ציון דרך - טיולים מנקודת מבט אישית

על הסכין... טיול 4X4 (לא רק) בחלקו הצפוני של מדבר יהודה מאלמוג למצוקי דרגות

יום שישי, רגע לפני שאפיק סיבירי קפוא חולף מעל ארצנו הקטנה, יצאנו שוב אל המדבר. הפעם הצטרף לחבורה שועל שטח עם מיצובישי פאג'רו קשוח וזה איפשר לנו להגיע למקום אליו רציתי להגיע מזה זמן רב... אבל רגע, נתחיל את הסיפור מההתחלה... ויש הרבה מה לספר ומה לראות. נפגשים באלמוג בסביבות תשע בבוקר ויוצאים לחימום קל בנחל אוג תחתון... הרי לא באנו רק לשבת על התחת כל היום. מסלול קצרצר אבל מרכז את כל הטוב שיש למדבר להציע... ויש לא מעט.

תוך דקות ספורות פוגשים את האתגר הראשון בנחל

והאתגר הבא... מיד אחריו

הנחל ממשיך להתחתר בערוץ הצר והצבעוני

ולסיום... יצאנו מהקניון חזרה אל הרכב שחיכה לנו בכניסה לקיבוץ אלמוג.

תם הפרק הראשון של היום ואנו נערכים לקראת המשכו... נסיעה לכיוון נבי מוסא ובקעת הורקניה כשהיעד הוא מצודת הורקניה. נוסעים חזרה מערבה על כביש 1 ופונים עם השילוט לכיוון נבי מוסא.

הערה: מומלץ להביא מפת סמ"ש של צפון מדבר יהודה. אין קליטה לאורך חלקים רבים במסלול ולכן תוכנות ניווט מבוססות סלולארי אינן תמיד יעילות.

בדרך עוברים על גשר שמתחתינו ערוצו של נחל אוג שבחלקו המזרחי יותר טיילנו דקות קודם לכן.

לאחר כ 10 ק"מ על דרך האספלט הרעועה, מזהים שביל ג'פים ברור (סמ"ש ירוק) הפונה צפונה ואנחנו עולים איתו לכיוון המצודה העתיקה. אורחת גמלים מקבלת את פנינו באדישות מופגנת.

מתוך דף הויקי: הורקניה (קסטליון, אל-מירד, ח'רבת מירד) היא מבצר עתיק במדבר יהודה. הורקניה זוהתה בראש כיפה מבודדת כ-200 מטר מעל לבקעת הורקניה (אל-בוקיעה) בשוליה המערביים. האתר לא נחפר עדיין והמידע על השרידים שבמקום מתבסס על סקרים ומדידות. המבצר הוקם, כנראה, על ידי אלכסנדר ינאי, למרות שייתכן כי נבנה כבר על ידי יוחנן הורקנוס, אביו של ינאי, ונקרא על שמו. אזכורו הראשון הוא מסוף שלטונה (76-67 לפנה"ס) של שלומציון, אשתו של אלכסנדר ינאי. יוסף בן מתתיהו מספר כי הורקניה יחד עם מכוור ואלכסנדריון היו שלושת המבצרים עליהם לא וויתרה המלכה כשהעבירה את שאר המבצרים לידי הפרושים, מכיוון ש"שם היו אוצרות סגולתה"‏. בפעם הבאה מוזכרת הורקניה כאשר אלכסנדר השני ברח מאולוס גביניוס ו"בצר את מעזי הארץ ובנה את חומת אלכסנדריון, והורקניה ומכוור אשר מול הרי ערב". באותו הפרק מסופר כי "עד כי נואש אלכסנדרוס מתקותו ושלח אליו צירים לבקש ממנו חנינה והסגיר אליו את המבצרים הנשארים, את הורקניה ואת מכוור, ואחר כך מסר בידו גם את אלכסנדריון. את המבצרים האלה הרס גביניוס בעצת אם אלכסנדרוס, לבל תפרוץ מלחמה חדשה.

