידה להצליח לעשות דברים. מטפלים יכולים לקחת זאת בחשבון ע"י הכנסת הפוגות בלוח הזמנים, ושוב, ללמד את הילד לזהות תבנית זו.

רגל צעירה

לבסוף, יש לקחת בחשבון את האפשרות של איבוד יכולות או מיומנויות. איבוד מיומנויות אצל אנשים נורמאליים שכיח בגיל העמידה ובזקנה, אבל יכול לקרות לילדים ולבוגרים אוטיסטים בגילים שונים. לפעמים יש "עסקת חליפין", כאשר רכישת מיומנות מסוימת נעשית על חשבון איבוד מיומנות קיימת. למשל, מתבגרים הרוכשים מיומנויות תקשורתיות או חברתיות עשויים לאבד יכולות יוצאות דופן שהיו להם בילדותם. כאשר קובעים מטרות קצרות-טווח, חשוב לנסות לחזות את השלכותיהן לטווח ארוך.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

תמונות מן המאמר
מכתש רמון
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל סולה שלי אלא אם צויין אחרת