00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

פרויקט פרשת השבוע

קורא יקר!

יש לך דבר תורה מיוחד לשבת ? העברת שיעור בבית הכנסת? ריתקת את הקהל עם  "וורט" מדהים ? רוצה לשתף בכך את כל הציבור ? האתר הזה נבנה עבורך .

שלח את מאמרך לפרסום באתר באמצעות מערכת המסרים באתר או לתיבת הדואר האלקטרוני    amirdover33@gmail.com

יש לערוך את המאמרים במסמך וורד .

פירסומו  של המאמר הינו ע"פ שיקולי המערכת . המערכת שומרת לעצמה הזכות לערוך את המאמר .

מערכת היכל יהודה

ספינת החלל של ר` יונתן איבשיץ

דומה כי טרם נכתב ספר מקיף על  כל פרשת חייו הסוערת והמרתקת של ר` יהונתן איבשיץ הגאון המקובל והמושמץ אשר שימש כרבה של קהילת אה"ו (אלטונה , המבורג ואנסבך) החל משנת 1750 [1]. הקורא את פירושיו המרתקים על התורה אינו יכול שלא להתענג על העולם המיסטי הצבעוני שהוא בונה. גם אם פירושיו הינם בעלי נופך קבלי כבד אשר אינו מובן לקורא הרגיל אי אפשר שלא להתלהב מתיאוריו העשירים וחידודיו, [2] כך כדוגמא בספרו על התורה "תפארת יהונתן" (שהינו, משום מה, פחות פופלארי ופחות ידוע מבין ספריו)  מבהיר הרי"א מדוע נדרש נח לבנות תיבה במידות של 30 אמה גובה, שלוש מאות אמה אורך וחמישים אמה רוחב, מידות אלו יוצרות בגימטריה את המילה "לשן" (30 = ל, 300= ש, 50 = נ,) נח חטא בלשונו כיוון שלא טרח להוכיח כראוי את שאר האנשים קודם המבול ולא התפלל עליהם כראוי, כיוון שחטא בלשונו נדרש לבנות תיבתו במידות המרמזות על הלשון , אך יותר מזה - אם ניקח את המילה "לשן" ונכתוב את האותיות הקודמות לכל אות במילה זו  נקבל את המילה "כרם" ואכן אחר  שירד נח מהתיבה  נאמר "ויטע נח כרם"...

יחד עם זו, על אף המידה הגדושה של מיסטיקה בפירושיו, הרי"א הרבה להתעניין במדעים וברבות מתשובותיו ההלכתיות הוא מתייעץ עם מלומדים שונים באוניברסיטאות ידועות .

 

פירוש מדעי מרתק נותן רי"א לספור מגדל בבל [3] -

 

רי"א מקדים ומקשה - האומנם סביר להניח כי בני האדם היו כה פתאים לבנות מגדל שגובהו עד השמים ? ובלשונו " דיש להבין וכי היו כל כך פתאים דא"כ היה צריך בסיס בחוכמת הבנין יותר רחב מכדור הארץ ?..." וקושיה נוספת - לשונית ניצבת בפני רי"א מה פירוש הפסוק "ויהי כל העם שפה אחת ודברים אחדים" ? אם הכוונה שכולם חשבו על רעיון אחד ורצונם היה אחד היה צריך להכתב "שפה אחת ודבר אחד"! לפיכך מסיק הרי"א כי  היו מספר קבוצות בין בני דור הפלגה אשר אומנם היתה להם מטרה אחת - לבנות מגדל, אך כל אחד רצה את המגדל למטרה שונה !

