00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

אי-שם על הקשת

זכויות יוצרים

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות לסולה שלי, למעט מקרים ספציפיים שלגביהם מצוין בגוף הרשומה כי הם מהווים ציטוט מדברי אחרים.

אין לאף גורם, גם לא לתפוז אנשים, זכות להעתיק רשומה זו או חלקים ממנה, ללא קבלת רשות מפורשת מן היוצרת סולה שלי.

ניתן להתייחס לכתוב ברשומה זו ע"י הפנייה (לינק) אליה.

II.ג.2 גישתה של קהילת הנכים

מתוך המאמר: לקבל הלכה למעשה: מטרות קצרות-טווח וארוכות-טווח לילדים אוטיסטים
II.ג.2 גישתה של קהילת הנכים
הרבה מהתפישות השגויות  בקשר לנכות, ובמיוחד בקשר לנכויות קוגניטיביות, נובעות מהעדר נוכחות של נכים בוגרים, בעלי מודעות עצמית ומייצגים את עצמם, בשיח על חיים עם נכות. פעילים רבים תובעים את הנכות כחלק מזהותם. הם מתנגדים להגבלה של מגורים ועבודה למסגרות מופרדות. מצד שני, במקום לנסות לתפקד כמו אנשים לא-נכים, הם בוחרים להתאים את סגנון חייהם לתבנית המיוחדת של הקשיים וההעדפות שלהם. הם לא מניחים באיזו מידה ישאפו לשילוב בחברה הכללית. מידה זו היא תוצאה של איזון בין מטרות אישיות שונות. סינקלייר כותב:

אם ברצונכם לעזור לי, אל תנסו לשנות אותי כדי שאתאים לעולמכם. אל תנסו להגביל אותי לחלק זעיר מעולמכם, שתוכלו לשנות כדי שיתאים לי. תנו לי את הכבוד ופגשו אותי בתנאים שלי.

בהתאם לגישה של זהות-מטרות, ילדים נכים צריכים ללמוד על נכותם ועל החלופות השונות שאפשר לבחור מביניהן. עבור ילד נכה, להיות יותר ויותר מה שהינו – להיות כל מה שאפשר להיות – אומר ש"הכל" כולל גם נכות. לכן יש ללמד ילדים נכים, כמו ילדים לא-נכים, להציב מטרות אישיות לטווחי זמן שונים, אבל טבען של מטרות אלה לא בהכרח ידמה לזה של אנשים לא נכים.

שקיעה מעבר לחומה

תנאי מוקדם להשגת מטרות אישיות היא עצמאות, ומטפלים עלולים להתקשות לדמיין את הילד הנכה שלפניהם גדל להיות מבוגר עצמאי. בנקודה זו, הבה נבחן את המשמעות של עצמאות עבור בוגר נורמאלי. בוגר אנושי החי בחברה כלשהי תלוי למעשה באנשים אחרים בחברה זו, לשם השגת מוצרים ושירותים שהיחיד לא יכול לספקם לעצמו. חבר בקהילה נתפס כעצמאי, אם יש לו אמצעים לשלם עבור מוצרים ושירותים אלה, ומיומנויות הדרושות כדי להיות צרכן נבון שלהם. אם נכות מונעת מהאדם ליהנות משירותים המוצעים לאנשים לא נכים, אז יש להגביר את הנגישות בקהילה, ולספק שירותים מותאמים (חינוך מיוחד, שיקום מקצועי, טיפול רפואי) ע"י המדינה. בדומה לזה, אם האדם לא יכול להשתכר מספיק כדי לשלם עבור צרכים בסיסיים, אז תשלומי ביטוח לאומי צריכים לפצות על כך. לכן המשמעות של עצמאות עבור אדם נכה דומה למשמעות עבור אדם לא נכה: לזהות את המשאבים המתאימים לו ולצרוך אותם באופן מושכל. כדי לעשות זאת כבוגר, הילד הנכה חייב ללמוד על הנכות שלו ועל השירותים המיוחדים הזמינים לו.

שקיעה מבעד לחלון

כדי שהילד ילמד על נכותו, צריך שתהיה לו מידה גבוהה של מודעות עצמית, ואנשים עם נכות קוגניטיבית נתפסים לרוב כבלתי מסוגלים לפתח תפישה זו. אבל מודעות עצמית לא בהכרח תלויה ברמת משכל או ביציבות נפשית. אפילו מבוגרים נכים הזקוקים למידה רבה של עזרה בחיי יומיום ובקבלת החלטות, סביר שתהיינה להם מטרות אישיות שמאוד חשובות להם. לכן, אסור למנוע מהם למידת מושגים "מופשטים" רק מפני שלהבנת מושגים אלה אין תועלת מעשית מיידית. ייתכן שאדם ייראה כאילו אין לו מודעות עצמית בגלל שלא איכפת לו ממוסכמות חברתיות, או מפני שהחלטותיו שונות מאוד ממה שאדם נורמאלי היה מחליט. כמו בסוגיית העצמאות, מידת החשיבות של מודעות עצמית ושל ערכים בחייו של אדם עם נכות קוגניטיבית איננה נופלת מהחשיבות שיש לעניינים אלה בחייו של אדם שאינו נכה; פשוט, ייתכן שהם יבואו לידי ביטוי בדרך אחרת. לכן, קבלה פירושה להכיר בפוטנציאל של היחיד לעצמאות ולמודעות-עצמית, למרות הביטוי הלא-סטנדרטי שלהן.

אותו הנוף למחרת בבוקר

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

2 תגובות

תמונות מן המאמר
מכתש רמון
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל סולה שלי אלא אם צויין אחרת