00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

ולחשוב שהייתי שכנה של מייקל

מילון Mixed Media

 הבטחתי (ולא ידעתי לאיזה ברוך אני נכנסת ..) , אז הנה לפניכם מילון חלקי של מושגים מהמיקס מדיה . אני אמשיך לעדכן אותו ואוסיף לו תמונות במהלך השבועות הקרובים .

 

במידה ולמישהי יש מושגים נוספים עליהם היא רוצה הסבר / משהו לא מובן / יש למישהי תוספת / תיקון - אני אשמח לשמוע ולערוך בהתאם.

 

ראשית נתחיל עם המונח  Mixed Media , וזאת בעיה - כאילו עוד לפני שהתחלנו יש לי פה מכשול . אני אתרגם את המונח כאומנות משלבת חומרים .

אני מניחה שלצורך העניין אם למשל מעצבים דף ומצרפים אליו סרט תחרה או כפתור- גם זה מיקס מדיה , כי יש פה שימוש הן של נייר והן של בד/פלסטיק/עץ.

אבל בדרך כלל כשמשתמשים במונח מיקס מדיה מתכוונים לתעוזה גדולה יותר מזו. בתוך המונח גם מרמזים אני מניחה על שימוש בטכניקות שונות שנובעות כתוצאה מהחומרים בהם משתמשים .

טוב , לא הצליח לי מי יודע מה - אז אולי כדאי באמת להתחיל ולנסות לפרק את הנושא :

 

 

א'

 

אקריל - ( Acrylic Paints) צבע פלסטי משודרג . ניתן לדלל אותו במים אך מרגע שהתייבש - הוא עמיד בפני מים. מגיע בגוונים שונים ובסמיכויות שונות .ניתן כמובן לערבב כמה גוונים של צבעי

            אקריל כדי להגיע לגוון הרצוי.  צבע האקריל בעל כושר כיסוי טוב וניתן בהחלט לשלוט על מידת המריחה שלו , כך שהוא גם יכול לספק לנו טקסטורה נוספת. מאחר והוא ניתן לערבוב במים -

            ניתן גם להגיע איתו לרמת שקיפות כמעט זהה לצבעי מים. הוא מתייבש די מהר ולא יורד מבגדים ולכן כשעובדים איתו רצוי לעבוד עם "בגדי עבודה" .

            החתמה עם צבעי אקריל ( על חותמות ספוג) היא פעולה שכיחה במיקס מידיה . אי האחידות של צבע האקריל והתכונות הפלסטיות שלו יוצרים החתמה לא מאוד ברורה ואחידה , החתמה

            כזו  משיגה אפקט של שכבות ומראה דהוי .

 

 

אמבוסינג - (Embossing Powder) אמבוסינג פירושו הבלטה . יש הבלטה קרה בה אנו משתמשים במגש עשוי פלסטיק/מתכת ועליו עוברים עם חפץ שיעביר את הטקסטורה והצורה מהמגש

                    לנייר, אבל מעניינת יותר היא ההבלטה החמה . בהבלטה החמה אנו מורחים/מחתימים דיו שאחת התכונות שלו היא ייבוש איטי. אנחנו מעוניינים ביכולת שלו לספוח את אבקות  

                    האמבוסינג . אבקות האמבוסינג באות בכל הצבעים כשהשימושיות ביותר הן השקופה והשחורה . האבקה נדבקת לדיו וכך ההחתמה/מריחה מכוסה כולה באבקת אמבוסינג.

                    על מנת לקבע את האבקה וליצור את אפקט ההבלטה - אנחנו צריכים לחמם את האזור. ברגע שהאזור חומם - האבקה מומסת , יוצרת תבליט ומתקבעת. לשם תהליך החימום אנחנו

                    משתמשים במקור חום ייעודי - אקדח החום (ע"ע).  

 

אמפרה - (Emphera) לא ידעתי איך להסביר אז הלכתי לויקיפדיה שכותבת כך : " אמפרה הוא חומר כתוב או מודפס שאינו מיועד להישמר. דוגמאות לחומרי אמפרה הם: כרטיסים מסחריים,כרטיסי

                ברכה,עלונים, גלויות פוסטרים ועוד.מבחינת הסקראפבוקינג והמיקס מידיה מדובר כמובן לרוב בנייר לא מקורי, דוגמא :חיקוי לכרטיס כניסה לקולנוע . באמפרה אנחנו נמצא גם חיתוכי וינטאג' ,

                הגדרות מילון, קלפי משחק קטנים וכו'. יפית מוסיפה : " פריטי נייר ברי חלוף... ובקיצור: כרטיס מהרכבת ששמרנו וחשבנו שיום אחד נעשה איתו משהו."

 

אקדח חום - (Heat Tool/Heat Gun) נראה כמו פן רגיל לשיער ועושה בדיוק את אותו הדבר , למעט הרוח . אקדח החום מיועד לשם חימום אבקות האמבוסינג כי הוא מספק חום אבל לא מפזר

                     את האבקה. שימוש נפוץ נוסף באקדח החום בעולם המיקס מידיה הוא ייבוש . אנחנו משתמשים באקדח החום כדי שייבש את השכבות וכך נוכל להמשיך עם השכבה הבאה .

                     אישית אני לא אוהבת כל כך להשתמש באקדח לשם ייבוש כי החום שלו גם יכול לשרוף אלמנטים שונים ולגרום לניפוח של צבעים ודבקים ( שכן הם מבוססים על פלסטיק )

                     מדובר באחד המכשירים הכי שמושיים בעולם המיקס מידיה.

 

 

ב' 

 

בלינגים - ( Blings ) מוכר גם בעולם הסקראפ הרגיל. בלינגים הן אבני חן (מזוייפות כמובן) . באות בגדלים וגוונים שונים. יש שבאות בצורה בודדת ויש שבאות כחלק מצורה שלמה . ניתן להטביע

                אותן בג'ל מדיום למשל , להדביק אותן רנדומלית וכו' .