כבכל מבצרי המדבר, הייתה במקום מערכת מים מרשימה שהובילה מי שיטפונות מנחלים סמוכים אל בריכות אגירה גדולות למרגלות המבצר, על גבי תעלת מים, בחלקה פתוחה. בנוסף, קיימת מערכת של בורות מים גדולים בתוך המבצר. לרגלי המבצר לצד בריכת האגירה בוסתן ששימש לגידולים שונים לצורכי יושבי המבצר. בתקופה הביזנטית הוקם על שרידי המבצר מנזר שיתופי (קוינוביון) על ידי הנזיר סבאס. את שרידי המנזר ניתן לראות עד היום. מערכת המים של המבצר מורכבת משתי בריכות אגירה פתוחות, מבורות מים על גבי המבצר ומסדרת בורות מים בצידו הדרומי המזכירה מערכות דומות במבצרי מדבר יהודה אחרים (דוק-קרנטל וסרטבה-אלכסנדיון).

מצפון לאתר, בנחל סככה, ישנן שתי מנהרות בנות עשרות מטרים כל אחת. המנהרות נסקרו על ידי ג'ון אלגרו בשנות השישים, והתחתונה מביניהן אף נחפרה בשנת 2000 על ידי א. גוטפלד. החופר מתארך את בניית המנהרה לתקופת בית שני, ומעלה מספר הצעות לשימושה של המנהרה: קבר למתנגדי הורדוס ואולי אף לבנו אנטיפטרוס, מערכת מים, מחילת מסתור, ואולי אף מקום מחבואם של אחד מאוצרות מגילת הנחושת, המזכירה את נחל סככה כאחד ממקומות הטמנת האוצרות. הצעה אחרת מנסה לקשור את המקום עם פולחן השמש והכוכבים, בדומה למנהרה דומה לאל הפרסי מיתראס שבטורקיה. המנהרה התחתונה נאטמה על מנת שלא תיפגע. בשנת 2009 המשיכה משלחת בראשותו של א' גוטפלד בחפירות שתי המנהרות. באחת מהן הסתיימה החפירה לאחר כ-100 מטרים ובשנייה החפירה לא נסתיימה.

זוהי תמונת שחזור של המצודה בימי תפארתה. היום נשארו רק שרידים מעטים.

למרות הראות הגבולית, הנוף הנפרס לעיננו מרהיב.

מתחילים לרדת חזרה אל הרכב. החורף הנדיב השנה נותן אותותיו ולא הכל רק חול וחול...

משם אנו ממשיכים אל גולת הכותרת של הטיול שלנו - מנזר המרסבא. עולים על הכחול בכיוון כללי מערב ונוסעים כ 4 ק"מ עד קו הרכס הראשון. יש מספר אפשרויות להגיע אל "מרפסת צופיה". מהיכן שלא תגיעו, המאמץ משתלם!

וכמובן... קפה שחור לפני שממשיכים.

לאחר ששבעו עינינו ממראות, ירדנו חזרה אל בקעת הורקנייה ומשם דהרנו מזרחה (סמ"ש ירוק), כשבהתחלה מלווים את קילוח הביוב הדק שבנחל קדרון, אל מצפה נחליאל על קצה מצוק ההעתקים בנקודה בה נחל הקדרון פוגש את ים המלח בנפילה חופשית של כ 400 מטר. בנקודת פיצול שבילים ירוק וכחול בחרנו להמשיך בירוק מה שהסתבר כקיצור דרך ובו בזמן אילץ אותנו לנסוע עם הרכב על סכין צרה ומפחידה.

מצפה נחליאל מעל עערוץ הקדרון

המשך הדרך עד לכפר מצוקי דרגות גם איתגר את הרכב לא מעט אך הוא צלח את כל המבחנים בהצלחה יתרה.

ארוחת צהריים מאוחרת אכלנו בעינות קדם, כ 8 ק"מ דרומית למחסום, כולל טבילה של האמיצים במים החמים והמסריחים מגופרית.

סיימנו בחשיכה מוחלטת ושמנו פעמינו צפונה.

לסיכום היה טיול משובח! גמענו כ 50 ק"מ בשטח ועוד כמות דומה על הכבישים באזור הטיול. ולא פחות חשוב... סוף סוף גם הגעתי למרסבא devil