ציון דרך - טיולים מנקודת מבט אישית

פסח 2017 טיול משפחות בין מכתש רמון לבקעת תמנע במרדף אחרי השיטפונות בשמורת הנחלים הגדולים

18/04/2017

זה היה טיול שלא נשכח זמן רב. השיטפונות שהמודלים חזו (מי יותר ומי פחות) היכו בשיא עוצמתם באזור עובדה והערבה ותוך דקות הפכו את המדבר היבש לנהר זורם. סופות ברד ברקים ורעמים איימו להכות בשיירת הרכבים הקטנה שלנו בעוצמה חריגה. הנחלים עלו על גדותיהם, כבישים נחסמו, והדרך צפונה נראתה לרגעים כמעט בלתי אפשרית. אבל אתחיל לפי הסדר.

היום הראשון התחיל כיום שרבי אך מעונן - נסענו לפארק אשכול שהיה צפוי שלא יהיה שומם :-) הצלחנו לשכשך רגליים ואף יותר פרסנו מחצלת לפיקניק ומשם המשכנו לגשר התלוי מעל נחל הבשור שהיה בהחלט אטרקציה עבור הילדים. משם עוד שעה וחצי עד להגעה לאכסנייה שלנו בקרבת מכתש רמון.

פארק אשכול

הגשר התלוי על נחל הבשור

בערב הסברתי לחברים על המשמעויות של שיטפונות באזור כולל חסימת כביש 40 ע"י נחל פארן. המודלים זגזגו מעט והחלטנו ללכת על הנסיעה המתוכננת לפארק תמנע ובמקרה הכי גרוע (אתם כבר מבינים...) לנסוע בדרך ארוכה הרבה (הרבה) יותר חזרה לאכסנייה. אז כאמור הבוקר נראה מקסים ומבטיח ואנחנו בדרכנו לפארק תמנע לאחר ארוחת בוקר טובה. בכניסה לפארק (מומלץ לברר עם יש הנחות במועדוני הצרכנות השונים) ראינו סרט קצר על האטרקציות בפארק ועל ההיסטוריה שלו. אני מוכרח לומר שגם בחלוף 30 שנה הפארק לא איבד מקסמו ולרגעים אף הזכיר לי את נופיו עוצרי הנשימה של ואדי רם בירדן. במשך כל משך הביקור בפארק ירדו מדי פעם טיפות גדולות אך לא משהו שמנע מאיתנו את המשך הטיול בפארק.