              

ביינד-איט-אול - ( Bind-It-All) שווה להכיר זה החבוב הזה. ברמת העיקרון מדובר במכשיר כריכה. מצויין לשם יצירת מחברות ויומנים מטופלים . 

                           הוא לא מכשיר חובה והוא די יקר - אבל הוא הפינוק המושלם .

 

 

 

ג'

 

ג'סו - (Gesso) דומה לצבע אקרילי לבן , אבל המרקם שלו אחר. יש סמיכים יותר ויש דלילים יותר.בעיקרון מדובר על צבע מקשר. ניתן להשתמש בג'סו על כל משטח שהוא ומעליו לצבוע בצבעים

          שונים. לדוגמא : אפשר לצבוע חתיכת פלסטיק עם ג'סו ומעליו צבע אקריל והאקריל "ייתפס" . הג'סו גם מקשיח את הנייר/קנבס ומקנה לו יותר עמידות . במיקס מידיה אנחנו משתממשים בג'סו

          גם לשם יצירת שכבות והצללות ( הצללות למשל , בצורה מאוד לא מחייבת - אני אישית עושה עם אצבעות הידיים.)  ניתן כמובן גם להוסיף גוון אקרילי לג'סו - וכך יווצר ג'סו צבעוני.

           את הג'סו ניתן להשיג בכל חנות יצירה , מחירו נע כמובן בהתאם לאיכותו - אני אישית משתמשת בזה הפשוט שעלותו כ 20 ש"ח.

 

גלימר מיסט - ( Glimmer Mist) יקיר הבלוג. הגלימר מיסט בא בתוך בקבוקון השפרצה בגוונים שונים ומשונים כשהמאחד בניהם הוא נוכחות של אבקת מייקה ( ע"ע) - היא נותנת לו ברק 

                        מתכתי מהמם. אפשר לשלוט על כמות הגלימר המושפרצת , יש שיטות - כולן קלות ללמידה ויישום. פה גם המקום לציין שאין יכולת לחקות דף שנעשה בו שימוש בגלימר מיסט.

                        ההשפרצות עושות מה שבא להן ולנו נותר לאלתר וליצור את היצירה הפרטית שלנו. חשוב גם לציין שאת הגלימר מיסט מנערים לפני שימוש - אבל רק בתנועות ערבוב מעגליות.

                        ניעור רגיל של למעלה/למטה יכול לגרום לאבקת המייקה לסתום את הפיה, וחבל - כי גלימר מיסט יקר יותר מזהב טהור.

 

גלימר גלייז - (Glimmer Glaze) נראה כמו בקבוקון לק לכל דבר. העניין עם הגלייז הוא שאפשר לשלוט על מידת הבוהק שלו. שכבה אחת תיתן אפקט שקוף , שניה כבר תהפוך אותו למבריק יותר

                     ושלישית תיתן לו מראה פנינתי/מתכתי אטום. אני בגלייז משתמשת בעיקר לשם צביעת אלמנטים או פשוט ככה עם המכחול משפריצה כתמים . בא בגוונים שונים.

 

גלימר גלאם - (Glimmer Glam) נוזל הדומה מאוד לגלימר גלייז אלא שהוא פחות דומיננטי ומפוצץ בנצנצים בתוכו. בא בגוונים שונים.

 

גליטר - (Glitter) אבקת נצנצים . לא נראה לי שצריך להרחיב פה , אבל כן צריך לדעת שכדי להגיע לתוצאות שיחזיקו לאורך זמן - צריך להשתמש בדבק הנכון . אני , לאחר נסיונות רבים -

             משתמשת בעט דבק סאקורה ( ע"ע)

 

ג'ל מדיום - (Medium Gel) - מדובר בג'ל על בסיס פלסטי - צבעו שקוף .הג'ל מדיום בדרך כלל יתייבש בצורה מבריקה ( אלא אם כן קניתם מט מדיום (Matte Medium) . התפקיד המקורי שלו

                   הוא להיות מעורבב עם צבעי אקריל. הוא בא בגימורים שונים (מבריק,מט,עם גרגירים וכו') ובהתאם לתכונות שלו כך ישתנה הצבע האקרילי - במידה והם מעורבבים . יש לדוגמא ג'ל

                   מדיום שתפקיד לעכב התייבשות , יש ג'ל דליל יותר ויש ג'ל סמיך יותר - שממש ישנו את הטקסטורה של הצבע האקרילי. היתרון העיקרי של הג'ל מדיום במיקס מידיה היא היכולת שלו

                   לשמש כדבק ולהוות כשכבת הגנה. כשעושים קולאזים למשל או מדביקים אמפרות או תגיות - מאוד נוח להדביק איתו מאחר והוא מתייבש שקוף ושוב - מספק גם שכבת הגנה . לג'ל

                   מדיום יש טווח מחירים נרחב . כשאני עושה עבודות רק  - אני משתמשת בזול ביותר והוא מניב תוצאות משביעות רצון.

 

 

ד'

 

דובר - ( Dauber) לצורך העניין אני מניחה שאת הפעולה "טו דוב" ניתן לתרגם כ"לטפוח" . הדוברים הינם בקבוקונים קטנים המכילים צבעי אקריל רגילים עם מרקם נוזלי יותר. בראש הבקבוקון יש

           ספוגית שמקלה על תהליך הצביעה. ניתן להשתמש במריחה כמו במברשת או בטפיחה כמו ספוג. בעזרת הדוברים ניתן להשיג מראה אחיד או מראה עכור יותר. מעולים ליצירת פסי

           צבע,נקודות ומצויינים לשם צביעת חותמות ספוג (ע"ע) לפני החתמה. היתרון הגדול שלהם הוא שהם לא מלכלכים ולא צריך אחר כך להתעסק עם שטיפת מברשות.

