00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

אי-שם על הקשת

זכויות יוצרים

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות לסולה שלי, למעט מקרים ספציפיים שלגביהם מצוין בגוף הרשומה כי הם מהווים ציטוט מדברי אחרים.

אין לאף גורם, גם לא לתפוז אנשים, זכות להעתיק רשומה זו או חלקים ממנה, ללא קבלת רשות מפורשת מן היוצרת סולה שלי.

ניתן להתייחס לכתוב ברשומה זו ע"י הפנייה (לינק) אליה.

II.ד.2 נורמאליות

מתוך המאמר: לקבל הלכה למעשה: מטרות קצרות-טווח וארוכות-טווח לילדים אוטיסטים
II.ד.2 נורמאליות

גידול ילד אוטיסט דורש מן המשפחה מידה ניכרת של הסתגלות. הורים רבים מזכירים תכנון לטווח ארוך כדאגה העיקרית שלהם. במקרה של ילד אוטיסט, השונות התקשורתית והבינאישית של הילד עלולה לפגוע ביכולת ההורית לספק את צרכי הילד. לכן, מובן מדוע ההורים רוצים שילדם יהיה נורמאלי – במיוחד הורים לילד שזה עתה אובחן. אבל, נוחיות לעתים נדירות מובאת כסיבה, כאשר בוחנים נורמאליות כמטרה ארוכת-טווח. הורים (של ילדים נורמאליים) שואפים שילדם ילך בדרכם הדתית או ישמור על המורשת התרבותית שלהם, אפילו אם שמירה על ערכים אלה מסכנת את הקיום הפיסי. כדי לגלות האם נורמאליות רצויה, עלינו לבדוק מהם הערכים שעלולים להיפגע ממצב של חוסר נורמאליות.

האנשים שבקיר

נורמאליות היא ערך עבור אנשים נורמאלים רבים, כלומר הם רוצים להיות כמו כולם כמטרה בפני עצמה. אבל, לרוב האוטיסטים לא איכפת שהם שונים, ולפעמים הם לא שמים לב לכך שהם שונים, עד שהשונות שלהם מסבכת אותם בצרות. סינקלייר כותב:

פשוט מלכתחילה לא הנחתי שאני צריך להיות כמו אנשים אחרים. ... שמעתי אנשים אוטיסטים אחרים אומרים, הלוואי שהם לא היו כל כך שונים מאנשים אחרים מהסיבה הזאת: שהם לא אוהבים יחס רע, ושהם יודעים שהסיבה ליחס הרע היא שהם שונים ולא משתלבים. ... הרעיון של השתלבות לשם עצמה, של שונות כמזל ביש כשלעצמו, הוא לא רעיון ששמעתי מפי אנשים אוטיסטים. אם אדם אוטיסט מצטער על היותו שונה, זה מפני שאנשים לא אוטיסטים לימדו את האדם האוטיסט שיקרו לו דברים רעים בגלל שהוא שונה.

אנשי נכים, כמו קבוצות מיעוט אחרות, נמצאים בסיכון לאפליה. אחת המשמעויות של להיות נורמאלי היא שיהיו לך אותן זכויות ובחירות כמו לכל אחד אחר. זכויות ובחירות הכרחיות להשגת מטרה אישית כלשהי.

מערכות יחסים הן ערך חשוב ונפוץ. אפילו אצל אנשים נורמאליים, קל יותר לפתח מערכת יחסים עם מישהו מרקע דומה מאשר עם מישהו מתרבות או ניסיון חיים שונה לחלוטין. אמונה שכיחה – אפילו אצל אנשי מקצוע – היא שילדים אוטיסטים לא יכולים לפתח מערכת יחסים, אלא אם ילמדו לתקשר ולהתייחס כמו אנשים נורמאליים. אפילו מטפלים המכבדים תקשורת אוטיסטית כאמצעי מתאים לכינון מערכת יחסים, חוששים שנדירות האוטיזם עלולה להגביל את ההזדמנות של האדם האוטיסט לפגוש עמיתים אוטיסטים.

עוף מוזר ובודד

לבסוף, אנשים נורמאליים מצליחים להשתתף בתהליך של קביעת הנורמות. זה מרכיב חשוב בזיקה לקהילה, שאנשים רבים רואים בה ערך.

עכשיו שהמהות של נורמאליות הובהרה, אפשר לבדוק כיצד להשיגה, מבלי לבנות מחדש את הילד האוטיסט כנורמאלי. החינוך צריך להכין את הילד לחיות כמיעוט, בחברה המכוונת לצרכיהם של אחרים. מן ההיבט של הצדק, החינוך צריך לכלול מיומנויות לייצוג עצמי. מן ההיבט של קהילה ומערכות יחסים, יש לאפשר לילד גישה לקהילה ולתרבות האוטיסטית, כמו גם לאוטיסטים אחרים. דונה וויליאמס כותבת שנורמאלי זה להיות בין אחרים כמוך. אוטיסטים רבים המגיעים לאוטריט, מוצאים את החוויה כמשמעותית מאוד לזהותם ולתחושת השייכות שלהם לקהילה האוטיסטית. מצד שני, מסגרות נפרדות לעיתים נדירות מספקות אישוש זה, למרות שהן שמות ילדים אוטיסטים יחד, כפי שמתואר בהמשך.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

תמונות מן המאמר
מכתש רמון
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל סולה שלי אלא אם צויין אחרת