קבוצה אחת מטרתה היתה לבנות מגדל גבוה ביותר  על מנת שיהיה גבוה מעל לגובה העננים, אותם עננים אשר גרמו למבול - "... ולכך חשבו לבנות מגדל יותר גבוה משיעור העננים ההמה וא"כ תו אי אפשר לירד עליהם גשמים, ולשון ראשו בשמים, לשון גוזמא הוא... " מאידך היתה קבוצה אחרת עם רעיון הרבה יותר נועז - מציאת מקום מגורים חלופי לכדור הארץ נוכח המבול שפקד אותו - על  הירח !... "דידוע מה שכתבו כי בכדור הלבנה ג"כ מקום ישוב כמו בכדור הארצי וכבר מצאו ע"י מלאכת מעופפות שהוא לעשות כמו תורן מונח לרוחב הארץ ..." רי"א מבהיר אם כן שבני דור הפלגה תכננו ליצור כלי תעופה ועימו להגיע לא פחות ולא יותר - לירח ! אלא שברור היה להם כי כלי התעופה לא יוכל להתרומם בשל צפיפות החומר באטמוספירה ולכן נדרשו לבנות מגדל גבוה עד מעבר לאטמוספירה על מנת שממנו יוכלו להשיט את ספינת החלל שלהם לעבר הירח ! - "...למה שכתבתי שהרוח הולך מהארץ ממטה למעלה למעלה ראוי היה שהכלי הנעשה במלאכת עפיפה שהרוח מנשב בתורן שהרוח יגביה הכלי מעלה מעלה ולא ישוב עוד לארץ רק שובו לארץ הוא בסיבת היות האויר החזק ועב הסמוך לארץ הוא המכביד על הדבר ומגרשו לירד למטה (= הערה שלי - ממש בתקופתו של רי"א גילה איזיק ניוטון ( 1642-1727 ) את חוקי הכבידה ונראה כי רי"א מכוון בדבריו לכוח המשיכה)  ולכן נסעו האינשעניעהר ( = כנראה האינג`נר, המהנדסים) שע"י אבק השריפה שקוראים פילוור בכח רב אבק הנותן בקנה השריפה ליחצון לכדור הנותן בתוכו שילך מעלה מעלה עד שהשגיחו במקום ההוא ולא ירד הכדור כלל למטה כי לא מצאו שום כדור על הארץ ואף כפי הטבע הוא יורד למטה בדרך קצרה למטה ומזה שפטו כי הכדור עלה תחילה למעלה מהאויר העב והעכור ע"י כוח הפילוור (= אבק השריפה) וכשהיו למעלה ממנו הוא היה מעכבו אח"כ מלירד ..." הרי"א מסיק איפוא , כי  ניתן באמצעות אבק שריפה להעיף כדור אל מעבר לאטמוספירה ובכך לשחרר אותו ממגבלות כח המשיכה של כדור הארץ ( מה שמכונה אצלו - האויר העב והעכור) וממילא מסקנתו - "...וא"כ אם אפשר להביא כלי עופפות למעלה מהאויר העב הלזה יכול לילך ברוח מעלה מעלה עד הכדור הירחי כי הרוח יגביה אותו תמיד לילך, ולמעלה הרוח הולך וחזק וכבר חברו בזה חיבורים איך לעשות ספינה כזה לילך לכדור הירחי אבל העיקר שיגיע תחילה ספינה זו למעלה מאויר העכור הזה וזה היה כוונת דור הפלגה גם כן שבקשו לקבוע מושבם בכדור הירחי ששם ניצולים מן המבול וחשבו לעשות זאת ע"י הספינה הנ"ל, אפס כיצד יגביהו אותו הספינה למעלה מאויר העכור ? ולזה חשבו לבנות מגדל גבוה כל כך עד למעלה מהאויר ההוא ומשם יוכלו להשתמש מהספינה הנ"ל לשוט באויר עד כדור הירחי..." הרי"א, מצייר איפוא, רעיון מדהים לפיו לפחות חלק מבני דור הפלגה החוששים ממבול נוסף מבקשים למצוא מקום מגורים חלופי על הירח וכל זאת באמצעות כן שיגור ענק המגיע אל מעבר לאטמוספירה, לצורך שילוחה של ספינת חלל ! מדהים ! ולהזכירכם הרי"א כותב את דבריו מאתיים שנה לפני שהאדם שלח חללית לירח !