 

דודלינג - (Doodling) - שרבוטים שונים ומשונים , לאו דווקא צורות מסויימות. נסו לקחת דף ובלי לחשוב - פשוט לשרבט עם עפרון מעגלים וסלסולים. מאוד משחרר ולרוב מניב צורות מאוד

                מעניינות  פתאום בתוך הבלאגאן יש מצב שתראו פנים/חיות/אותיות - ומשם תמשיכו :) זה כמו להסתכל בשמיים על עננים ולראות צורות .הדודלינג היא טכניקה המיושמת בעיקר בארט

                ג'ורנלינג (ע"ע) . על קנבסים או דפים מעוצבים הדודלינג בדרך כלל יבואו בצורת פרחים,מסגרות וכו'. נותן אפקט נחמד מאוד - נאיבי משהו.

 

דיו אלכוהולי - ( Alchohol Ink ) דיו נוזלי . ברגע שבא במגע עם משטח מבריק ( זכוכית , פלסטיק , אבני דומינו , שקף וכו' ) יוצר מראה מרהיב . רצוי מאוד להשתמש בכמה גוונים שכן ברגע שהם

                        מתערבבים בינם ובין עצמם נוצרים גוונים חדשים בצורה ספונטנית . נותן מראה בעל עומק ייחודי . על קנבסים ניתן להשתמש בדיו האלכוהולי בעיקר כדי להגיע למראה של "זליגה" -

                        פשוט לוחצים על הבקבוקון והדיו שיוצא ממנו זולג כלפי מטה בצורה רנדומלית ומאוד מעניינת .

 

דיו לאמבוסינג - ( Embossing Ink ) כל דיו שאינו מתייבש מהר יכול לשמש כדיו לאמבוסינג , אם כי וורסה מארק ( ע"ע) - שהוא דיו אמבוסינג ייעודי , הוא המקובל והנפוץ ביותר . 

 

דף מעוצב - (  designer paper ) דף מעוצב הינו דף נטול חומציות , עובדה ההופכת אותו לבטוח בשימוש ליד תמונות שכן החומציות הנמצאת בדף רגיל היא זו שמביאה להצהבת הדף ופגיעה

                    בתמונות . דף מעוצב הוא חומר הגלם העיקרי בתחום הסקראפ , במיקס מידיה הוא בעיקר משמש ליצירת שכבת רקע וקולאז'ים . 

 

דיסטרס סטיקלז -(Distress Stickles)  סטיקלס (ע"ע) בעלי מראה עתיק . כשמתייבשים - הם יוצרים מראה מעין עתיק שמדמה טקסטורה של חול . ( ? מה אני אעשה,אין לי מילים מדוייקות

                              לאפקט הזה )

 

דיסטרסר - (Distress Tool) מדובר במכשיר שייעודו ליצור מראה מיושן ומתקלף . יש הרבה מכשירים בשוק  , החביב עלי הוא זה של טים הולץ .

 

דבק תלת מימדי - (Adhesive Foam)  הצורה הפופולרית שלו היא פס או נקודות דו צדדיים כשבאמצע יש ספוגית. משתמשים בו כשרוצים להשיג אפקט תלת מימדי . 

 

 

ה'

 

 

 

ו'

 

וורסה מארק - ( Versa Mark)  דיו אמבוסינג ייעודי . 

 

 

ז'

 

ז'ורנלינג - (Journaling) ככה התחלתי את דרכי במיקס מידיה . ראיתי את הציורים המהממים האלה ונכנסתי לחוג בניו יורק .הג'ורנלניג הוא זרם במיקס מידיה .הארט ג'ורנלינג נעשה בדרך כלל

                 בתוך מחברת ייעודית . אנשים עושים לעצמם מעין יומן בו הם מאיירים, מחתימים , צובעים, מדביקים, רושמים חוויות או סתם משפטי השראה .פשוט יומן אומנותי . הג'ורנלינג מתאפיין

                  בצבעים חזקים בדרך כלל . אישית אני ממליצה ללמוד קודם לעשות רקעים ומיקס מידיה "אמיתי" ורק אחר כך להתחיל לעשות את האיורים והג'ורנלינג , זאת נראית לי הדרך הנכונה

                  ביותר.

 

 

ח'

 

חותמות רקע - (Background Stamps) חותמות רקע הן אחד ה"מכשירים" שהכי שווה להשקיע בהן . השימוש בהם הוא אין סופי ומגוון . הן יכולות לשמש כרקע , כרקע לא מלא (פשוט לא

                         צובעים את כל החותמת בדיו) ,כבסיס מעולה לאמבוינג שקוף/צבעוני , כטפט של רזיסט (ע"ע) כשמחתימים חותמת רקע בצבע אחד ואז מעל חותמת רקע בצבע שני - יוצרים עוד

                         מימד . משרת היטב את המראה השכבתי .

 

חותמות ספוג -  (Foam Stamps) הכי כיפיות . מחתימים איתן בעזרת צבע אקרילי/דובר . ההחתמה יוצאת לא באיכות ברורה - וזה טוב לנו ! מוסיף מאוד למראה השכבתי "אומנותי". הן חותמות

                           מאוד זולות ואפשר להשיג אותן בכל חנויות היצירה הרגילות במגוון רחב ובעלות של שקלים בודדים.

 

 

ט'

 

טרינקטס - (Trinkets) בעברית נקרא להן תליונים . תליוני מתכת לכל דבר , באים בצורות שונות ומשונות ובגוונים מתכתיים שונים . במיקס אפשר להטביע אותן בתוך משחת עיצוב אן ג'ל מדיום

                   למשל , לצבוע אותן בדיו אלכוהולי , לתפור אותן לקנבס או לנייר - השמיים הם הגבול .

