00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

אי-שם על הקשת

זכויות יוצרים

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות לסולה שלי, למעט מקרים ספציפיים שלגביהם מצוין בגוף הרשומה כי הם מהווים ציטוט מדברי אחרים.

אין לאף גורם, גם לא לתפוז אנשים, זכות להעתיק רשומה זו או חלקים ממנה, ללא קבלת רשות מפורשת מן היוצרת סולה שלי.

ניתן להתייחס לכתוב ברשומה זו ע"י הפנייה (לינק) אליה.

II.ב. זהות לעומת שינוי

מתוך המאמר: לקבל הלכה למעשה: מטרות קצרות-טווח וארוכות-טווח לילדים אוטיסטים
 
זהות לעומת שינוי

אין סתירה בין קבלה של הילד לרצון להגדיל את הפוטנציאל שלו, למרות שרצון זה כרוך בשינוי תפקודו של הילד. פוטנציאל הוא משהו שקיים אבל עדיין לא מומש. לכן, כשעוברים מפוטנציאל למימושו מחוללים שינוי ע"י למידת משמעויות וכישורים חדשים, תוך שימור מהותה של הזהות. למשל, המהות של ציפורים היא לעוף. לכן, לגוזל שזה עתה בקע מן הביצה יש יכולת פוטנציאלית לעוף. להתבונן בגוזל חסר הישע ולהסיק מכך שלא כדאי ללמדו לעוף איננו מתיישב עם קבלה, למרות שמסקנה זו מבוססת על המאפיינים הנוכחיים של הגוזל. קבלה אמיתית צריכה להכיר בפוטנציאל של הגוזל, ולהניח אפשרות של צמיחה ולמידה. מצד שני, כמה מינים של ציפורים חסרות את היכולת לעוף, למרות שיש להן נוצות וכנפיים. לכן חשוב לדעת מאיזה מין הגוזל, דבר שקשה לעשות אצל ציפורים שהגוזלים שלהן לא דומים לבוגרים.

גוזל של נקר בתוך הקן 

מהלך חשיבה דומה תופס גם לגבי בני אדם. כשמתבוננים ברך הנולד, קשה לדמיין שיצור חסר ישע זה יצמיח שיניים וילמד ללכת, לדבר ולקרוא. אולם, יכולות אלה נחשבות לרוב כדבר מובן מאליו לגבי ילד עם מהלך התפתחות נורמאלי, מפני שאנשים נורמאלים משיגים אבני דרך אלה. מה שקשה יותר לצפות ע"י בחינת התפתחות נורמאלית הם המאפיינים הספציפיים של כל יחיד. לכן, קבלה אמיתית צריכה לא רק להכיר במצב הנוכחי של הילד, אלא לעקוב בתשומת לב אחרי הייחודיות המתפתחת שלו. יש לגלות לא רק מה הילד יכול ללמוד, אלא גם מה יש לשמר ולטפח כגרעין שסביבו תתעצב זהותו של הילד.

גוזל נקר מציץ מהקן

לפי פוירשטיין, המהות האנושית היא היכולת להשתנות ע"י הצבת מטרות ומאמץ למימושן. הצבת מטרות היא מיומנות חשובה לא רק למטפל, אלא גם לילד. למיומנות זו דרושות פונקציות קוגניטיביות גבוהות, מפני שמטרות הן מופשטות מטבען – מרוחקות מבחינת מקום וזמן. ילדים שלמדו לקבוע מטרות בהתאם לערכיהם שלהם גם ישמרו על זהותם. עבודה עם הילד לקראת מטרותיו של הילד עצמו תתבטא בלמידה יעילה יותר, מאחר שהמשמעות שיש למטרה עבור הילד היא מניע פנימי רב עוצמה.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

תמונות מן המאמר
מכתש רמון
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל סולה שלי אלא אם צויין אחרת