פארק תמנע

הקשתות

הפטריה

עמודי שלמה

לקראת ארבע התקדרו השמיים ורעמים נשמעו מרחוק. התחלנו לנוע צפונה אך עצרנו להפסקה מתבקשת ביטבתה (בדיעבד ללא הפסקה זו כנראה היינו כבר בשש בערב באכסנייה ללא דרמות מיוחדות). כבר בדרך מיטבתה ראינו לא מעט ערוצונים זורמים מההרים שממערב לכביש והיה ניכר שמשהו קורה. בעלייה מצומת קטורה לכיוון שיזפון נתקלנו לראשונה במראה העוצמתי של השיטפון. נחל גרופית געש בדהרה מזרחה לקול צהלותינו. סלפי לפה, וידאו לשם וממשיכים בנסיעה. לא עוברות חמש דקות ואנו נתקלים במכשול הראשון שמסמן את המשך הערב. נחל קטורה עלה על גדותיו והציף חלק מהכביש עם זרימה יחסית חזקה. מספר רכבים חצו בזרם הסוחף צמוד למעקה הבטיחות ונראה שהמעבר אפשרי. הגיע תורנו. גז רציף, הילוך נמוך ולאחר מספק שניות מורטות עצבים אנחנו שוב על חוף (כביש) מבטחים. ממשיכים צפונה לכיוון צומת ציחור כאשר החשש האמיתי הוא מהענק מכולם - נחל הפארן שמתחיל את מהלכו בהרי סיני הגבוהים ועם אגן ניקוז אדיר של 3500 קמ"ר. איך שהגענו לצומת הגיעה ניידת משטרה וחסמה את המשך הדרך בכביש 40 לכיוון מצפה רמון. האפשרות היחידה הייתה לחתוך לכביש הערבה לכיוון כושי רימון. ברד מטורף החל לרדת ברקים ורעמים אדירים הדהדו סביבנו כאשר תוך כדי נסיעה אנו מדווחים שגם כביש 90 חסום צפונה עקב הצפה - בעיה. עצרנו בכושי רימון יחד עם לא מעט מטיילי םשנתקעו בדרך מאילת צפונה. גשם זלעפות וכולם מצטופפים תחת האזור המקורה. אם כבר הגענו אז לפחות נאכל משהו - הפרגיות והצ'יפס הקלו רק במעט על המתח שהיה באוויר כאשר לא ברור כמה זמן הסיפור הזה הולך להימשך. כעבור שעה וחמי נפתח הכביש מחדש לאחר שמפלס המים בנחל הרועה ירד במעט ואיפשר חצייה בטוחה. נסענו בשיירה לאחר שסיימנו לאכול כאשר ניידת מגיעה מולנו ועוצרת את התנועה בדיוק לאחר ששני הרכבים הראשונים עברו. שתי משפחות נשארו מאחורי המחסום ושתיים כבר בדרכם צפונה - בעיה. עצרנו בעין יהב בתקווה שהמחסום יפתח ואכן כעבור חצי שעה נוספת שוב שיחררו את החסימה באזור נחל הרועה (ציר המעיינות) והרכבים יכלו להמשיך. לפי הוויז ההגעה המשעורת לאכסניה היא רק באחת עשרה בלילה (במקום שבע בערב...). לפי דיווחי המשטרה הכביש ממצפה רמון דרומה לצומת ציחור סגור אף הוא, אך קיווינו שנוכל לשכנע את מי שיהיה שם שאין כוונתנו לחצות את הפארן... אלא רק לחזור לאכסנייה בשלום. החסימה הייתה בדיוק בצומת העליה לאכסנייה כך שהצלחנו להגיע למחוז חפצינו בסופו של יום גדוש הרפתקאות.

ניידת משטרה חוסמת את כביש 90 מכושי רימון צפונה בשל הצפת נחל הרועה

בבוקר היום השלישי הזדרזנו להגיע ולראות את הזרימה בפארן. יצאנו לכיוון דרום על כביש 40 אך לאחר כ 5 ק"מ נעצרנו במחסום משטרתי לפני הגשר של נחל חדב יחד עם עשרות ג'יפאים נוספים שחיכו לצאת להרפתקה. אחרי דין ודברים של כחצי שעה בין הפקח של רט"ג והשוטר סוכם על נסיעה של כל הרכבים בשיירה עד לערוץ הפארן. שם כבר החלו עבודות לפינוי הסחף בכביש ולאחר דקות נוספות אושר לרכבים לחצות את הנחל בזהירות. אנחנו עצרנו את הרכבים וניגשנו עד לקו המים כדי לחזות בעוצמתו של הנהר.

מאוחר יותר בהמשך היום, ביקרנו בגב ילק שהתמלא יום קודם במים טריים (אך בוציים). אפשר להגיע עם וויז. המיקום המדוייק לרדת מהכביש הוא גבעת רוג'ומים הצמודה לגשר בין עמודי דרך 79 ו- 80 המציינים את הקילומטרים בצד הכביש. הגב היה מלא (אדם ומים) עד גדותיו. מפל הפרסה מעליו מאפשר מנוחה נעימה בצל. סיום מושלם לטיול מדברי בהחלט לא שגרתי.

ממש לפני שחוזרים הביתה עולים לתצפית מרהיבה מהר חדב כשמתחתינו פרושים נופי המישר הגדול והר מכביר