 

טאקי -(Tacky Glue) דבק פלסטי סמיך במיוחד . ידביק נייר, סרטים , אלמנטים מתכתיים , עץ , צ'יפבורד בקיצור - ידביק כמעט הכל . הבעיה איתו היא שמרוב סמיכות הוא פשוט נתקע בפיה

            ומסרב לצאת. טיפ שנתנה לי גו'ד - לאכסן אותו בצורה מאוזנת ולדאוג שלא לאבד את המכסה :)

 

טעויות - מהן לומדים. אם מתעלמים מ"בזבוז החומר" - מדובר בתהליך מבורך ולא אחת הסיבה בשלה מגלים עוד טכניקות מגניבות.

 

 

י'

יוטי - (UTEE) מדובר באבקה גסה של אמבוסינג . לא מומלץ לעבוד איתה עם חותמות , אבל איתה אפשר לכסות משטחים גדולים . הטכניקה המיועדת היא המסה בעזרת סיר מיוחד , אבל למי

         שאין (כמוני) אפשר בהחלט להמיס אותה עם אקדח חום. השימוש הכי מגניב שלה זה כיסוי של כמה שכבות על צ'יפבורדים ואז הטבעה מעל בעזרת חותמת רקע (ע"ע)  ואבקות מייקה (ע"ע).

          יוצר מראה מתכתי מ-ע-ל-ף .

 

יוטה - (Burlap)  הבד הידוע. יש לו אלף שימושים ביניהם הדבקה ומריחה מעל עם ג'סו , גזירת אלמנטים , יצירת דפים ליומני ג'ורנלינג (ע"ע) וכו' . זאת גם מדינה במרכז ארצות הברית של

           אמריקה,סתם שתדעו אם יופיע פעם בתשחץ .

 

 

כ'

 

כלי יישון - ע"ע דיסרסר

 

כישרון - בא עם הזמן, ההתנסויות והידע.  אני אישית מאמינה שמעטים היוצרים והאמנים שמחזיקים בכישרון מולד . כישרון הוא בהחלט משהו נרכש בטח ובטח במיקס מידיה/סקראפ.

 

 

  ל'

 

 

מ'

 

"מאטינג" - (Matting) -  כמו פספרטו,מעין מסגרת מסביב לתמונה - לשם הדגשת התמונה ו"הוצאתה" מהרקע. בא מעולם הסקראפ.אנחנו במיקס ,ברוב המקרים - גם נבחר לעשות מאטינג

                   לתמונה שאנחנו עושים לה קנבס .

 

"מטופל" - ( Altered) מילה נרדפת ל"עבדתי עליו שמונים שעות" . יש יומן מטופל,מחברת מטופלת,קופסא מטופלת,מסגרת מטופלת וכו' וכו'. הרעיון הוא לקחת חומר גלם ולעטוף אותו בשכבה

                  אחת או יותר וכך להפוך אותו למעוצב אישית.ה"טיפול" יכול להתבצע בשימוש מגוון של חומרים - כיד הדמיון הטובה עליכם . 

 

משחת עיצוב - (Modeling Paste) משחה שתפקידה להוסיף נפח וטקסטורה . היא באה בדרך כלל במרקם חלק , אבל יש גם משחות עיצוב בעלי מרקם חולי .אפשר להשתמש בה על מסיכות

                         וסטנסילים לדוגמא , למרוח אותה על גבי המשטח בצורה לא אחידה , להטביע עליה צורות שונות (לדוגמא קצה של מכחול,פקק של בקבוק,לכתוב עליה וכו') . הצבע הנפוץ שלה

                         הוא לבן ואין בעיה לערבב בתוכה טרום המריחה צבע, אפשר לחילופין גם לצבוע אותה לאחר הייבוש . רצוי לחכות לייבוש מלא -וזה לוקח זמן , בייחוד אם השכבה שמרחנו

                         היא עבה .

 

מסיכה - (Mask) אחד ה-כלים במיקס. מסיכה היא שבלונת פלסטיק (לרוב) . דרכה ניתן לצבוע עם צבעים שונים ,לרסס עם ספריי , למרוח עם משחת עיצוב/ג'סו/דיו . אישית אני לא חושבת שאי

              פעם עשיתי משהו במיקס בלי להשתמש במסיכה . היא מוסיפה המון למראה הכללי של המוצר המוגמר. אני מאוד אוהבת לצבוע מסיכות לא באותם הצבעים והטכניקות - באותו הפרוייקט.

               לרוב אם אני נתקעת ולא יודעת איך להמשיך - מסיכה היא הפתרון.

 

משפטי השראה - ( inspirational Sentences) אחד התחומים בהם לאמריקאים יש עליונות ברורה על פני יתר האנושות. יש משפטים רציניים ופילוסופיים  ויש סרקסטיים ומלאי

                              הומור . יש מאות מילים ומשפטי השראה ברשת . אם תסננו את כל אלה שקשורים בישו,מריה ורוח הקודש - יש מצב שתמצאו משפטים מדליקים ביותר. מארק טווין הוא

                              הפייבוריט שלי,אגב. כדי למצוא משפטי השראה תגגלו  inspirational quotes ופנו לכם כמה ערבים. השימוש במשפטי השראה במיקס מידיה הוא נרחב מאוד , בעיקר

                              בג'ורנלינג (ע"ע).

                                                          

מוד פודג' - (Mod Podge) התיאור הכי קולע למוצר גאוני זה יהיה : דבק פלסטי מדולל . שמעתי לא אחת אנשים הטוענים כי זה בעצם דבק מפיות. המוצר הנ"ל משמש הן כדבק והן כשכבת הגנה.

