00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

אי-שם על הקשת

זכויות יוצרים

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות לסולה שלי, למעט מקרים ספציפיים שלגביהם מצוין בגוף הרשומה כי הם מהווים ציטוט מדברי אחרים.

אין לאף גורם, גם לא לתפוז אנשים, זכות להעתיק רשומה זו או חלקים ממנה, ללא קבלת רשות מפורשת מן היוצרת סולה שלי.

ניתן להתייחס לכתוב ברשומה זו ע"י הפנייה (לינק) אליה.

II.ד.1 מה - למה - איך

מתוך המאמר: לקבל הלכה למעשה: מטרות קצרות-טווח וארוכות-טווח לילדים אוטיסטים

II. ד. מטרות ארוכות-טווח עבור ילדים אוטיסטים

התדמית השכיחה של אוטיזם לא מתיישבת עם זהות, ערכים ומטרות ארוכות-טווח. אוטיזם מזוהה עם תפישה-עצמית פגומה קשות, כפי שמתואר לרוב במסגרת תיאוריית המיינד. אנשים אוטיסטים נתפסים כאגוצנטריים, ולכן כלא מעוניינים בערכים חברתיים או תרבותיים. לא סביר שהם יפתחו מערכות יחסים משמעותיות, בשל קשיים תקשורתיים וחברתיים. לבסוף, התנגדות לשינויים – אחד מסימני ההיכר של אוטיזם  - הוא מכשול עצום להשגה או אפילו להצבה של מטרות לטווח רחוק, אשר קשורות ללמידה ולצמיחה אישית. אלה הנופלים קורבן לשגיאה זו, ישקלו הצבת מטרות ארוכות טווח רק במידה שהילד ילמד לתפקד באופן יותר נורמאלי.

אם קבלה של ילד אוטיסט משמעותה ללמוד על מהות האוטיזם, אז הצעדים הראשונים בכיוון קבלה יהיו: להשליך גישות מוטעות אלה, ללמוד יותר על אוטיזם – בעיקר מתוך הקהילה האוטיסטית – ולקבל את האוטיזם גם כמרכיב חיוני בזהות וגם כדרך מיוחדת לחוות וללמוד.

קבלה חשובה אפילו יותר במקרה של אוטיזם, מפני שההבדל בין אוטיסטים לנוירוטיפיקלים עמוק ביותר בתחומים חיוניים, לא רק במיומנויות מסוימות (כפי שקורה במקרה של נכויות רבות אחרות). כדי להתחבר עם ילד אוטיסט, המטפל צריך ללמוד על דרכים אוטיסטיות להתייחסות ולהשתמש בהן. הנטייה האוטיסטית להתמקד בערוץ אחד בזמן נתון מקלה על איבוד מגע עם הליבה הפנימית: כאשר מוכרחים להתייחס בדרכים נורמאליות, שאינן טביעות לילד האוטיסט, תשומת הלב מועתקת לעולם החיצון והילד עלול שלא להיות מודע לתהליכים פנימיים. זה אינו אומר שאוטיסטים חסרים מודעות עצמית (פי שתיאוריית המיינד טוענת); זה אומר שכדי לעזור לילד האוטיסט לפתח זהות ומודעות עצמית, המטפלים חייבים להניח לילד להיות הוא עצמו.

 

משתבלל

 

II.ד.1 מה – למה – איך

המטרה בגידול ילדים אוטיסטים זהה לזו של ילדים אחרים: לספק כלים להשגת ערכים מגוונים, כך שילד יוכל לבחור מה לשמור כאשר יגדל. כאשר בוחנים מטרות לטווח ארוך, יש להתרכז במהותו של כל ערך, ולא באופן שהוא מיושם עבור אנשים נורמאליים. דרך חשיבה זו הכרחית כדי להימנע מן המסקנה המיידית שכל מטרה המוצדקת עבור בוגר נורמאלי תהיה ישימה עבור בוגר נכה רק במידה שהאחרון יוכל להפוך ליותר נורמאלי. כפי שהוסבר למעלה, עצמאות יכולה להתבטא בצורה שונה בחייו של בוגר נכה. דרך מעשית להבהיר את המטרה היא לשאול מדוע הילד ירצה להשיג אותה כאשר יגדל. ברגע שבוחרים מטרה, האמצעים להשיגה בדרך כלל מותאמים לתבנית של קשיים ונקודות חוזק של הילד הספציפי, והן בדרך כלל מושפעות מאופיו של האוטיזם. המשך הסעיף הזה מתאר את תהליך הפיתוח של כמה מטרות שכיחות.
 
למה

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

תמונות מן המאמר
מכתש רמון
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל סולה שלי אלא אם צויין אחרת