 

 



[1]    בהקדמה לספרו "כרתי ופלתי" הוא כותב - "...מעט ימי חיי אשר מצאתי בהם מנוח ושקט רוחי..." וספר "לוחות עדות" כתב - "...שבעתי כלמות וריק , ויקיפו בי להוריד את שיבתי ביגון שאולה... " מובן כי  רי"א מכוון בדברים אלו לדברים אשר שם כנגדו ר` יעקב עמדין אשר טען שהוא שבתאי ורדפו על כך . מעגמת הנפש בשל רדיפה זו נפטרה אשתו שלרי"א ואחר כשנה הלך אף רי"א לבית עולמו כשהוא חולה ומר לב.

 

[2]    דומה כי דווקא נטייתו הקבלית והמיסטית היא זו שליבתה את הפולמוס שהתעורר בענין שבתאותו של  ר` יוהנתן איבשיץ . במאמר הנוכחי לא אדון בפולמוס נורא זה אשר איים לפלג בין קהילות ישראל במאה ה- 18 ואולם אפנה את הקורא אל המקורות הבאים על מנת שירחיב דעתו בענין -

 

חוברת שהוציא ראובן מרגליות בשנת תש"א בתל אביב ובה שני מאמרים מקיפים, האחד  "סיבת התנגדותו של רבינו יעקב מעמדין לרבינו יהונתן אייבשיץ" ומאמר שני - בשם "להקטגוריה שנתחדשה" ניתן להשיג את החוברות בספריות האונברסיטאות השונות ואולם מדובר בחוברת די נדירה מי שמעוניין לקבל העתק מתוך המצוי בידי שיצור עימי קשר באי מייל .

כמו כן מאמרו של א. השילוני משנת תש"ב - "לפולמוס המחודש על שבתאותו של ר` יונתן איבשיץ" וכמובן מאמר התשובה התוקפני והנזעם של פר` גרשום שלום כנגד דברי המסנגר ראובן מרגליות בשם המתגרה "לקט מרגליות" ( להערכת הסניגוריה החדשה על ר` יהונתן איבשיץ) ( הוצאת שוקן תש"א)

בפולמוס הנורא שבין ר` יעקב עמדין לר` יהונתן איבשיץ עורבו מרצונם ושלא מרצונם גדולי היהדות של אותה תקופה כמו "הנודע ביהודה" ( אשר לגביו נמצא מסמך מפתיע בו הוא פונה לקיסרית מריה תרזה ומצהיר בפניה על שבתאותו של רי"א זאת על אף שבפומבי הוא עמד מאחוריו) וכן ה"גאון מוילנא" אשר לא נקט עמדה לגביו ובכן בעל ה"פני יהושע" אשר היה ממתנגדיו.

עוד ובהרחבה ראה  במאמרו של חיים ראובן רבינוביץ  מתוך סיני נ"ו תשכ"ה

http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/sinay/rabinov-4.htm

 

מכל מקום בכל הקשור לתורתו הקבלית , הרי"א מרבה לדבר על ה"ימין" שהיא מידת הדין ו"השמאל" שהיא בבחינת מידת החסד, לדעתו השין הימנית בתפילין של ראש מרמזת על שלושת האבות והשין השמאלי על ארבעת האמהות וביחד מספרם עולה לשבעה על כל משמעותו הקבלית של מספר זה . לדעתו אין קוברים מתים בתכריכי צמר כי הצמר הוא ממזל מאדים,ועוד הוא מסביר כי לכהן מותר להטמא לקרוביו  שכן נשמות הקרובים מצטרפות לנשמתו כנר לפיכך אם נכבה נרו של אחד  כבה שגם נרו של הכהן אותה שעה ומותר לו להטמא...

 

[3]   ראה בספרו, תפארת יהונתן, פרשת נח, הוצאת אושר, תל אביב, עמ` 20

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל היכל יהודה אלא אם צויין אחרת