                   במיקס מידיה השימוש שלו מקביל פחות או יותר לשימוש בג'ל מדיום. היתרון שלו על פני הג'ל מדיום הוא בתכונה המופלאה שלו לספוח בועות אויר ולכן כשאני עושה קולאז'ים עם

                   חתיכות נייר גדולות - אני מעדיפה לעבוד עם מוד פודג'. כמו שהזכירה פייה שימושית - המוד פודג' בא בכמה גימורים כשהנפוצים בהם הם המבריק,המט (שגם הוא מבריק האמת)

                   והנוצץ ( יש בו מלא נצנצים והוא מגניב עד מאוד)

 

משפחה באמריקה - מומלץ !

 

מייקה - (Mica) ויקיפידה מספרת לי שקוראים למייקה "קבוצת הנציצים" ואכן - שם הולם . 

          מייקה היא קבוצה של "מינרלים טבעיים המכילים כמויות משתנות של אלומיניום,ברזל,מגנזיום,ליתיום,נתרן סידן ואשלגן." . כל מוצר שמכיל מייקה מספק את הניצוץ הפלאי הזה . גלימר

          מיסט,גלימר גלייז,פרפקט פרלז,פרל אקס . שימוש בחומרים האלה ייתן לכם אפקט מתכתי עמוק. אם תצבעו לדוגמא חתיכת נייר בגלימר מיסט - תקבלו את אותה החתיכה אבל במראה

          מתכתי. 

 

 

נ'

 

נייר מעוצב - ע"ע דף מעוצב.

 

נצנצים - ע"ע גליטר .

 

ניסויים - הכרחי  . למרות שאני במיקס מידיה כבר כמעט עשור - כמעט כל פרוייקט מלמד אותי משהו חדש. מבחינתי כל עבודה היא נסיון. מאחר ואין חוקים ואין "מותר" ו"אסור" והחומרים עצמם

              איתם אנחנו עובדים הם בעלי דרגת חומציות/ספיגה/נצנוץ משתנים - חומר שעבד X עם נייר למשל , לא יעבוד אותו הדבר על מצע עץ לדוגמא. או למשל גלימר מיסט - לא יראה על שקף

              כמו שהוא נראה על קנבס . כל הזמן יש התנסויות וזה הכיף . מבחינתי מיקס מידיה לא מסתכם בג'סו+אקריל+ג'ל מדיום+נייר+ראבאונים+דודלינג ומשפטי השראה . יש הרבה יותר

              ללמוד במיקס מידיה - ואת זה לומדים רק דרך ניסויים ( או הדרכה שלי כמובן ;))

 

 

ס'

 

סטנסיל - (Stencil) ההפוך של המסיכה (והנפוץ יותר) . לצורך הענין : פרחים יהיו סטנסיל (אפשר יהיה לצבוע את הפרחים כשהרקע יישאר לבן ) , מסיכה תהיה הרקע (מסביב לפרחים ייצבע

               והפרחים עצמם ישארו לבנים). הטכניקה לשימוש במסיכה ובסטנסיל היא זהה.

 

סטייזון - ( Stazon , יענו "סטייז"= נשאר "און"= על) סטייזון הוא חברנו הטוב. מדובר בדיו עימו ניתן להחתים על כל משטח אפשרי וכשמתעסקים במיקס מידיה אנחנו מדברים גם על החתמות של

               שקפים/זכוכיות/מתכות וכו'. הוא בא במגוון די נרחב של צבעים . היתרון הגדול שלו היא העובדה שהוא מתייבש מהר יחסית ושהוא לא מסיס במים . אנחנו יכולים להחתים/להכתים ועוד מיני

                פעולות ואחר כך לרסס/להשפריץ/להחתים/למרוח עליו שכבת הגנה כמו מוד פודג' (ע"ע) - וכלום לא יקרה לו. היצרן שלו הוא טסוקינקו היפני . אני יודעת שהרבה חושבים שהדיו ארקייבל

                (Archival Ink) של ריינג'ר עושה את אותו הדבר. ובכן - היא לא. לוקח לה הרבה יותר זמן להתייבש והיא ממש לא עושה עבודה טובה על משטחים שקופים - אז אם אתם מתלבטים , לכו

                על הסטייזון .היא מצויינת גם לסקראפ וגם למיקס מידיה. שתי בעיות : יקרה (אבל מחזיקה המון זמן) ומלכלכת אש . אבל אין כמו החתמה של סטייזון מבחינת חדות בעיני .

                הסטייזון מבחינתי הוא אחד המוצרים הכי חשובים במיקס מידיה. לתשומת לבכם : אף על פי שאני קניינית כרונית של מוצרים ואף על פי שתמיד אני מחתמיה ומכתימה בעבודות שלי,

                יש לי רק כרית דיו אחת של סטייזון - בצבע חום, ואני חושבת שבכמעט שמונה שנים של התעסקות במיקס מידיה - גמרתי אולי 3 כאלה.  אז באמת שלא מדובר פה בהשקעה מטורפת.

 

סטאק - (Stack) שייך יותר לעולם הסקראפ , אבל זה מושג שצריך לדעת. סטאק הוא חבילת דפים כשהתכונה המאפיינת אותה היא שכל הדפים באים בגוונים תואמים. אם יש לכם בעיה של

              בחירת צבעים תואמים ואתם חייבים צבעים תואמים (ואני חייבת להעיר פה : אף אחד לא חייב צבעים תואמים , זה יכול להיות הרבה יותר נחמד ומעניים כשהצבעים לא משתלבים כמו

              ש"לימדו" אותנו) 'בקיצור - אם אתם ממש חייבים ולא יודעים איך להתאים - פשוט תבנו לעצמכם את הכרטיס/דף/אלבום עם דפים מאותו הסטאק.

             המיקס מידיה כולה בנויה על השתחררות וכיף ובהתאם לכך קבלו עצה : אל תתאימו דפים בחיים שלכם , זה יוצא בדרך כלל הרבה יותר מרהיב אם "יוצאים מהקווים".

 

סאקורה - (Sakura) . חברה יפנית (אנחנו אוהבים יפנים אגב. לא מספיק שאין לנו להם התקלויות הסטוריות עם יהודים , הם גם יוצרים מוצרים וחומרים מאוד מאוד מגניבים למיקס מידיה)

                 סאקורה ידועה בעיקר בשל עטי הג'ל שלה. הם מסוגלים לכתוב על צבעי אקריל יבשים - וזה טוב מאוד כשעושים קנבס או ג'ורנל (ע"ע) ורוצים להוסיף כיתוב משלנו.

                 לסקורה יש גם עט דבק מעולה שמסוגל להדביק לאורך זמן גליטר (ע"ע) ואבקת פלוק (ע"ע). אני ממליצה על עט הדבק שלהם בכל ליבי ( Quickie Glue).

 

 

ע'

 

עפרון פחם - (Coal Pencil) מצויין להצללות והבלטות על קנבס/נייר/מה שבא לכם. אחרי שאני כותבת איתו, אני אישית אוהבת למרוח אותו עם האצבע. יוצר מראה ערפילי ומעניין. אני משתדלת

                      שלא להשתמש הרבה בעפרונות פחם , בעיקר כי הם לא מפסיקים להמרח ולכן דורשים שכבת הגנה של פיקסטיב (ע"ע) ולא תמיד יש לי. אגב - לא ניתן למחיקה אלא אם משתמשים

                      במחק ייעודי.

                

 

 

פ'

 

פרפקט פרלז - (Perfect Pearls) נראה כמו צלליות,מרגיש כמו צלליות , נוצץ כמו צלליות ועולה כמו דירה בשכון בבלי . מדובר באבקת פיגמנטים עם מייקה (ע"ע) טחונה דק המכילה שרף. יש אין

                          ספור טכניקות לשימוש בפרפקט פרלז , כשהבולטת היא החתמה עם דיו אמבוסינג (ע"ע ) או כל דיו שלא מתייבשת מהר ואז עם מברשת יבשה פשוט למרוח בזהירות את

                         הפרפקט פרלז. מה שיקרה זה שהאבקה תדבק להחתמה והיא תראה עכשיו נוצצת כפנינה. אפקט יפהיפה לאוהבי הג'אנר. לחילופין - אם מוסיפים לצבעי מים מעט אבקה של

                         פרפקט פרלז - הם יהיו מעתה נוצצים :) הפרפקט פרלז באים גם בצורת ספריי שמקביל בייעודו לגלימר מיסט (ע"ע).

 

פלוק - (Flocking Poder) דמיינו פרווה של אפרוח - ולפניכם פלוק . אבקה צמרירית שבאה בהמון גוונים . היא מעולה לשם בניית טקסטורה. אני מחתימה למשל פרח , את עלי הכותרת שלו צובעת

            עם הדבק של סאקורה (ע"ע) ואז מפזרת פלוק. ממתינה כמה דקות ואז מנערת. קיבלתי פרח צמרירי :) . אפשר לחיות בלי המוצר הנ"ל והאמת היא שטרם ראיתי עבודה של מיקס מידיה

            שנעשה בה שימוש בפלוק - אבל היי, במיקס מידיה ידע על חומרים = כוח..

 

פרפקציוניזם - הייתי שם. האמת היא שאני עד היום שם ולראות את הספה עומדת לא ישר על הרצפות , מכניס אותי לסטרס . אבל - ההתעסקות עם המיקס מידיה עזרה לי מאוד בלהשתחרר. 

                        מאז שאני עושה מיקס מידיה אני חושבת שאני בנאדם מעצבן פחות ויותר זורם ( יש לי ארבעה ילדים - זורמת או לא ?)

 

פיקסטיב - (Fixative) בא בצורת ספריי והייעוד שלו הוא להגן על היצירה מפני מריחה ( במידה והשתמשנו במוצרים שלא "מתייבשים" כמו גירים למשל או עפרונות פחם (ע"ע), או פאן-פסטל (ע"ע).

                   הוא פשוט מקבע את הצבע. אחרי ריסוס של פיקסטיב אפשר להמשיך לצבוע מעל . ממש לא מוצר חיוני אם לא משתמשים במוצרים שלא מתייבשים , כמו אלה שציינתי.

 

 

ס'

 

סטיקלז - (Stickles) זה המונח המקצועי למה שאנחנו קוראים "טוליפ" . מדובר בצבע מתנפח המכיל נצנצנים וטומן בחובו אושר רב.

 

סימטריה - רצוי להמנע .

 

 

צ'

 

צ'יפבורד - (Chipboard) הכי קרוב שאני יכולה לתאר זה קרטון קשיח בעובי שבין קרטון ביצוע וקרטון אפור... הצ'יפבורדים עצמם אף הם באים בעוביים משתנים אבל אותנו מעניין זה הבינוני.

                  הוא בא בצורת אותיות,מסגרות,צורות וגם כחתיכה אחת שלמה אותה ניתן לחתוך. אני לא חושבת שמוכרים בישראל צ'יפבורדים "שלמים" (דהיינו 30*30) אז אני משתמשת בקרטון

                  אפור בעובי בינוני (שנמצא תמיד בחנויות של מוצרי כתיבה ואומנות) . אני חותכת אותו בעזרת תבניות BIGZ (ע"ע) והרבה בעזרת סכין יפנית לשם יצירת עטיפות של אלבומים/ג'ורנלים.

 

צ'ומפר -  (Chomper) - מכשיר לקטימת פינות . בכל מכשיר ניתן ליצור 2 צורות פינה שונות - סך הכל יש חמישה מכשירים, אחד מהם הוא מעגל פינות . מאוד מאוד יעיל לשם יצירת פינות

                בצ'יפבורדים (ע"ע) , קנבסים , מתכות וכל מיני משטחים קשיחים אחרים אותם מעגלי הפינות הרגילים לא יצליחו לחתוך. לא מכשיר זול וגם לא חיוני (עד שצריכים לחתוך צ'יפבורד,כמובן)

 

 

ק'

 

קנבס - (Canvas) מצע היצירה האולטימטיבי. בא באיכויות שונות , ביריעות או ממוסגר בגדלים שונים.מאחר ואני עוסקת בתחום שבו יש עירום של שכבות ולא מדובר פה על דיוק והחייאת

             הרנסאנס - קונה לי קנבסים שבדרך כלל מיוצרים בסין , אפשר למצוא אותם בכל חנויות היצירה. לא קרה לי שנקרע לי קנבס, אז אל תתפתו לקנות את ההכי יקר .ברגע ששמים עליו ג'סו

             הוא מתפקד כמו אלה שבאים מאיטליה ונמכרים במחיר גבוה בהרבה. ושוב - על הקנבס הזה יבואו כל כך הרבה שכבות שכוללות דפים,צבעים,ג'סו ועוד כהנה וכהנה מטעמים - כל אלה

             יקשיחו את הקנבס והוא יראה סופר מעולה.בטוח.

            קנבס הוא בד , אגב...

 

קארדסטוק -  (Cardstock) כמו דף מעוצב (ע"ע) - אבל עבה יותר. השימוש בקארדסטוק נפוץ יותר בסקראפ .קארדסוק הוא בדרך כלל הבסיס של כרטיסי הברכה אותם עושים בסקראפ. הוא

                      בעיקר משמש לשם יצירת מאטינג (ע"ע). כשעושים כרטיס ברכה בטכניקות רטובות של מיקס (דהיינו:אקריל,גלימר וכו') - אני ממליצה לעשות אותם על דף המיועד לצבעי מים. גם אם

                      אתן רוצות להתחיל ג'ורנל משלכן - אני ממליצה לקנות גליון של קאנסון לשימוש בצבעי מים (עלוותו בערך 12 שקלים) ופשוט לחתוך אותו לדפים. הכי זול ויעיל ובהחלט מספיק

                      להתחלה.

                   

קאטלבאג - (Cuttlebug) יסכימו איתי הבנות שיש להן אחד - מדובר באהבת אמת. הקאטלבג היא מכונת חיתוך ידנית קטנה,ירוקה וערמומית . אל הקאטלבג אנחנו מכניסים תבניות חיתוך (ע"ע)

                    ואלה חותכות לנו את הנייר בהתאם לצורתן. היתרון הכי גדול של הקאטלבג על פני מכונות החיתוך הידניות האחרות היא העובדה שהוא מסוגל להעביר כל תבנית של כל

                    חברה אחרת (בתנאי שהרוחב שלהן הוא סטנדרטי כמובן) מבלי לההרס והוא זול יחסית לשאר.

                  למתחילות בתחום : מדובר במכשיר יקר ויותר מזה - מדובר באחזקה יקרה שכן תמיד תרצו עוד תבניות והן יקרות . תשקלו טוב את הקניה , אולי תוכלו להתנסות אצל חברות לפני

                  שאתן רוכשות אחת . בארה"ב הקאטלבג לא יקרה , אבל היא כ ב ד ה מאוד כך שגם אופציית המשלוח לא יוצאת זולה.

                  מצד שני - זה אחד המכשירים הכי יעילים ליוצרות בסקראפ או במיקס מידיה. אפשר גם בלי כמובן , אבל ההבדל הוא באמת גדול.

 

קרופ-א-דייל - (Crop-a-dile)זוכרים את המכשירים הישנים שהיו עושים חורים בחגורות ? זה הרעיון מאחורי הקרופ-א-דייל. ייעודו של המכשיר הוא לחורר חורים בקוטר מושלם ולהלביש עליהם

                        ניטים .יש מכשיר שעושה את אותה העבודה - ב3$ , קוראים לו Eyelet Setter. הוא נחמד מאוד כשיוצרים יומן / אלבום , כשרוצים לחורר תגיות או סתם לחורר בשביל הכיף.

 

קראקל - (Crackle) פעם קראו לזה סטפ 1 סטפ 2 , להיט ענק בתקופת המפיות . מדובר בתרכובת הכימית שיוצרת סדקים בעת המריחה. הזמנים השתנו והיום כשאומרים קראקל מתכוונים רק

               לשכבה אחת והיא בדרך כלל גם באה בצבע . צפיפות הסדקים תושפע ישירות מעובי השכבה. ככל שהשכבה שמרחנו תהיה דקה יותר - כך הסדקים יהיו קטנים וצפופים יותר. בתום

               הייבוש ניתן לעבור עם דיו דיסטרס (ע"ע) ואפקט השבירה יהיה מושלם.

 

 

ר'

 

רזיסט - (Resist) - נתרגם את המילה כ"התנגדות" . מדובר בחומר שברגע שמורחים/מחתימים איתו והוא מתייבש - הוא יוצר שכבת הגנה. במידה ונרסס עליו עכשיו גלימר מיסט לדוגמא או

              דיסטרס - הפיגמנטים לא יתפסו באזורים המוגנים בשכבת הרזיסט. יש מגוון רחב של  חומרים היוצרים את אפקט הרזיסט , יש גם ניירות וקנבסים מיוחדים שבאים כבר עם רזיסט עליהם.

 

ראב און - (Rub On) - מדבקות מתגרדות . פשוטות מאוד ליישום ( מצמידים את המדבקה למשטח ואז פשוט מגרדים אותו עם מקל של ארטיק או קצה של טוש/עפרון/מה שיש לכם .

                 בניגוד לסקראפ בה בכל פעם שמגרדים ראב און מתפללים חזק חזק שהוא יעבור כולו - במיקס מידיה העובדה שהוא לא "יוצא טוב" , היא מבורכת. נותן מראה יותר מעניין, תורם לאפקט

                 ה"אומנותי" ומוסיף עוד שכבה. הראב אונים באים בכל הצבעים ובכל מיני סוגים. מוצר לא יקר ומאוד חביב.

 

 

ש'

 

שקף - (Acetate) - מוצר גלם מגניב. אפשר להחתים עליו , לרסס אותו, לצבוע אותו עם צבעי אקריל,להטביל אותו בדיו אלכוהולי וכ'ו וכו'. לא חושבת שיצא לי אי פעם להשתמש בשקף ייעודי. אני

            שומרת את אריזות הצעצועים השקופות של הילדים, הקופסאות מהקונדטוריות וכו'. בכלל - אם אתן בעניין של מיקס מידיה , תכינו לעצמכם כזה ארגז אליו תכניסו מיני שאריות של אריזות -

            עם הזמן והנסיון תבינו שאלה הם בדיוק המוצרים שיכולים להכניס בכם השראה ולספק לכם את הטקסטורה המעניינת.יש כמובן את הפצפצים, הניירות השקופים שבאים בקפסאות הנעליים,

            המכסה של הקוטג' ועוד כהנה וכהנה, רק לפתוח את העיניים ולהסתכל קצת אחרת. אנחנו גם ממחזרים וגם משלבים את החומרים האלה ביצירה - מיקס מידיה במיטבו .

 

שכבות - כשאני אומרת "שכבות" במיקס מדיה אני מתכוונת לכל כיסוי שהוא. שכבה יכולה להיות צבע מים,צבע אקריל/גלימר מיסט/חרוזים/נייר מעוצב/החתמה/סרט תחרה/ראב און - כל תוספת

             כזאת ואחרת נחשבת מבחינתי שכבה . עכשיו,תורת המיקס מידיה הפרטית שלי אומרת כך : עושים ועושים ועושים שכבות . ברגע שחושבים שזהו , להוסיף עוד שכבה. שיהיה.

 

 

ת'

 

תבניות חיתוך - (Dies)  אלה תבניות שמשמשות אותנו לשם חיתוך אלמנטים במכונות הייעודיות כגון קאטלבג (ע"ע). יש כמה סוגי תבניות . יש את הקלאסיות שמם Nestabilities שבאות בצורת

                           סט הכולל בתוכו בדרך כלל את אותה הצורה החוזרת על עצמה 8 פעמים בגדלים שונים . יש את תבניות החיתוך שיוצרות אותיות,חיות,דמויות וכו'. לאחר נסיון רב ומפחי נפש

                           רבים לא פחות אני ממa ממליצה לקנות את תבניות החיתוך של חברת סיזיקס העונות לשם BIGZ . הן יקרות הרבה יותר אבל - שווה להשקיע בהן כסף כי הן חותכות מגוון

                           שערורייתי של חומרים . ככה אני יוצרת אצלי בפרוייקטים את הצ'יפבורדים. אז אם אתן יודעות שהמטרה שלכן היא לחתוך חומרים עבים יותר מנייר (כמו לבד,עור,פלסטיק,פח,

                           צ'יפבורד) - לכו על הBIGZ . 

 

תגיות - (Tags) . במקור ייעודן הוא לצורך כתיבה , אבל מדובר בדיבוק לשמו. יש ג'אנר שלם שמו ATC , שסובב סביב עיצוב תגיות (וזה לעיתים לוקח שעות.) והחלפה בין היוצרים. מדובר פה על

יצירות יפהיפיות ועל חתיכת תגית קטנה לעיתים יישומו כמה טכניקות וחומרים .  אני אישית עושה תגיות גדולות לשם תיעוד ניסויים. אני רושמת תמיד את שמות המוצרים ואת סדר השכבות מאחורי

התגית - זה עוזר מאוד כשמנסים להגיע לאפקט מסויימים ולא זוכרים איך עשינו אותו בעבר. זה גם מאוד כיפי . מי שמחפשת פונקציונאליות בדרך כלל לא בול תתחבר לנושא ה ATC.

 


עד כאן .

המליון הזה בכלל לא קרוב לסיום - אני אוסיף עוד ועוד מונחים ותמונות כמובן בזמן הקרוב.

 

 

אפרופו הסברים - ביום שלישי הבא 1.5 אני אערוך וובינר ( שזה כאילו סמינר ברשת..לקח לי זמן עד שעליתי על זה..) אצל נחמה שור בשעה 21:00 .

היתרון של הוובינר הוא שבזמן שאני מציגה את העבודות שלי ומסבירה עליהן ,אני אענה לשאלות שלכן בשידור חי במטרה להסביר לכן בצורה יותר ברורה את

תהליכי העבודה והחומרים של המיקס. 

אני אשמח לראות אתכן משתתפות . תכינו שמות של מוצרים,מושגים,טכניקות עליהן אתן רוצות לדעת יותר - ובואו לשאול. אני אנסה להמליץ על חנויות לשם

קניה ,מוצרים שהם בגדר הכרח ( למרות שת'כלס, אין דבר כזה במיקס מידיה) ולענות בצורה ברורה עד כמה שניתן .

הלינק לוובינר יפורסם בשבוע הבא.

 

יאללה - תתחילו למקסמד ( מונח חדש שהומצא עכשיו :) . ההנאה מובטחת .

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

23 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל Mrs G אלא אם צויין אחרת